Permalänk

Bygga Racing/FPV drönare

Hallå Sweclockers!

Har precis byggt ihop en egen racing-drönare och tänkte dela med mig av min lilla resa genom bygget! Har stött på flera problem vilket mäst vart misstag från min egen sida som ni kanske kan få er ett gott skratt av eller kanske undviker själv när ni bygger!

Komponenter:

  • Motor: SUNNYSKY 1106 8000KV motor

  • Propellrar: Gemfan 3035 three-blade propeller

  • Chassi: INNOV 120 Frame Kit

  • Flygkontroller: Minicube F3 Flight Controller

  • ESC: Minicube 4-in-1 ESC

  • Kamera: 600TVL AIO FPV camera

  • Buzzer: 2-in-1 Buzzer LED Board

  • Sändare: FLYSKY FS - i6X Transmitter

  • Mottagare: FS - X6B RECEIVER

  • Batteri: Tattu TA-75C-450-3S1P-L

  • Laddare: VOLTCRAFT V-Charge 50 UP650AC

Övriga delar:

  • Reely XT30U Male

  • Reely AM-CC01

  • Nylon standoffs

  • Kardborre med lim

  • Lödutrustning

Då detta forumsinlägg blev lite av en eftertanke så har jag tyvärr inte bilder på hela bygget men kortfattat så var det att löda ihop komponenterna englit kopplingschemat man fick med flygkontrollern.

Då varken mottagaren eller buzzern hade en dedikerad plats med fästen på chassit så fick jag fästa dessa genom att lima fast dem med limpistol, sitter rejält men inte lättast att ta bort om det behövs.

Använde mig av kardborre band från Clas Olsson för att hålla batteriet på plats tillsamans med batteri-strapen man fick med vilket sitter riktigt bra men ändå lätt att ta loss mellan flygningarna.

Vid första testen så började drönaren ryka direkt, visade sig att lösningen för strömförsörjningen från batteriet inte riktigt höll och lossnade direkt, så då var det bara att ta isär allt och börja om då denna lödning sippter under allt annat. Efter det gick den perfekt och det var bara att kalibrera och konfigurera kontrollern genom BetaFlight på datorn.

Fortsättning följer...

Permalänk
Medlem

Roligt!

Men va liten den är..! Är nog för att jag är van vid hexacoptrar och Inspire 2.
Är dock sugen på att bygga en själv, men den får nog bli ett par storlekar större.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

@DaBone: Den tycks va liten men jäklar vilken kraft den har när man kör med den! Första gången jag starta den och skulle bara få upp den i luften lyfte jag lite på spaken och vips va den 50meter upp i luften!

Film på flygning kommer snart men på grund av en liten olycka så behöver jag en ny motor...

Permalänk

Så andra dagen efter att drönaren var klar, hade vart ute och flygt några gånger dagen innan men tänkte nu ta med den ner till familjens gård där det finns stora öppna åkrar så sket sig allt...

Böjade bra och kännde att jag hade lite mer kontroll över drönaren än vad jag haft dagen innan, ivrig i mitt flygande så tänkte jag att jag skulle flyga drönaren lite högre. Plötsligt så ser jag bara drönaren tas tag i de mycket kraftigare vindarna högre upp och den flög iväg tvärs över åkern och utanför synhåll.

När jag kommer till krönet där jag sist såg drönaren så började letandet, som tur är så ställde jag in på kontrollerna så att jag med en spak kan få buzzern att pipa men det tog ändå 5-10 minuter innan jag tillslut hörde den, längst uppe i nån av de nästan 10 meter höga granar hörde jag den men kunde inte se den.

Som tur är så var det får egen mark och brorsan all utrustning för att ta ner träden. Tyvärr så hade batteriet dock tagit slut långt innan vi han hämta utrustningen och en timma senare så är 4 träd fällda och drönaren återfunnen utan någon fysisk skada.

Gjorde senare när jag sedan var hemma en mer grundlägganden kontroll på komponenterna och tyvärr hade ena motorn tagit stryk på insidan, så nu väntar jag på en ersättningsmotor som lär komma fram på onsdag om jag har tur och då är det "bara" att plocka isär och byta ut den trasiga motorn.

Permalänk
Medlem

Använder du inte FPV Goggles?

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk

@MammDiin: Jag har inte införskaffat mig ett headset än då jag vill kunna flyga den utan innan jag börjar med det samt att headseten kostar lika mycket som hela bygget gjort än så länge, men tanken är att skaffa det innom en snar framtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

@MammDiin: Jag har inte införskaffat mig ett headset än då jag vill kunna flyga den utan innan jag börjar med det samt att headseten kostar lika mycket som hela bygget gjort än så länge, men tanken är att skaffa det innom en snar framtid

Finns en massa olika prisklasser på dem.
På ett sätt är det lättare att lära sig flyga med goggles, största problemet är väl nästan att landa, men går ju att ta av sig (lyfta upp) dem när man ska landa. Men de tål ju en hel del så oftast inga större problem med någon lite hårdare landning

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

Så andra dagen efter att drönaren var klar, hade vart ute och flygt några gånger dagen innan men tänkte nu ta med den ner till familjens gård där det finns stora öppna åkrar så sket sig allt...

Böjade bra och kännde att jag hade lite mer kontroll över drönaren än vad jag haft dagen innan, ivrig i mitt flygande så tänkte jag att jag skulle flyga drönaren lite högre. Plötsligt så ser jag bara drönaren tas tag i de mycket kraftigare vindarna högre upp och den flög iväg tvärs över åkern och utanför synhåll.

När jag kommer till krönet där jag sist såg drönaren så började letandet, som tur är så ställde jag in på kontrollerna så att jag med en spak kan få buzzern att pipa men det tog ändå 5-10 minuter innan jag tillslut hörde den, längst uppe i nån av de nästan 10 meter höga granar hörde jag den men kunde inte se den.

https://lh3.googleusercontent.com/ny-Rmn_f4_zjUpeaPt47UitJ_0uJeI9-DPGpnMrutjOaVD9eHUOaOIEQNNLhq3Bj2beGnsI_gaR7ofxhf34n_1NkR_wMyAmQGpPzaD5oEQnp1sBNI6A_BhoJ22YlEHsCV6z3hb5slrEIhjJLFcwVw2lN4sh9uL47tuAO8As7CK7on0-haGHFQTrUBNBGn-LTFHlTC71UngSEs3dMkPxERdH-GI340TX70H0mC6zvucu2QX8I4diK3bGEEn3h1EluCt8OQG62bFj2vHX4CdxrZh7BYmFLnHdzI9iGJsUni-3VdGvfhQp9OfJnoKKs2frQVBehChwV99PNENfszvCkGoe0zx654OQKRDJnYWcuYMbcSWCFw1q7Oat_CpFzTFsXIqy92NnfYEQCto4r89gYPGxrN6P8alQgBp7dHXjo8rlM56KiYOkJXnUr0hUJ_XUxgBPv5aC4o4i4RxuiZtvpk8PjUDy_cPHaqSRL32PHZ8qs8q7CIAzP1yozuw775S1owlLMWWtKqPj9Oku8wXRvAM0QnRDqCjA3cNGSCMkltSqGxnT4Op5FNLuE_VbdaqDYbHtdrQ_NTiSCrxQC_LaGqMdQKThahRylRIcDVtCkNHoTfymkzlf6NjWBgXSkC0yeLfeuYmbDkJZF6bvU6XbhGeCDE01Gdmvg=w800-h1067-no

Som tur är så var det får egen mark och brorsan all utrustning för att ta ner träden. Tyvärr så hade batteriet dock tagit slut långt innan vi han hämta utrustningen och en timma senare så är 4 träd fällda och drönaren återfunnen utan någon fysisk skada.

https://lh3.googleusercontent.com/qK_vQadDaAI-C65iKh9ewOJEJlcv5CDU1IqrPH3_KkhH7cdXtO4SUCk00a7qoUAmhC0dP7HLlrCshoqmPJ4UhNOrJNLx2nVkEI-g5JAwxNXc2dQd6BCC-azQ6NTxDZcdyGF_tIdtlAnjItJBKLf28aL4RF88MLZoPAn2npaby6E48zmbzXMcAw-fl_mSdhttHIxF1GpAbLBD_2pmGdAL30MEFD4tnhssjsuufZjPYfyjxjB_yJYpxi--jJdSAkeLe_h05tonSz6g5PIuFYXg1vkdvwB3oVNsMVtbMKrwTJgDhSgwz__mgM-UkWIBhjYy_BsEAyQGqoFSAEnLaaHf2xZWVsiBiRx7dNcjXvQwRc9-wjcRJhouRkEqAy9OmAV2EITpolm5UwbKuNWWDWtx6FkUJx1e3-mWDqGqWtPnh8GXcQkpYHnHUmFui5renefNfN0lou8SIs5MUPtx0FAno30owNR4uws59e91-_FI2t9962tgZkYDQiI5WRKHtiI5KhObtuSDq5QiJY4uJr6D4Tq8ivdoeseAwrr1JugaW5w6_it07rfVwTdqoPFiaNstdqsnCyGsTCmcWqIvgBFLwuG6h2LqrIfyxypFAPGt1gXqPKPioNTLbvJcR1zXVEitVr70OrglFvGXKdKT_BljExp7fS2tGqy1=w800-h1067-no

Gjorde senare när jag sedan var hemma en mer grundlägganden kontroll på komponenterna och tyvärr hade ena motorn tagit stryk på insidan, så nu väntar jag på en ersättningsmotor som lär komma fram på onsdag om jag har tur och då är det "bara" att plocka isär och byta ut den trasiga motorn.

HAHAHAA! Man känner igen sig. Sågade ni ner 4st träd, för att få ner drönaren?!? Själv anlitade jag en arborist, som klättrade upp och hämtade min 24m upp.. Men å andra sidan var det inte min skog.
Hoppas det inte är brorsan din, som ligger inne i granen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av MammDiin:

Finns en massa olika prisklasser på dem.
På ett sätt är det lättare att lära sig flyga med goggles, största problemet är väl nästan att landa, men går ju att ta av sig (lyfta upp) dem när man ska landa. Men de tål ju en hel del så oftast inga större problem med någon lite hårdare landning

Har kikat runt och funderar på dessa.

Har du själv en FPV-drönare och vilka headset skulle du så fall rekommendera?

Skrivet av DaBone:

HAHAHAA! Man känner igen sig. Sågade ni ner 4st träd, för att få ner drönaren?!? Själv anlitade jag en arborist, som klättrade upp och hämtade min 24m upp.. Men å andra sidan var det inte min skog.
Hoppas det inte är brorsan din, som ligger inne i granen..

Det gjorde det betydligt lättare att vi äger skogen, hade den åkt på andra sidan åkern hade det dock inte vart vår mark så då hade det genast blivit krångligare ^^ Haha, jo det är brorsan som är i granen på bilden, han är dock inte fast i den utan kapara bara grenarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

Har kikat runt och funderar på dessa.

Har du själv en FPV-drönare och vilka headset skulle du så fall rekommendera?

Det gjorde det betydligt lättare att vi äger skogen, hade den åkt på andra sidan åkern hade det dock inte vart vår mark så då hade det genast blivit krångligare ^^ Haha, jo det är brorsan som är i granen på bilden, han är dock inte fast i den utan kapara bara grenarna

Har två stycken FPV quads, en Eachine Racer 250 PRO och en som jag byggt själv på en Martian 215mm Frame.

Har både de du länkade och https://www.banggood.com/Eachine-EV800D-5_8G-40CH-Diversity-F...

Det har blivit att jag använder mig mera av EV800D. Nackdelarna med EV800D är väl batteritiden som jag tycker är lite dålig, och så kanske det inte ser så moderna ut när de är rätt så stora.

Men nackdelarna med EV100 är väl främst FOV, och så tycker jag de inte sitter riktigt bra. De saknar även diversity fastän den har två antenner och så har den ingen DVR (men det kostar inte så mycket att köpa till DVR).

Om du vill ha ett par billiga goggles så är EV800D helt bra tycker jag.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk

@MammDiin: Det blev ett par EV800D Då den har DVR så fick det bli den, används den flitigt så blir det nog uppgradering i framtiden till ett mer high-end märke så som Fatshark, men dumt att lägga dom pengarna innan man vet att man fastar i hobbyn!

Tack för tipset!

Permalänk

Nya motorn har anländt och efter lite mek med att komma åt PDB/ESC så sitter allt på igen och drönarn fungerar åter igen som den ska!

Ändrade lite inställningar i Betaflight också som jag har fått tips från annat håll. Minimum Throttle var på 1070 vilket jag drog ner till 1030 så nu när jag inte längre ger throttle så dyker den snabbare.

PID Controller Settings ändrade jag också D Setpoint Weight till 1 och D Setpoint transition till 0.1 då detta tydligen ska göra drönaren mer responsiv i flygningen. Har inte flugit så mycket så jag kan säga att jag märker nån skillnad men senaste flygning gick iallafall bättre än sist!