Minnestillverkare väntas dömas till höga böter för kartellbildning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Äntligen kanske det händer någonting, farsan har behövt uppgradera cpu och därmed krävs DDR4 minnen då han har gamla DDR3 fortfarande men ska man ha 8GB kostar de ju för bövelen en tusenlapp, helt sjukt att han skulle ha behövt lägga nästan hälften av pengarna på bara minnet (budgetuppgradering). Får vi bara lägre priser på gpumarknaden också med nya generationen så kanske man kan bygga sig en redig dator för en billig peng!

Han behöver alltså 1000 kr i plånboken mer än en nyare dator d.v.s. det är hans prioritering och inte minnespriserna som är problemet. Utöver det så är ju minnet en väldigt väsentlig komponent för datorn, så det är väl inte speciellt ologiskt att det kostar pengar?

Permalänk
Medlem

Vill kunna köpa 32GB DRR4 3000Mhz för omkring 2k och inte 5K.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

En viss kontroll är bra både för dig och mig,

Jag vet bäst själv vad jag behöver och inte behöver, och jag vet att jag inte behöver några moralpredikningar om vad som är bra för mig.

**bort //mod**

§1 rensat //mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Vill kunna köpa 32GB DRR4 3000Mhz för omkring 2k och inte 5K.

Varför 2k, varför inte 2 kr? Om du ändå ska hitta på en arbiträr summa så är det väl onödigt att betala så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vet bäst själv vad jag behöver och inte behöver, och jag vet att jag inte behöver några moralpredikningar om vad som är bra för mig.

Lås in dig själv istället om du nu gillar det så mycket. Jag är vuxen och kan ta ansvar för mina val.

Du kan väl inte på allvar sitta och tycka att vilka affärsmetoder som helst är okej?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Frågan är väl om ynka 71 miljarder kronor är speciellt mycket för dem att betala när de säljer minnen för dessa sjuka priser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Åhå. Det alla visste har nu bekräftats.

Det tråkiga är ju att pengarna de håvat in på kartellen vida överstiger det bötesbelopp de får. Pengarna borde delas med oss som drabbats av detta. Det är anskrämligt.

Jag skulle vilja se ett "pengarna tillbaka"-program för de som köpt minnen under tiden kartellen pågick. Det här är ju vidrigt. Men men, så går det när alla gapar om en oreglerad marknad.

Ja, kinesiska bilar, telefoner, medicinteknik och annat är ju riktiga höjdare.

Likaså ryska operativsystem, kubanska processorer och nordkoreanska OLED-paneler.

Myndigheter är grymma på teknisk innovation och vid distribution till låga priser....

Jag kan tänka mig att V går till val på alla rätt till en folkdator med 32 gig ram

Kopierat ur FNs deklaration av mänskliga rättigheter:

"Var och en har rätt till minst två datorspel, 16 GiB slumpmässigt anropat minne, nya (samma stund de släpps i ursprungslandet (läs: USA) amerikanska filmer i en bitrate som mostvarar minst 4 bitratebasbelopp."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

Ja, kinesiska bilar, telefoner, medicinteknik och annat är ju riktiga höjdare.

Likaså ryska operativsystem, kubanska processorer och nordkoreanska OLED-paneler.

Myndigheter är grymma på teknisk innovation och vid distribution till låga priser....

Jag kan tänka mig att V går till val på alla rätt till en folkdator med 32 gig ram

För det finns ju ingen granularitet? Är man inte för en helt oreglerad marknad så bara älskar man planekonomi. :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Du kan väl inte på allvar sitta och tycka att vilka affärsmetoder som helst är okej?

För att?

Låt folk göra frivilliga överenskommelser sinsemellan istället för att försöka konfiskera deras egendom genom statliga tvångsmedel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

För det finns ju ingen granularitet? Är man inte för en helt oreglerad marknad så bara älskar man planekonomi. :/

Nä, men en nedfilad udd på innovation och ekonomi.

"American capitalism has always been distinct from continental European capitalism. We’ve had more entrepreneurial creativity but less security. Our system has favored higher living standards for consumers while theirs has favored stability for employees and producers.

For the past several decades, the United States has had a bipartisan consensus that we should stick to our style of capitalism and our style of welfare state. There has always been a broad consensus that a continent-size nation like ours had to be diverse and decentralized, with a vibrant charitable sector and a great variety of spending patterns and lifestyles.

American values have always been biased toward individualism, achievement and flexibility — nurturing disruptive dynamos like Bell Labs, Walmart, Whole Foods, Google and Apple — and less toward dirigisme, order and economic equality."

"It’s amazing that so many young people want to mimic a continent that has been sluggish for decades. It’s amazing that so many look to the future and want a country that would be a lot less vibrant."

- David Brooks

Bernie Sanders Danish Dream

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför 2k, varför inte 2 kr? Om du ändå ska hitta på en arbiträr summa så är det väl onödigt att betala så mycket?

Det är ingen arbiträr summa utan helt rimligt med tanke på vad DDR4 kostade 2016. Då är 2000:- för 32 GB lite dyrt t.o.m.

Utvecklingen inom datorer har ju traditionellt gått mot att man får mer och mer kapacitet och prestanda för mindre och mindre pengar. Det är vad man brukar kalla teknisk utveckling. De senaste åren har det dock inte varit så, utan snarare stagnation. Vet inte varför du föredrar stagnation framför teknisk utveckling?

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Frågan är väl om ynka 71 miljarder kronor är speciellt mycket för dem att betala när de säljer minnen för dessa sjuka priser.

71000000000 är ganska mycket ändå.. Behövs säljas en hel del ram för att komma upp i den mellanskillnadssumman.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är ingen arbiträr summa utan helt rimligt med tanke på vad DDR4 kostade 2016. Då är 2000:- för 32 GB lite dyrt t.o.m.

Utvecklingen inom datorer har ju traditionellt gått mot att man får mer och mer kapacitet och prestanda för mindre och mindre pengar. Det är vad man brukar kalla teknisk utveckling. De senaste åren har det dock inte varit så, utan snarare stagnation. Vet inte varför du föredrar stagnation framför teknisk utveckling?

Man ska alltså sätta marknadsmekanismen tillgång&efterfrågan ur spel så att vi kan köpa billiga lyxvaror i form av datorkomponenter? Hur mycket datorkomponenter tror du att det kommer gå att köpa efter det?

Hur tror du att utveckling finansieras, genom altruistiska företag som ger bort sina innovationer gratis eller som ett resultat av att en produkt efterfrågas så mycket att det går att tjäna pengar på att sälja den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

För att?

Låt folk göra frivilliga överenskommelser sinsemellan istället för att försöka konfiskera deras egendom genom statliga tvångsmedel.

För att ta till en extrem, vore det okej att jag tilltvingade mig billigare eller rent av gratis minne med vapenmakt? Om nu inte handelsmetoder bör regleras alls, borde väl regelrätta rån vara okej också?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att inblandade även får fängelsestraff, för de verkar då inte bry sig speciellt mycket om ekonomiska straff som ändå är en piss i havet av allt de tjänar.

Borde kanske ha någon form av insynskrav i 3-5 år, som ser till att t.ex. vinst bara får vara 10% per år på minnesmoduler, osv... Iaf. något sätt att "ge tillbaka till kunder", för nu kommer som vanligt pengarna bara ramla in hos olika stater. Ska man vara riktigt hård så får man väl göra som USA gjort förut med anti-trustlagar och splitta företagen...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Surprise, vem hade kunnat tro?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GreyWilk:

@Sveklockarn nog inte privatpersoner som är den drivande faktorn. Jag drar mig för att köpa 32GB till min privata dator men på jobb så köpte jag 512GB utan att blinka.

Kör du XEON?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

Nä, men en nedfilad udd på innovation och ekonomi.

"American capitalism has always been distinct from continental European capitalism. We’ve had more entrepreneurial creativity but less security. Our system has favored higher living standards for consumers while theirs has favored stability for employees and producers.

For the past several decades, the United States has had a bipartisan consensus that we should stick to our style of capitalism and our style of welfare state. There has always been a broad consensus that a continent-size nation like ours had to be diverse and decentralized, with a vibrant charitable sector and a great variety of spending patterns and lifestyles.

American values have always been biased toward individualism, achievement and flexibility — nurturing disruptive dynamos like Bell Labs, Walmart, Whole Foods, Google and Apple — and less toward dirigisme, order and economic equality."

"It’s amazing that so many young people want to mimic a continent that has been sluggish for decades. It’s amazing that so many look to the future and want a country that would be a lot less vibrant."

- David Brooks

Bernie Sanders Danish Dream

Är det därför det finns trailer parks, och därför många måste ha två heltidsjobb för att ha råd med existensminimum?

Om de enda man bryr sig om är medelklassen och uppåt så visst. Medelklassen och uppåt har alltid råd med saker, hur dyrt det än är, detta då det är den köpstarkaste gruppen så det finns ett intresse från marknaden att hålla dem nöjda och glada, men resten då? Jag tycker att alla räknas, och jag går inte med på att fatigdom alltid är en produkt av lättja.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Sveklockarn nog inte privatpersoner som är den drivande faktorn. Jag drar mig för att köpa 32GB till min privata dator men på jobb så köpte jag 512GB utan att blinka.

Ja behöver man mycket minne så är det förmodligen inte dyrt. Jag tror att priserna är vettiga för att spara på världens resurser. Om det är för billigt så köper nog många för mycket i onödan. Sen är det klar synd om folk med väldigt pressad ekonomi.

Permalänk
Medlem

@SexMachine: Vad är det värsta som kan hända om någon inte har råd med RAM?

Permalänk
Medlem

Realistiskt sett, hur länge tar det innan priserna sjunker till det "normala" efter något sånt här?

har hållit på att köpa ny dator tills detta löst sig, vägrar betala deras överpris.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Visst, så äre ju. Men då kan man släppa alla former av konceptet kontrollerad marknad? Låt storbolagen bilda karteller och härja fritt på de marknader där det är svårt att slå sig in på grund av att de befintliga äger infrastrukturen. En tia per kilowattimme el? 25 kronor minuten på mobilen? 50 kronor litern för soppan? En tusenlapp för en matkasse?

En viss kontroll är bra både för dig och mig, och företagen tycks vara rätt välmående ändå.

Det är ju köpkraften som styr ändå.

Har ingen råd att köpa så fungerar det ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det är ju köpkraften som styr ändå.

Har ingen råd att köpa så fungerar det ju inte.

Det är ett bra exempel på hur den svenska skolan lärt barnen vad man ska tänka, istället för hur man ska tänka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

https://picoolio.net/images/2018/06/21/bild165b874c709ff95be.png
https://picoolio.net/images/2018/06/21/bild2c9df31a31f63c3ef.png
https://picoolio.net/images/2018/06/21/bild3bea6f30a9b13fe25.png
https://picoolio.net/images/2018/06/21/bild464a7f8dc1711cfa4.png

Du har ju ett oerhört simplistiskt, populistiskt argument. "Kan vi inte bara dela så att alla blir glada? Tycker att alla ska kunna ha det soft typ, bara o knäppa med fingrarna :)"

Du spelar mig i händerna. Graferna du visar stämmer säkert, men de behandlar bara "hårda värden".

Om du tittar på mjuka värden så ser du en lite annan bild, exempelvis: https://www.weforum.org/agenda/2018/03/these-are-the-happiest...

Men mår man själv bra och har det gott ställt så är det naturligt att man har tid att fokusera på hårda värden, det är inget konstigt utan ganska logiskt.

Edit: Samt detta. https://en.wikipedia.org/wiki/Wealth_inequality_in_the_United...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Åhå. Det alla visste har nu bekräftats.

Det tråkiga är ju att pengarna de håvat in på kartellen vida överstiger det bötesbelopp de får. Pengarna borde delas med oss som drabbats av detta. Det är anskrämligt.

Jag skulle vilja se ett "pengarna tillbaka"-program för de som köpt minnen under tiden kartellen pågick. Det här är ju vidrigt. Men men, så går det när alla gapar om en oreglerad marknad.

Vet inte, om du var företagare så hade förstått varför man gör vissa saker som "konsumenterna" inte gillar. De bedriver ingen välgörenhet och kan ta vilket pris de vill det är inte upp till kunden att säga vad som är rätt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Vet inte, om du var företagare så hade förstått varför man gör vissa saker som "konsumenterna" inte gillar. De bedriver ingen välgörenhet och kan ta vilket pris de vill det är inte upp till kunden att säga vad som är rätt.

Anser du att kartellbildning är en sådan sak som skall stå företagen fritt, och konsumenterna inte har rätt att säga vad de tycker om det?

Utan konsumenter, ingen inkomst för företagen. Så jag tycker det är fullt rimligt att man som konsument har rätt att ställa krav, samt att man som stat har rätt att ställa krav om företagen ska få tillgång till landets marknad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

RAM. Men enda produkten som det jämt är "brist" på enligt tillverkarna men som alltid finns i lager.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@ArtMan:
Fängelsestraff är det enda som skulle göra att de inte vill göra det igen, och igen, och igen.

Eller att nån har lite koll på bolag som bildat kartell tidigare så det kan stoppas i tid innan det spårar ur helt igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Av de siffrorna (som inte verkar vara dagsfärska) så verkar det ju vara hugget som stucket. USA rankar högre på vissa saker, och Sverige på andra, så vart vill du komma? Om du vill påvisa att "Sveriges kommunism" är sämre än "USA's kapitalism" så är det ett märkligt val av statistik tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis, detta är fint. Sitter på ynkliga 32 GB DDR4. Dags att uppgradera men det känns jobbigt med nuvarande priser.