Permalänk

Prisvärd Begagnad Gaming Dator?

Hej, jag letade efter en begagnad gaming dator för att spara lite extra pengar, och hittade detta:

Här kommer info om alla delar:
Grafik kort: GeForce GTX 1060
Hårdisk:1 TB = 1000gb
Dvd brännare finns
Ram minne: 8GB DDR3
Operativsystem: windows 10
Processor: Intel Core i5 4460

Nypris ca 10 500kr

Jag är kass när det gäller datorer så därför hoppas jag råd från er :x

han saatt hon kan gå ner till 5700kr, annonsen låg på över 7

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

Hej, jag letade efter en begagnad gaming dator för att spara lite extra pengar, och hittade detta:

Här kommer info om alla delar:
Grafik kort: GeForce GTX 1060
Hårdisk:1 TB = 1000gb
Dvd brännare finns
Ram minne: 8GB DDR3
Operativsystem: windows 10
Processor: Intel Core i5 4460

Nypris ca 10 500kr

Jag är kass när det gäller datorer så därför hoppas jag råd från er :x

han saatt hon kan gå ner till 5700kr, annonsen låg på över 7

Nypris när datorn köptes är ganska irrelevant, intressant är mer marknadspriset idag eftersom komponenterna är föråldrade (framför allt CPU och därmed också moderkort).

Något du bör känna till eller ta reda på är om det är 3GB eller 6GB versionen av grafikkortet, förutom att minnesmängden skiljer är 6 GB snabbare. 5700 hade jag tyckt varit för mycket för att det skulle kännas värt det, skärm verkar ju inte ingå. Jag hade tyckt att 5000 kr hade kunnat vara vettigt om det hade varit 6 GB versionen och kapat en 500-dring på detta om det är 3 GB.

Det skrivs inget om PSU, jag antar att det inte råkar sitta något alldeles speciellt.

EDIT: Jag ska nog korrigera mig lite, jag läste lite snabbt först och jag såg nu att I5:an var av den lite lägre rangen. Det skulle jag dragit ytterligare någon hundralapp för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

Hej, jag letade efter en begagnad gaming dator för att spara lite extra pengar, och hittade detta:

Här kommer info om alla delar:
Grafik kort: GeForce GTX 1060
Hårdisk:1 TB = 1000gb
Dvd brännare finns
Ram minne: 8GB DDR3
Operativsystem: windows 10
Processor: Intel Core i5 4460

Nypris ca 10 500kr

Jag är kass när det gäller datorer så därför hoppas jag råd från er :x

han saatt hon kan gå ner till 5700kr, annonsen låg på över 7

Jag skulle nog säga ännu mindre än personen ovan. Då processorn är ordentligt gammal med DDR3 RAM - och heller ingen SSD - så skulle jag säga kanske 4000-4500kr som mest.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Tack för era svar. Jag som trodde det var prisvärt. Får se vad jag gör!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

Jag hade inte gett så mycket som 5700kr för den datorn. Som tidigare nämnt är grafikkortet det enda nyare i datorn. Resten är sådär 4 år gammalt och cpun är delvis inte en modell som håller lika bra till framtiden och dessutom inte heller överklockningsbar.

Permalänk
Medlem

Beroende på ålder och skick på datorn, med de komponenterna, skulle jag inte vilja ge mer än ca. 4000 kr. Datorhårdvara åldras väldigt dåligt och det är svårt att motivera mer än 50% av ursprungsvärdet på komponenterna efter ett par år. Har datorn stått i en ren och dammfri miljö är den förmodligen i bättre skick. Har den stått i ett dammigt sovrum utan att ha gjorts ren är den förmodligen i rätt dåligt skick.

Permalänk
Medlem

Datorn är absolut inte värd 5700, 4000kr är ett lämpligare pris

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

För att jämföra med nästan nytt:

En ny dator exkl. grafikkort med i3-8100 / 8GB minne / 240GB SSD / 600W PSU / Windows 10 (Kinguin) går att bygga för strax under 4.200:-

Då är i3-8100 snabbare, se här.

Begagnat grafikkort med jämförbar prestanda som nytt 1060 är GTX 970 för ca 1.250-1.500:-

Så säg halva nypriset för grunddatorn ca 2.100 + grafikkort beg. GTX 1060 för nånstans 1.900 = 4.000:-

Men då ingår ingen SSD, och en 240GB kostar ca 600:- som billigast.

Så max 4000:-

Nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

Tack för era svar. Jag som trodde det var prisvärt. Får se vad jag gör!

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet med datorn och det föreslagna ("nedsatta" till 7500 kr) priset är den tekniska utvecklingen den senaste tiden.

Priset hade nog varit OK om Intel fortsatt att regera på marknaden, dess värde försämras av de senaste generationernas processorer som lanserats av AMD och Intel som får denna att framstå som betydligt mer föråldrad än vad den gjort annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

För att jämföra med nästan nytt:

En ny dator exkl. grafikkort med i3-8100 / 8GB minne / 240GB SSD / 600W PSU / Windows 10 (Kinguin) går att bygga för strax under 4.200:-

Då är i3-8100 snabbare, se här.

Begagnat grafikkort med jämförbar prestanda som nytt 1060 är GTX 970 för ca 1.250-1.500:-

Så säg halva nypriset för grunddatorn ca 2.100 + grafikkort beg. GTX 1060 för nånstans 1.900 = 4.000:-

Men då ingår ingen SSD, och en 240GB kostar ca 600:- som billigast.

Så max 4000:-

Nåt sånt.

Nu vet jag inte om man ska jämföra en Kinguin-licens med en riktig licens (om det var det som hade ingått). En riktig licens är dyrare, fast den är officiellt överflyttningsbar till annan hårdvara om man uppgraderar etc. Du skriver heller inget om chassi vad jag ser, troligen kan ju chassit i paketet varit av inte direkt sämsta sort eftersom det troligen inte var en ren budgetdator vid köpet.

Dessutom så lär man vilja ha en fast hårddisk också, speciellt om man nu bara väljer (och budgeterar för) en SSD på 240 GB. Att köpa förra generationens grafikkort som du föreslår skulle jag se lite som en ytterligare risk, inte minst för drivrutinsutveckingen (håller inte lika länge troligen).

Jag håller med om att priset är för högt som jag skrivit, fast din jämförelse tycker jag inte håller helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Det går inte att jämföra exakt, tyckte det var bra att ge lite olika sorts perspektiv på jämförelsen.

Nu vet jag inte om man ska jämföra en Kinguin-licens med en riktig licens (om det var det som hade ingått). En riktig licens är dyrare, fast den är officiellt överflyttningsbar till annan hårdvara om man uppgraderar etc. Du skriver heller inget om chassi vad jag ser, troligen kan ju chassit i paketet varit av inte direkt sämsta sort eftersom det troligen inte var en ren budgetdator vid köpet.

Dessutom så lär man vilja ha en fast hårddisk också, speciellt om man nu bara väljer (och budgeterar för) en SSD på 240 GB. Att köpa förra generationens grafikkort som du föreslår skulle jag se lite som en ytterligare risk, inte minst för drivrutinsutveckingen (håller inte lika länge troligen).

Jag håller med om att priset är för högt som jag skrivit, fast din jämförelse tycker jag inte håller helt och hållet.

Håller med om Kinguin, kanske fel att jämföra med den då det är lite gråzon och som du säger att den inte går att flytta. Men det gör väl inte en OEM heller?
SSD behöver man hur som helst köpa. Sen är det ju upp till var och en hur mycket utrymme man behöver. Men har man lite mindre så anpassar man sig ofta.
Ett 970 är väl inte sååå gammalt
Chassit i jämförelsen var ett enkelt Core 1100, men ändå trevligt att bygga i (ett par st hemma).
Sedan i3-8100 går att köpa för 989 (på Komplett) så har nypriset för en ny dator med 4 kärnor kommit ner så pass (jämfört med i5-7xxx) att det känns som ett trevligt alternativ för att få en ny grunddator, och sedan köpa begagnat grafikkort om man vill pressa totalpriset.

Permalänk
Avstängd

Dålig hårddisk, lite ram, föråldrad processor. Grafikkortet okej dock. Kag skulle ge 1500 för grafikkortet och 1500 för resten så 3000 totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Håller med om Kinguin, kanske fel att jämföra med den då det är lite gråzon och som du säger att den inte går att flytta. Men det gör väl inte en OEM heller?
SSD behöver man hur som helst köpa. Sen är det ju upp till var och en hur mycket utrymme man behöver. Men har man lite mindre så anpassar man sig ofta.
Ett 970 är väl inte sååå gammalt
Chassit i jämförelsen var ett enkelt Core 1100, men ändå trevligt att bygga i (ett par st hemma).
Sedan i3-8100 går att köpa för 989 (på Komplett) så har nypriset för en ny dator med 4 kärnor kommit ner så pass (jämfört med i5-7xxx) att det känns som ett trevligt alternativ för att få en ny grunddator, och sedan köpa begagnat grafikkort om man vill pressa totalpriset.

Licenser till Windows som säljs som OEM kan faktiskt flyttas och har kunnat göras från Windows 8 och framåt (de är riktiga versioner, de enda gamla riktiga OEM-licenser är de som ingår i laptop-köp etc, dessa distribueras även vidare till Kinguin etc). Däremot har jag hört att vissa lyckats flytta även sådana, kanske efter samtal med Microsoft (kommer inte ihåg).

Nu vet jag inte om Core 1100 är avgörande bättre än Core 1000 som jag har på någon dator som nu står i en garderob, denna var iallafall skräp. Dyrt blev det också, fläktarna behövde nämligen bytas för att få ner ljudnivån till acceptabelt (bättre att köpa riktigt chassi på en gång). Plåten var dessutom väldigt tunn och gav inte något kvalitetsintryck.

Nej, vi är väl egentligen ganska överens om grundfrågan, fast senaste generationens grafikkort är ju alltid mer värt en generationen innan om man nu ska jämföra. Då talar jag inte om att RX580 skulle vara mer värt än RX480 då dessa är samma kort i princip, fast mellan dessa Nvidia-serier är det ganska stora arkitekturskillnader (skulle jag säga iallafall ).

Permalänk
Medlem

Precis som mycket andra saker på blocket är inget prisvärd om man är kunnig i området.
Blocket vänder.sig.till dom som vill ha färdigt men begagnat till bättre pris än nytt.
Så här på swec.kommer man aldrig få nått för bra pris på blocket.
Och jag garanterar att det finns många på swec som tex.betalat.överpris för maskiner, fordon och tjänster som folket här flesta inte har "koll" på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc