Permalänk
Medlem

PC i liten lägenhet

Jag har precis flyttat till en lägenhet på 29kvm och har ingen direkt plats för min gamla setup och tänkte om någon har någon bra idé på hur man löser det bäst.

Jag har lite olika funderingar. Antingen skaffa något i stil med skaffa Corsair Gaming K63 så man kan sitta i soffan och lira.
Eller om man på något smart sätt lyckas hitta något typ av compact living setup?

Eller sälja min stationära och köpa en gaming laptop.

Är det någon som hamnat i ungefär samma sits? All hjälp behövs!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Vi både två på 28 kvadratmeter. Jag lyckades ändå knöla in ett litet skrivbord med stationära datorn. Datorn i sig tar ju inte så mycket plats. Det är mer eventuellt skrivbord som tar upp mycket plats, så se till att skaffa ett litet sådant i.s.f.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Oh, också intresserad av lösningar. Jag kör laptopen tills vidare.
Min PC hamnade i garderoben, nerpackad alltså, nu när jag flyttade till 41kvm...

Permalänk

@Sokiee:
Det går ju att bygga sjukt kompakta och hyfsat snygga byggen, så länge man är villig att kompromissa en del.

Håller på att sätta ihop en extremt kompakt dator till lillbrorsan i detta:

http://nfc-systems.com/skyreach-4-mini/

Blir som sagt en del kompromisser och vissa specialdelar som inte direkt var billiga, men extremt kompakt och rätt snyggt.

Permalänk
Medlem

Mjo, men jag jobbar en del hemma och gamear rätt mycket. Krävs rätt rejält med kraft då.

I min nuvarande pc så sitter de bl.a. 1080ti, allt med custom loop osv så den tar ju en del plats haha.
Tänker om de finns någon bra eller litet skrivbord man skulle kunna trycka in, körde även med tre 27" skärmar men ska nog inskaffa en curved istället.

Någon som har koll på Razers nya Blade är något att ha?

Permalänk
Medlem

Jag fick plats med mitt 160x80 skrivbord i en 26kvm lägenhet. Handlar om att prioritera Alt. att du är en fruktansvärt dålig planlösning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av MisterDiamond:

@Sokiee:
Det går ju att bygga sjukt kompakta och hyfsat snygga byggen, så länge man är villig att kompromissa en del.

Håller på att sätta ihop en extremt kompakt dator till lillbrorsan i detta:

http://nfc-systems.com/skyreach-4-mini/

Blir som sagt en del kompromisser och vissa specialdelar som inte direkt var billiga, men extremt kompakt och rätt snyggt.

Känns dumt att tumma på prestandan och kanske betala mer för att få en liten dator, när man ändå behöver ett skruvbord som är det som är platskrävande. Om man nu inte kör någon sofflösning.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

@Sokiee: Vi hade en etta förut också men det gick bra med ett lite mindre skrivbord i ena hörnet. Även om jag personligen råkar köra med ett mITX system så spelar storleken på själva burken rätt liten roll. Det mest platskrävande är ju stolen och bordet och de kommer inte ta mindre plats bara för att man ställer en laptop på bordet.

Permalänk
Medlem

Litet bord i hörnet? Vad är ni för nördar egentligen? Jag bor på 27 och i min lägenhet är det datorplatsen som är tronen och tar plats, det är resten man får kompromissa med..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen nytt bord och stol till min hörna, det blev:
1st Micke skrivbord för 699kr på Ikea 105x50cm
1st Långfjäll stol (finns även så man kan få armstöd om det behövs). Ganska liten stol men jag satt bra i den och går att höja/sänka samt luta.

Blev nimmt :). Så länge jag inte spelar tyngre spel kan jag låta dörren vara stängd. Men annars får jag öppna den så datorn får lite mer luft.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enkelt! Börja med att ställa ut ett skrivbord och skapa en rejäl battlestation, möblera sedan resten av lägenheten utefter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

@Sokiee: Vi hade en etta förut också men det gick bra med ett lite mindre skrivbord i ena hörnet. Även om jag personligen råkar köra med ett mITX system så spelar storleken på själva burken rätt liten roll. Det mest platskrävande är ju stolen och bordet och de kommer inte ta mindre plats bara för att man ställer en laptop på bordet.

Min uppfattning är annan om det, bor i en etta idag med tjejen, tog med min burk med 900d den fick inte plats under, eller på skrivbordet vilket resulterade att den fick stå vid sidan om vilket tog extra plats så vi inte kunde öppna garderoben fullt ut, så när jag äntligen nu bytte chassi kunde datorn stå på hyllan under skrivbordet och vi frigjorde närmare 24 cm plats vid sidan om Så kunde vi flytta skrivbordet och slutligen då även öppna garderoben fullt ut haha. Men håller med om skrivbordet i sig är det som tar största platsen dock!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

När jag bodde i min studentlya på 25 kvadrat hade jag dubbelsäng, tvåsitssoffa, soffbord, synt och datorbord av kontorstyp. Hade jag haft fyra kvadrat till hade jag inte behövt offra datorbordet när jag tog hem mitt piano ...
Ja, okej ... det var trångt som fan, men jag bodde så i fem och ett halvt år, så det går!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jo det går ju alltid att trycka in de. De är dock andrahand jag hyr just nu och då är de ju soffa och en byrå som tar upp ungefär halva lägenheten, har ett litet matbord som jag eventuellt skulle kunna göra om till en mini battlestation

Permalänk
Skrivet av Sokiee:

Mjo, men jag jobbar en del hemma och gamear rätt mycket. Krävs rätt rejält med kraft då.

I min nuvarande pc så sitter de bl.a. 1080ti, allt med custom loop osv så den tar ju en del plats haha.
Tänker om de finns någon bra eller litet skrivbord man skulle kunna trycka in, körde även med tre 27" skärmar men ska nog inskaffa en curved istället.

Någon som har koll på Razers nya Blade är något att ha?

Jag bor på 39kvm och har en 48" Curved Samsung som skärm och hänger något nervinklad i fäste i bordet, funkar extremt bra
Som datorbord/tvbord har jag ett höj och sänkbart ikea som jag sågade ner lite smalare till samma bredd som skärmen
Stolen kan jag skjuta in under bordet när jag höjer det och soffan är bakom allt, funkar extremt bra

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Blev rätt trångt när min flickvän flyttade in hos mig. Så i sovrummet har jag klämt in min gaminghörna. Ett tips är att sätta upp skärmen på väggen.
Bjuder på en bild på min lösning: https://imgur.com/a/iSpWJXC

Permalänk
Inaktiv

Kanske köpa en bänkskiva, skruva fast den med gångjärn i väggen och köpa väggstativ till skärmen så borde du kunna hålla det så kompakt som möjligt men även fälla bort när mer utrymme behövs?

Permalänk
Medlem

@anon160117: Lite det som går i tankarna, funderar även på Thermeltakes P5 Core som har VESA så det går att montera

Permalänk
Inaktiv

@Sokiee
Väldigt kompakt och bra om du känner att du har budgeten för det, annars skulle jag rekommendera att datorn kan vara kvar på golvet så kan du bara se till att fixa några hängare eller dylikt för att hålla fast tangentbord, mus o hörlurar i bordet när det är infällt.

Sen kan du ju också expandera tankarna kring hur annat i ditt hushåll kan göras mer kompakt så du får det mer rymligt, är själv i tankarna att fixa en dubbellösning med säng och datorbord. Så när sängen fälls upp är skärmen monterad där under och bordet kan också fällas ut då, kan man spara en massa plats.

Permalänk
Medlem

Vad är det här? Har de minimalistiska inredningstrenderna drabbat även nördarna?

De' ä bar' å kläm in! Förr fick man ju sitta med en stor bildrörskärm nästan i knäet och inget utrymme kvar till tangentbord och mus.

Permalänk
Medlem

Våningssäng Loftsäng med komplett battle station under, problem löst

Edit: Loftsäng heter det ja, tack @zexz

Permalänk
Medlem

Som föregående sa, nån form av loftsäng och ha din gaminghörna under. Hade så en tid då jag bodde i en väldigt liten lägenhet och det fungerade.

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo hade varsit fullstort skrivbord med stationär dator, 140 säng, 3 sits soffa, soffbord, 40 tums TV och två byror samt en liten hylla (ikea malm serien) i en 1a på 32 kvadrat så du får nog optimera platsen lite för det borde absolut inte vara några problem!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kallas prioritering
Jag bor i en lägenhet på 25kvm.

Har ingen soffa för jag inte vill ha det, har istället stort skrivbord och hurtsar, byrår osv.

Hade dock kunnat nöja mig med mitt 160x80 skrivbord och slängt in en mindre soffa om jag velat det, men ne.

I vilket fall som får det plats utan problem på den ytan om man är lite smart med planering

Och du länkar inte ens en planlösning så det är rätt omöjligt att ge någon form av feedback

Permalänk
Medlem

29kvm är ju rena herrgården Hade studentrum på 13kvm förut och fick plats med en fullstor desktop setup. Själva datorlådan står ju på golvet i ett hörn och tar inte upp mycket plats. Ta bort foten från skärmen och fäst den på väggen med ett VESA-fäste så klarar du dig med ett smalare och mindre djupt skrivbord. Fixa ett par kompakta högtalare eller fäst även dem på väggen...

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB