Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ah, missade att du skrev dubbel bonus! Det får vi inte, så det var ju en bra grej fixa.
Har ICA-bankkort, så det enda man behöver ordna är ett sparande eller så. Tack för tipset.
God jul!

Gud Jul!

Permalänk
Medlem

Har bytt för några månader från Preem Mastercard efter bonussänkningen. Har nu SAS Amex Premium och SAS MC. Fått ihop ca 40 000 poäng på några månader, går ganska snabbt om man utnyttjar sidoerbjudanden som finns som t.ex. SAS portal för webbutiker.
Skulle jag inte kört Amex hade jag nog valt Everydaycard som fortfarande ger 1% i matbutiker och även inkluderar självriskeliminering om man hyr bil.
Om någon är intresserad av SAS Amex Premium kan jag skicka en inbjudan, just nu får man 25% extra poäng (15k, motsvarande 1,25 nordenresa) samt gratis årsavgift år 1 vid inbjudan. Bara att skicka ett PM.

Permalänk
Medlem

Valde nyligen Coops kort för att jag mestadels handlar mat där och det ger poäng på alla köp.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Bästa kreditkortet handlar ju som många redan påpekat om hur livssituationen ser ut. Jag skulle säga att svaren på nedan frågor i högsta grad påverkar vilket kort som är bäst för din/er situation:

Kör du bil regelbundet?
Flyger du i tjänsten eller mer än normalt samt uppskattar du bonuspoäng för flygresor?
Hos vilken kedja handlar du din mat?

Jag besvarade själv ovanstående frågor vilket resulterade i följande:

1) Nej.
2) Nej, trevligt med bonus men synnerligen svårt att tjäna bonuspoäng om man inte flyger i tjänsten eller mycket privat.
3) Handlar online, varierar mellan 2-3 kedjor. Willys, Coop och ICA. Närmsta butik är dock Coop där görs flest oplanerade inköp.

Därför föll valet på Coop Mer kreditkort. Ett kort som fått bra beröm för sina försäkringar men som också låter oss samla poäng utanför deras butiker. T.ex. koppla Willys Plus på kortet och sedan köpa mat online hos Willys.

Deras poängshop innehåller utöver poäng i butik och rabatter även en del erbjudanden som passar oss.

Men det blir att utvärdera kreditkorten ganska regelbundet för att inte missa något som eventuellt passar oss bättre i framtiden.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Jag har använt Re:member i snart två månader, det som ger 1% cashback.
I kombination med mitt kostnadsfria kreditkort från Coop ger det faktiskt både cashback och poäng när jag handlar på Coop.

Borde funka likadant på ICA tänker jag,

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag har använt Re:member i snart två månader, det som ger 1% cashback.
I kombination med mitt kostnadsfria kreditkort från Coop ger det faktiskt både cashback och poäng när jag handlar på Coop.

Borde funka likadant på ICA tänker jag,

Re:member verkar numera bara erbjuda kortet Re:member Flex, som inte ger någon cashback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Re:member verkar numera bara erbjuda kortet Re:member Flex, som inte ger någon cashback.

Det var ju rätt underligt, men det stämmer ser jag:
https://www.remember.se/kreditkort/more/

Då kan det strykas från listan. Synd! Undrar om jag får behålla mitt ett år eller mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

https://www.kundkraft.se/drivmedel

Kan detta vara nåt. Circle K MasterCard:
PRIVATPERSON
1 % bonus på alla köp första året (OBS! normalt endast 0,5%).
Handla var du vill (förutom hos konkurrerande drivmedelsbolag) och få rabatt i form av riktiga pengar.
25 öre rabatt/liter (de första 3 månaderna).
Därefter 15 öre rabatt/liter. Gäller drivmedel på bemannade stationer
Ingen årsavgift!
Upp till 60 dagars räntefri kredit
Reseförsäkring med bl.a. avbeställningsskydd
Försäkring vid feltankning
Circle K EXTRA förmåner som tex var 6:e biltvätt och kaffe på köpet

Iallafall första året?

Permalänk
Medlem

Har hastigt kikat lite närmare (dock bara som hastigast) på Bank Norwegian vs SAS amex, är amex kortet verkligen så mycket fördelaktigare som man kan få uppfattningen av i dessa trådar?

Tror det var Arlanda - Barcelona jag tog som exempel och kikade på.

Norwegian verkade vara för 599 poäng (60k spendering/1p per 100kr)
SAS "halva poäng" priset verkade vara 7500 poäng (75K spendering/10p per 100kr)
SAS Premium "halva poäng" priset verkade vara 7500 poäng (50K spendering/15p per 100kr)

SAS Premium kostar ju 1k efter första året, tog främst med det för jämförelsens skulle. Missar jag nåt som gör AMEX korten märkbart bättre?

Norwegian har andra fördelar i t ex att Visa gissningsvis accepteras till högre grad än AMEX, ingen avgift på kontantuttag, såvitt jag förstår det inget krav likt SAS Amex att spendera över 100k (basic) eller 150k (premium) under ett kalenderår för att få vouchern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Har hastigt kikat lite närmare (dock bara som hastigast) på Bank Norwegian vs SAS amex, är amex kortet verkligen så mycket fördelaktigare som man kan få uppfattningen av i dessa trådar?

Tror det var Arlanda - Barcelona jag tog som exempel och kikade på.
Norwegian verkade vara för 599 poäng (60k spendering/1p per 100kr)
SAS "halva poäng" priset verkade vara 7500 poäng (75K spendering/10p per 100kr)
SAS Elite "halva poäng" priset verkade vara 7500 poäng (50K spendering/15p per 100kr)

SAS Elite kostar ju 1k efter första året, tog främst med det för jämförelsens skulle. Missar jag nåt som gör AMEX korten märkbart bättre?

Norwegian har andra fördelar i t ex att Visa gissningsvis accepteras till högre grad än AMEX, ingen avgift på kontantuttag, såvitt jag förstår det inget krav likt SAS Amex att spendera över 100k (basic) eller 150k (elite) under ett kalenderår för att få vouchern.

Först och främst så är det SAS Amex Premium som kostar 1k efter första året, Elite kostar 4000kr/år. Men japp! SAS Amex-korten (Premium & Elite) är riktigt bra enligt mig och det riktigt bra värdet får du sedan ifall du sedan löser in dina poäng mot business-resor. Men det kräver att du spenderar minst 150000kr per kalenderår så du får ihop 50%-poängrabatten, annars så tappar man den stora fördelen med Amex-korten vs Norwegian enligt mig.

Så lyckas du uppnå 150000kr så skaffa ett SAS Amex Premium/Elite, annars kör på Norwegian tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

Först och främst så är det SAS Amex Premium som kostar 1k efter första året, Elite kostar 4000kr/år. Men japp! SAS Amex-korten (Premium & Elite) är riktigt bra enligt mig och det riktigt bra värdet får du sedan ifall du sedan löser in dina poäng mot business-resor. Men det kräver att du spenderar minst 150000kr per kalenderår så du får ihop 50%-poängrabatten, annars så tappar man den stora fördelen med Amex-korten vs Norwegian enligt mig.

Så lyckas du uppnå 150000kr så skaffa ett SAS Amex Premium/Elite, annars kör på Norwegian tycker jag.

Så är det såklart, tryckfelsnisse som var i farten. Var som jag misstänkte då, ingen vettig mening att ta vanliga Amex över Norwegian.

Premium är ju eventuellt ett alternativ, om inte annat kan man köra det i gratisåret.

Permalänk
Medlem

Angående Cirkle K Mastercard, aktiveras 1% bonus först när man har tankat 1000 liter? Eller kan man senare få sin tidigare bonus omvandlad till 1%?

Är på jakt efter ett nytt kreditkort nu när Remember More upphör.

Undrar också om ni är nöjda med edra kort även har sagt upp bankkortet för att spara pengar?

Permalänk
Medlem

Ansökte Shell Mastercard, som ger 0,5% på allting och kostar 0kr årsavgift.

Permalänk
Medlem

Norwegian minskar bonus till 0.5% upp till 100k och sen 1% med vissa restriktioner.

Dags att se sig om efter nåt nytt.

Eurobonus lockar, men kostnadarna avskräcker.
Går ju inte ha bara Amex då det inte tas överallt, samt att man måste upp på Amex Premium för att kunnda flyga med hela Alliance och inte bara SAS. Och Amex måste man ju ha för att få 2-4-1 voucher vid 150k (om man ny kan spendera så mkt på ett år på Amex i sverige, eller om för få tar det?)

Då landar SAS Amex Premium på 1000kr/år (om man bortser från första året som är gratis). Ett extra kort till frugan ingår.

På det behöver man då ett Mastercard med, Eurobonus Mastercard kostar 395kr/år + 95kr/år för extrakort (point earner).

Totalt 1500kr/året. Lönar det sig? Vi handlar för kanske 200-300k på kortet idag om året.

Passar man på att byta till Fortum för el så får man 10 000 välkomstpoäng samt 250 poäng/månad så länge man är kund.

(Försök till) räkneexempel:
=========================================
Spend: 20k/månad => 240k/år

150k för att få 2-4-1 voucher, 62.5% av inköp måste göras på Amex.

Poäng Amex/år: 22 500
Poäng Mastercard/år: 14 000
Poäng fortum/år: 3 000

Totalt poäng: 39 500

Enligt https://www.sas.se/eurobonus/poangtabeller/ så kommer man med 30 000 mellan Norden+ och andra länder i Europa med SAS Go.

Med 2-4-1 vouchern kan man då åka två pers en gång om året till valfri destination i Europa med Star Alliance om jag fattat det rätt?
Sparar man poängen lite längre så kommer man till USA/Asien för 60 000. Så ungefär vartannat år?

Samma exempel med Norwegian (räknar för enkelhetens skull med 0.5% upp till 100k och sen 1%):

500+1400 = 1900 (NOK) att flyga för. (Sen kan man räkna till 1500kr kanske som SAS korten kostar som Norwegian inte gör). (Tror även att skatter och avgifter ingår hos Norwegian, medans det tillkommer med SAS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Norwegian minskar bonus till 0.5% upp till 100k och sen 1% med vissa restriktioner.

Dags att se sig om efter nåt nytt.

Eurobonus lockar, men kostnadarna avskräcker.
Går ju inte ha bara Amex då det inte tas överallt, samt att man måste upp på Amex Premium för att kunnda flyga med hela Alliance och inte bara SAS. Och Amex måste man ju ha för att få 2-4-1 voucher vid 150k (om man ny kan spendera så mkt på ett år på Amex i sverige, eller om för få tar det?)

Då landar SAS Amex Premium på 1000kr/år (om man bortser från första året som är gratis). Ett extra kort till frugan ingår.

På det behöver man då ett Mastercard med, Eurobonus Mastercard kostar 395kr/år + 95kr/år för extrakort (point earner).

Totalt 1500kr/året. Lönar det sig? Vi handlar för kanske 200-300k på kortet idag om året.

Passar man på att byta till Fortum för el så får man 10 000 välkomstpoäng samt 250 poäng/månad så länge man är kund.

Jag har själv ett SAS Amex och kan rekommendera det. Jag upplever att det inte är några större problem med att betala med kortet, visst när jag precis skaffat det så var det lite sisådär men man lär ju sig snabbt var det fungerar och styr sina inköp dit. Handlar man på nätet så kan man ibland betala med Amex (via paypal) när butikerna direkt inte tar emot Amex. Sedan så kan man ju även betala räkningar (dock inte alla) via tjänster som Betalo för att komma upp i högre spendering, dock mot avgift.

2-4-1 vouchern är även den bra! Men tillskillnad från Norwegian där cashpointsen alltid går att använda så krävs ju att det finns bonusplatser för att 2-4-1 skall kunna användas, sedan tillkommer ju även skatter och avgifter när man bokar. Men använder du poängen till business class eller bättre så får du generellt bra värde. Skatter och avgifter brukar nämligen vara likvärdiga oberoende om du bokar ekonomi, business eller bättre.

Handlar ni för 200-300k och har ett reseintresse så skulle jag definitivt rekommendera att ni går över till SAS Amex. Så länge ni använder poängen som sagt till business class eller bättre så kommer det löna sig bra. Bara att räkna på vad biljetterna hade kostat annars vs årsavgiften för korten och ev. andra kostnader du drar på dig i poängsamlandet. Du får gärna skicka ett PM till mig om du om du har några specifika frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

(Försök till) räkneexempel:
=========================================
Spend: 20k/månad => 240k/år

150k för att få 2-4-1 voucher, 62.5% av inköp måste göras på Amex.

Poäng Amex/år: 22 500
Poäng Mastercard/år: 14 000
Poäng fortum/år: 3 000

Totalt poäng: 39 500

Enligt https://www.sas.se/eurobonus/poangtabeller/ så kommer man med 30 000 mellan Norden+ och andra länder i Europa med SAS Go.

Med 2-4-1 vouchern kan man då åka två pers en gång om året till valfri destination i Europa med Star Alliance om jag fattat det rätt?
Sparar man poängen lite längre så kommer man till USA/Asien för 60 000. Så ungefär vartannat år?

Samma exempel med Norwegian (räknar för enkelhetens skull med 0.5% upp till 100k och sen 1%):

500+1400 = 1900 (NOK) att flyga för. (Sen kan man räkna till 1500kr kanske som SAS korten kostar som Norwegian inte gör). (Tror även att skatter och avgifter ingår hos Norwegian, medans det tillkommer med SAS)

2-4-1 kan du använda till hela världen med SAS och Star Alliance om du skaffar SAS Amex Premium/Elite. Classic däremot ger 2-4-1 som endast gäller i Europa och med SAS.

Skatter och avgifter varierar mycket på SAS vs Star Alliance. Åker du med SAS själva så är de ofta rätt ok dock, ofta under 1000kr per T&R om du kollar Europa/USA/Asien. Åker du med Star Alliance på Europa/USA/Asien så har jag sett exempel på uppemot 4500-5000kr per T&R och person vill jag minnas. Så ekonomiresor med 2-4-1 och Star Alliance blir rätt enkelt ovärda då skatter/avgifter man får betala vid dessa kan uppgå till samma belopp som en ekonomibiljett med pengar kostar hos ett annat bolag.

Hos Norwegian så slipper man det problemet då 1 cashpoint är 1 norsk krona och du kan betala hela biljetten (inkl. skatter/avgifter) med cashpointsen.

Permalänk
Medlem

Precis bokat tur och retur USA i business för två personer, ca 1700kr i flygskatt och 100k poäng med 2-4-1. Biljetterna kostade 70k om man skulle betalat i kr. Ganska schysst kickback för att ha använt amex till vardags i 13-14 månader!

Permalänk
Medlem

Vilka kort har en bra app för översikt av saldo osv?
Har idag allt hos Handelsbanken men tänker flytta bolånet pga värdelös ränterabatt.

Då åker kreditkorten med då jag prutar bort kortavgiften varje år, lär inte gå utan bolånet.

Så planen är att ha lönekonton, enklare spar osv kvar på Handelsbanken pga smidigheten med det. Bolånet hos en ny aktör och sen kort hos en tredje. Så prio på noll kortavgift samt bra app.

Tips? OKQ8 som jag tittat på har fått riktigt dålig kritik gällande deras app. Saknar till och med BankID.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Vilka kort har en bra app för översikt av saldo osv?
Har idag allt hos Handelsbanken men tänker flytta bolånet pga värdelös ränterabatt.

Då åker kreditkorten med då jag prutar bort kortavgiften varje år, lär inte gå utan bolånet.

Så planen är att ha lönekonton, enklare spar osv kvar på Handelsbanken pga smidigheten med det. Bolånet hos en ny aktör och sen kort hos en tredje. Så prio på noll kortavgift samt bra app.

Tips? OKQ8 som jag tittat på har fått riktigt dålig kritik gällande deras app. Saknar till och med BankID.

Amex app är skitdålig. Den listar bara köp och totalt saldo. Men ser inte saldohistorik som man kan göra på de flesta internetbanker.

Jag vill ju kunna gå in och se vilket saldo jag hade för en vecka sedan tex. Saknar det varje gång jag kollar historiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Amex app är skitdålig. Den listar bara köp och totalt saldo. Men ser inte saldohistorik som man kan göra på de flesta internetbanker.

Jag vill ju kunna gå in och se vilket saldo jag hade för en vecka sedan tex. Saknar det varje gång jag kollar historiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Lutar just nu åt Re:member. Någon som har input gällande dom samt appen?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Lutar just nu åt Re:member. Någon som har input gällande dom samt appen?

Ser ganska bra ut, kanske borde ha ett för vissa inköp då det inte är årsavgift ändå. 8% på CDON tex.

Men amex till vardags ger nog bäst reward med dyra flygbiljetter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har coop gjort sitt medmera kreditkort rejält mycket sämre
https://www.coop.se/kortbyte

Det kostar pengar att ta ut i automat samt det är en växlingsavgift. Detta brukade vara 0 kr och 0% innan.

Något som vet något vettigt kort?

Permalänk
Medlem

@PlogarN97:

Jag har 2 kort i dagsläget.

Ett shell master card. ger mig 0,5% cashback. Samt en Amex Eurobonus, får flygpoäng på köp.. Båda utan årsavgift.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@PlogarN97:

Jag har 2 kort i dagsläget.

Ett shell master card. ger mig 0,5% cashback. Samt en Amex Eurobonus, får flygpoäng på köp.. Båda utan årsavgift.

Det var ej frågan.

Söker kort utan avgift för bankomater samt utan växlingsavgift.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det var ej frågan.

Söker kort utan avgift för bankomater samt utan växlingsavgift.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns Easyliving kreditkort, Forex Kreditkort, Santander Mitt kort+

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Sorry, klarnas nya kort täcker väl de kraven då va?

https://www.klarna.com/se/kort/

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@PlogarN97: Sorry, klarnas nya kort täcker väl de kraven då va?

https://www.klarna.com/se/kort/

Vad jag läst mig till är att deras kort är ett betalkort och stödjer inte uttag av kontanter från automat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totten:

Vad jag läst mig till är att deras kort är ett betalkort och stödjer inte uttag av kontanter från automat.

Citat:

Kortet används för betalning av köp till Företag i Sverige och utomlands som accepterar Visa.

4.2. Kortet får inte användas för vissa typer av tjänster och/eller hos Företag som erbjuder vissa typer av tjänster såsom till exempel (i) kontantuttag ...

Ja det stämmer, det var ju synd.
Norwegian (gratis) och Ica (årsavgift) har fria uttag, dock växlingsavgift på 1,75% resp 1,25%
Tror väl att de är bland de bättre att resa med om man tar ut pengar nu när Coop ändrat villkoren.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Använder Audikortet, funkar smidigt och 12 månaders räntefri avbetalning hos Audi. Uppskattades när jag lackerade bilen för 20k och inte hade möjlighet att betala allt på en gång.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@totten: Jag har det kopplat till mitt konto och använder apple pay, då dras pengarna iaf direkt..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb