Gigabyte säljer 20 procent färre grafikkort under andra kvartalet

Permalänk
Medlem

Inte förvånad med dagens ockerpriserna utan crypofolket, köpte mitt MSI 1080 gaming X för 5400kr med cash-back för över ett år sedan. Sänk priserna till 4k för ett 1080 och 3k för ett 1070 där korten borde ligga efter 2 år.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det låter lite väl billigt 1060 3GB brukade ligga runt 1899-2199kr. Medan 6GB versionen låg på 2899-3499kr under 2016. Köpte du något fyndexemplar? Köpte själv mitt 1060 6GB sommaren 2016 för 2899kr sålde i slutet av 2017 för 2999kr. Mitt vega 64 gav jag 6400 för och sålde för 8000 något inte ofta man går plus på datorhårdvara.

Elgiganten hade en riktigt fin rea Juni 2017.
Misstänker att @anon200632 högg till, han var med i tråden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag minns en rea precis innan boomen som var 1790:- för Asus Dual 1060 6GB, ångrar mig så grymt att jag inte hoppade på och köpte, hade inte förväntat mig att priserna skulle dra iväg som de gjorde.

Att de kostat så lite över ett år efter släpp är som sagt inget jag tvivlar på. Utan det var att det skulle vara så billigt strax efter det släpptes.
@ratatosk som sagt det är långt efter det släpptes enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att de kostat så lite över ett år efter släpp är som sagt inget jag tvivlar på. Utan det var att det skulle vara så billigt strax efter det släpptes.
@ratatosk som sagt det är långt efter det släpptes enligt mig.

Ja, men du vet hur det är, minnet är bra men kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

att köpa 1060 som är som ett 970 ungifär är ju som att köpa ett kort från 2014 ;). men är väl dags för priserna att sjuka då tycker man

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htoor:

https://preview.ibb.co/d1JYEy/4917_AEB2_AB44_4829_BF92_D791_A4202_F75.png@jOnÄTÄn:

Det hände faktiskt ett par gånger. Asus Dual GTX1060 6GB var nedsatt till 1790 under någon/några av de absolut största reatillfällena. Detta var dock innan kemikalieskatten slogs fast.

Dags att läsa på lite, det tas inte ut kemikalieskatt på grafikkort.

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet? ”Alla” väntar på nästa generation, vill dom sälja så är det ju bara sänka priset? Ge mig ett 1080 ti för runt 4000:- så är jag beredd att ”offra” att avstå nästa gen...

Permalänk

Alla pratar om att priserna ska gå ner över tid, men det förutsätter väl att det kommer nytt på marknaden. Kommer ingen ny generation eller konkurrens från annan aktör finns det ju ingen anledning att sänka priset bara för att.

Har man kort kvar i lager kan man ju bara köra en rebrand men nya klistermärken. Amds 7970 är ju en klassisk rebrand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ja riktigt saftigt då jag köpte mitt asus 1060 6Gb för 1790kr när det typ släpptes.

Typ samma här, helt sjukt att priserna har fördubblats

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RPGWiZaRD:

GTX 1070 borde ju ha kostat 3300 ~ 3500 kr vid dethär laget t.o.m. om man hade följt typisk historisk prisutveckling på grafikkort. Får hoppas det kommer en prissänkning snart, det hade varit naturligt i detta läge men däremot har ju AMD fortfarande lite leveransproblem även om de har lyckats förbättra sig nu på sistone.

Jag köpte båda mina GTX 1070 för ca 4000:- st. och hade tänkt skaffa ett GTX 1080Ti till en av mina andra byggen senare men nu satsar jag nog pengarna på ett 2'a Threadripperbygge istället, grafikkorten har sanslösa överpriser.

Permalänk
Medlem

Anledning är dyra och ineffektiva kylare och ibland låst PL.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

Galna priser på grafikkort och minnen. Med kryptomarknaden på dekis så är det orimligt att betala så mycket hårdvara. Minnesmarknaden kommer att sjunka. Så var med denna gång. Med nästan 30 års erfarenhet på datorhårdvara så har jag sett priserna stiga och sjunka. Så man blir rutinerad. Måste man inte ha en ny dator idag så råder jag att vänta eller köpa begagnat.

Permalänk
Avstängd

Känns som 1060 6gb under normala förhållanden borde ligga mot 1500kr idag och 3gb versionen skulle vara utfasad med tanke på det är gamla modeller

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Efterfrågan på grafikkort är nog inte låg om man ser till vad folk vill ha.

Men jag själv sitter på ett RX460 2Gb, det klarar nätt och jämt det jag vill göra, mitt GTX780 klarar det som ska göras utan problem.

Men varför skulle jag vilja betala lika mycket eller mer för tex AMD's 500 serie eller Nvidias 1000 serie i dag när dem var billigare för 1-2 år sedan?

Datorn gör vad den ska, är hel så jag tror snarare folk hellre håller i pengarna som jag och väntar in nästa generation grafikkort till lägre priser.

Jag vill helst ha samma eller mer kraft i ett strömsnålare packet i dag därför tänker jag inte "uppgradera" till ett RX580 tex.

Folk som köper grafikkort nu är dom som måste laga sin dator eller måste bygga en ny för den gamla inte är bra nog längre.

Efterfrågan på "nya och prisvärda" kort som har bättre pris/prestanda och bättre prestanda/watt är nog nåt som efterfrågas.

Men vill Nvidia och dess partners sitta på lager av gammal skit och AMD inte kan konkurrera ja då har vi ett Mexican standoff mellan konsumenter och företag.

För mig är det enkelt, jag skulle hata mig själv om jag köpte dagens generation till dagens ockerpriser, då väntar jag hellre till nästa generation även om det tar ett år till.

Permalänk
Skrivet av Mr[M]:

att köpa 1060 som är som ett 970 ungifär är ju som att köpa ett kort från 2014 ;). men är väl dags för priserna att sjuka då tycker man

Ja, 970 är lite sämre än ett 1060 men 2-3 gg billigare nu.
Jag köpte ett 970 ganska dyrt för 2300kr när 1000 serien släpptes men sålde mitt 960 (2gb) för 1500kr.
I fjol köpte jag tillbaks ett 960 (4gb) för 800kr...

Alla harit var de "bättre 970" dvs ASUS STRIX

NU, att köpa ett begagnat 970 för 1200-1500 måste vara det mest prisvärda alternativet då man ska skaffa en speldator

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pa1983:

Efterfrågan på grafikkort är nog inte låg om man ser till vad folk vill ha.

Men jag själv sitter på ett RX460 2Gb, det klarar nätt och jämt det jag vill göra, mitt GTX780 klarar det som ska göras utan problem.

Men varför skulle jag vilja betala lika mycket eller mer för tex AMD's 500 serie eller Nvidias 1000 serie i dag när dem var billigare för 1-2 år sedan?

Datorn gör vad den ska, är hel så jag tror snarare folk hellre håller i pengarna som jag och väntar in nästa generation grafikkort till lägre priser.

Jag vill helst ha samma eller mer kraft i ett strömsnålare packet i dag därför tänker jag inte "uppgradera" till ett RX580 tex.

Folk som köper grafikkort nu är dom som måste laga sin dator eller måste bygga en ny för den gamla inte är bra nog längre.

Efterfrågan på "nya och prisvärda" kort som har bättre pris/prestanda och bättre prestanda/watt är nog nåt som efterfrågas.

Men vill Nvidia och dess partners sitta på lager av gammal skit och AMD inte kan konkurrera ja då har vi ett Mexican standoff mellan konsumenter och företag.

För mig är det enkelt, jag skulle hata mig själv om jag köpte dagens generation till dagens ockerpriser, då väntar jag hellre till nästa generation även om det tar ett år till.

En lustig grej med RX460.
Jag har ett R5 360 2 GB, den snurrade i min övernattningslägenhets dator, RX460 är något snabbare men inte mycket.

Nå till saken; slog till när det reades ut ett RX460 4 GB, det visade sig vara ordentlig skillnad i många fall och orsaken är antagligen till stor del minnet, Skyrim SE, flyter tex mycket bättre, och Skyrim använder 3 GB videominne.

Så allt snack om att inte en lite klenare GPU kan använda mycket minne, det ger jag inte mycket för.

Ett RX460 är, grovt räknat, hälften så snabbt som ett RX480, men det innebär också att allt som ett RX480 orkar i 144 fps det klarar ett RX460 i 72 fps, så länge det har nog med videominne.

RX460 är en liten kompetent krets, i ditt fall misstänker jag att mängden minne håller tillbaka den lite, även om ett GTX780 är starkare.

Sorry för Off Topic; Nej det är inte kul att köpa vare sig ny grafik eller nytt arbetsminne som det är nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dom får väl sänka priserna då istället för att gråta över låg försäljning. Gick ju jättebra att höja priserna när efterfrågan steg. När efterfrågan sjunker får man sänka priserna. Kapitalism på dagisnivå.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av htoor:

https://preview.ibb.co/d1JYEy/4917_AEB2_AB44_4829_BF92_D791_A4202_F75.png@jOnÄTÄn:

Det hände faktiskt ett par gånger. Asus Dual GTX1060 6GB var nedsatt till 1790 under någon/några av de absolut största reatillfällena. Detta var dock innan kemikalieskatten slogs fast.

Kemikalieskatten innefattar inte grafikkort utan enkom färdiga system.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte problemet? ”Alla” väntar på nästa generation, vill dom sälja så är det ju bara sänka priset? Ge mig ett 1080 ti för runt 4000:- så är jag beredd att ”offra” att avstå nästa gen...

Jag skulle tro att det är där skon klämmer...
Rent ekonomiskt tjänar de troligtvis mer på att kassera tiotusentals grafikkretsar om det innebär att de kan fortsätta att ta ut dagens extrema priser även på nästa generations grafikkort.

Att de framstår som giriga rör dem nog inte i ryggen, de har ju redan idag rykte om sig att strunta i både kunder och samarbetspartners och vet att de kommer undan med det.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En lustig grej med RX460.
Jag har ett R5 360 2 GB, den snurrade i min övernattningslägenhets dator, RX460 är något snabbare men inte mycket.

Nå till saken; slog till när det reades ut ett RX460 4 GB, det visade sig vara ordentlig skillnad i många fall och orsaken är antagligen till stor del minnet, Skyrim SE, flyter tex mycket bättre, och Skyrim använder 3 GB videominne.

Så allt snack om att inte en lite klenare GPU kan använda mycket minne, det ger jag inte mycket för.

Ett RX460 är, grovt räknat, hälften så snabbt som ett RX480, men det innebär också att allt som ett RX480 orkar i 144 fps det klarar ett RX460 i 72 fps, så länge det har nog med videominne.

RX460 är en liten kompetent krets, i ditt fall misstänker jag att mängden minne håller tillbaka den lite, även om ett GTX780 är starkare.

Sorry för Off Topic; Nej det är inte kul att köpa vare sig ny grafik eller nytt arbetsminne som det är nu.

Minnet håller det tillbaks ja, fins dock inte mycket i singel slot väg att välja på och 2Gb varianten var ända jag hittade som varnågorlunda enkelt att komma över.

Men ja RX460/RX560 bör köpas med 4Gb, krävs mycket mer tweakande för att få samma prestanda med 2Gb versionen.

Permalänk
Medlem

Känner mig nästan som en idiot som köpte ett 1080 kort i butik häromveckan... men vad gör man inte när man jagar fps...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Skrivet av Xinpei:

Jag hade alltså fel på precis allt..

Visa signatur

i7 7700K | Gigabyte Z270 | 16gb DDR4 | GTX1070 | Samsung EVO 960 250gb

Permalänk
Medlem

Vilket pris förväntar ni er en 1180 kommer vara när den väl lanseras? Jag själv är beredd på att ge ut 7-8k. Men jag har ingen riktig bas bakom den siffran förutom hur dagens priser ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rozh99:

Vilket pris förväntar ni er en 1180 kommer vara när den väl lanseras? Jag själv är beredd på att ge ut 7-8k. Men jag har ingen riktig bas bakom den siffran förutom hur dagens priser ser ut.

Dagens priser lider av bristande tillgång samt utnyttjande av marknaden. Dessa priser ska alltså inte tas som belägg för liknande lanseringspriser för nästa generation kort. Däremot kan trenden att lanseringspriserna för varje generation blir högre och högre kunna tas som belägg för att den ska fortsätta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag skulle tro att det är där skon klämmer...
Rent ekonomiskt tjänar de troligtvis mer på att kassera tiotusentals grafikkretsar om det innebär att de kan fortsätta att ta ut dagens extrema priser även på nästa generations grafikkort.

Att de framstår som giriga rör dem nog inte i ryggen, de har ju redan idag rykte om sig att strunta i både kunder och samarbetspartners och vet att de kommer undan med det.

Ahhhhh. Tack för den vinklingen, hade faktiskt inte sett det så.