Ringa från datorn via mobilnätet!?

Permalänk

Ringa från datorn via mobilnätet!?

Hallå,

Är det någon som har koll på hur man kan ringa från datorn via mobilnätet?
Finns det programvara man kan ladda ner för o göra det möjligt?
Jag vill helt enkelt kunna ta emot och ringa ut när jag sitter vid datorn, jag har letat länge nu men hittar inget sätt och göra det på!

Permalänk
Medlem

Går det bra om det är via telefonen? Finns ju t.ex AirDroid.

Permalänk
Medlem

Menar du ringa mha ett befintligt SIM? Vad jag kan se ska programvaror som Mobile Partner och liknande klarar det tillsammans med en dongel.

Annars finns ju Skype och flertalet andra IP-telefonimjukvaror.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Går det bra om det är via telefonen? Finns ju t.ex AirDroid.

Airdroid verkar nice men som sagt jag vill att samtalet ska ske via datorn.

Skrivet av pre-dator:

Menar du ringa mha ett befintligt SIM? Vad jag kan se ska programvaror som Mobile Partner och liknande klarar det tillsammans med en dongel.

Annars finns ju Skype och flertalet andra IP-telefonimjukvaror.

Ja, jag vill kunna utnyttja SIM-kortet på telefonen även via datorn.
Kunna ta emot samtal när jag sitter vid datorn och även kunna ringa ut.
Mobile partner var lite avancerad och det är nog inte det jag är ute efter.

Titta på det här klippet!
https://www.youtube.com/watch?v=JpKQIdGu3cU

Eller kika på den här länken så ser ni att andra har samma fråga men inte lyckas!
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Permalänk
Inaktiv

@Televizyon: tror inte det går om du tänker på te.x sierra wireless kort, de kan bara ta emot och skicka sms afaik, och dela mobil data.

Du kan ju alltid koppla luren till bluetooth och dela ljud annars.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Televizyon:

Ja, jag vill kunna utnyttja SIM-kortet på telefonen även via datorn.
Kunna ta emot samtal när jag sitter vid datorn och även kunna ringa ut.

Tack, då vet vi lite mer. Du vill alltså ha mobilen igång, men sköta allt via datorn? Så att ta ut SIM-kortet är inget alternativ?

Efter lite googlande verkar det som om MS inte implementerat de BT-protokoll som krävs för att hantera samtal i sin standarddrivrutin. De verkar heller inte ha någon egen mjukvara som kan hantera det. Du behöver då alltså ett kompatibel BT-chip i datorn, speciella drivrutiner och ring-mjukvara.

Någon i en kommentarstråd rekommenderade programmet BlueSoleil, men det kan ha varit reklam. Det kostar och vet inget om det.
http://www.bluesoleil.com/

Skrivet av Televizyon:

Mobile partner var lite avancerad och det är nog inte det jag är ute efter.

Vet inte vad du hittade men Mobile Partner är allt utom avancerat. Jag syftar alltså på Huawei Mobile Partner, tillsammans med en 3G-/4G-dongel. Men om att ta ut SIM-kortet inte är ett alternativ, och du inte kan skaffa ett tvilling-SIM som ringer samtidigt så kvittar det ju.

Annars fungerar det. Följande handlar mest om upplåsning av modemet, då operatörer ofta låser ner och tar bort funktioner. Men längst ner ser du ett exempel på hur det kan se ut.
https://www.journeybytes.com/2017/08/how-to-make-and-pick-cal...

Permalänk
Medlem

Går med skype.

Du kan även ha ett vanligt telefonnummer till skype om folk kan ringa till. Ex med riktnummer 08 eller vad som är lämpligt för dina behov

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Samsung har väl programvara för att fjärrstyra hela telefonen från datorn inklusive samtal och så, men det kräver förstås en Samsungtelefon.

Permalänk
Medlem

Jag har löst det med ett telefonnummer via Teletek.
Men det är iofs IP-telefoni och inte riktigt det du sökte.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@Televizyon: Detta kanske? Remotephone

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av pre-dator:

Tack, då vet vi lite mer. Du vill alltså ha mobilen igång, men sköta allt via datorn? Så att ta ut SIM-kortet är inget alternativ?

Efter lite googlande verkar det som om MS inte implementerat de BT-protokoll som krävs för att hantera samtal i sin standarddrivrutin. De verkar heller inte ha någon egen mjukvara som kan hantera det. Du behöver då alltså ett kompatibel BT-chip i datorn, speciella drivrutiner och ring-mjukvara.

Någon i en kommentarstråd rekommenderade programmet BlueSoleil, men det kan ha varit reklam. Det kostar och vet inget om det.
http://www.bluesoleil.com/

Vet inte vad du hittade men Mobile Partner är allt utom avancerat. Jag syftar alltså på Huawei Mobile Partner, tillsammans med en 3G-/4G-dongel. Men om att ta ut SIM-kortet inte är ett alternativ, och du inte kan skaffa ett tvilling-SIM som ringer samtidigt så kvittar det ju.

Annars fungerar det. Följande handlar mest om upplåsning av modemet, då operatörer ofta låser ner och tar bort funktioner. Men längst ner ser du ett exempel på hur det kan se ut.
https://www.journeybytes.com/2017/08/how-to-make-and-pick-cal...

Precis, det handlar mest om att telefonens simkort ska sitta kvar.
Det handlar egentligen inget om något speciellt, inget företags produkt som jag är ute efter.
Mest att jag kommer hem, sätter mig vid datorn och jobbar med något, och har oftast headset på mig och vill sköta telefonsnacket via datorn.

Skrivet av PlogarN97:

Går med skype.

Du kan även ha ett vanligt telefonnummer till skype om folk kan ringa till. Ex med riktnummer 08 eller vad som är lämpligt för dina behov

Jag vill utnyttja teleabonnemanget till fullo och inga extra nr kostnader så den sållas bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av snajk:

Samsung har väl programvara för att fjärrstyra hela telefonen från datorn inklusive samtal och så, men det kräver förstås en Samsungtelefon.

Ja, jag hittade Samsung SideSync och det verkar vara något jag är ute efter.
Den ska jag testa nu!!, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Televizyon:

Ja, jag hittade Samsung SideSync och det verkar vara något jag är ute efter.
Den ska jag testa nu!!, tack!

Berätta gärna hur det gick!

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk

Samsung SideSync!

Skrivet av snajk:

TACK SNAJK!

Grabbar nu har jag hittat appen jag var ute efter!
Har ni en Samsung telefon så måste ni prova Samsung SideSync!
Helt klart det jag var ute efter, funkar dock inte om man har S9 och uppåt!

Kan sitta i game och få ett samtal direkt på datorn utan att behöva ta av mig headset och leta fram luren osv.

Tack för alla era förslag!

Permalänk
Inaktiv

@Televizyon: Ja den är tung, man använder även den appen för att kringå FRP(Factory Reset Protection).. Härligt att det löste sig

Permalänk
Skrivet av anon277726:

@Televizyon: Ja den är tung, man använder även den appen för att kringå FRP(Factory Reset Protection).. Härligt att det löste sig

Den är väldigt ostabil dock, men när den väl fungerar gör den det bra!

Permalänk

Nu går det att ringa och ta emot samtal i telefon-appen som följer med Windows 10