Äldre HP med Windows 7, nyinstallation

Permalänk

Äldre HP med Windows 7, nyinstallation

Hej!

Har en gammal HP Pavilion med en HDD, den börjar bli riktigt seg även att datorn knappt används.
Har nu en 60GB SSD över som jag tänkte byta och sätta in i bärbara.

Har då windows på usb sticka och tänkte köra installationen via den. Men datorn säger att det inte är någon boot bar media.
Detta vet jag att det är då jag har använt denna sticka i förra veckan till en installation, dock på en hemmabyggd stationär.

Är det så att det inte går att göra såhär helt enkelt med en bärbar med förinstallerad programvara från butik?
Tar jag ur den gamla HDD och sätter i nya SSD kommer jag inte åt windows installationen via stickan. Även att jag väljer i boot menyn att det är stickan det ska boota ifrån först.

har även provat att montera den nya SSD via USB och köra installtionen i uppstartat läge via windows. Men får då felmeddelande att installationen kan ej göras till en USB enhet.

Anledningen till att jag vill byta disk är dels att SSD är snabbare men även få bort alla slask program som följer med Hp...

Några tips?

Permalänk
Medlem

Troligen så är stickan anpassad för moderna datorer med UEFI boot, men den gamla HP datorn bara kan hantera MBR boot. Om du har en Windows 7 ISO fil så är det bara att göra en ny USB anpassad för MBR boot, med hjälp av tex Rufus

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZuperZoniq:

Hej!

Har en gammal HP Pavilion med en HDD, den börjar bli riktigt seg även att datorn knappt används.
Har nu en 60GB SSD över som jag tänkte byta och sätta in i bärbara.

Har då windows på usb sticka och tänkte köra installationen via den. Men datorn säger att det inte är någon boot bar media.
Detta vet jag att det är då jag har använt denna sticka i förra veckan till en installation, dock på en hemmabyggd stationär.

Är det så att det inte går att göra såhär helt enkelt med en bärbar med förinstallerad programvara från butik?
Tar jag ur den gamla HDD och sätter i nya SSD kommer jag inte åt windows installationen via stickan. Även att jag väljer i boot menyn att det är stickan det ska boota ifrån först.

har även provat att montera den nya SSD via USB och köra installtionen i uppstartat läge via windows. Men får då felmeddelande att installationen kan ej göras till en USB enhet.

Anledningen till att jag vill byta disk är dels att SSD är snabbare men även få bort alla slask program som följer med Hp...

Några tips?

Har du provat boota stickan på en dator som inte har UEFI då din HP troligen inte har det?

Sen kan HP:n vara så gammal att den inte kan boota från en usb-pinne. I så fall får du bränna en dvd, och har den ingen dvd-läsare så brukar en usb-dvd-läsare funka. Dock så ska nyare Pavilion kunna boota från usb-pinne. (Du skriver inte vilken version det är)

Permalänk
Medlem

Det är också skillnad på USB-stickor hos olika tillverkare och/eller batcher där en bit skiljer sig när USB-stickans firmware presenterar sig för BIOS och en del BIOS är _väldigt_ kinkiga på om installationsmediat presenterar sig som 'removable mass storage' eller bara 'mass storage' - är det sistnämnda så vill den inte installera från mediat och man kan prova till döds utan att lyckas...

Det har tydligen att göra med att det för många gånger lämnats kvarglömt USB-minnen i USB-uttagen i olika servrar i samband med installation i datacenter världen över där USB-minnet har varit av typen 'mass storage' och därmed betraktas som en 'fixed disk' och vid nästa reboot, startat på den när den inte skulle göra det...

En USB-minnestillverkar man skall undvika i dessa sammanhang är Sandisk olika USB-stickor då dessa allt för ofta levererats 'felmärkta' i sin firmware.

Det enda säkra mediat som det alltid fungerar ifrån - det är från CD/DVD-läsare och brända skivor - även om de tillfälligt är inkopplade och går via USB.

Med andra or strula det - använd CD/DVD-skivor med nedbrända ISO och optisk läsare att starta ifrån när inget annat hjälper!

Och en sak till om det är UEFI-BIOS - det skall alltid göras kall-boot med USB-stickan på plats eller CD/DVD-skivan ilagd och stängd i läsaren innan man slår på strömmen - varm-reboot (dvs. omstart/reboot via BIOS) så hittas inte media utan har de inställningarna som var från förra kallstarten oavsett hur många gånger man gör reboot.

Gör man varm-reboot efter an stoppat in stickan/DVD-skivan i läsaren så ser man i många fall aldrig de alternativa boot-alternativen som finns på installationsmediat.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Troligen så är stickan anpassad för moderna datorer med UEFI boot, men den gamla HP datorn bara kan hantera MBR boot. Om du har en Windows 7 ISO fil så är det bara att göra en ny USB anpassad för MBR boot, med hjälp av tex Rufus

Tackar! Det löste sig med MBR!