RX 580 med AOC AG352QCX ger flimmer när Freesync är på

Permalänk

RX 580 med AOC AG352QCX ger flimmer när Freesync är på

Hej, är det någon som vet vad detta kan bero på?
Filmklipp på problemet och detta uppstår även i spel men endast i fullskärm.
https://youtu.be/woYOgnixVZE

Har provat med olika hz inställt på skärmen. Även olika med HMDI och DP som medföljde.

Har ett ärende som ligger hos komplett men inte fått något svar ännu.

Hårdvara:
Asus Z97-A
Intel i5 4690k
16GB RAM
SSD Samsung
Fractal 750W i Fractal design R5

/Frassefras

Permalänk
Medlem

Antar att du redan läst https://community.amd.com/thread/215821. Tydligen pågår felsökning hos AMD. Har samma problem med freesync i fullscreen 144Hz och RX580 när fps och därmed frekvens ligger över/under 60. Märks tydligast i statiska scener såsom level-load/transition. Är inget större bekymmer för egen del så jag inväntar eventuell förbättring med framtida drivrutiner istället för monitorbyte.

Permalänk
Avstängd

Mata ungen din Senaste drivrutiner?

Permalänk

@Wcx: Jag har läst den nu. Verkar som vissa skärmar funkar dåligt med RX480 / RX580 när man läser på olika ställen. Jag kör utan freesync tillsvidare. Flimmer och lagg vid 60hz också. Kan inte ha lägre än det i UltraWide upplösning men funkar bra i upplösningar där jag kunde ha 50hz. Har senaste drivaren även testa med AOC drivrutinerna till skärmen. Uppdatera Windows 10 och även intel drivrutiner. Utan framgång.

Vissa spel med exlusive fullscreen eller borderless verkar funka utan problem. Så är nog ett drivrutinsproblem som du säger.

@Kossamu: haha.. Dottern som spelade Lego på ps4:an och då gör hon alla möjliga ljud. Senaste drivarna har jag.

Permalänk

@Wcx: Ladda ner detta så kunde jag få det att funka under 60hz och nu flimrar det inte. https://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-U...

Permalänk

@Wcx: Fixade till det utan flimmer och lagg med CRU. Ställde in skärmen på 75 - 144hz v-rate range. Nu är det inte flimmer i de spelen jag har hunnit testat plus Windmill demo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazzefraz:

@Wcx: Ladda ner detta så kunde jag få det att funka under 60hz och nu flimrar det inte. https://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-U...

Tack så mycket för tipset :)! Fungerar utan flimmer nu. Vad skönt att det inte var hårdvarufel. Tack igen!

Permalänk

@Wcx: Testade lite idag. Får dessa att funka. Vissa spel låser sig i 30/60FPS (t.ex. Crew 2) så testa 35 - 88hz som någon hade skrivit men ville ha en inställning med lite högre så testa mig fram och 50-125hz funka utmärkt för mig med.
75 - 144hz
35 - 88hz
50 - 125hz

Bara ett tips på vilka som funka för mig och kanske funkar för dig med.

Så jäkla skönt att man fick det att funka utan flimmer och lagg. Nu kan man ju spela med freesync.

Första gången jag kör med Freesync har en MSI GT72VR 7RD (bärbar) med G-Sync och det funkar toppen. Så ska köra en vecka nu och slå av Freesync för att se om jag märker skillnad för med G-Sync funkar det bra med iaf.
Måste ju sponsra andra sidan också då det är bra med flera grafikkortstillverkare på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazzefraz:

75 - 144hz
35 - 88hz
50 - 125hz

Tack! Ska ha dessa frekvensspann i åtanke om det börjar strula för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazzefraz:

Måste ju sponsra andra sidan också då det är bra med flera grafikkortstillverkare på marknaden.

Det är ju dina pengar förvisso, men om man vill ha adaptiv synkronisering så måste väl det bästa vara att köpa det av den som är bäst på att leverera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazzefraz:

@Wcx: Fixade till det utan flimmer och lagg med CRU. Ställde in skärmen på 75 - 144hz v-rate range. Nu är det inte flimmer i de spelen jag har hunnit testat plus Windmill demo.

Snyggt!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk

@Sveklockarn: Fast NVIDIA har sina problem med G-sync också. Hitta ganska mycket om det när jag sökte på mitt problem. Sen tycker jag RX580 är betydligt bättre än GTX 1060 6GB i min bärbara som kan få stuttering i vissa spel fast jag ställer ner på lägsta inställningarna. Min bärbara har i7-7700HQ , 32GB 2400 MHz, 256GB M.2. Det problemet har jag inte med RX580 på min stationära som har en i5 4690k med 16GB 1600MHz. Men är nöjd nu med båda två hittills ändå. Har inte haft höga förväntningar då det inte är några värstingkort.