Permalänk
Medlem

Maximus X Hero - Samsung Evo 960

Hej alla,

Jag har ett ganska spännande problem med min dator. Första starten (kall) så kommer jag inte boota in i windows 9/10 ggr. Startar jag upp datorn. Hänger i UEFI/BIOS i ett par minuter och tar discard changes och bootar så laddar windows (på första försöket). POST går igenom helt vanligt och har inge felkoder. Så det är BOOT som är problemet.

Vi kan utesluta mjukvara i windows och drivrutiner för dem har spelar inte ens med i bilden i detta skedet utan fokus bör ligga på UEFI-Versioner och inställningar för hur mycket ström levereras till olika komponenter samt vilka komponenter är inkopplade.

Jag bootar från Samsung 960 EVO x2 som jag kör i raid0. Givet att datorn POSTar normal varje gång men det är i själv bootprocessen det bara står till - När man förväntar sig se "snurrhjulet" för ladda windows så står det helt still (inga felkoder på moderkortet vid detta tillfället) som sagt låter jag datorn stå en stund i UEFI/BIOS fungerar det varje gång. Så det verkar röra sig om evo-diskarna inte vill köra igång vid första försöket.

Jag har ett Maximus X Hero (non wifi) med UEFI/BIOS version 1003 (inte senaste) för därefter kommer intel-fixarna och jag vill inte ha deras vidriga patchar.

Har någon en idé som INTE är "uppgradera bios"? Har läst och kikat lite på SoC-Agent VCORE kan eventuella fixa detta men detta kommer också generera mer värme till övriga komponenter och det är väl lite bu och bä.

Tankar?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Spontan tanke;
Gör det någon skillnad om du disablar FAST Boot i BIOS?
Eller om du slänger in att BIOS ska vänta maximal tid på F1 knappen för att ge tid att "kicka igång" allt?

Sen har det ju som sagt kommit 4 nyare versioner av ditt BIOS och chancen är ganska god att problemet är löst där. Du har ju inte en direkt ovanlig combo av hårdvara.

Dina 960 EVO fick ny Firmware i November, ligger den på?

För övrigt så har även UEFI sina drivers som laddas, så det kan mycket väl vara ett driver issue. Men mer troligt så är det din RAID0 som är problemet och löser sig med en BIOS upgrade eller lägga in delay under booten.

Förstår för övrigt inte varför du är emot Intel patcharna?

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Spontan tanke;
Gör det någon skillnad om du disablar FAST Boot i BIOS?
Eller om du slänger in att BIOS ska vänta maximal tid på F1 knappen för att ge tid att "kicka igång" allt?

Sen har det ju som sagt kommit 4 nyare versioner av ditt BIOS och chancen är ganska god att problemet är löst där. Du har ju inte en direkt ovanlig combo av hårdvara.

Dina 960 EVO fick ny Firmware i November, ligger den på?

För övrigt så har även UEFI sina drivers som laddas, så det kan mycket väl vara ett driver issue. Men mer troligt så är det din RAID0 som är problemet och löser sig med en BIOS upgrade eller lägga in delay under booten.

Förstår för övrigt inte varför du är emot Intel patcharna?

Tjena,

Tack för ett bra svar! Fast boot är disableat och det gör ingen skillnad heller om datorn kör cmos defaults eller mina settings i bios. När du kör diskarna i raid0 så kan du inte installera firmwares från samsung då datorn hittar diskarna som en raidenhet som styrs via intel rapid storage technology. Denna firmwaren uppgraderas kontinuerligt och är den senaste. Jag anser inte säkerhetsrisken i förhållande till prestandaförlusten är värt det. Plus har confat upp mitt bios med ett 30tal settings som jag är omåttligt osugen att göra om.

Jag kollar på asus forum också då detta rör sig troligen om ett strömtillförselproblem då det fungerar om man väntar en stund idle i uefit.

Edit: Jag uppgraderar uefi/bios versionen men då vill jag ha det konkret framför mig att det löser problemet, så jag är väl inte helt omöjlig. Men gör inte det för sakens skull och tappar prestanda.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Testa att precis öka post delay från 3s till 10s. Fungerade direkt, men som sagt var och letade efter inställningen i UEFI under tiden så det kan också vara det Får testa på nästa kalla boot!

Bra tips @spawnstah

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||