Ny dator - alla druvrutiner är på dvd men saknar dvd-läsare - hur göra?

Permalänk

Ny dator - alla druvrutiner är på dvd men saknar dvd-läsare - hur göra?

Hej!

Jag har just fått min nya dator och insåg just att windows 10 och drivrutinerna till mitt grafikkort är på dvd-skivor. Naiv som jag var så beställde jag ingen dvd-läsare på datorn och nu sitter jag och funderar på hur man ska lösa detta problem. Det finns USB-portar och jag tänkte att jag skulle kunna ladda ner rutinerna från internet eller liknande.

Jag känner mig som sagt väldigt dum och grön. Vore väldigt tacksam för lite hjälp i detta!

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,
Fredagsmys

Permalänk
Medlem

Du har inte Windows installerat på datorn redan, va?
Du kan absolut dra ner det på ett USB minne och ta det därifrån. Utan tvekan lättaste lösningen.

Här har du för windows:
https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10

Permalänk

@ThisIsDansk:

Jag har inte startat och kollat, den är beställd och monterad av inet så de kanske redan har fixat det?
Tänkte att jag ville fixa allt innan jag kopplar ur min gamla dator och kopplar in allt i den nya så att jag slipper göra det två gånger!

Permalänk
Medlem

@Fredagsmys:

Jag skulle rekommendera att du provar att starta upp den med endast skärm, mus och skärm, bara för att se vad som händer. Fokusera på att få bort den gamla, först efter att du har fått den nya upp och köra. Du kanske måste hoppa fram och tillbaka ett par gånger, så oroa dig inte än för att få alla kablar på plats.
Fixa Windows på USB först, och sen testar du den nya datorn.

***Edit - tillägg***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredagsmys:

@ThisIsDansk:

Jag har inte startat och kollat, den är beställd och monterad av inet så de kanske redan har fixat det?
Tänkte att jag ville fixa allt innan jag kopplar ur min gamla dator och kopplar in allt i den nya så att jag slipper göra det två gånger!

Beställde du OS + montering av Inet så ska allt vara installerat redan.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

95% procent av gångerna fungerar windows utmärkt att köra utan några speciella drvrutiner.
Har man otur så behöver man en drivrutin för närverkskortet för att komma åt internet.

Skulle faktiskt avråda att installera drivrutinerna som medföljer på en skiva.
Det är inte så att de bränner nya DVD:s med drivrutiner vartefter det kommer nya.
Ta istället reda på vad du har för hårdvara och ladda ner drivrutiner från tillverkarens hemsida.

För grafikkort kan man gå till kretstillverkarens hemsida (AMD, och nVidia) direkt och ladda ner drivrutierna därifrån direkt istället för garfikkortstillverkarens sida.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk

Såg att jag måste börja med att skaffa en ny kabel mellan monitorn och grafikkortet. Tydligen så hade mitt grafikkort bara DVI och HDMI-port och inte VGA som min tidigare dator har haft!

Återkommer när jag fixat detta! Tack för all hjälp!