Permalänk
Medlem

Är det värt med g-sync för mmo?

Enkel fråga, jag må vara lite snål kanske men är det värt dom ca 2000 extra man får betala för att ha g-sync om man som mig spelar typ arpg och mmo endast?

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Medlem

Kanske blir lite trevligare (jämnare) att se på vid lägre fps men annars vet jag inte om det är värt det om du inte verkligen behöver reagera snabbt eller nåt.

Beror dock på vad du har för dator lite om vad den klarar,
om du spelar endast för att ha lite underhållning och inte bryr dig om att det kanske hackar lite emellan eler dyl, då kan du nog skippa g-sync.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jamtland:

Enkel fråga, jag må vara lite snål kanske men är det värt dom ca 2000 extra man får betala för att ha g-sync om man som mig spelar typ arpg och mmo endast?

Jag tycker det är värt med G-sync. Allting blir ju så mycket mjukare och behagligare för ögonen, till och med på Windows skrivbordet med muspekaren.
Jag kör mycket WoW också och det är väl inte direkt nödvändigt med G-sync där kan jag påstå, men det är förbannat skönt.
Var en enorm skillnad i början, men nu har man ju vant sig så klart. Men jag skulle _aldrig_ gå tillbaks till en skärm utan G-sync.

Permalänk

Spelar bara wow och har övervägt detta med Men kommer nog köpa en under BF om det finns möjlighet.

Permalänk
Medlem

Jag har förvisso ett 1080 så det är väl på så sätt värt bara för att kunna få ut det bästa kortet har att ge.
Spelar mest mmo kanske blir att köpa anthem och då kanske man vill ha g sync, får överväga när jag har vägarna förbi en butik och kolla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Medlem

Skärmen ska alltid vara den dyraste komponenten i ett bra datorbygge, det är en viktig del, det är ju den du stirrar på konstant.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag tycker det är värt med G-sync. Allting blir ju så mycket mjukare och behagligare för ögonen, till och med på Windows skrivbordet med muspekaren.

Det fetade måste jag ifrågasätta. Har aldrig upplevt att det skulle vara så. Placebo?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mindfighter:

Skärmen ska alltid vara den dyraste komponenten i ett bra datorbygge, det är en viktig del, det är ju den du stirrar på konstant.

Den måste inte nödvändigtvis vara dyrast, men din poäng håller jag med om fullständigt! Alltför många underskattar totalt skärmens betydelse och köper en alldeles för billig och tråkig skärm till en alldeles för dyr dator.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

G-sync är enligt min egen personliga uppfattning värd varenda krona. Skaffade en G-syncskärm så fort de kom ut på marknaden i 27" varianter och kommer aldrig någonsin att köpa en skärm utan denna funktion. Spelar ingen roll vilken typ av spel du kör, allt blir bättre med rätt skärm (och ett Nvidiakort).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag tycker det är värt med G-sync. Allting blir ju så mycket mjukare och behagligare för ögonen, till och med på Windows skrivbordet med muspekaren.

Det var inte så att du uppgraderade till 144Hz i samma veva?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det fetade måste jag ifrågasätta. Har aldrig upplevt att det skulle vara så. Placebo?

Ja i Windows bör man ju ändå ligga på max frame rate så ser inte hur g-sync ska hjäla där. Däremot 120/144Hz märks ju absolut av i Windows .

Permalänk
Medlem

G-Sync är lite av en drog. Man överlever utan men börjar man så är det svårt att sluta. Jag gick själv genom en avvänjningsperiod för någon månad sedan och det var ganska hemskt. Ville inte spela något på datorn. Men nu efter några månader har jag slutat tänka på det och det går bra att spela igen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Det kommer inte göra att du vinner mer i MMO spel, men du kommer få ett skönare flyt. Sen är det aldrig någon nackdel, i framtiden kanske du får för dig att spela FPS, så är det väldigt skönt+fördel.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Lego Master

@lambdan:
Hur kommer det sig att du inte kör G-sync längre då? Annan skärm/GPU?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja i Windows bör man ju ändå ligga på max frame rate så ser inte hur g-sync ska hjäla där. Däremot 120/144Hz märks ju absolut av i Windows .

Självklart är det 144 Hz som gör den skillnaden och inte G-sync, men det borde vara underförstått.

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Gick till en Ultrawide Dell U3417W, för jag ville ha en o samma skärm till både min PC och Mac (skärmen har inbyggd KVM).
Sedan ville jag inte vara låst till Nvidia grafikkort. Inte för att jag planerar på att byta från mitt 1080 Ti inom kort, men ifall att.

Förutom G-Sync var det även jobbigt att gå från 144 Hz till 60 Hz. Kändes som att Windows laggar. Men nu är även det bra igen

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det fetade måste jag ifrågasätta. Har aldrig upplevt att det skulle vara så. Placebo?

Näe, det kan jag inte påstå, man ser skillnad på 60 och 120 utan problem, åtminstone gör jag det.
Inte för att det är katastrof att sitta o jobba i 60 eller nåt, men...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Har alltid kört 60Hz men kom nyligen över en 144Hz med G-Sync. Spelar någon timma per dag, är mest i Word och annat, men jag är mycket nöjd och kommer aldrig gå tillbaka. Märker att långa pass framför skärmen tar ut sin rätt och det är väl värt pengarna att ha en bra skärm. Dock, som en del har påpekat, är det svårt att veta vad som kommer av ökningen i uppdateringsfrekvens och vad som kommer av själva G-sync teknologin.

Nya snabba skärmar är rysligt dyra, kolla begagnat.

Permalänk
Medlem

Har du inte upplevt G-Sync/Freesync ännu så behöver du det nog inte, men det blir svårt att gå tillbaka efter att man har använt det.

Enligt mina tester och min personliga åsikt så är det värt pengarna, nu betalade jag iofs inte 2000kr extra för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Den måste inte nödvändigtvis vara dyrast

Egen regel jag hållt mig till sen jag köpte en 17" CRT på tiden när alla satt på 13-14" CRT. Har varit "värt" det, skärmen behåller man ju oftast över någon uppgradering eller två av dator.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Självklart är det 144 Hz som gör den skillnaden och inte G-sync, men det borde vara underförstått.

Inte alls självklart då vi i den här tråden diskuterar g-sync och det finns ju t ex 4k skärmar med g-sync och 60 Hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av RHWarrior:

Näe, det kan jag inte påstå, man ser skillnad på 60 och 120 utan problem, åtminstone gör jag det.
Inte för att det är katastrof att sitta o jobba i 60 eller nåt, men...

Nu förstår jag inte alls. Mitt inlägg handlade enbart om G-Sync.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Inte alls självklart då vi i den här tråden diskuterar g-sync och det finns ju t ex 4k skärmar med g-sync och 60 Hz

Väldigt spännande men läser man min sign så kan man dra slutsatser själv

Permalänk
Medlem

@Jamtland: Bryr du dig om ifall du får tearing, eller kör du med Vsync och upplever att spel ibland hackar till i en tiondels sekund?

Jag stör mig så sjukt mycket på båda fenomen att hela spelupplevelsen förstörs för mig, och därför har jag G-Sync. Jag har väntat på något som G-Sync sen 3D-korten kom ut på marknaden på 90-talet, och det löser verkligen en lång rad problem med Vsync/tearing och ojämna frametimes.

Jag kan starkt rekommendera Asus PG279Q.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Billy Joe Bob:

Självklart är det 144 Hz som gör den skillnaden och inte G-sync, men det borde vara underförstått.

Underförstått? Inte ens om man verkligen försöker går det att läsa ditt inlägg på något annat sätt än att G-Sync förbättrar flytet i skrivbordsmiljö:

Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag tycker det är värt med G-sync. Allting blir ju så mycket mjukare och behagligare för ögonen, till och med på Windows skrivbordet med muspekaren.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nu förstår jag inte alls. Mitt inlägg handlade enbart om G-Sync.

Du menar så, G-Sync skärmar brukar i regel ha hög refresh också, inte bara synkad mellan GPU och skärm, tror inte scenariot att man sitter i desktop på 60Hz Gsync är så vanligt.
Men on topic så personligen tycker inte det är direkt nödvändigt för "långsamma" spel a la WoW, Guild Wars 2 och liknande.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Väldigt spännande men läser man min sign så kan man dra slutsatser själv

Framgår inte vad du hade för skärm innan du skaffade g-sync så läser man bara dit inlägg så är det svårt med slutsatser då du uttryckligen skriver att g-sync gör skillnad i Windows.

Permalänk
Inaktiv

G-sync är trevligt men inte värt den extra kostnaden enligt mig. Har du en high-end dator för över 20k och vill ha en skärm som matchar det så är G-sync motiverat. Annars kan du investera de där 2000 kronorna på t.ex. en vassare CPU eller bättre grafikkort.

Jag har haft G-sync (100Hz)några månader och gick sedan tillbaka till en skärm utan G-sync (144Hz) och den högre refresh raten gör mycket mer för upplevelsen än G-sync. Det var absolut inga problem att förlora den funktionen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av RHWarrior:

Du menar så, G-Sync skärmar brukar i regel ha hög refresh också, inte bara synkad mellan GPU och skärm, tror inte scenariot att man sitter i desktop på 60Hz Gsync är så vanligt.

Sådana i bästa fall underförstådda resonemang kan vi inte luta oss mot när vi diskuterar här på forumet. Det finns ju gott om 120+ Hz-skärmar utan G‑Sync, och om någon undrar om G‑Sync är värt är ju G‑Sync vs ingen synk vid samma frekvens den enda relevanta jämförelsen.

Hur vanligt eller ovanligt 60 Hz G‑Sync är har ingenting med saken att göra. Frågan TS ställer handlar ju enbart om x Hz utan G‑Sync vs x Hz med G‑Sync. Då blir det väldigt missvisande att skriva som att det är G‑Sync som gör att vissa skärmar ger bättre flyt i skrivbordsmiljö, eller att det bara är G‑Sync-skärmar som har hög uppdateringsfrekvens, eller att alla G‑Sync-skärmar har hög uppdateringsfrekvens.

(Däremot är det fullt rimligt att skriva något om hur viktigt G‑Sync är jämfört med hög uppdateringsfrekvens. Jag sitter till exempel hundra gånger hellre på 144 Hz utan G‑Sync än 60 Hz med G‑Sync.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nu var ju frågeställningen specifikt om G-sync är värt det, så ni som inte kan skilja på G-sync och 144Hz när ni svarar bidrar ju inte med annat än förvirring och felaktigheter.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+