Telias TV4-förvärv kan stoppas av staten

Permalänk
Melding Plague

Telias TV4-förvärv kan stoppas av staten

Tidigare idag meddelade Telia att bolaget förvärvat bland annat TV4. Regeringen reagerade snabbt på köpet med en inte helt positiv inställning, och kan nu agera för att stoppa affären.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nog helt klart rätt väg att gå

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Borde inte t ex konkurrensverket granskat affären i förväg och gett sitt medgivande? Om så var fallet, varför kom inte denna lilla intressekonflikt upp då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirigoe:

Borde inte t ex konkurrensverket granskat affären i förväg och gett sitt medgivande? Om så var fallet, varför kom inte denna lilla intressekonflikt upp då?

Det är mer politiskt än något annat. S är rädda för att folk ska tycka att de har statlig kontroll över alla de populära tv-kanalerna. Även om regeringen inte på något vis lägger sig i hur tv-kanalerna arbetar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Stäng ner Bonnier-bailouten!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kirigoe:

Köpet är föremål för godkännande från Konkurrensverket innan det kan gå igenom under andra halvan 2019. Vi rapporterade om detta i vår tidigare nyhet!

https://www.sweclockers.com/nyhet/26030-telia-koper-tv4-och-c...

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Nu kan jag ha missat något... men de är oroliga för att staten ska få för mycket makt, därför vill regeringen "tvångshindra" detta att ske?

Så... inser de inte att genom att lägga sig i affären, gör de exakt det man är rädd för?

Bästa lösningen? Sälj Telia aktierna istället... Så blir inte TV4 eller Telia på något sätt statligt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu kan jag ha missat något... men de är oroliga för att staten ska få för mycket makt, därför vill regeringen "tvångshindra" detta att ske?

Så... inser de inte att genom att lägga sig i affären, gör de exakt det man är rädd för?

Bästa lösningen? Sälj Telia aktierna istället... Så blir inte TV4 eller Telia på något sätt statligt.

Men är det inte för infrastrukturen som staten vill vara delägare i Telia, tele, tv, bredband?
Jag har ringa koll men det måste ju finnas någon anledning att de gick in som ägare i Telia från första början.

"Björn Rosengren, som har skaffat sig många insikter sedan han gick från politiken till näringslivet, skrev i lördags på Di Debatt att politikerna bör göra som kollegerna i Danmark. Dela upp det dominerande telebolaget i två, så att infrastrukturen hamnar för sig och innehållsproduktionen för sig. Det är ett intressant förslag"
https://www.di.se/ledare/tobias-wikstrom-flera-skal-for-state...

Permalänk
Medlem

Bästa vore om staten sålde av större delen av sina Telia-aktier. Telia är ändå ett skitbolag deluxe, och då kan telia i lugn och ro få göra vad fan de vill, som t.ex. stötta diktaturer och ge ut mutor utan att det reflekteras direkt på svenska staten...

Staten får gärna stå för infrastruktur, precis som tåg, flyg och bil, men de behöver då fan inte tillverka bilar, flyg, och ha taxi-verksamhet, osv...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Men är det inte för infrastrukturen som staten vill vara delägare i Telia, tele, tv, bredband?
Jag har ringa koll men det måste ju finnas någon anledning att de gick in som ägare i Telia från första början.

"Björn Rosengren, som har skaffat sig många insikter sedan han gick från politiken till näringslivet, skrev i lördags på Di Debatt att politikerna bör göra som kollegerna i Danmark. Dela upp det dominerande telebolaget i två, så att infrastrukturen hamnar för sig och innehållsproduktionen för sig. Det är ett intressant förslag"
https://www.di.se/ledare/tobias-wikstrom-flera-skal-for-state...

En gång i tiden så va Telia Televerket vilket va 100% statligt. Så de sålde snarare ut än gick in som ägare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan någon förklara skillnaden på "staten" och "regeringen", är det inte typ samma sak?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Kan någon förklara skillnaden på "staten" och "regeringen", är det inte typ samma sak?

Normalt sett skulle jag nog tro att de flesta menar staten som hela "statsapparaten" dvs. mest riksdag, regering och diverse myndigheter. Regering är "bara" just "regeringen", men vissa kanske menar på regering + partier som styr/tillhör regeringen i riksdagen.

Sen är det ju så att "regeringen" inte kan "styra" saker hur de vill, då det lätt kan bli "ministerstyre" som är olagligt, dvs. i Sverige så har inte de samma makt som t.ex. Presidenten i USA.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

En gång i tiden så va Telia Televerket vilket va 100% statligt. Så de sålde snarare ut än gick in som ägare.

Men vår vanstyrda stat är fortfarande storägare i Telia som akteägare. Så vi medborgare och skattebetalare är fortfarande storägare i Telia, men Telia styrs som ett privat aktiebolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

0,5 sekunder på Google:

Svenska staten (i äldre texter ofta benämnd som Kronan, alternativt Statsverket som ekonomisk enhet) är den offentliga centralmakten i Sverige, vars organ består av statschefen, riksdagen och regeringen, samt de domstolar och förvaltningsmyndigheter som lyder under dessa.

Sveriges regering (regeringen), formellt Konungariket Sveriges regering; före den 1 januari 1975 officiellt benämnd Kungl. Maj:t eller Statsrådet; är Sveriges högsta verkställande myndighet och består kollektivt av statsråden, sammankallade under statsministerns ordförandeskap.

Vassego'

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Men vår vanstyrda stat är fortfarande storägare i Telia som akteägare. Så vi medborgare och skattebetalare är fortfarande storägare i Telia, men Telia styrs som ett privat aktiebolag.

Jupp, precis som man är storägare i exempelvis Vattenfall. Det finns liksom en poäng i att ha statligt ägande i viktig nationell infrastruktur. Annars kommer det bli mer vilda västern än vad det redan är. Stater med självbevarelsedrift har förstått grejen med det genom historiens gång.

Permalänk
Medlem

Ingen som tänkt på att detta kan vara ett sätt för Telia att få staten att lämna bolaget helt? Telia kanske vill bli fri från staten och gör därför en affär som får staten att hamna i konstig situation.
Förr ägde staten 100% av Telia. Nu är det 37%. Imorgon 0%?

Vad tror ni om den teorin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Ingen som tänkt på att detta kan vara ett sätt för Telia att få staten att lämna bolaget helt? Telia kanske vill bli fri från staten och gör därför en affär som får staten att hamna i konstig situation.
Förr ägde staten 100% av Telia. Nu är det 37%. Imorgon 0%?

Vad tror ni om den teorin?

Det verkar väl ganska rimligt. Men frågan är vad de vill uppnå med det? Min erfarenhet av Telia både som företag och rentav arbetsgivare är att det är ett vidrigt bolag med en sexistisk kultur, och jag tror att "statliga televerket" står skrivet i väggarna mentalt så det blir svårt att tvätta bort mentaliteten även om staten ägen 0%.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Det var statligt men det fungerade åtminstone vilket det inte gör idag, likadant med snöröjning, tågtrafiken man kan hålla på hur länge som helst. Privatisering leder inte alltid till något bra, det ser man om och om igen i historien.
Idag finns inget som heter beredskap eller salta i förebyggande syfte, förr visste man att det börjar snöa varje år men nu för tiden blir snöröjarna eller antagligen mer rätt kommunerna som beställer grejerna lika överraskande varje år med olyckor och benbrott som följ, speciellt äldre människor tyvärr.

Permalänk
Medlem

Ja för nuvarande regiring har ju inga andra problem att ta tag i eller

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Jupp, precis som man är storägare i exempelvis Vattenfall. Det finns liksom en poäng i att ha statligt ägande i viktig nationell infrastruktur. Annars kommer det bli mer vilda västern än vad det redan är. Stater med självbevarelsedrift har förstått grejen med det genom historiens gång.

Helt rätt! Självklart skall vi gemensamt äga och av staten förvalta våra nödvändiga infrastruktur. Det är den här halv-vägslösningen jag är emot. Nu exponeras skattebetalarna igenom att aktiebolagen vi äger gör satsningar som ett förvärv av Bonnier Broadcasting. Vi minns väl alla Vattenfalls förvärv av Nuon.

Skrivet av aftonbladet:

Vattenfall köpte 2009 nederländska kolkraftsbolaget Nuon för 97 miljarder kronor. Svenska Dagbladet avslöjade tidigare att näringsdepartementets tjänstemän varnade för att affären inte skulle gå ihop, och att priset var uppåt 30 miljarder för högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Helt rätt! Självklart skall vi gemensamt äga och av staten förvalta våra nödvändiga infrastruktur. Det är den här halv-vägslösningen jag är emot. Nu exponeras skattebetalarna igenom att aktiebolagen vi äger gör satsningar som ett förvärv av Bonnier Broadcasting. Vi minns väl alla Vattenfalls förvärv av Nuon.

Fast nu är ju vattenfall helägt av staten och där kan dom styra som dom vill (t.ex. göra fantastiska affärer som Nuon). I teliafallet finns det massa andra aktieägare som bolaget måste ta hänsyn till också. Staten kan inte hålla på att styra Telia som om det vore gamla televerket utan dom får acceptera att det är ett aktiebolag med många ägare idag. Om dom nu vill ha full koll får dom väl köpa ut bolaget från börsen och göra det helägt igen, vilket för övrigt vore ett galet slöseri med skattepengar i min mening.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem

De kan få problem att hävda konkurrens problem här då SVT är en skattefinansierad gratiskanal och inte något som skall konkurrera med något annat. Så affärsmässigt är denna affär OK.

Jag tror mer på att detta slutar i antingen att Telia innehavet säljs eller att företagets infrastruktur del (Skanova) styckas av så staten behåller innehavet i infrastrukturen. Blir det en borgerlig/SD regering efter valet så lutar det mer mot försäljning än styckning. Blir det en Mitten eller vänster inriktad regering så är styckning mer sannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erixs:

Fast nu är ju vattenfall helägt av staten och där kan dom styra som dom vill (t.ex. göra fantastiska affärer som Nuon). I teliafallet finns det massa andra aktieägare som bolaget måste ta hänsyn till också. Staten kan inte hålla på att styra Telia som om det vore gamla televerket utan dom får acceptera att det är ett aktiebolag med många ägare idag. Om dom nu vill ha full koll får dom väl köpa ut bolaget från börsen och göra det helägt igen, vilket för övrigt vore ett galet slöseri med skattepengar i min mening.

Instämmer. Det är bara att sälja. Alternativet hade varit att behålla från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

De kan få problem att hävda konkurrens problem här då SVT är en skattefinansierad gratiskanal och inte något som skall konkurrera med något annat. Så affärsmässigt är denna affär OK.

Jag tror mer på att detta slutar i antingen att Telia innehavet säljs eller att företagets infrastruktur del (Skanova) styckas av så staten behåller innehavet i infrastrukturen. Blir det en borgerlig/SD regering efter valet så lutar det mer mot försäljning än styckning. Blir det en Mitten eller vänster inriktad regering så är styckning mer sannolikt.

Skulle bolaget styckas lär det dock inte bli gratis för staten att ta över Infrastrukturdelarna dom måste trots allt lösa ut övriga ägare i Telia. Det finns sannolikt många ägare i dagens telia som inte är intresserade av att äga bolaget utan dessa delar. Staten är visserligen huvudägare men inte majoritetsägare.

Jag gissar att svt är nr1 i sverige på tv (markbunden) och tv4 är nr2. vilket gör att jag tycker detta är tveksamt ur ett konkurrensperspektiv. T.ex. hade tv4 sannolikt aldrig tillåtits köpa SVT, blir väldigt intressant att följa detta dock.

Skrivet av Zipparn:

Instämmer. Det är bara att sälja. Alternativet hade varit att behålla från början.

Håller med staten borde sälja av resterande del. Delar av infrastrukturen hade ev. varit vettigt att ha kvar men nu är det för sent.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Stäng ner Bonnier-bailouten!

Det är väl därför Damberg vill stoppa affären. Han är antagligen hemlig medlem i Bonniersfären och vill inte se de förlora makten

Permalänk
Medlem

Förtroendet för media sjunker så varför vill Telia köpa ett TV-nätverk nu? Vänta ett par år så kommer priset sjunka väldigt mycket. Är Telias mål är att TV4 skall minska spridningen av "fake news"? Kommer anställda på TV4 tillåta det?

Permalänk
Medlem

Telia är ett vinstdrivande företag. Det är därmed bra att staten är delägare. Att sälja av Telia skulle ge staten mindre intäkter. Staten drar in flera miljarder varje år på att vara delägare i Telia och det vore i mina ögon ren idioti att sälja av det helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitan:

Det är väl därför Damberg vill stoppa affären. Han är antagligen hemlig medlem i Bonniersfären och vill inte se de förlora makten

Du missförstår fullständigt. Det är ju Bonnier som vill sälja den döende, gammel-media reliken TV4 och samtidigt få 9,3 miljarder för åbäket. Läs vad en Bail out är.
Det är Teliachefernas samröre med Bonnier-klanen är de som borde granskas. Det är Bonnier och Telia-cheferna som vill ha igenom affären och låta Aktiebolaget Telia (som vi skattebetalare äger till stor del) stå för affären.