Grafikkort i handbagaget på flyget?

Permalänk
Medlem

Grafikkort i handbagaget på flyget?

Ska flyga nu i dagarna och hade tänkt ta med mig ett grafikkort i handbagaget, tror ni incheckningen kan ha någon åsikt om det? Är ett stort 2.5 slotare så läste på nåogn amerikansk hemsida att TSA kan anse att det är ett så kallat blunt weapon, tänker mig att risken är mindre i Sverige men tänkte att det är bäst att kolla så man inte står där och förlorar det när man ska flyga.

Permalänk
Medlem

@Karazhan: Ska du inte till UK eller US så behöver du nog inte oroa dig. Personligen tror jag inte att svenska säkerhetskontrollen (Landvetter) skulle märka om någon smög igenom en stridsvagn genom säkerhetskontrollen men varierar kanske från dag till dag.

Har du inte original-lådan du kan lägga den i, eventuellt kvitto om lådan är för stor och otymplig? Borde vara enklaste sättet att bevisa vad det är.

Permalänk
Medlem

Flyger du inrikes så bör det vara lugnt, men skulle nog ändå posta det. Vad kostar frakt, 80kr? Jämfört med att konka ett grafikkort över landet.

Permalänk
Medlem

Ska inte vara något problem. Har alltid med ganska mycket lös elektronik (kretskort etc) i handbagaget när jag flyger i jobbet och det är aldrig något problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl inte ens tillåtet med pincetter eller pennor i handbagaget? Jag kan inte tänka mig att ett grafikkort med en massa vassa kanter och dessutom väger en del får tas med heller. Aldrig i livet att jag hade chansat. Sätter de sig på tvären i säkerhetskontrollen kan de tvinga dig att slänga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är väl inte ens tillåtet med pincetter eller pennor i handbagaget? Jag kan inte tänka mig att ett grafikkort med en massa vassa kanter och dessutom väger en del får tas med heller. Aldrig i livet att jag hade chansat. Sätter de sig på tvären i säkerhetskontrollen kan de tvinga dig att slänga det.

Har flugit över atlanten ett par gånger med pennor i handbagaget så det bör inte vara något problem. Blev dock stoppad på sturup på väg till en gradering för att den vadderade batongen var i handbagaget, så tycker de att det är ett vapen kan de bli andra bullar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Nästan allt får du ju ta med dig så länge det inte är typ vassa föremål, vätskor eller explosiva ämnen?

Permalänk
Medlem

Borde vara rätt lugnt ^^

Permalänk
Medlem

Elektronik är typiskt grejor som man _inte_ har i incheckad bagage - om det skall fungera efteråt alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Har flugit över atlanten ett par gånger med pennor i handbagaget så det bör inte vara något problem. Blev dock stoppad på sturup på väg till en gradering för att den vadderade batongen var i handbagaget, så tycker de att det är ett vapen kan de bli andra bullar

Den "vadderade batongen"?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

varför ska du ha med det just som handbagage? ska du bygga en dator i luften 😜? varför inte checka in det i din väska eller i en kartong med antistatisk bubbelplast eller liknande om det ens finns?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Den "vadderade batongen"?

Gradering inom Ju-jutsu Kai, har en vadderad påk/batong så att man inte håller igen slagen på grund av skaderisk

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Flygit inomlands med en hel dator i ryggsäcken när gubben frågande om jag hade en laptop där sa jag nej och blev inget mer med det.

Permalänk
Medlem

Jag har fått med mig en liten vass sax av misstag genom kontrollen.
Så dom borde ha bättre koll än så tycker jag.
Men samtidigt var det en äldre man med en ryggsäck som var full av sedlar som dom gick på.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

farsan råka ha med sig sin arbetskniv dom postar bara det till dig i värsta fall.

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem

Inga problem med grafikkort i handbaggage. Se bara upp så att inte nån med passagerare får för sig att spela tetris med sin 500g Toblerone och mosar din väska. Ser det dagligen med passagerare som inte förstår att saker inte får plats.

I övrigt så får man enligt reglerna ha med sig en tändare(!), tändstickor om det bärs på personen samt en kniv med ett blad på max 6cm och ett 160 WH litium-jonbatteri. Trots detta får du ej ha med din yoghurt som mellanmål om det är mer än 100ml.

Source: Jobbar i luften och tvingas årligen gå på utbildning som rör just detta.

Permalänk
Medlem

Så länge du kan förklara vad du har i väskan ska det inte vara några problem. Så du inte får in de på bombspåret. Har hört om några som skulle transportera en larmväska och inte riktigt kunde förklara och sa även att de inte packet väskan själv.

Permalänk
Medlem

Inga problem med grafikkort i handbagaget. Du lär behöva lägga det i en egen liten låda genom säkerhetskontrollen, men det är ju ingen fara.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Går nog bra men du kommer få ra upp det ur väskan och lägga det i lådan när det är dags för kontroll.

Men tänk på att chansen finns att någon kastar in sin tunga väska eller påse med typ sprit på din väska väl inne i flygplanet, så se till att ga något runt det.

Nu för tiden får man ju inte ha elektronik med bla litiumbatterier i det incheckade (stora) bagaget. Dvs inga mobiler, surfplattor osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen här kan ju garantera att det kommer gå vägen.

Jag har dock flugit till staterna med både radiostyrd tävlingsbil och LiPo-batterier i handbagaget

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Gradering inom Ju-jutsu Kai, har en vadderad påk/batong så att man inte håller igen slagen på grund av skaderisk

Ah. Jag tyckte det lät som en högst märklig eufemism.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Elektronik är typiskt grejor som man _inte_ har i incheckad bagage - om det skall fungera efteråt alltså...

Varför? Man har ju alltid med sig både mobil och laptop.

Permalänk
Medlem

Jag har transporterat en hemmagjord stationär dator i ryggsäcken fram och tillbaks över Atlanten (samt ett tjugotal gånger runtom i Europa). HTPC-formad plåtlåda med nerfilade, men fortfarande ganska vassa kanter. Vägde runt 5kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

varför ska du ha med det just som handbagage? ska du bygga en dator i luften 😜? varför inte checka in det i din väska eller i en kartong med antistatisk bubbelplast eller liknande om det ens finns?

Med tanke på hur de incheckade väskorna hanteras skulle jag aldrig flyga med annat än kläder "incheckat".

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Varför? Man har ju alltid med sig både mobil och laptop.

i handbagaget då - hoppas jag...

jag har fått skärmar i laptop helt brutna tvärs av fast de var invirade i tjocka handdukar och tröjor mitt i en stor tjock aluminum-väska modell att man kan stå och hoppa på den, när man försökte med incheckad bagage - efter det aldrig någonsin sådant incheckat...

Samma sak med mätinstrument och de brukar släppa igenom fast man har två väskor då mätinstrumenten ser tillräckligt dyra ut för att få en viss förståelse varför man inte tar det incheckat...

Permalänk
Medlem

@xxargs: Nu läste jag för snabbt, eller så stod det stilla i hjärnan, då jag läste/tolkade "incheckat" som just handbagage.