Permalänk
Medlem

Branch :Transport
Roll :Chaufför

Tips

#1 Ser du en lastbil som står och lastar av vilket gör du inte kommer fram själv, Börja inte gnälla på oss, Vi gör bara vårat jobb på samma sätt som du sköter ditt. Tänk också på att nästa gång kanske vi står i vägen för någon annan bara för att vi levererar en beställning till dig.

#2 Parkera inte framför lastbryggor eller i lastzoner (våran arbetsplats). Risken för att du då skulle råka få en ev skada på ditt fordon (helt i onödan) ökar markant då vi inte kan kamma fram med våran leverans på ett lätt sätt. Tänk också på hur mycket tid som då måste läggas ner på skadehanteringen från båda parters sida.

#3 (Det viktigaste tipset) Sluta bete dig som en femåring bakom ratten om du blir ikapp körd av en tung lastbil på enkelfiliga vägar om du själv kör en bit under gällande hastighetsbegränsning! Råkar allt för ofta ut för detta nämligen! Vi som kör lastbil är ofta hårt pressade pga tidslossning hos kund samt anhopning av inkommande leveranser som skall köras ut till er kunder vilket gör att vi på en arbetsdag kan förlora en hel del välbehövd tid på att behöva "såsa runt" bakom en eller flera bilister som tex kör 60 på en 80 väg i x-antal mil där mötande trafik gör det omöjligt för oss att köra om.
Och sluta lek med era och era barns liv när ni allt för ofta håller på att småbromsa bara för att reta upp oss om du anser att vi ligger för nära pga av detta snigelförfarande från er sida. Ni vet för det första inte om lastbilen bakom er är tom eller om den väger 20-30-40 eller ändå upp till 64ton! Om ni efter att ha hållit på med detta barnsliga beteende verkligen måste panikbromsa så kan det i värsta fall bli det sista ni gör (Jodå! vi är mycket väl medvetna om att man ska hålla avstånd till bilen framför) men tyvärr måste vi ibland lägga oss nära er bara för att kunna planera en säker omkörning då det går om ni vill fortsätta köra långsamt. Vi sitter dessutom högre upp än normalbilisten vilket gör att vi många gånger upptäcker fara/hinder på vägen mycket tidigare än vad bilisten gör.
Hjälp oss istället genom att placera er bil på ett sätt som gör att ni visar oss att ni är villiga att släppa om oss på ett säkert sätt så att medan vi efter omkörningen försvinner framför er gör att ni kan fortsätta köra i ert eget lunkande.
Vi kör nämligen inte för våran egen skull, Utan vi kör för allas våran skull för att se till att tex matvarubutikernas och andra butikers hyllor ska hålla det sortiment ni/vi som kunder kräver skall finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

@Json_81: Ska man vara petnoga så ska man knyta om sina skor om man springer en längre strecka, men så funkar det inte i verkligheten.

Vad är en längre sträcka?

Jag är nyfiken på vad man kan förvänta sig att de ska hålla, var länge sen jag slet ut par skor på det sättet, men har börjat komma igång med springandet igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

#3 (Det viktigaste tipset) Sluta bete dig som en femåring bakom ratten om du blir ikapp körd av en tung lastbil på enkelfiliga vägar om du själv kör en bit under gällande hastighetsbegränsning!

Hmm, generellt mottips: ligg inte för nära framförvarande bil, oavsett förutsättningarna.
Detta är egentligen inte en reaktion mot just lastbilar, utan generellt... Det finns helt enkelt ingen ursäkt att hänga precis i häcken på någon.

Om jag har någon bakom som nästan luktar en i rövspringan kan jag med högerfoten på gasen dutta med vänsterfoten på bromsen för att få bromslamporna att tändas och få personen bakom att vakna till och öka avståndet... Men jag skulle aldrig drömma om att faktiskt bromsa ner hastigheten så att det stör bilen bakom! Där håller jag helt med om att det ä barnsligt eller snarare dumt och farligt. Ett fel kan inte rättas med ett annat fel.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av jycken:

#3 (Det viktigaste tipset) Sluta bete dig som en femåring bakom ratten om du blir ikapp körd av en tung lastbil på enkelfiliga vägar om du själv kör en bit under gällande hastighetsbegränsning! Råkar allt för ofta ut för detta nämligen! Vi som kör lastbil är ofta hårt pressade pga tidslossning hos kund samt anhopning av inkommande leveranser som skall köras ut till er kunder vilket gör att vi på en arbetsdag kan förlora en hel del välbehövd tid på att behöva "såsa runt" bakom en eller flera bilister som tex kör 60 på en 80 väg i x-antal mil där mötande trafik gör det omöjligt för oss att köra om.
Och sluta lek med era och era barns liv när ni allt för ofta håller på att småbromsa bara för att reta upp oss om du anser att vi ligger för nära pga av detta snigelförfarande från er sida. Ni vet för det första inte om lastbilen bakom er är tom eller om den väger 20-30-40 eller ändå upp till 64ton! Om ni efter att ha hållit på med detta barnsliga beteende verkligen måste panikbromsa så kan det i värsta fall bli det sista ni gör (Jodå! vi är mycket väl medvetna om att man ska hålla avstånd till bilen framför) men tyvärr måste vi ibland lägga oss nära er bara för att kunna planera en säker omkörning då det går om ni vill fortsätta köra långsamt. Vi sitter dessutom högre upp än normalbilisten vilket gör att vi många gånger upptäcker fara/hinder på vägen mycket tidigare än vad bilisten gör.
Hjälp oss istället genom att placera er bil på ett sätt som gör att ni visar oss att ni är villiga att släppa om oss på ett säkert sätt så att medan vi efter omkörningen försvinner framför er gör att ni kan fortsätta köra i ert eget lunkande.
Vi kör nämligen inte för våran egen skull, Utan vi kör för allas våran skull för att se till att tex matvarubutikernas och andra butikers hyllor ska hålla det sortiment ni/vi som kunder kräver skall finnas.

Förstår att det är frustrerande när det går ut över ens arbete men på samma sätt kan man ju vända på argumentet, sluta lek med familjer och deras barns liv. Skulle det krävas en inbromsning så kommer ni i era tunga fordon definitivt ha längre bromssträcka än genomsnittsbilen så tillvida ni inte parkerar i en bergvägg. Vet inte hur många gånger de senaste dagarna man stört sig på att det ligger en lastbil och såsar i 65-70 på 100-sträckorna när det blir enkelfil. Gasa på lite så blir ni klara med jobbet i tid och alla andra får komma fram inom rimlig tid också?

Skämt åsido, kan hålla med om att folk borde hålla hastigheten när det är förhållanden bra nog för det men ibland får man gilla läget att framförvarande fordon inte håller hastigheten av någon anledning och helt enkelt köra om när tillfälle ges. Det är inte lätt för en lastbil men det är inte alltid lätt att hitta luckor att köra om en såsande lastbil heller så det är bara att tagga ner i trafiken, man kommer inte fram snabbare bara för att man ligger nära nog att läsa vilken låt fordonet framför streamar till stereon.

Permalänk

Rolig tråd! Lästa första 2 sidorna innan jag själv bestämde mig för att delta

Din bransch: Kultur
Din roll: f.d. biografmaskinist (2008-2011)

Tips/yrkeshemlighet:

1. Vad gäller analog filmvisning på 32 mm film, ta bort all tidigare tejpning innan du skarvar på reklam eller spolar på non-rewindsystem. Skarven går då så smooth genom filmbanan, känns bra i själen att lyssna på.

2. En lite tightare båge efter övre framkastarhjulet än vad skolboken säger. Gör att din maskin går betydligt tystare, känns också bra i själen.

Sedan årsskiftet 2012/2013 distribueras mainstream film digitalt så ovanstående tips är relativt värdelös. En del alternativa biografer som visar udda filmer har ofta analog utrustning kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Och sluta lek med era och era barns liv när ni allt för ofta håller på att småbromsa bara för att reta upp oss om du anser att vi ligger för nära pga av detta snigelförfarande från er sida. Ni vet för det första inte om lastbilen bakom er är tom eller om den väger 20-30-40 eller ändå upp till 64ton! Om ni efter att ha hållit på med detta barnsliga beteende verkligen måste panikbromsa så kan det i värsta fall bli det sista ni gör (Jodå! vi är mycket väl medvetna om att man ska hålla avstånd till bilen framför) men tyvärr måste vi ibland lägga oss nära er bara för att kunna planera en säker omkörning då det går om ni vill fortsätta köra långsamt. Vi sitter dessutom högre upp än normalbilisten vilket gör att vi många gånger upptäcker fara/hinder på vägen mycket tidigare än vad bilisten gör.
Hjälp oss istället genom att placera er bil på ett sätt som gör att ni visar oss att ni är villiga att släppa om oss på ett säkert sätt så att medan vi efter omkörningen försvinner framför er gör att ni kan fortsätta köra i ert eget lunkande.
Vi kör nämligen inte för våran egen skull, Utan vi kör för allas våran skull för att se till att tex matvarubutikernas och andra butikers hyllor ska hålla det sortiment ni/vi som kunder kräver skall finnas.

Nej, kör som man ska göra. Du kör fel, och du ska sluta göra det.

Som bakomliggande förare är det upp till dig, ingen annan, att se till att du har tillräckligt avstånd till framförvarande bil. Det är inte deras jobb, det är ditt. Jag skiter högaktligen i om du kör lastbil, folkabuss eller en A-traktor, du ska hålla avståendet till fordonet framför.

Om du krossar en bil framför för att du inte höll tillräckligt avstånd och föraren dör så är det du som orsakat det. Du är då vållande, du är skyldig till vårdslös körning och vållande till annans död.

Jag vet inte hur man kan vara tydligare; det är DITT jobb att se till att du har tillräckligt avstånd till fordonet framför dig!

Åh, du tycker de kör för långsamt för din smak? Det spelar ingen som helst roll. Du ska hålla avstånd.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattisgn:

Bransch: Sjukvård

Roll: Läkare

Folk har så mycket knep för att få va de vill och alla tror att de är den första som kommit på det. Man ser extremt lätt igenom det. "Jag brukar ha låg kroppstemperatur" och "Jag är väldigt smärttålig" är två klassiker. Var ärlig och uppriktig och bete dig som du gjort mot en kollega på jobbet så är det mycket lättare att få en bra bild av vad som hänt. Är du svårt sjuk får du snabb hjälp, har du fått vänta länge är det goda nyheter för det betyder att du sannolikt inte är så sjuk.

Man skall ha med sig att även om alla branscher har sina rötägg så har de flesta läkare blivit det för att de bryr sig om att folk har det bra. Att du blir nekad behandling eller medicin beror inte på att läkaren är 'snål'. Läkarens lön påverkas inte av vad din behandling kostar. Det finns i de allra flesta fall ett gott skäl t.ex. att du skulle må dåligt eller ta skada av behandlingen/undersökningen du vill ha, eller att den är helt meningslös och därmed yrkesetiskt otillåten att ge, eftersom du då stjäl den från någon som behöver den mer (ja, så funkar det med en kostnadsbegränsad verksamhet, privat eller offentlig). Oavsett vad du läst på google så är det förmodligen inte lika kvalificerat som 5,5 års utbildning och oftast minst 3 års yrkeserfarenhet för legitimerade. Samma som liknelsen någon gjort med bilar - bara för att du har en kropp så vet du inte allt om den, du har trots allt sökt sjukvård av en anledning, nämligen att du inte lyckats lösa problemet själv.

Ni läkare ska ha stor kredit, oavsett läkare... haft en del att göra gällande ortopedi, skada i fotleden efter ben/fotledsbrott, svenska sjukvården är väldigt fantastisk om man jämför världen över!

Det med låg kroppstemp... har 36.0-36.2 i kroppstemp... sist jag skulle operera mig, skojjade sjuksköterskan om jag levde,visade 36.1 när dom kollade kroppstemp, hehehe
Så när jag har 37,5 när jag har feber... så börjar jag bli riktigt kass...
Men är det inte så, att det är bra att veta sin "normaltemp" utifall att man åker in akut med nånting etc?

Permalänk
Medlem

@Json_81: Oftast blir det en vanlig fråga, när dina skor börjar gå sönder/lossna i hälkappan så ta det direkt till din ÅF. Är den "grinig/petnoga" så börja köpa dina skor hos nästa ÅF. Hade oftast inga problem kring detta när jag jobbade på Intersport. Man kunde sina kunder så säga och i de fall det inte var handhavande så löste man det. Men oftast erkände kunderna att de INTE knöt upp sina skor eller knöt dem vid användning.
Blir lite suntförnuft vid dessa ärenden.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk

Bransch: Transport

Roll: Chaufför

Tips: Adressera ordentligt. Adressen "Peppes it service, Kiruna" funkar kanske men kan ta några dagar extra. Var övertydlig så även den nya chauffören som precis tagit körkortet i Stockholm hittar.

Skrivet av Lcars:

Nej, kör som man ska göra. Du kör fel, och du ska sluta göra det.

Som bakomliggande förare är det upp till dig, ingen annan, att se till att du har tillräckligt avstånd till framförvarande bil. Det är inte deras jobb, det är ditt. Jag skiter högaktligen i om du kör lastbil, folkabuss eller en A-traktor, du ska hålla avståendet till fordonet framför.

Om du krossar en bil framför för att du inte höll tillräckligt avstånd och föraren dör så är det du som orsakat det. Du är då vållande, du är skyldig till vårdslös körning och vållande till annans död.

Jag vet inte hur man kan vara tydligare; det är DITT jobb att se till att du har tillräckligt avstånd till fordonet framför dig!

Åh, du tycker de kör för långsamt för din smak? Det spelar ingen som helst roll. Du ska hålla avstånd.

Ja, du har rätt. Kör man in i ett framförvarande fordon är man vållande.

Du får äran att avge dom berömda sista orden "Jag hade i alla fall rätt" när du ligger krossad under en lastbil.

Trafiken är ett samspel. Jag, jag, jag, fungerar inte särskilt bra, från någon part. Så dom som ligger i 70 på 2+1 vägar med högre fart och ÖKAR hastigheten när det blir tvåfiligt, istället för att ligga kvar och släppa förbi bakomvarande trafik, dom kommer att få en lastbilsfront som nosar dom i avgasröret ganska snart.

Kör man långsammare än trafikrytmen och/eller hastighetsbegränsningen, så släpp förbi trafik när någon vill om. För att vara tydlig, det gäller oavsett om man kör minibuss, sportbil eller långtradare eller för den delen turbomatad gräsklippare.

Mitt tips
Permalänk
Medlem

Bransch: Film / TV
Roll: Regissör och manusförfattare

Många stora skådespelare och kändisar är från ganska osköna till sinnessjuka. Oftast ganska försupna (särskilt äldre män). Det finns massa undantag och fantastiska människor men många är långt ifrån sin publika persona. Alla vet dessutom nästan allt om alla. Tex Timell-grejen har man hört om i 10+ år.

Yrkeshemligheten skulle väl vara att du aldrig kan jobba upp dig från typ statist och liknande till skådis. Statisterna man jobbar med är oftast.. knepiga (och då är jag snäll).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Pro tip från IT avdelningen: starta om datorn innan ni ringer. Det är det första vi ber er göra, och det hjälper i säkert 90% av fallen. Den fungerade ju innan ni började klicka på länkar i era mail eller hur...

Om det är enklare fel/frysningar.
fast om någon börjar klicka på länkar i mail vill jag ha in datorn och jag uppmuntrar folk att vara ärliga när de tryck på någon länk i ett mail som inte är betrott. Vill gärna rensa den datorn från virus/malware/bloatware/spyware etc.
Vill absolut inte att folk ska starta om sina datorer när länkar har klickats på. Kan ju vara så att virus sätts igång vid avslut/uppstart.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Bransch: Järnvägen
Titel: Lokförare, resandetåg

Tips: Ibland händer det att telefonen har slut på ström, tappat plånboken, eller du kan av annan anledning inte uppvisa eller köpa biljett. Prata med tågvärden! Fråga snällt. 9 av 10 gånger är dem hjälpsamma och du får åka med. Försök inte smita ombord och åka utan biljett, då åker du av på första hållplats och i värsta fall 1000kr böter.
Tågvärdar har dock fruktansvärt bra ansiktsminne, så det är inget som är lönt att sätta i system.

Jag är också lokförare. Får väl hitta på något eget tips då...

Bransch: Järnvägen
Titel: Lokförare, resandetåg

Tips: Om er bil fastnar mellan bommarna vid en järnvägskorsning, vänligen kör igenom bommen och bort från spåret.
Tips: Om ni har ett barn som är kissnödigt i väntan på tåget, vänligen håll inte ut er unge över spåret för att kissa.
Tips: Avgångstid = tåget börjar rulla. Dvs dörrarna stängs kanske 20 sekunder innan avgångstid.
Tips: Vänligen håll era älgar kopplade och borta från spåret.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Nej, kör som man ska göra. Du kör fel, och du ska sluta göra det.

Som bakomliggande förare är det upp till dig, ingen annan, att se till att du har tillräckligt avstånd till framförvarande bil. Det är inte deras jobb, det är ditt. Jag skiter högaktligen i om du kör lastbil, folkabuss eller en A-traktor, du ska hålla avståendet till fordonet framför.

Om du krossar en bil framför för att du inte höll tillräckligt avstånd och föraren dör så är det du som orsakat det. Du är då vållande, du är skyldig till vårdslös körning och vållande till annans död.

Jag vet inte hur man kan vara tydligare; det är DITT jobb att se till att du har tillräckligt avstånd till fordonet framför dig!

Åh, du tycker de kör för långsamt för din smak? Det spelar ingen som helst roll. Du ska hålla avstånd.

Sitt ner i båten nu ni har båda delvis rätt

”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning” 3 Kap 16 § trafikförordningen."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynamex:

Sitt ner i båten nu ni har båda delvis rätt

”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning” 3 Kap 16 § trafikförordningen."

Skickades från m.sweclockers.com

Det rör sig om en tolkningsfråga. "Överdrivet låg hastighet" kan ju betyda olika hos olika personer. Enligt mig är det föraren bakom ett fordon som är skyldig att hålla sitt avstånd, och om fordonet framför kör i "överdrivet låg hastighet" får föraren bakom helt enkelt anpassa sin egen hastighet efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Det rör sig om en tolkningsfråga. "Överdrivet låg hastighet" kan ju betyda olika hos olika personer. Enligt mig är det föraren bakom ett fordon som är skyldig att hålla sitt avstånd, och om fordonet framför kör i "överdrivet låg hastighet" får föraren bakom helt enkelt anpassa sin egen hastighet efter det.

Kan flika in och säga att jag håller med dig, och man ska också ha i åtanke att man inte vet anledningen att föraren framför håller en låg hastighet. Bättre att visa respekt och hålla avstånd. Man kommer ju inte fram fortare för det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Det rör sig om en tolkningsfråga. "Överdrivet låg hastighet" kan ju betyda olika hos olika personer. Enligt mig är det föraren bakom ett fordon som är skyldig att hålla sitt avstånd, och om fordonet framför kör i "överdrivet låg hastighet" får föraren bakom helt enkelt anpassa sin egen hastighet efter det.

Bådas beteende skulle vara skäl för åtminstone böter. Du har i normalfallet inte rätt att bryta mot trafikreglerna bara för att någon annan för det. Dock kan jag förstå frustrationen från bakomvarande bil. Men det är nog bara att bita ihop (som man själv gör när man hamnar bakom en lastbil som får för sig att körs om en annan lastbil som kör två km långsammare på en 90-väg - där brukar jag fundera om det är en hämnd).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jobbar som rivare.
Gör vi oväsen? Säg till!
Då slutar vi jobba och tar kafferast tills chefen ger oss helg/nattjobb xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cybrus:

Det rör sig om en tolkningsfråga. "Överdrivet låg hastighet" kan ju betyda olika hos olika personer. Enligt mig är det föraren bakom ett fordon som är skyldig att hålla sitt avstånd, och om fordonet framför kör i "överdrivet låg hastighet" får föraren bakom helt enkelt anpassa sin egen hastighet efter det.

Öhm, nej

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cybrus:

Det rör sig om en tolkningsfråga. "Överdrivet låg hastighet" kan ju betyda olika hos olika personer. Enligt mig är det föraren bakom ett fordon som är skyldig att hålla sitt avstånd, och om fordonet framför kör i "överdrivet låg hastighet" får föraren bakom helt enkelt anpassa sin egen hastighet efter det.

Läste precis om en kille som gjorde uppkörning - körde i 50kmh på 70kmh väg. Underkänt. Ganska rimligt kan jag tycka.
Hade dock varit kul att veta statistik på var polis och rättsväsendet sätter den riktiga gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Läste precis om en kille som gjorde uppkörning - körde i 50kmh på 70kmh väg. Underkänt. Ganska rimligt kan jag tycka.
Hade dock varit kul att veta statistik på var polis och rättsväsendet sätter den riktiga gränsen.

Det är faktiskt en intressant ståndpunkt! Är det inte bättre att killen som gjorde uppkörning kör lite långsammare och känner sig trygg i trafiken än att rusa iväg utan kontroll? Man får ha i åtanke att den personen är under upplärning och bör ha möjligheten att ta saker i sin egen takt, och då kan jag tycka att övriga trafikanter får ta hänsyn till det. Frustrerande för bakomvarande fordon? Förmodligen, men då gäller som sagt att ha lite is i magen och visa hänsyn. Personligen har jag svårt att tro att polisen stoppar en under uppkörning för en sådan småsak.

Förutom det vill jag tillägga att denna diskussionen börjar spåra ur från det ursprungliga ämnet och kanske hör hemma någon annanstans, och jag ber därför om ursäkt för min delaktighet i det.

Permalänk
Medlem

Hörrni lastbilschaufförer, kastar ni inte ganska stora stenar i glashuset när ni gnäller på att vi privatbilister bryter mot lagen i trafiken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Det är faktiskt en intressant ståndpunkt! Är det inte bättre att killen som gjorde uppkörning kör lite långsammare och känner sig trygg i trafiken än att rusa iväg utan kontroll? Man får ha i åtanke att den personen är under upplärning och bör ha möjligheten att ta saker i sin egen takt, och då kan jag tycka att övriga trafikanter får ta hänsyn till det. Frustrerande för bakomvarande fordon? Förmodligen, men då gäller som sagt att ha lite is i magen och visa hänsyn. Personligen har jag svårt att tro att polisen stoppar en under uppkörning för en sådan småsak.

Gör man en uppkörning ska man väl redan lärt sig köra och inte vara "under upplärning" längre?
(självklart är man ju ingen duktig förare bara för att man kommit till punkten att man ska göra uppkörningen, men du förstår)

Det är ju skillnad mellan att köra 50 på 70-väg för att man är rädd för att framstå som "o-försiktigt" (tänk raksträcka, fin asfalt, rum för möten) och att köra 50 på 70-väg för att det är en smal grusväg med en tajt kurva där man inte ser om det kommer möte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Gör man en uppkörning ska man väl redan lärt sig köra och inte vara "under upplärning" längre?
(självklart är man ju ingen duktig förare bara för att man kommit till punkten att man ska göra uppkörningen, men du förstår)

Det är ju skillnad mellan att köra 50 på 70-väg för att man är rädd för att framstå som "o-försiktigt" (tänk raksträcka, fin asfalt, rum för möten) och att köra 50 på 70-väg för att det är en smal grusväg med en tajt kurva där man inte ser om det kommer möte.

Kan inte låta bli att kommentera detta! Man är inte en fullärd trafikant bara för att man klarat uppkörningen, som du säger, utan för det krävs en hel del erfarenhet i trafiken. Det är förståeligt om en erfaren trafikant vill hålla den lagliga hastigheten om väglaget tillåter, men det kanske inte alls är lika självklart för den oerfarna trafikanten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Det är faktiskt en intressant ståndpunkt! Är det inte bättre att killen som gjorde uppkörning kör lite långsammare och känner sig trygg i trafiken än att rusa iväg utan kontroll? Man får ha i åtanke att den personen är under upplärning och bör ha möjligheten att ta saker i sin egen takt, och då kan jag tycka att övriga trafikanter får ta hänsyn till det. Frustrerande för bakomvarande fordon? Förmodligen, men då gäller som sagt att ha lite is i magen och visa hänsyn. Personligen har jag svårt att tro att polisen stoppar en under uppkörning för en sådan småsak.

Förutom det vill jag tillägga att denna diskussionen börjar spåra ur från det ursprungliga ämnet och kanske hör hemma någon annanstans, och jag ber därför om ursäkt för min delaktighet i det.

Måste varit privat uppkörning. Vore det via trafikskola ska den läraren byta yrke, man släpper inte en så osäker elev till uppkörning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Kan inte låta bli att kommentera detta! Man är inte en fullärd trafikant bara för att man klarat uppkörningen, som du säger, utan för det krävs en hel del erfarenhet i trafiken. Det är förståeligt om en erfaren trafikant vill hålla den lagliga hastigheten om väglaget tillåter, men det kanske inte alls är lika självklart för den oerfarna trafikanten.

Det handlar inte om att vara fullärd, det handlar om att vara redo. Att genomgående ligga 20km lågt på en 70-väg betyder att man inte är tillräckligt redo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Det rör sig om en tolkningsfråga. "Överdrivet låg hastighet" kan ju betyda olika hos olika personer. Enligt mig är det föraren bakom ett fordon som är skyldig att hålla sitt avstånd, och om fordonet framför kör i "överdrivet låg hastighet" får föraren bakom helt enkelt anpassa sin egen hastighet efter det.

Det är absolut en tolkningsfråga där den enskilda polismannen står för tolkningen. Kör du på ett sätt som du tror att du slipper böter på så blir det troligen tillräckligt bra för resten av trafikanterna. (en dashcam hos bakomvarande etc kan göra att tolkningen kan göras i efterhand, då kan det bli någon annan som står för tolkningen)
typ så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Måste varit privat uppkörning. Vore det via trafikskola ska den läraren byta yrke, man släpper inte en så osäker elev till uppkörning!

Skickades från m.sweclockers.com

Förklara gärna hur en privat uppkörning går till?

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Förklara gärna hur en privat uppkörning går till?

"Uppkörning genom trafikskola
Om du väljer att göra din uppkörning genom trafikskola kör du vanligtvis med trafikskolans bil på uppkörningen. Detta underlättar eftersom att det är lättare att köra en bil man kört förut och är van vid.

Privat uppkörning
Om du däremot väljer att göra uppkörningen som privatist hyr du bilen av Trafikverket. Bilmodellerna varierar mellan dom olika orterna. Trafikverket har kontor på på ett flertal större orter. Uppkörningarna genomförs på dom större kontorsorterna och även på en del mindre mottagningsorter. Varje kontorsort har några mindre mottagningsorter där du också kan köra upp."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Det handlar inte om att vara fullärd, det handlar om att vara redo. Att genomgående ligga 20km lågt på en 70-väg betyder att man inte är tillräckligt redo.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har helt rätt, det handlar om att vara redo. Och redo blir man bara genom erfarenhet. Det kanske inte är särskilt lämpligt att, som du säger, genomgående ligga 20km/h långsammare än övriga trafikanter men faktum är att man blir tryggare i sig själv som trafikant. Sedan kan man successivt öka hastigheten. Det kan mycket väl vara så att denna person inte var redo för sin uppkörning men man lär sig av sina misstag. Man lär knappast göra om samma misstag igen om man vill klara uppkörningen.

Skrivet av dynamex:

Det är absolut en tolkningsfråga där den enskilda polismannen står för tolkningen. Kör du på ett sätt som du tror att du slipper böter på så blir det troligen tillräckligt bra för resten av trafikanterna. (en dashcam hos bakomvarande etc kan göra att tolkningen kan göras i efterhand, då kan det bli någon annan som står för tolkningen)
typ så.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du helt rätt i, mycket beror på polismannens (eller annans) tolkning. Enligt mig bör det också vara relevant för polismannen att väga in omständigheterna kring händelsen, d.v.s. om personen i fråga nyss tagit körkort eller ej. Även om jag rent hypotetiskt förstår din poäng med att övriga trafikanter skulle följa efter så har jag svårt att tro att det är realiteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

"Uppkörning genom trafikskola
Om du väljer att göra din uppkörning genom trafikskola kör du vanligtvis med trafikskolans bil på uppkörningen. Detta underlättar eftersom att det är lättare att köra en bil man kört förut och är van vid.

Privat uppkörning
Om du däremot väljer att göra uppkörningen som privatist hyr du bilen av Trafikverket. Bilmodellerna varierar mellan dom olika orterna. Trafikverket har kontor på på ett flertal större orter. Uppkörningarna genomförs på dom större kontorsorterna och även på en del mindre mottagningsorter. Varje kontorsort har några mindre mottagningsorter där du också kan köra upp."

Skickades från m.sweclockers.com

Ah tankevurpa av mig, trodde det diskuterades i vilken regi en uppkörning kan göras. Då jag pratat med vissa som påstått att uppkörning kan göras genom privata aktörer och inte enbart genom Transportstyrelsen.

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB