Ny stationär dator 8700K m.m (Inet bygglista)

Permalänk
Medlem

Ny stationär dator 8700K m.m (Inet bygglista)

Min nuvarande rigg med 4790K börjar kännas lite utdaterad samt vill jag uppgradera mig lite på SSD fronten för att få hela systemet lite rappare. Så jag har tagit beslutet att köpa en ny stationär dator samt bibehålla mitt Asus Rog STRIX 1080Ti kort från nuvarande dator.

Vad tror ni om detta.

Utöver detta blir det ett vattenkylningssystem från EKWB. Håller dom väldigt högt då jag använt mig av deras produkter på mina 2 senaste stationära datorer och det har lirat förjävla bra!

Mina frågetecken är.

Är det dumt å satsa på Aorus gaming moderkortet med 32GB optane minne när jag ändå ska köra Samsung 970 ssd diskarna i Raid 0?

Finns det andra minnen som kanske är av vettigare alternativ. Dessa fanns ej hemma i lager nämligen.
Jag hade gärna haft lågprofils minnen då jag ska ha en 360radiator i toppen av chassit.

Samt är jag lite osäker om man ska fokusera på latensen eller minneshastigheten på ddr4 minnen?

Min nuvarande dator kommer för övrigt bli till salu om någon

Permalänk

Varför ska du köra 970? Köp en Samsung 860 EVO 1TB, precis lika bra om du ska spela.

Ska du ha för cpu kylare då? Varför ska du ha ett 1000 watt nätagg? Köp ett Seasonic FOCUS Plus 650W Gold.

Köp en Fractal Design Define R5 så sparar du ännu mer. Och måste du ha glas ta ett Fractal Design Define R6 Svart istället.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av inzani:

Min nuvarande rigg med 4790K börjar kännas lite utdaterad samt vill jag uppgradera mig lite på SSD fronten för att få hela systemet lite rappare. Så jag har tagit beslutet att köpa en ny stationär dator samt bibehålla mitt Asus Rog STRIX 1080Ti kort från nuvarande dator.

Vad tror ni om detta.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/11665384/

Utöver detta blir det ett vattenkylningssystem från EKWB. Håller dom väldigt högt då jag använt mig av deras produkter på mina 2 senaste stationära datorer och det har lirat förjävla bra!

Mina frågetecken är.

Är det dumt å satsa på Aorus gaming moderkortet med 32GB optane minne när jag ändå ska köra Samsung 970 ssd diskarna i Raid 0?

Finns det andra minnen som kanske är av vettigare alternativ. Dessa fanns ej hemma i lager nämligen.
Jag hade gärna haft lågprofils minnen då jag ska ha en 360radiator i toppen av chassit.

Samt är jag lite osäker om man ska fokusera på latensen eller minneshastigheten på ddr4 minnen?

Min nuvarande dator kommer för övrigt bli till salu om någon

Onödigt dyrt.

Hittade också denna bild angående maxhöjden på RAM - https://m.imgur.com/a/u0Zig

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Har kollat på Fractal Design chassit och Be Quiet chassit tilltalade mig mer. Har provat ett Fractal tidigare och tänker de kan vara dags å prova något annat.

Blir att köra ett Aorus Gaming 7 och inte den med optane minnet. Optane grejen verkar bara vara "bra" när man har vanliga diskar och ej ssd.

Angående 1000w agget så ja, det är overkill. Men kommer mest troligen köpa på mig ett till GTX 1080Ti inom en snar framtid. Klarar mig nog med ett 850w men bättre ligga på säkra sidan med alla fläktar, vattenkylning etc som drar ström.
Har också väldigt många diskar som ska in i systemet. 1tb, 4tb och 8tb.

Minnen blir 4000mhz/CL19. Borde bli 9.5 i verklig latens, vilket är riktigt snabbt. 19*(20/40) = 9.5

Det ska inte vara en renodlad gaming pc. Håller också på med lite videoeditering i 4K material.