En fuling från Sveaekonomi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Det är en tidsfråga.

Om du brydde dig om att ta reda på vad ocker betyder skulle du svara annorlunda. Jag skulle tro att det hamnar under "oskäliga avtalsvillkor" men då har väl Sveaekonomi hittat på något annat.

Permalänk
Medlem

Visst lite fult kanske.

Men har själv en avbetalning hos SVEA räntefritt, var för lat för att öppna posten. Så vad gjorde jag? Loggade in och betalade fakturan med kort online.

Hur smidigt som helst.

När man läser den här tråden så ser man ju tydligt att folk medvetet väntar med att betala saker. (Är väl därför de vill ha avbetalning / räntefritt / faktura etc.)

Folk som vet om att de har saker att betala men medvetet väntar med det för att "de har inte fått något från posten". Om ni nu ringer om en faktura; sluta med det. Ring om inbetalningsuppgifterna i stället. Sedan be dem skicka fakturan på nytt om ni nu vill spara det någonstans.

Då har ni kunnat betala samma dag ni ringde in samt ha underlaget komma hem några dagar senare.

Till och med jag med diagnos och som ska skaffa godman har koll på mina räkningar. Men ska skaffa det för bekvämlighetens skull.

Permalänk
Medlem

There is no such thing as a free lunch.
Försök att lösa lånet, antingen genom ett annat lån med förmånlig ränta eller genom att betala kontaknt.
Kom ihåg att du aldrig mer skall ha konsumtionslån. 50 000 kr borde inte vara några svårigheter kontant.. Börja spara pengar till nästa bil och till andra saker...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

När man läser den här tråden så ser man ju tydligt att folk medvetet väntar med att betala saker. (Är väl därför de vill ha avbetalning / räntefritt / faktura etc.)

Vänligen peka på något i tråden som tyder särskilt på det.

Men generellt så är det ganska basic business att inte betala något i onödan eller onödigt tidigt. Det optimala är att följa överenskommet avtal - dvs betala precis i tid inkl kalkylerad marginal.
Så jag vet inte om man ska kritisera just "väntandet med att betala" eftersom de värsta syndarna där är företag och t ex kommuner.
Oftast är deras avtal skrivna så att man betalar en skyhög ränta på det försenade beloppet, inte att som i detta fallet helt byta betalningsplan.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Vänligen peka på något i tråden som tyder särskilt på det.

Men generellt så är det ganska basic business att inte betala något i onödan eller onödigt tidigt. Det optimala är att följa överenskommet avtal - dvs betala precis i tid inkl kalkylerad marginal.
Så jag vet inte om man ska kritisera just "väntandet med att betala" eftersom de värsta syndarna där är företag och t ex kommuner.
Oftast är deras avtal skrivna så att man betalar en skyhög ränta på det försenade beloppet, inte att som i detta fallet helt byta betalningsplan.

"Fast de hade ju min nya postadress, tele och email..."

Dvs. han visste att han hade något att betala, sket i det och inväntade posten i stället. Sedan klagar över den nya fakturan.

Permalänk
Medlem

Råkade ut för en liknande sak fast jag betalade i tid. Resursbank hävdade att de inte fått en korrekt avbetalningsplan och därför skulle det bli löpande 48 mån med ungefär 20% ränta. Efter att ha pratat med dem är det nu 8 mån utan ränta dock med den irriterande aviavgiften 35kr. Kort och gott ångrar jag mig alltid när jag köper på avbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Stod tydligen i avtalet, men jag tecknade lånet direkt via bank id via bilförsäljaren som jag känner, så jag kan inte skylla allt på honom heller, så jag får stå för det misstaget, men det är ändå oerhört fult gjort av Sveaekonomi att göra så här.

Jaja, så jag antar att mitt enda alternativ är att lösa ut hela lånet?

Det låter så ja. Du kan faktiskt kolla om du kan få något annat lån från en bättre lånegivare med lägre ränta. Jag och frugan gjorde så för ett tag sedan och halverade vår ränta samt att vi fick 50k extra (samma avbetalningsperiod). Då kan du betala av hela lånet hos skitföretaget och helt enkelt slippa dyra extrakostnader. Något annat jag kan tipsa om är att kontakta företaget du skulle vilja låna från och be om information ang dolda avgifter.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

@Gamami: Snacka med resusrbank. Om felet ligger hos dem så ska du INTE behöva betala något annat än vad kontraktet sa (det dy skrev på). Aviavgift kan avhjälpas genom elektronisk avi eller autogiro (om dessa medel finns).

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

"Fast de hade ju min nya postadress, tele och email..."

Dvs. han visste att han hade något att betala, sket i det och inväntade posten i stället. Sedan klagar över den nya fakturan.

Vadå sket i det? Jag ringde ju flertal gånger och undrade vart fakturan var och sedan när jag fick fakturan så förväntade jag mig inte sådan kort förfallodatum så jag kollade inte brevet direkt ,eftersom jag trodde jag hade mer än så på mig, då jag aldrig haft sådan kort förfallodatum tidigare.

Kommer som sagt ringa in igen åter imorgon se vad jag kan göra, återkommer med svar för de som är intresserade.

Tack allihopa som gett stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Vadå sket i det? Jag ringde ju flertal gånger och undrade vart fakturan var och sedan när jag fick fakturan så förväntade jag mig inte sådan kort förfallodatum så jag kollade inte brevet direkt ,eftersom jag trodde jag hade mer än så på mig, då jag aldrig haft sådan kort förfallodatum tidigare.

Det var nog menat till @HerrKantarell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

20% ränta på 42000 = 700/mån.

1000:- var väl nästan helt och hållet amortering. 700:- blir avgiften ovanpå

____
"Valde att betala 1000Kr månadsvis, och de fakturerar mig nu istället med 700Kr extra för räntan,"

Hur går det ihop som någon påpekat?

Är det 20% ränta på varje månad, så att varje betalning ökar med 20%?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Kommer som sagt ringa in igen åter imorgon se vad jag kan göra, återkommer med svar för de som är intresserade.

Tack allihopa som gett stöd.

Precis det jag menar. Du ringer om en faktura; be om inbetalningsuppgifterna via telefon i stället.

OCR nummer etc.

Du kan även logga in med bankid hos Svea och betala med kort direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Precis det jag menar. Du ringer om en faktura; be om inbetalningsuppgifterna via telefon i stället.

OCR nummer etc.

Du kan även logga in med bankid hos Svea och betala med kort direkt.

Har skrivit det i tråden, vissa företag bland annat Sveaekonomi, vad jag vet tillåter inte sådant, speciellt vid första fakturan, utan man måste snällt invänta första fakturan tills det kommit hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

____
"Valde att betala 1000Kr månadsvis, och de fakturerar mig nu istället med 700Kr extra för räntan,"

Söker du på google, räntefri betalning så får du upp nyhetssidor som specifikt skriver om det du frågar efter , specifikt Sveaekonomi, och jag tror jag råkat ut för detta.

Nyheten :
https://www.svd.se/sa-vilseleds-kunder-vid-delbetalning

Dvs de skriver två helt olika belopp, och om du betalar fel belopp, så får du den högsta räntan påslaget.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ge fler svar då det inte finns någon mening med detta nån mer. Jag återkommer imorgon med en uppdatering kring ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Söker du på google, räntefri betalning så får du upp nyhetssidor som specifikt skriver om det du frågar efter , specifikt Sveaekonomi, och jag tror jag råkat ut för detta.

Nyheten :
https://www.svd.se/sa-vilseleds-kunder-vid-delbetalning

Dvs de skriver två helt olika belopp, och om du betalar fel belopp, så får du den högsta räntan påslaget.

Jag blir så arg när jag läser artiklar som denna. Att det ska vara så svårt och få stopp på ett sådant beteende från företag. De har ju pågått i flera år.

Nedan följer ett citat från länken.
"Varför finns ens två olika belopp på fakturan?

– För att man också har möjlighet att betala enligt de generella vanliga villkoren, säger Helena Arkenson.

Finns det någon kund som frivilligt vill betala 20 procents ränta när de ingått en kampanj om räntefritt?

– Jag kan inte svara på det, men man har alltid möjlighet att betala någon av villkoren."

Permalänk
Medlem

"Du kan också betala med banköverföring:
Minsta belopp 820 kr
För att behålla nuvarande villkor 1 165 kr
Minsta belopp 820 kr
Oss tillhanda 2018-07-30
Plusgiro 415 85 02-7
Mottagare Klarna"

Från en faktura från Klarna. Jag väljer då att betala 1165 eftersom jag vill behålla nuvarande villkor.

Sedan så får man skylla sig själv när man får hem en faktura och "tror" att man har fått extra tid på sig att betala och skiter i att öppna den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är fult men inte ocker.

Nog kan man tycka att en "förseningsavgift" om 35 000 kronor kan vara ocker...

Skrivet av moonblase:

____

Jag föreslår att du läser på lite om hur ränta fungerar. Du betalar ränta på hela lånebeloppet, inte bara på det som du amorterar denna månad...

För ett huslån på 3 miljoner, som du amorterar säg 5000 kronor i månaden på, så blir inte räntan 1,2% av 5000 (60 kronor), det är 1,2% av det kvarvarande lånet på årsbasis. Alltså blir räntan närmare 1,2% av 3 miljoner för det första året, vilket blir runt 36 000 kronor för det första året...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nog kan man tycka att en "förseningsavgift" om 35 000 kronor kan vara ocker...

Jag föreslår att du läser på lite om hur ränta fungerar. Du betalar ränta på hela lånebeloppet, inte bara på det som du amorterar denna månad...

För ett huslån på 3 miljoner, som du amorterar säg 5000 kronor i månaden på, så blir inte räntan 1,2% av 5000 (60 kronor), det är 1,2% av det kvarvarande lånet på årsbasis. Alltså blir räntan närmare 1,2% av 3 miljoner för det första året, vilket blir runt 36 000 kronor för det första året...

Ocker är en juridisk term med viss betydelse. Detta är alltså inte ocker. Vad jag sen tycker om firmor med sådana här avtalsvillkor lämpar sig inte för tryck.

Permalänk
Medlem

Läxa för livet:
Ingen ger bort pengar, tjänster, saker.
Att låna ut 42000 utan att tjäna något på det själva när man istället kan investera pengarna och få avkastning? Glöm det, där finns en hake!

Gå till någon seriös lånegivare istället som berättar redan från början att de vill ha 4 eller 5%

Permalänk
Medlem

Vet bara själv av erfarentet att Klarna håller sig borta från fakturor in i det sista, om man beställer grejer online brukar man måsta kontakta företaget och be dem kontakta Klarna att faktiskt skicka ut sina fakturor, annars går det direkt till inkasso (i min erfarenhet har de varit lugna om fakturan blivit betald en dag sen om man glömmer av sig).

Edit: Kom också ihåg en period då all post som skulle till norrbotten stannade en vecka i ånge plus några dagar i östersund, så ganska ofta kom föräldrarnas räkningar fram efter sista förfallodatum, det var intressant.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Vet bara själv av erfarentet att Klarna håller sig borta från fakturor in i det sista, om man beställer grejer online brukar man måsta kontakta företaget och be dem kontakta Klarna att faktiskt skicka ut sina fakturor, annars går det direkt till inkasso (i min erfarenhet har de varit lugna om fakturan blivit betald en dag sen om man glömmer av sig).

Edit: Kom också ihåg en period då all post som skulle till norrbotten stannade en vecka i ånge plus några dagar i östersund, så ganska ofta kom föräldrarnas räkningar fram efter sista förfallodatum, det var intressant.

Jag får mina klarna digitalt och där kommer de direkt. Går även ställa in autogiro så man bara godkänner med ett klick. Ska dock erkänna att jag glömt betala själv och fick påminnelse avgift på 79 kronor. Fast tror de hade teknikstrul i våras och hur de hanterade det vet jag inte

Permalänk
Medlem

Många som tappar fokus här. Kan inte lagen här men att ta ut en straffavgift på alla fakturor för att man gör fel på första känns mycket orimligt. Du kanske ska kolla upp med ARN om detta kan klassas som ockerränta, vilket är olagligt.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tror inte de har gjort något fel men tycker att deras sätt att bedriva sin verksamhet lämnar mycket övrigt att önska. Tror inte de kommer backa i TS ärende. Jag hoppas på det men tror inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Läxa för livet:
Ingen ger bort pengar, tjänster, saker.
Att låna ut 42000 utan att tjäna något på det själva när man istället kan investera pengarna och få avkastning? Glöm det, där finns en hake!

Gå till någon seriös lånegivare istället som berättar redan från början att de vill ha 4 eller 5%

Tycker deras 0% ränta och enbart 29 kr i avi avgift (så en liten effektiv ränta) är seriöst; sedan står det faktiskt i avtalet vad man får betala om man betalar försent.

Ingår man avtal utan att läsa det så får man faktiskt skylla sig själv.

Ungefär såhär

https://www.youtube.com/watch?v=4oG_H-F4qZ8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Ocker är en juridisk term med viss betydelse. Detta är alltså inte ocker. Vad jag sen tycker om firmor med sådana här avtalsvillkor lämpar sig inte för tryck.

Jag är väl medveten om den juridiska termen. Det är ju dock lite spännande att du kan uttala dig om skuldfrågan, utan att det varit en rättslig prövning, ty det inte är otänkbart att det skulle falla under ocker.

Enligt Brottsbalkens 9 kap. 5 § 2st:

Citat:

För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.

Det är som sagt upp till en domstol att pröva. Jag kan inte säga huruvida det är ocker eller inte. Men jag tycker däremot att det är ganska uppenbart att kreditgivaren lurar in folk i villkor som mer eller mindre är utformade för att man ska trilla dit, och gör man det, så får man betala dyrt. Man går från en oerhört låg ränta (0%), till en (med dagens mått mätt) oerhört hög ränta (20%), för så små saker som att vara två dagar sen med en betalning. Vilket enkelt kan ske, utan att man för den delen agerar omdömeslöst eller på andra sätt allvarligt missköter sin återbetalningsplan.

För övrigt, så finns det även svenska begrepp som ockerhyra, ockerränta och ockerpris, som betyder att just ta oskäligt hög hyra, ränta eller oskäligt högt pris, utan att det för den delen måste falla under ovan nämnda lag. Om jag anser att en ränta är oskälig, så kan jag kalla det för ockerränta. Så hur man än vrider och vänder på det, så är det inte fel att kalla det för ocker. Vad en domstol tycker, är som sagt okänt.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: 20% är långt ifrån en oerhört hög ränta. Är rätt normal ränta för blancolån. Du kan inte jämföra med vad du får för ränta för ett hus där du har huset som säkerhet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blancol%C3%A5n
"Från och med 1:a September 2018 gäller däremot ett tak som begränsar räntesatsen till max 40 procentenheter högre än referensräntan."

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra OP hamnat i detta, även om vi är överens vems felet är tycker jag ändå det är bra att det belyses så att andra inte hamnar i samma fälla.

Hoppas det löser till sig!

Permalänk
Hedersmedlem

Alltför många verkar tro att låna pengar är en rättighet. Att den som lånar ut ska behöva acceptera att låntagaren sätter villkoren genom att betala lite på känn.

Det fanns redan förr helt vanliga banklån, i någon av storbankerna, som innebar att missar man en betalning med en dag så förfaller HELA lånet till omedelbar betalning. Knappast orimligt det heller.

Exemplet i den här tråden är väldigt vanligt förekommande. Man lånar ett visst belopp där det finns möjlighet till en viss ränta och avbetalningstid. Beroende på hur man betalar första gången så sätts perioden och ränta (samt ofta en uppläggningsavgift). Missar man att betala (eller betalar väldigt lite) så blir villkoren klart sämre för hela lånet och motsatsen gäller för ett större belopp. Så länge man är ödmjuk inför det faktum att man lånar pengar av någon annans tillgångar, därför läser villkoren noga och gör som det står så fungerar systemet väldigt bra för de allra flesta.

Låna pengar är som sagt ingen rättighet. Lånar du ändå måste du följa kreditgivarens villkor, utan undantag, annars blir det konsekvenser. Varför skulle det vara på något annat sätt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Alltför många verkar tro att låna pengar är en rättighet. Att den som lånar ut ska behöva acceptera att låntagaren sätter villkoren genom att betala lite på känn.

Det fanns redan förr helt vanliga banklån, i någon av storbankerna, som innebar att missar man en betalning med en dag så förfaller HELA lånet till omedelbar betalning. Knappast orimligt det heller.

Exemplet i den här tråden är väldigt vanligt förekommande. Man lånar ett visst belopp där det finns möjlighet till en viss ränta och avbetalningstid. Beroende på hur man betalar första gången så sätts perioden och ränta (samt ofta en uppläggningsavgift). Missar man att betala (eller betalar väldigt lite) så blir villkoren klart sämre för hela lånet och motsatsen gäller för ett större belopp. Så länge man är ödmjuk inför det faktum att man lånar pengar av någon annans tillgångar, därför läser villkoren noga och gör som det står så fungerar systemet väldigt bra för de allra flesta.

Låna pengar är som sagt ingen rättighet. Lånar du ändå måste du följa kreditgivarens villkor, utan undantag, annars blir det konsekvenser. Varför skulle det vara på något annat sätt?

Det är nog också bara en tidsfråga. Hela vår ekonomi är uppbyggd kring lån. Räntan styr allt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N