Bahnhof går från 5 till 1 publikt IP-nummer den 3 september
Fick precis nedanstående email från Bahnhof
Hej!
Den 3 september 2018 ändrar Bahnhof bredbandstjänsten till en IP-adress per anslutning.
Bahnhof behöver göra en teknisk förändring på din bredbandstjänst som kopplar upp dig till internet. Förändringen innebär att du efter 3 september har 1 IP-adress per abonnemang. Anledningen är att det är brist på IP-adresser och de allra flesta behöver sällan fler IP-adresser än en.
Det betyder att om du har mer än en dator (eller andra enheter) inkopplad med kabel direkt till stadsnätets fiberutrustning eller bredbandsuttag så kommer du behöva koppla dina enheter via en router efter 3 september 2018.
Du kan självklart fortfarande använda flera enheter uppkopplade mot internet samtidigt genom att använda dig utav en router. Exempel på enheter är t ex dator, mobil, surfplatta eller andra enheter som kopplar upp sig trådlöst. Genom att koppla upp dessa enheter trådlöst eller med kabel till din router så kommer dessa inte att förbruka någon IP-adress och då fungerar alla enheter samtidigt.
Förändringen påverkar våra kunder på olika sätt. Därför har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren om förändringen här:
Vad är en router och vad gör den?
En router är som en bredbandsdelare, den gör att flera enheter kan koppla upp sig mot internet samtidigt, trots att det bara finns en internetanslutning. Med en router skapar du ett eget lokalt nätverk i hemmet, och till det kan du ansluta flera enheter samtidigt. Alla enheter i det lokala nätverket surfar sedan i sin tur ut på internet igenom routern.
Jag har bara en dator, behöver jag göra något?
Om du bara har en dator som är inkopplad med kabel till stadsnätets fiberutrustning eller uttag behöver du troligen inte göra något.
Vi har två mobiler, en surfplatta och en dator – behöver vi göra något?
Om ni har fler än 1 enheter är uppkopplade med kabel mot stadsnätets fiberutrustning eller uttag behöver de kopplas via en router. Trådlösa enheter som kopplas upp via en router räknas inte till dessa.
Var kan jag köpa en router?
De allra flesta har idag redan en router och kommer därför inte beröras av förändringen men om du idag saknar en router så kan du beställa router av oss, då är den förinställd och redo att användas när du får den.
Gör så här: gå in på bahnhof.se och gå till punkt 6 och gör ditt val. Fyll i dina uppgifter och skicka beställningen. Du kan också ringa oss på 010-510 00 00.
Det går också bra att köpa en router på andra ställen. Men tänk på att det kan kräva lite mer kunskap för att komma igång.
Jag har redan en router, behöver jag göra något?
Om din router fungerar bra i dag med alla dina uppkopplade enheter behöver du inte göra något.
Om du undrar något mer är du givetvis välkommen att ringa oss på 010-510 00 00.
Vänliga hälsningar,
Bahnhof
www.bahnhof.se
kundservice@bahnhof.se
Som nyttjare av tre publika ip-adresser blir det ju till att möblera om lite i infrastrukturen, men kan vara bra för folk att veta.