Permalänk
Medlem

Kallare vega 64

Tjena
Tänkte bara höra vad folk tycker om att vattenkyla ett Vega 64 kort. Har tänkt själv på det en del och funderar på på kittet som ekwb säljer då jag sedan tidigare inte har några vattenkylnings delar i burken.

Uppskattar alla tankar idéer och tips ni har att komma med

Permalänk
Medlem

Kanske skall berätta vilket kit det är du tänker på eller skicka med en länk?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Tänkte att eftersom de bara har ett kit för sms kört bordet inte vara några problem att hitta men hör har ni länken https://www.ekfluidgaming.com/ek-fluid-gaming-a240r

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av garhem:

Tjena
Tänkte bara höra vad folk tycker om att vattenkyla ett Vega 64 kort. Har tänkt själv på det en del och funderar på på kittet som ekwb säljer då jag sedan tidigare inte har några vattenkylnings delar i burken.

Uppskattar alla tankar idéer och tips ni har att komma med

Varför inte sälja det på blocket och köpa ett 1080ti med en riktig kylare istället?
Priset har visst sjunkit en hel del på Vega 64, men borde gå plus minus noll iallafall och får en bättre GPU.

Permalänk
Medlem

E nöjd med prestandan och ser inte något direkt behov av mer prestanda det enda jag vill är ju att gå det lite tystar samt svalare för både och och gpu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tänk på dock att om du byter grafikkort i framtiden eller vill lägga till en radiator är dina val begränsade om du köper det kitet ovan.

Alla delar i det kitet är av aluminium och 90% av alla vattenkylningsdelar på marknaden är av koppar. Att blanda aluminium och koppar i samma loop är ett oerhört dåligt beslut.

Såvida du inte byter ut alla delar samtidigt är du bunden till aluminiumdelar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag har vattenkylt mitt Vega 64 med ett block från EKWB, jag valde dock koppar-varianten eftersom jag byggde en custom loop, men enligt testare på Youtube (jayztwocents, Linus Tech Tips) ska aluminiumvarianten vara kompetent, särskilt i förhållande till priset.

Det jag märkte av att byta till vattenkylning var följande:
Lägre temperaturer vid max belastning, med fläktarna på 80-100% hade jag temperaturer kring 60-65 grader som luftkylt.
Med vattenkylning (och väl tilltagen mängd radiatorer) går kortet aldrig över 45 grader*.
Minnesfrekvensen kunde ökas rejält, från att stabilt ligga på 1050 MHz på luft till 1105 MHz på vatten (testat januari 2018), dock har jag uppdaterat drivrutinerna sedan dess och når nu 1120 MHz.
Dessutom är den rapporterade temperaturen från kortet ständigt väldigt nära uppmätta vattentemperaturen i loopen (inom 2-3 grader), vilket tyder på ett effektivt block.

(* Min loop designades med svängrum för två Vega-kort, dvs. en SE 280mm-radiator och en PE 360mm-radiator. Med miningbelastning på ett kort och processorn hade jag uppmätta temperaturer på 35 grader. Med två kort (64 + 56) och processorn med samma radiatorer och belastning når jag 45 grader med 30 grader varmt i rummet)

Som @SeF.Typh00n skriver så blanda inte aluminium och koppar. Köper du kitet så har EKWB redan tänkt på detta åt dig, så det är bara att köra, men det är värt att komma ihåg ifall du vill byta ut några komponenter senare. EKWB gör allt de kan för att hålla aluminium och koppar isär, så långt till och med att de har två separata webbutiker för de olika produkterna. Samtidigt är det värt att nämna att många AIO-kylare mixar koppar och aluminium, så det är bevisligen möjligt att göra, som en beräknad risk. Kom bara ihåg att inspektera och underhålla prylarna så ska det nog gå bra

Berätta hur det gick när du är färdig

förtydligande om temperaturmätningar och config.
Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att vattenkylda grafikkort är sjukt snygga också, i min mening känns det som att det var såhär korten var tänkta att se ut, och att biffiga luftkylare är mer av en efterhandskonstruktion. Är snyggare prylar värt 2500 kr? Kanske...

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@kirayatail: Med tanke på att kittet är softline tubing & aluminium håller jag inte riktigt med

Permalänk
Medlem

@garhem: Alphacool säljer ju färdiga GPU AIOs om det skulle vara något.

https://www.inet.se/produkt/5320418/alphacool-eiswolf-240-gpx...

Med quick disconnect så kan man lägga till dem i deras CPU loop om man vill, lite billigare och hört att det ska vara bra.

Den jag länkade kan man tex quick disconnecta med deras CPU kylare som förövrigt är på sale just nu: https://www.inet.se/produkt/6912219/alphacool-eisbaer-280mm

Då skulle du få 2 stycken radiatorer (1 280 rad & 1 240 rad) för CPU + GPU alternativt bara en kylare för GPU om det var endast det du var ute efter ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Tänk på dock att om du byter grafikkort i framtiden eller vill lägga till en radiator är dina val begränsade om du köper det kitet ovan.

Alla delar i det kitet är av aluminium och 90% av alla vattenkylningsdelar på marknaden är av koppar. Att blanda aluminium och koppar i samma loop är ett oerhört dåligt beslut.

Såvida du inte byter ut alla delar samtidigt är du bunden till aluminiumdelar.

Ändå körde jag blandat system under lång tid utan bekymmer. (mässing, koppar, aluminium)

Men det fungerade för att jag hade bilkylar-glykol i systemet.

Detta är dock länge sedan, typ när många av medlemmarna här hade 3-hjuling

På den tiden fanns inte massa coola kit o köpa som idag, mycket gjordes nog hemma i garaget eller på jobbet.
Min radiator tillverkades av delar från en gammal Volvo som byggdes om av en klasskamrat med stor lödkolv och endel mässing hemma

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

@kirayatail: Med tanke på att kittet är softline tubing & aluminium håller jag inte riktigt med

sant, men bara blocket i sig (även aluminiumblocket) är riktigt vackert. Det finns ju flera nivåer i helvetet har jag hört

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Tänk på dock att om du byter grafikkort i framtiden eller vill lägga till en radiator är dina val begränsade om du köper det kitet ovan.

Alla delar i det kitet är av aluminium och 90% av alla vattenkylningsdelar på marknaden är av koppar. Att blanda aluminium och koppar i samma loop är ett oerhört dåligt beslut.

Såvida du inte byter ut alla delar samtidigt är du bunden till aluminiumdelar.

EK kör mest nickelplätering, så borde inte vara något problem med det.

Sen har de ju börjat mer och mer med frästa aluminiumblock för att hålla ner kostnaden, speciellt för GPU-block.

Förvånad över priset, prestandan lär ju inte vara helt skit heller.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all info.
Tror det blir att jag satsar på ek kitet samtidigt som jag passar på att byta ut mitt gamla chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av garhem:

Tjena
Tänkte bara höra vad folk tycker om att vattenkyla ett Vega 64 kort. Har tänkt själv på det en del och funderar på på kittet som ekwb säljer då jag sedan tidigare inte har några vattenkylnings delar i burken.

Uppskattar alla tankar idéer och tips ni har att komma med

vattenkyler mitt vega, med alphacools eiswolf lösning, 240mm, funkar utmärkt, och expanderbar om du inte vill krångla som nybörjare, jag har den med en eisbär med 420mm radiator till i en loop, överdimensionerat för endast en processor och grafikkort, men det är för att hålla det tyst.

kortet går aldrig över 38 grader på gpu med rumstemperatur på runt 22.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Tänk på dock att om du byter grafikkort i framtiden eller vill lägga till en radiator är dina val begränsade om du köper det kitet ovan.

Alla delar i det kitet är av aluminium och 90% av alla vattenkylningsdelar på marknaden är av koppar. Att blanda aluminium och koppar i samma loop är ett oerhört dåligt beslut.

Såvida du inte byter ut alla delar samtidigt är du bunden till aluminiumdelar.

Nej för EK säljer ALLA delar man behöver för att expandera och/eller byta delar.
Sen om jag förstått det rätt, de som testat kittet så ska dom även släppa framtida block för nya kort i aluminium.

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gyhlen:

Nej för EK säljer ALLA delar man behöver för att expandera och/eller byta delar.
Sen om jag förstått det rätt, de som testat kittet så ska dom även släppa framtida block för nya kort i aluminium.

Mvh
Marcus

Jag sade att det är begränsat, och det är det. Det är inget att försöka bortförklara. Du blir fast i EKs system.

Då låser dig ute från bland annat Alphacool, XSPC, Thermaltake, Swiftech, Coolgate etc. Och om dom har en enstaka modell måste du verkligen dubbelkolla så det är rätt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB