Intel 660P är den första QLC-baserade SSD-enheten för konsumenter

Permalänk
Melding Plague

Intel 660P är den första QLC-baserade SSD-enheten för konsumenter

Produktion av minneskretsar bestyckade med celler innehållande fyra bitar har inletts. Nu har den första QLC-baserade enheten skymtats och det handlar om god prestanda till ett lågt pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När Intels QLC är snabbare än deras TLC disk... börjar man undra hur illa deras tidigare disk verkligen är. Men... i båda fallen är det ju mätt till SLC läge.

Mer intressanta blir väl 660Ps QLC skrivningsprestanda, när cachen är slut. För det var ju här 600p föll som en sten, till USB 2.0 nivåer med enorma latensspikar och allt.

Permalänk
Avstängd

Ser bra ut.
Finns där några nackdelar med QLC jämfört med TLC?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tumvanten:

Ser bra ut.
Finns där några nackdelar med QLC jämfört med TLC?

kortare livslängd

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

1000 pix för 500gb m2 ssd tycker jag ser gott ut.

@Esseboy: Någon uppfattning om livslängden?

Permalänk
Medlem

Hur mycket kortare livslängd vs det som finns idag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av viktorslow:

1000 pix för 500gb m2 ssd tycker jag ser gott ut.

@Esseboy: Någon uppfattning om livslängden?

Skrivet av MarkSix:

Hur mycket kortare livslängd vs det som finns idag?

Ser ut att bli runt 90-95% kortare livslängd enligt Micron, inte bra!

https://www.computerweekly.com/news/252441136/Micron-first-to...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Priset för dessa uppges vara motsvarande 1 175, 2 050 respektive 4 000 kronor, vilket innebär att en gigabyte kostar omkring 2 kronor. Detta kan jämföras med SATA-baserade SSD-enheter med den vanligare Triple-layer cell-tekniken, som i april kostade omkring 2,50 kronor per gigabyte.

Finns gott om TLC-baserade SSD:er som kostar kring 2:-/GB:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893&o=eg_2741&rev=1#pr...

Men jag gissar att priser kommer gå ner med tiden när tekniken mognat.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Ser bra ut.
Finns där några nackdelar med QLC jämfört med TLC?

Sämre skrivprestanda (jämfört på samma nod då)
Färre antal skrivningar
Sämre data-integritet (kräver mer ECC plats och beräkning)

Allt till typ samma pris och ca 20% mer "effektiv" kapacitet, som dock tillverkaren tar genom att sätta lite färre kretsar för samma slutkapacitet.

Skrivet av MarkSix:

Hur mycket kortare livslängd vs det som finns idag?

Är svårt att säga, då det hänger på vad för NAND som används. Men man har spekulerat om några 100 skrivningar (<500P/E) vs TLC som är uppe och sniffar runt 2000-3000 iaf.

Detta är ju troligen också varför disken endast finns i större kapacitet. För de antar att du skriver mindre till en större SSD disk, rent procentuellt vs diskens storlek. Och en 2000 P/E 250GB TLC SSD bör ha samma "livslängd" (sett bara till skrivningar) som en 500 P/E 1000GB QLC disk, i bästa fall, i teorin. I praktiken är det rätt komplext, då du måste rotera celler, hantera spänningsurladdning osv, och en hel del NAND blir väldigt dåligt när det slitits, så dessa problem accelererar. Samt faktiska P/E nu i början lär vara nere på USB minne nivåer.

@Pepsin Inte mycket. Som sagt, QLC har mer ECC behov vs TLC, och 3-bit vs 4-bit per cell är endast 33% ökning. Så 20-25% mer data, effektivt, kan du få in. 20% på 2,5kr/GB ger 2kr/GB... vilket är lite som skillnaden mellan en bra och en budget TLC SSD redan idag...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Ser ut att bli runt 90-95% kortare livslängd enligt Micron, inte bra!

https://www.computerweekly.com/news/252441136/Micron-first-to...

Hur länge lever en ssd med QLC jämfört med en vanlig hårddisk med 7200rpm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Hur länge lever en ssd med QLC jämfört med en vanlig hårddisk med 7200rpm?

Beror på på tok för många faktorer för att säga rakt av.

Offline, liggande, klarar HDDn åratal. TLC SSDer har svårt nog att klara 1 år. QLC lär klara månader, innan de lär sega ner och riskera problem.

Online, där de är i en miljö som är optimal för respektive, har väl HDDna 3-5 år iaf, beroende på hur bra de är gjorda. Bättre kan nog klara 5+ år tom.

Online för SSD i deras optimala miljö är nog inte 5 år omöjligt heller, i teorin 10 år troligen. Men detta förutsätter att du inte skriver data i några större mängder, och det enda som sker (skrivmässigt) är diskens egen städning och underhåll för att hantera cell-urladdningen.

Kort sagt, QLC är inte för backup.
Det kan dock fungera kanon som kall-lagring av data, så länge de är strömsatta.

Permalänk
Medlem

Hur var det nu, hade inte deras föregående modell (var det 600P?) riktigt usel TBW? I så fall borde ju den här vara ännu värre. Utsliten på en vecka.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kort sagt, QLC är inte för backup.
Det kan dock fungera kanon som kall-lagring av data, så länge de är strömsatta.

Ljummen-lagring?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Hur länge lever en ssd med QLC jämfört med en vanlig hårddisk med 7200rpm?

Nej, det är konstiga siffror som visas i artikeln. Det är helt normal livslängd på QLC-disken i artikeln (som en normal budget-SSD), men TLC'n de jämför med klarar onaturligt stor mängd skrivningar. Så det går inte säga nåt vad gäller mängden skrivningar på QLC vs TLC baserat på den artikeln.

Permalänk
Medlem

Nu kommer väl folk ondgöra sig på QLC som de gjorde med TLC innan de ens sett hur det var i verkligheten. Jag säger varken bu eller bä, men allderles oavsett lagringsteknik så känns det som SSD är olämplig för långtidslagring, så varför folk ens nämner det är helt knasit för mig. Man långtidslagrar inte på en SSD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hur var det nu, hade inte deras föregående modell (var det 600P?) riktigt usel TBW? I så fall borde ju den här vara ännu värre. Utsliten på en vecka.

TBW är ju baserat på storleken på disken.
Så en 600p på 128GB vs en på 1024GB lär ha 8x skillnad, om tillverkarna faktiskt gjorde matten rätt. För det är samma NAND, och du har 8x mer av det. Så om du tar då ett NAND som har 1/8 av P/E cyklar... är du tekniskt sett tillbaka nära rutan 0 igen. Det är ju så TLC vs MLC har gjort, över tid, samt att TLC har mognat rätt bra nu antal generationer senare.

Så notera storlekarna på diskarna. 512GB, 1024GB och 2048GB. Mao... inga "budget" 128/256GB, eller liknande. Och de har 512, inte 480/500. Detta är pga de får ojämn mängd NAND från dessa celler. Det är exakt samma Intel 64-lagers 256/512Gbit TLC NAND som används, men man har tryckt in 4 bitar i varje cell, istället för 3.

Så du får 341/682-bit celler, vilket hade gjort enormt udda storlekar. Men istället för att göra detta som Micron gjorde med MX300 tex, har de plockat ut lite NAND och använder resten som extra ECC och extra overhead.

Men pga diskarnas storlek är ändå "större" än en liten TLC disk, så blir effektiva TBW inte så farligt. Det blir lågt jämfört med hur du skulle använda en 128GB disk, men Windows skriver ju inte 8x mer på en 8x större SSD. Du har bara plats till mer saker, så istället kanske du skriver mindre, då du tex inte behöver ladda ner samma spel "om och om igen".

Så tills vi vet lite mer fakta, och var nivåerna är, så är allt gissningslekar med hur andra QLC enheter (billiga skräp USB minnen) fungerar. Och de har inte mycket mer än 50-100 P/E och är små som F... så de går sönder fort.

Skrivet av Ozzed:

Nu kommer väl folk ondgöra sig på QLC som de gjorde med TLC innan de ens sett hur det var i verkligheten.

Nja... det var berättigat att säga när TLC kom. Precis som det är berättigat när nu QLC kommer.
Det är inte "verkligheten" som är fel, utan det är utvecklingen som är.
Jag skrev ett längre inlägg eller två om det här, som du kan läsa här, om du verkligen vill förstå varför vissa av oss är tvivelaktiga. (Vinsten är helt enkelt inte värt problemen och nackdelarna på små diskar, för QLC)

Men jag väntar på testdata på disken, så får vi se. Ev kommer jag och @Glaring_Mistake köpa in en disk också, för egen testning, för jag är nyfiken på både dens prestanda, men även dens cell-kontroll, då både Intel 545s och MX500 som vi försöker testa, som bygger på samma NAND men i TLC läge, har visat udda beteende.

Permalänk
Medlem

Är det stor upplevd skillnad mellan dessa m.2 lösningar och vanlig sata ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

"Perhaps the most startling difference is in endurance. While the 1.92TB TLC 5200 Eco has stated endurance of 3.5PB in terms of terabytes written (TBW) – ie the expected lifetime volume of data writes it can take – the 5210 QLC will provide a mere 0.05x or 0.1x of that. That’s an expected TBW of 175TB to 350TB."
Ser inte ut mycket att hänga i granen med QLC?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

TBW är ju baserat på storleken på disken.

Jepp, och minns jag rätt så var det riktigt låga värden för alla ssd:er i 600P-serien, jämfört med vad Samsung uppgav för sina TLC-ssd:er (om det nu var 850 EVO). Sen kan det förstås vara så att Samsung överdriver, men då får de förstås skylla sig själva och snällt acceptera garantiärenden eftersom de garanterar den TBW de uppgett (så vitt jag vet).

Tillägg: men visst, man behöver skriva en hel del på sin ssd innan TBW blir ett problem på riktigt. Jag har t.ex. bara kommit upp i strax under 14 TB på min 1TB 840 EVO som jag haft i flera år i min huvudmaskin (som ensam lagringsenhet; jag har inte kört hårddisk sedan 2008).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu kommer väl folk ondgöra sig på QLC som de gjorde med TLC innan de ens sett hur det var i verkligheten. Jag säger varken bu eller bä, men allderles oavsett lagringsteknik så känns det som SSD är olämplig för långtidslagring, så varför folk ens nämner det är helt knasit för mig. Man långtidslagrar inte på en SSD.

Jag tänker att de som frågar efter livslängd mer är intresserade av hur lång tid som de kan nyttja disken innan de behöver punga ut för en ny. Snarare än att de faktiskt har för avsikt att använda den för långtidslagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Alltså, det här med antal lagringscykler på block - så fort något ligger permanent lagrat så blir det ju skit av planen med att hålla reda på hur många gånger varje block har skrivits. Operativsystemet och allt annat som installerats sitter ju och blockerar friska block. Vad ska man göra åt det? Försöker man flytta datan fram och tillbaks manuellt så skrivs den ju på samma fina och nästan orörda block.

Är det smart att automatisera en lösning för detta? SSD:n kanske inte borde hålla på och flytta data från friska block till de sämsta blocken när datan suttit stilla länge. Eller ska den det? (Det är varmt! Hjärnkapaciteten är begränsad för tillfället)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Online för SSD i deras optimala miljö är nog inte 5 år omöjligt heller, i teorin 10 år troligen. Men detta förutsätter att du inte skriver data i några större mängder, och det enda som sker (skrivmässigt) är diskens egen städning och underhåll för att hantera cell-urladdningen.

Min Intel 80GB X25-M g2 lever fortfarande. Den disken är nu 9 år gammal och har drygt 6.5 år av drifttimmar. Med 17.6TB skriven data blir det 220x 80GB. Hoppas på ett antal år till av drift, då servermaskinen inte behöver större OS-disk.

Men detta är så klart bara en anekdot, frågan är hur länge modernare diskar med TLC samt QLC och på mindre noder kommer klara sig över tid.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Min fråga är hur mycket sjunker prestandan när M2-enheten blir varm? M2-standardaren har ju haft problem med detta tidigare. Detta är huvudanledningen att jag inte skaffat en självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitan:

Min fråga är hur mycket sjunker prestandan när M2-enheten blir varm? M2-standardaren har ju haft problem med detta tidigare. Detta är huvudanledningen att jag inte skaffat en självt.

De har för få LED på den, det är därför...
Skämt åsido, de borde väl släppa en med kylning då tycker man?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp, och minns jag rätt så var det riktigt låga värden för alla ssd:er i 600P-serien, jämfört med vad Samsung uppgav för sina TLC-ssd:er (om det nu var 850 EVO). Sen kan det förstås vara så att Samsung överdriver, men då får de förstås skylla sig själva och snällt acceptera garantiärenden eftersom de garanterar den TBW de uppgett (så vitt jag vet).

Tillägg: men visst, man behöver skriva en hel del på sin ssd innan TBW blir ett problem på riktigt. Jag har t.ex. bara kommit upp i strax under 14 TB på min 1TB 840 EVO som jag haft i flera år i min huvudmaskin (som ensam lagringsenhet; jag har inte kört hårddisk sedan 2008).

TBW värdena för konsumentdiskar är dock mycket mer satta på vad tillverkarna vill ha för nivå, vs hur bra / dåligt NANDet är. 850/840 har väldigt låg TBW för vad det NANDet klarar, men samtidigt så verkar självurladdning bli ett problem just när TBW ökar.

Och TBW garanteras ju bara till garantitiden har gått ut, så det är eg mest för att skydda tillverkaren mot att du skriver sönder disken och sen försöker få en ny. Samsungs Enterprise diskar använder ju samma NAND som konsument, bara olika blinningar, och där har de ju betydligt högre TBW nivåer, och tom anger dessa med 4k random skrivning (något som ofta många andra anger bara i sekventiell skrivning).

Så stirra dig inte blind på TBW, för det har blivit en form av gimmick för tillverkare att göra en "bättre disk" med fler skrivningar, när det kanske är rent skrytvärden ibland, och de räknar med att de få som går sönder och de måste ersätta ändå ger mer vinst då fler köper denna "bättre" disk.

Imho är det man bör räkna med på en bra SSD idag är 5-10 års användning. Windows updates, ominstallationer, Spel som ska laddas ner/patchas, webbläsare som ska cache-lagra allt osv, räkna vad detta skriver och ta till med marginal. Sen dubbla detta (pga Write amplification factor) och räkna vad du kommer förbruka på säg 10 år. Klarar disken det, lär TBW inte påverka dig, för antingen är disken för liten, eller går sönder pga andra saker inom den tiden. Och skulle den hålla mer, är det bara bonus.

Skrivet av Paralog:

Alltså, det här med antal lagringscykler på block - så fort något ligger permanent lagrat så blir det ju skit av planen med att hålla reda på hur många gånger varje block har skrivits. Operativsystemet och allt annat som installerats sitter ju och blockerar friska block. Vad ska man göra åt det? Försöker man flytta datan fram och tillbaks manuellt så skrivs den ju på samma fina och nästan orörda block.

Är det smart att automatisera en lösning för detta? SSD:n kanske inte borde hålla på och flytta data från friska block till de sämsta blocken när datan suttit stilla länge. Eller ska den det? (Det är varmt! Hjärnkapaciteten är begränsad för tillfället)

Ingen data ligger permanent på en cell i en SSD idag. Utan en sektor i filsystemet pekar bara på en cell i SSDn, och denna pekare kan flyttas när så behövs, utan att det märks verken systemet, programmen eller användaren.

Där finns två saker som får "statisk data" att flyttas om. Ena är när du skrivit mycket data till de lediga cellerna, och kontrollern anser att nu är max antal P/E vs snittet, för högt, så vi börjar rotera de celler som har minst skrivningar. Disken kommer då internt, ta dessa celler och skriva om dem till ett nytt block, varpå de minst slitna blir lediga celler. Detta är en del av diskens interna "Garbage Collection - GC" rutiner.

Du kan läsa en del av detta här: (Med lite grundläggande info om hur en SSD fungerar)
https://www.extremetech.com/extreme/210492-extremetech-explai...

Det andra som sker är vanligt på TLC diskar idag. Cellens information degraderar, och cellen tappar sin laddning över tid. När kontrollern märker att en cell är i dåligt skick, kommer den läsa datan och skriva om den till en ny cell, varpå den andra rensas och är redo för bruk igen. Detta är orsaken varför man inte rekommenderar SSDer att ligga utan ström för länge.

Hur och när detta sker... är en djungel idag. Vissa diskar har strikt kontroll och låter aldrig prestandan falla under en given nivå (som kan vara allt från 250/300MB/s till högre vilket är vanligast). Andra triggar av att den tvingas läsa med software LDPC ECC nivån, och då är data nere på 20MB/s eller lägre, och direkt skrivs om. Vissa tyvärr verkar inte sköta detta bra dock.

Lägg sedan till att Windows i sig, installeras om var 6:e månad numera också, så har du ett sätt till där detta i sig är inte så stort problem, men detta beror ju på vilket OS du har.

Men det som är problem är ju slitaget när du fyller en disk med statisk data. Jag rekommenderar att du aldrig överstiger ca 75% av en SSD max, då när du gör det, ökar slitaget markant. Du kan läsa lite om detta här:
https://www.anandtech.com/show/6489/playing-with-op

Skrivet av sniglom:

Min Intel 80GB X25-M g2 lever fortfarande. Den disken är nu 9 år gammal och har drygt 6.5 år av drifttimmar. Med 17.6TB skriven data blir det 220x 80GB. Hoppas på ett antal år till av drift, då servermaskinen inte behöver större OS-disk.

Men detta är så klart bara en anekdot, frågan är hur länge modernare diskar med TLC samt QLC och på mindre noder kommer klara sig över tid.

Jag har också SSDer från 2008/2009 och liknande som också fungerar som de ska. De tas ur drift inte pga de inte fungerar, utan pga deras storlek är för liten.

Jag har också lite Kina SSDer som med lite cache skrivning har slitits ut, relativt hårt. Enda nådde ca strax under 5000 P/E (MLC) innan den började spotta massor med bad blocks och sedan dog på 2 dagar. Jag har en annan som har otroliga 5300 P/E, och livslängd på 1, men fungerar än. Den har dock haft både läsfel (skadad data) och bad blocks ett tag.

A9 är bad blocks (lite osäker på vad första 4 HEX är, men jag har märkt de i mitten är bad blocks, 0024(HEX) = 36 st.
AD är P/E i RAW data. Sista 4 HEX är snittet 14BA(HEX) = 5300, de 4 vänster om det är max, 1508(HEX) = 5384. SMARTvärdet är 1 och livslängden.
AF är indikation på skrivproblem. SMART värdet ändras när den får problem att skriva till en cell.

Dold text

Detta är hur en SSD åldras och dör, när just antalet P/E går mot dens beräknade livslängd. Förr eller senare kommer disken spotta fler fel än den kan hantera intern, och brickas.

Sett till "TBW" har denna lilla disk gjort 5300*32GB = ca 170 TBW, dvs en nivå som i anger som lägsta nivån i artikeln @Esseboy länkade tidigare. Så det som anses som "skräp nivå" för QLC, är en otroligt hög nivå för MLC... allt beroende på storleken på disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Är det stor upplevd skillnad mellan dessa m.2 lösningar och vanlig sata ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej.
Det du använder och normalt "upplever" är 4k läsning, i lågt kö-djup. För att säga det på enkel svenska, hur snabbt en disk kan hämta den minsta hög med data som går, utan att behöva vänta i kö bakom någon annan uppgift. Man räknar dessa uppgifter i IOPS. Input/output operations per second.

En HDD har runda slängar 100-200 IOPs
En enkel budget SATA SSD har i runda slängar 6-10k.
En bra SATA SSD har i runda slängar 8-11k.
En SSD jag har från 2008 har ungefär 9k.
En budget M.2 PCI-E SSD har i runda slängar 8-12k.
En prestanda M.2 PCI-SSD har i runda slängar 10-16k.

Kort sagt... skit... samma.

Det som skiljer är när du har mycket last. Om du gör tyngre mängder operationer, så att kö börjar bildas, då kan M.2 diskar börja göra sin nytta. En del saker som tyngre spel, kan vinna lite på att ha den högre bandbredden av en M.2 SSD, men det gäller då att disken internt också är snabb, vilket inte alltid är fallet. Intels 600p är ju prime ex på detta, där den är mer eller mindre som en halvdålig SATA SSD, men med nån % bättre läsning i vissa få situationer.

Nordichardware har en enorm databas på olika SSDer och deras prestanda. Även om deras testsystem inte direkt är aktuellt på allt, så är där tillräckligt med info för att se om en SSD är okej eller inte. Just latenser, svarstiden, är något man ska titta på. För om disken har spikar i svarstiden, när den jobbar, är det detta du "känner" när du ber den gör något, och hela systemet plötsligt... "stannar till".

Skrivet av Capitan:

Min fråga är hur mycket sjunker prestandan när M2-enheten blir varm? M2-standardaren har ju haft problem med detta tidigare. Detta är huvudanledningen att jag inte skaffat en självt.

Det beror helt på SSDn. Normalt är det kontrollern som blir överhettad, och den får så sänka mängden jobb den utför (precis som din mobil blir segare när den blir varm) för att hålla tempsen i shack. Samtidigt vill ju NANDet vara varmt vid skrivning, så man vill inte vattenkyla dem heller, om man inte vill ha problem med dåligt skriven data (sett till hur lång tid innan den måste skrivas om pga urladdning).

Om du inte använder den hårt, behövs det inte. Men ironiska är, om du inte använder en M.2 SSD hårt, behövs den sällan inte heller. Och hur mycket som tappas kan vara allt från några 100MB/s i prestanda, till super throttle <50MB/s prestanda i nån sekund, för att sedan återvända. Vissa M.2 SSDer gör detta bra, i steg, vissa bara drar i nödbromsen.

Det räcker dock med en liten fläns, eller värmekuddar mot moderkortet tom från kontrollern, för att du ska fördela värmen bra, och slippa problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

"Perhaps the most startling difference is in endurance. While the 1.92TB TLC 5200 Eco has stated endurance of 3.5PB in terms of terabytes written (TBW) – ie the expected lifetime volume of data writes it can take – the 5210 QLC will provide a mere 0.05x or 0.1x of that. That’s an expected TBW of 175TB to 350TB."
Ser inte ut mycket att hänga i granen med QLC?

Då blir ju QLC dyrare per GB än TLC eftersom den slits ut så sjukt mycket fortare. Hur ballt är det att köpa en SSD för spel och behöva byta ut den efter något år...

Skrivet av Paddanx:

Det beror helt på SSDn. Normalt är det kontrollern som blir överhettad, och den får så sänka mängden jobb den utför (precis som din mobil blir segare när den blir varm) för att hålla tempsen i shack. Samtidigt vill ju NANDet vara varmt vid skrivning, så man vill inte vattenkyla dem heller, om man inte vill ha problem med dåligt skriven data (sett till hur lång tid innan den måste skrivas om pga urladdning).

Om du inte använder den hårt, behövs det inte. Men ironiska är, om du inte använder en M.2 SSD hårt, behövs den sällan inte heller. Och hur mycket som tappas kan vara allt från några 100MB/s i prestanda, till super throttle <50MB/s prestanda i nån sekund, för att sedan återvända. Vissa M.2 SSDer gör detta bra, i steg, vissa bara drar i nödbromsen.

Det räcker dock med en liten fläns, eller värmekuddar mot moderkortet tom från kontrollern, för att du ska fördela värmen bra, och slippa problemen.

Jag har två M.2, en Crucial MX300 och en MX500, den senare av dem är ca 15-20 grader varmare än första vid användning (kopiering av data eller nedladdning av spel) och jag har aldrig förstått varför. Mitt moderkort har dessvärre inga kylflänsar för M.2 men kanske kommer mitt nästa kort att ha det. Använder alla mina SSD för spel och OS men borde jag oroa mig för detta med den varma MX500?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Då blir ju QLC dyrare per GB än TLC eftersom den slits ut så sjukt mycket fortare. Hur ballt är det att köpa en SSD för spel och behöva byta ut den efter något år...

Vi får ju se hur bra det mognar, men ja, om du har mycket skrivning, är QLC ett steg bakåt nu. Men allt eftersom diskarna blir större (tänk 10TB+) så lär vi hamna i samma sits som med MLC vs TLC, där TLC är bra nog, pga diskarna är stora nog.

Skrivet av Mocka:

Jag har två M.2, en Crucial MX300 och en MX500, den senare av dem är ca 15-20 grader varmare än första vid användning (kopiering av data eller nedladdning av spel) och jag har aldrig förstått varför. Mitt moderkort har dessvärre inga kylflänsar för M.2 men kanske kommer mitt nästa kort att ha det. Använder alla mina SSD för spel och OS men borde jag oroa mig för detta med den varma MX500?

De har ju termisk throttle, så om det är problem, saktar kontrollern ner. Så upplever du problem med att den gör det, så kan det vara en ide att sätta på en fläns på kontrollern. Behövs som sagt inte mycket.

NANDet i sig själv gillar värme när det skrivs. 60-70 grader är kanon för NAND som skrivs, men dåligt för NAND som lagras. Så det är lite av ett dubbelt problem. Man vill snabbt ha varm temp när man skriver, sen ska den svalna av när du skrivit klart. Så att den blir varm när den jobbar, och sedan svalnar ner, är faktiskt ideala förhållandet. (Så länge inget throttlar så klart)

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på att QLC skulle bli billigare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag hade hoppats på att QLC skulle bli billigare än så.

Du får tänka på att den är helt ny, priset jämför en NVME M.2 disk mot SATA-diskar osv.
Priserna kommer sjunka betydligt ganska snabbt så fort det kommer ut fler alternativ på marknaden.