Blev jag lurad av Postnord?

Permalänk
Inaktiv

Blev jag lurad av Postnord?

Jag beställde ett par hörlurar från Massdrop för $199 (produkt) + $15 (frakt), och företaget som tog hand om frakten var DHL, och nu så kräver Postnord att jag betalar 524kr p.g.a. "utlämning: utrikes försändelse"???

Är detta något nytt för jag har alltid beställt saker utanför EU och jag har aldrig upplevt något liknande tidigare.

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att det är momsen som ska betalas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Inaktiv

Momsen betalades direkt innan allt skickades

Permalänk
Medlem

Köpte du Sennheiser HD 6XX? Det gjorde jag och åkte på samma avgift. Det är moms+tull+hantering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Momsen betalades direkt innan allt skickades

Då har det troligtvis bara blivit något fel så att posten tagit ut moms ändå, för beloppet stämmer ju bra med 25% moms + postens avgift på 75 kr. Kontakta posten och visa kvittot där det framgår att momsen redan är betalad så kommer de säkert fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Momsen betalades direkt innan allt skickades

Massdrop betalar inte importmoms och avgifter. Har DHL skickat försändelsen till PostNord är det PostNord som ska ta ut momsen och deras speditionsavgift, hade det gått via DHL hela vägen hade DHL skickat dig en räkning för motsvarande.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon285805:

Momsen betalades direkt innan allt skickades

Du betalar inte svensk moms om du handlar via Massdrop utan det får du betala själv.

DHL lämnar troligen över försändelsen till PostNord som tar betalt av dig och sköter leveransen i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Momsen betalades direkt innan allt skickades

Hur gick du till väga för att betala momsen i förväg? Aldrig sett något sådant när jag handlat från Massdrop.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Men de skickas ju från Usa så det är ju inget konstigt att du ska betala moms/tull.
Definitivt inget nytt, funnits länge nu.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Hör med Postnord? De borde kunna förklara avgiften.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Inaktiv

Ah det är jag som har missförstått det hela eftersom jag trodde momsen gick med priset för det brukar oftast vara så när man betalar för något... Produkten tillverkades i UK/Irland, men skickades från USA av någon anledning. Aja, hade ingen aning om att momsen kommer senare när man beställer från Massdrop. Som sagt, har aldrig upplevt något liknande när det gäller köp från andra företag utanför EU.

@marcusjj: Aa det var en HD6xx

Permalänk
Medlem

@anon285805: I USA brukar listpriserna vara exklusive moms eftersom momssatsen är väldigt lokalt betingad. Om du köper en tröja på plats i en amerikansk butik läggs moms på i kassan, den står inte ens på prislappen. När man importerar från exempelvis USA kan man kolla i svenska postens tabell över momssatser beroende på vilken produktkategori det är, så vet man hur stor andel som kommer läggas på när man varan kommer fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Ah det är jag som har missförstått det hela eftersom jag trodde momsen gick med priset för det brukar oftast vara så när man betalar för något... Produkten tillverkades i UK/Irland, men skickades från USA av någon anledning. Aja, hade ingen aning om att momsen kommer senare när man beställer från Massdrop. Som sagt, har aldrig upplevt något liknande när det gäller köp från andra företag utanför EU.

@marcusjj: Aa det var en HD6xx

Tråkigt med utgifter man inte räknat med...

Hoppas dock du blir lika nöjd som jag blev med lurarna. De spelar magiskt

Permalänk
Medlem

2/5 saker har fastnat i tullen för mig från Massdrop, det är bara att räkna med den extra avgiften.
Dom 3 som slank igenom var <500 sek.

Permalänk
Medlem

Liknande hände mig när jag köpte en sak från usa. Jag tror det var DHL som fakturerade mig för moms som jag redan betalat i usa. Hörde av mig till DHL och dom sa att jag inte skulle betala momsen i såna fall. Så hör av dig till dom och kolla. Mycket lättare än att spekulera här

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Det stod att du var snygg, men du var ful. Jag har blivit luuuurad, ååh ååååh mmhhmmmm"

Har också åkt på den förbenade moms+tullavgiften ett antal gånger. Förutom de gånger man beställt från japan med DHL-leverans, då tog de ett schablonbelopp för allt sånt vid betalning av varan.
Bättre lycka nästa gång! Förr eller senare slinker något paket förbi statens pengapoliser på postnord

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon285805:

Ah det är jag som har missförstått det hela eftersom jag trodde momsen gick med priset för det brukar oftast vara så när man betalar för något... Produkten tillverkades i UK/Irland, men skickades från USA av någon anledning. Aja, hade ingen aning om att momsen kommer senare när man beställer från Massdrop. Som sagt, har aldrig upplevt något liknande när det gäller köp från andra företag utanför EU.

@marcusjj: Aa det var en HD6xx

Var extra försiktig i framtiden, då jag aldrig har betalat moms vid distans-utomlandsköp, är något som hör till europa i min erfarenhet.