Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

Vad är det bästa sättet att installera NVIDIA drivrutiner på Linux Mint 19 Cinnamon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Vad finns det för motsvarigheter för dessa två program för Linux Mint Cinnamon?

CCleaner + CCenhancer
Privazer

Sen undrar hur man gör backup och återställningspunkter när man uppdaterar Linux Mint ifall man måste gå bakåt?

ccleaner-alternatives

https://itsfoss.com/ccleaner-alternatives-ubuntu-linux/amp/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Då blir det Arch. Jag läser just nu till dataingenjör och tänkte att det kan vara vettigt att ha kunskap om Linux när jag är färdigutbildad. Vilken desktop rekommenderar du?

Kanske borde skriva att jag har ett nVidia 1070 och en Intel 6600k med något mellanklass moderkort från Asus.

Sånt här är svårt att rekommendera då alla har olika preferenser. Men jag tycker Openbox med Tint2 är riktigt smutt och rent, dock är det en del skrivande i config-filer för att få det som man vill ha.

Openbox är självaste fönsterhanteraren.
https://wiki.archlinux.org/index.php/openbox
Tycker om den eftersom den är så stilren och snabb. Dock är inget automatiskt, du får lägga in alla program själv manuellt i menyn. Men det finns ett program som man kan köra för att autogenerera meny-strukturen så att de program man har installerade listas i menyn (mmaker heter programmet). En annan grej är att självaste skrivbordet används ej i nåt praktiskt syfte förutom att ha som bakgrund eller att högerklicka på för att få upp Openbox menyn, ty det går ej att lägga dit filer eller ikoner. Perfekt för mig då mitt Windows skrivbord ser ut som en enda röra med ikoner och allt. Med Openbox kan jag inte röra till det så extremt. Tänk på att Openbox är ganska fult inledningsvis, men med ett mörktgrått tema blir det riktigt snyggt av nån anledning.

Tint2 är självaste aktivitetsraden speciellt gjord för Openbox, och är också väldigt stillren.
https://wiki.archlinux.org/index.php/tint2

Conky kör jag också och den lägger intressant levande information direkt på skrivbordet såsom tillgängligt minne, CPU-aktivteter, RSS-feeds m.m., vilket är smutt.
https://wiki.archlinux.org/index.php/conky

För övrigt är Archwiki:n helt underbar med mycket information och tips.

Är själv en helt ny användare av ArchLinux efter att ha använt Debian Testing i nåra år. I Debian körde jag samma konfiguration som här, så rent utseendemässigt är det inte sån stor skillnad. Enda skillnanden för mig mellan ArchLinux och Debian Testing är dom olika pakethanterana och tillgängliga paket. ArchLinux har inte lika stor mängd paket att ladda ned som Debian, så vi får se om jag blir nöjd.

Varför jag kör ArchLinux och tidigare Debian Testing är eftersom jag tycker om rullande uppdateringar så man i stort slipper installera om systemet helt och hållet. Det är en inlärningskurva, men det är kul att lära sig.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

För övrigt, en tillfredställande guide att installera ArchLinux samt en annan för att installera Openbox.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Vad är det bästa sättet att installera NVIDIA drivrutiner på Linux Mint 19 Cinnamon?

Behöver du extra drivrutiner? Oftast inte, men kolla om det finns proprietära drivrutiner i Mint och låt Mint installera de som Mint föreslår. Att hålla på att tanka ner från NVIDIA och installera är bara att bjuda in problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Vad är det bästa sättet att installera NVIDIA drivrutiner på Linux Mint 19 Cinnamon?

Jag tycker det är smidigast att lägga till graphics-driver ppa't.
Dock har jag aldrig testat det på Mint, jag lämnar inga garantier.

Här får du en länk med lite instruktioner.

https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/12

Permalänk
Medlem

Några fler än jag som tycker Ubuntu 18.04 är segt som sirap. Jag uppdaterade från ubuntu gnome 17.10 till vanliga 18.04 och boot tid, animationer, inloggning, webbläsare känns segt.
Kör windows tills jag orkar ta tag i det och fixa det om det går eller kanske ge Fedora en chans igen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Några fler än jag som tycker Ubuntu 18.04 är segt som sirap. Jag uppdaterade från ubuntu gnome 17.10 till vanliga 18.04 och boot tid, animationer, inloggning, webbläsare känns segt.
Kör windows tills jag orkar ta tag i det och fixa det om det går eller kanske ge Fedora en chans igen.

Har du provat Debian Sid? Jag har aldrig upplevt den långsam.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Några fler än jag som tycker Ubuntu 18.04 är segt som sirap. Jag uppdaterade från ubuntu gnome 17.10 till vanliga 18.04 och boot tid, animationer, inloggning, webbläsare känns segt.
Kör windows tills jag orkar ta tag i det och fixa det om det går eller kanske ge Fedora en chans igen.

Jag gick ganska nyligt från Ubuntu till Manjaro, det var ett smidigt byte faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Några fler än jag som tycker Ubuntu 18.04 är segt som sirap. Jag uppdaterade från ubuntu gnome 17.10 till vanliga 18.04 och boot tid, animationer, inloggning, webbläsare känns segt.
Kör windows tills jag orkar ta tag i det och fixa det om det går eller kanske ge Fedora en chans igen.

Märker ingen skillnad alls. Flyter på bra. Men jag gick från 16.04 till 18.04, kanske 17.10 var piggare?

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Vad är det bästa sättet att installera NVIDIA drivrutiner på Linux Mint 19 Cinnamon?

Finns en drivrutinshanterare i kontrollpanelen. Iallafall är det så i Mint MATE 18.3 som jag använder.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Finns en drivrutinshanterare i kontrollpanelen. Iallafall är det så i Mint MATE 18.3 som jag använder.

Tackar. Måste man stänga av Secure Boot för att kunna installarera Linux Mint 19? Annat som som måste stängas av också?

Permalänk
Medlem

@DPG: Stäng av Secure Boot. Om datorn använder Windows, stäng av Fast Boot.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

@DPG: Stäng av Secure Boot. Om datorn använder Windows, stäng av Fast Boot.

Ska bara köra Linux. Varför Fast Boot?

Permalänk
Medlem

@DPG: Fast Boot gör att Windows startar direkt, och då kan man inte välja att istället starta Linux. Inget du behöver tänka på om du bara använder Linux.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Ska bara köra Linux. Varför Fast Boot?

Skrivet av CyberNerd:

@DPG: Fast Boot gör att Windows startar direkt, och då kan man inte välja att istället starta Linux. Inget du behöver tänka på om du bara använder Linux.

Värt att notera: Fast Boot gör att datorn startar snabbare, ja. Dock är det, som @CyberNerd säger, en Windows-fokuserad feature.

På vissa moderkort/laptops innebär det att man helt skippar möjligheten till att gå in i BIOS vid uppstart. Fast Boot gör att datorn hoppar över vissa POST steg och på vissa modeller även Esc/F2/Del/F12/F10/F9 -prompten helt för att spara in tid, kan vara riktigt irriterande om du någon gång vill ändra något eller bara boota från ett externt media.
Har t.o.m. varit med om modeller som behöver ett speciellt CLI-tool som man kör ifrån t.ex. CMD.exe i Windows för att kunna skicka argument för att stänga av "Fast Boot"-läget i BIOS, eftersom du annars kan ha svårigheter med att ens komma in i BIOS alls.

https://askubuntu.com/questions/439555/how-to-disable-fast-boot-setting#439707

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Värt att notera: Fast Boot gör att datorn startar snabbare, ja. Dock är det, som @CyberNerd säger, en Windows-fokuserad feature.

På vissa moderkort/laptops innebär det att man helt skippar möjligheten till att gå in i BIOS vid uppstart. Fast Boot gör att datorn hoppar över vissa POST steg och på vissa modeller även Esc/F2/Del/F12/F10/F9 -prompten helt för att spara in tid, kan vara riktigt irriterande om du någon gång vill ändra något eller bara boota från ett externt media.
Har t.o.m. varit med om modeller som behöver ett speciellt CLI-tool som man kör ifrån t.ex. CMD.exe i Windows för att kunna skicka argument för att stänga av "Fast Boot"-läget i BIOS, eftersom du annars kan ha svårigheter med att ens komma in i BIOS alls.

https://askubuntu.com/questions/439555/how-to-disable-fast-boot-setting#439707

Intressant!
Borde man inte i de fallet kunna resetta BIOS "clear CMOS" som backuplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

Intressant!
Borde man inte i de fallet kunna resetta BIOS "clear CMOS" som backuplösning?

Jo på hobbyist/entusiast moderkort (detaljhandel) brukar det vara go-to lösningen.
Men där brukar inte FastBoot vara aktiverat från start av det enkla skälet att du troligtvis behöver komma åt boot-menyn när du installerar ditt OS.
Däremot om du t.ex. vill installera Linux på någon nyare OEM laptop/stationär som kommit levererad med Windows förinstallerat (med FastBoot aktiverat) kan man behöva trixa med CLI-tool för att bli insläppt i BIOS.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Sitter på Linux Mint 19 Cinnamon. När jag körde Windows 10 så fann det en programvara från Logitech som heter Setpoint. Den finns inte till Linux. Grejen är att jag behöver det då jag inte kan använda alla knappar på musen och tagentbordet som jag vill tex zoomen och mycket mera. Finns det nå programvara för Linux så man kan fritt utdela alla knappr en funktion? Tagentbordet är en Logitech K400r och musen Logitech MX Performance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Sitter på Linux Mint 19 Cinnamon. När jag körde Windows 10 så fann det en programvara från Logitech som heter Setpoint. Den finns inte till Linux. Grejen är att jag behöver det då jag inte kan använda alla knappar på musen och tagentbordet som jag vill tex zoomen och mycket mera. Finns det nå programvara för Linux så man kan fritt utdela alla knappr en funktion? Tagentbordet är en Logitech K400r och musen Logitech MX Performance.

Ja, det finns sådan programvara. Den heter Linux. Linux har massor med stöd för att upptäcka konstiga tillbehör och knapptryckningar och mappa dem till lite vad som helst. Ibland snyggt förpackat som en drivrutin. Annars tillgängligt för mer manuellt hackande och/eller programmering.

Steg 0 är att kolla om en mus/tangentbord/annat har bra stöd i Linux INNAN du köper produkten. Men det är nog för sent nu.

Steg 1 är att kolla om tillverkaren har några drivrutiner/program att ladda ner. Support, Downloads, Linux.
Steg 2 är att googla namnet på din mus/tangentbord + ordet Linux. Du kommer då att hitta många sidor med förslag på hur du kan tilldela olika funktioner till knappar i Linux. Jag gjorde en snabb googling på musen och hittade flera sidor. Inte alls elegant eller smidigt, men verkar vara fullt möjligt.

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Firefox fönstret blir inte maximerad när man öppnar det fast jag stängt ner den maximerad. Denna problem gick ju lösa genom att höger klicka och bocka för en ruta I Windows men i Linux så finns inte det valet. Hur löser man detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Firefox fönstret blir inte maximerad när man öppnar det fast jag stängt ner den maximerad. Denna problem gick ju lösa genom att höger klicka och bocka för en ruta I Windows men i Linux så finns inte det valet. Hur löser man detta?

Det är din fönsterhanterare som reglerar sånt här. Så det beror på vilken du har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,
Längesen jag postade på SweC.
Har egentligen inte bytt OS, utan skaffat mig två bärbara (HP EliteBook 8440p & HP EliteBook 8540p) som båda har Arch som OS.
Kan varmt rekommendera HP eller Lenovo "business class" maskiner. Allt går att byta ut eller uppgradera, ofta ganska lätt. I HP's fall finns steg för steg instruktioner i manualerna (PDF-filer lätt tillgängliga online) för all tänkbar service.

Jag använder nästan aldrig den stationära datorn då denna står i sovrummet och jag har en dotter på snart 2år som sover/sover middag där.

Den maskinen kör win10 pro och har spelen jag aldrig hinner spela installerade.
Jag använder Kicad (EDA mjukvara) en del och tyckte det av någon anledning kändes bättre under GNU/Linux än under win?

Gjorde som de flesta andra, tror jag, och började använda ubuntu, Linux Mint och liknande. Först med Arch, och lite mer kött på benen vad gäller GNU/Linux, kände jag att jag hade ett OS där jag inte saknade någon funktionalitet.
I skrivande stund använder jag ingen Desktop Environment utan jag använder openbox window manager och lightdm.

Ska tillägga att jag inte har Wine installerat ens, det finns oftast likvärdiga (mer eller mindre) alternativ till windows program i antingen Arch repos eller i AUR (arch user repository).

Har även gjort en test-installation av Gentoo, på en stackars liten Asus eeePC netbook. Av någon anledning tyckte jag det var lättare än vanilla Arch att installera, även om det tar längre tid och är fler steg, i mitt fall med en liten netbook som fick en kärna till kompilering tog det MKT lång tid. Denna lilla långsamma netbook var länge min huvud-GNU/Linux-maskin, tills jag först skaffade 8440p'n och sen nyligen 8540p'n.

Lång historia kort, det tåget har väl iofs gått lol, jag är inte någon GNU/Linux mästare på något sätt. Jag har använt någon variant av det i ett år eller kanske två. Det är de senaste halvåret drygt som jag lärt mig det mesta av det lilla jag kan.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Hade en stund över så jag gjorde rent HP 8440p'n och bytte kylpasta och kylpads.
Det var nog inte gjort på ett tag (även om det saknades ett par kylpads, tidigare ägare?), för fick ned CPU temp från över 50c eller så med LITE last till:

Det var inte särskilt avancerat, även om det var första gången jag skruvade i en bärbar, manualen till HP Elitebook (åtminstone de jag hittat som i detalj beskriver varenda skruv) är väldigt bra.

Kylpastan var vanlig MX-4, pads var Fujipoly för det var vad jag hade hemma. Lite overkill med fujipoly till denna application kanske, men det gör ju inget.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Hur ändrar man så startmenyn blir helt svart och inte transparent?

Permalänk
Medlem

@SweSG:
Problemet är nog sådana som mig. Som spelar och inte ser ms som det stora problem det är i många fall.

I Windows kan jag gå in i reg och pilla. Jag pillar inte i runlevel 1 i win i dagsläget.
Men jag vet lite om det.
Minna kunskaper i *nix är inte så bra. så även om jag tycker att ubunto är ok så är i dessa trådar frågan som atlit man kommer tillbaks till.

Varför?
och Varför?

Som det ser ut för mig idag så är det inte ett alternativ på desktop.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat svart tema och vill få hela start panelen där öppnade appar syns och hela pop up startmenyn till hel svart utan att det syns genom. Har läst att man ska ändra i filen cinnamon.css där temat är installerat. Jag vet själv inte hur och undrar om någon kan berätta hur jag ska göra?

Permalänk
Medlem

@DPG: Sorry, inte en komplett guide för just det du vill åstadkomma men iaf. något liknande.

https://mintguide.org/effects/581-transparent-system-panel-in-linux-mint-17-cinnamon.html

Starta en terminal och kör:

sudo gedit /usr/share/themes/Linux\ Mint/cinnamon/cinnamon.css

Sök sedan (Ctrl+f) efter attributet du vill ändra t.ex. #panel -som i länk-exemplet ovan.

Då det är en .css fil antar jag att du även kan ange "svart" färgkod i hexadecimalt format (#000000) för panelen dvs.

backgoround-color: #000000;

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

@DPG: Sorry, inte en komplett guide för just det du vill åstadkomma men iaf. något liknande.

https://mintguide.org/effects/581-transparent-system-panel-in-linux-mint-17-cinnamon.html

Starta en terminal och kör:

sudo gedit /usr/share/themes/Linux\ Mint/cinnamon/cinnamon.css

Sök sedan (Ctrl+f) efter attributet du vill ändra t.ex. #panel -som i länk-exemplet ovan.

Då det är en .css fil antar jag att du även kan ange "svart" färgkod i hexadecimalt format (#000000) för panelen dvs.

backgoround-color: #000000;

Jag har för mig att det är den aktuella temats .css fil som ska ändras. Jag behöver ändra både start panelen och start menyn till hel svart. Så här ser .css filen ut iaf.

/* ###################################################################
* Section common with Gnome Shell
* ... contains a few cinnamon specific styles (rare occurences)
* ###################################################################*/
stage {
font-family: Noto Sans, sans-serif;
}

.cinnamon-link {
color: #0000ff;
text-decoration: underline;
}

.cinnamon-link:hover {
color: #0000e0;
}

.label-shadow {
color: rgba(0,0,0,0.5);
}

StScrollBar
{
padding: 0px;
}

StScrollView.vfade
{
-st-vfade-offset: 68px;
}

StScrollView StScrollBar
{
min-width: 8px;
min-height: 16px;
}

StScrollBar StBin#trough {
background-color: rgba(40,40,40,0);
border-radius: 0px;
}

StScrollBar StButton#vhandle
{
background-color: rgba(40,40,40,1);
border: 1px solid rgba(0,0,0,1);
border-radius: 0px;
}

StScrollBar StButton#hhandle
{
background-color: rgba(40,40,40,1);
border: 1px solid rgba(0,0,0,1);
border-radius: 4px;
}

StScrollBar StButton#hhandle:hover,
StScrollBar StButton#vhandle:hover
{
background-color: rgba(0,170,255,1);
}

#Tooltip {
border: 1px solid rgba(0,170,255,1.0);
border-radius: 0px;
padding: 2px 12px;
background-gradient-end: rgba(0,170,255,0.9);
background-gradient-start: rgba(0,170,255,0.9);
background-gradient-direction: vertical;
color: #fff;
font-size: 8.5pt;
font-weight: normal;
text-align: center;
}

/* ===================================================================
* Shared button properties
* ===================================================================*/

.notification-button, .notification-icon-button,
.hotplug-notification-item, .hotplug-resident-eject-button,
.modal-dialog-button {
color: white;
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: rgba(255, 255, 255, 0.2);
background-gradient-end: rgba(255, 255, 255, 0);
font-size: 8.5pt;
font-weight: normal;
text-align: center;
}

.notification-button:hover,
.notification-icon-button:hover, .hotplug-notification-item:hover,
.hotplug-resident-eject-button:hover, .modal-dialog-button:hover {
background-gradient-start: rgba(255, 255, 255, 0.3);
background-gradient-end: rgba(255, 255, 255, 0.1);
}

.notification-button:focus,
.notification-icon-button:focus, .hotplug-notification-item:focus,
.modal-dialog-button:focus {

}

.notification-button:active, .notification-icon-button:active,
.hotplug-notification-item:active, .hotplug-resident-eject-button:active,
.modal-dialog-button:active, .modal-dialog-button:pressed {
background-gradient-start: rgba(255, 255, 255, 0);
background-gradient-end: rgba(255, 255, 255, 0.2);
}

/* ===================================================================
* PopupMenu (popupMenu.js)
* ===================================================================*/

.popup-menu-boxpointer {
-arrow-border-color: #858585;
-arrow-background-color: transparent;
-boxpointer-gap: 0px;
-arrow-border-radius: 16px;
-arrow-border-width: 0px;
}
.popup-menu {

color: #fff;
font-size: 9.5pt;
padding-left: 0px;
padding-right: 0px;
padding-top: 0px;
padding-bottom: 0px;
min-width: 250px;
min-height: 80px;
border:rgba(10,10,10,0.9);
border-radius: 0px 0px 0px 0px;
box-shadow: none;
background-color: rgba(0,0,0,0.9);
border-top: 2px;
border-left: 2px;
border-right: 2px;
border-bottom: 2px;
}
.popup-submenu-menu-item:open {
background-color: #4c4c4c;
}
.popup-sub-menu {
}
.popup-sub-menu .popup-menu-item:ltr {
padding-right: 0em;
}
.popup-sub-menu .popup-menu-item:rtl {
padding-left: 0em;
}
.popup-sub-menu StScrollBar {
padding: 4px;
}
.popup-sub-menu StScrollBar StBin#trough {
border-width: 0px;
}
.popup-sub-menu StScrollBar StBin#vhandle {
background-color: #4c4c4c;
border-width: 0px;
}
.popup-combo-menu {
background-color: rgba(0,0,0,0.9);
padding: 1em 0em;
color: #ffffff;
font-size: 10.5pt;
border: 1px solid #00aaff;
border-radius: 0px 0px 8px 0px;
}
/* The remaining popup-menu sizing is all done in ems, so that if you
* override .popup-menu.font-size, everything else will scale with it.
*/
.popup-menu-content {
padding: 1em 0em;
}
.popup-menu-item {
padding: .4em 1.75em;
spacing: 1em;
}
.popup-menu-item:active {
background-color: #00aaff;
}
.popup-menu-item:insensitive {
color: #9f9f9f;
}
.popup-image-menu-item {
}
.popup-combobox-item {
spacing: 1em;
}
.popup-separator-menu-item {
-gradient-height: 1px;
-gradient-start: rgba(255,255,255,0.3);
-gradient-end: rgba(255,255,255,0.3);
-margin-horizontal: 1.5em;
height: 1em;
}
.popup-alternating-menu-item:alternate {
font-weight: bold;
}
.popup-slider-menu-item {
background-color: none;
box-shadow: 0px -1px 0px 0px rgba(51,51,51,1);
height: 1em;
min-width: 15em;
-slider-height: 0.1em;
-slider-background-color: #444;
-slider-border-color: rgba(0,0,0,.02);
-slider-active-background-color: #42bee1;
-slider-active-border-color: rgba(0,0,0,.02);
-slider-border-width: 1px;
-slider-handle-radius: 0.5em;
}
.popup-device-menu-item {
spacing: .5em;
}
.popup-inactive-menu-item {
font-weight: normal;
color: #999;
}
.popup-subtitle-menu-item {
font-weight: bold;
}
.popup-menu-icon {
icon-size: 1.14em;
}

/* Switches (to be used in menus) */
.toggle-switch {
width: 52px;
height: 18px;
}

.toggle-switch-us, .toggle-switch-intl {
background-image: url("toggle-off.png");
}

.toggle-switch-us:checked, .toggle-switch-intl:checked {
background-image: url("toggle-on.png");
}

.nm-menu-item-icons {
spacing: .5em;
}

/* ===================================================================
* Panel (panel.js)
* ===================================================================*/

#panel {
color: #ffffff;
background-color: rgba(0,0,0,0.9);
font-size: 9pt;
font-weight: normal;
height: 40px;
}

#panelLeft, #panelCenter {
spacing: 4px;
}

#panelLeft:dnd {
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: rgba(255,0,0,0.05);
background-gradient-end: rgba(255,0,0,0.2);
}

#panelCenter:dnd {
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: rgba(0,255,0,0.05);
background-gradient-end: rgba(0,255,0,0.2);
}

#panelRight:dnd {
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: rgba(0,0,255,0.05);
background-gradient-end: rgba(0,0,255,0.2);
}

#panelLeft:ltr {
padding-right: 4px;
}

#panelLeft:rtl {
padding-left: 4px;
}

#panelRight:ltr {
padding-left: 0px;
spacing: 0px;
}

#panelRight:rtl {
padding-right: 0px;
spacing: 0px;
}

.panel-top {
}

.panel-bottom {
}

.panel-status-button,
.panel-button {
-natural-hpadding: 5px;
-minimum-hpadding: 5px;
font-weight: bold;
border: 1px solid transparent;
transition-duration: 150;
}

.panel-status-button:hover,
.panel-button:hover {
background-color: rgba(25,25,25,0.1);
border-radius: 0px;
color: #00aaff;
box-shadow: inset 0px -2px 0px 0px rgba(0,170,255,1);
transition-duration: 100;
}

.panel-status-button:active {
color: white;
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: rgba(30,30,30,1);
background-gradient-end: rgba(50,50,50,1);
}

.system-status-icon {
padding-left: 0px;
padding-right: 0px;
spacing: 0px;
margin: 0px;
}

#appMenu {
spacing: 4px;
}

.panel-button #appMenuIcon {
app-icon-bottom-clip: 1px;
}

.panel-button:active #appMenuIcon,
.panel-button:checked #appMenuIcon,
.panel-button:focus #appMenuIcon {
app-icon-bottom-clip: 2px;
}

.panel-button {
-natural-hpadding: 6px;
-minimum-hpadding: 2px;
font-weight: bold;
color: rgba(200,200,200,1);
transition-duration: 100;
}

.panel-button:hover {
color: white;
}

.panel-button:active,
.panel-button:overview,
.panel-button:focus {
color: white;
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: rgba(30,30,30,1);
background-gradient-end: rgba(50,50,50,1);
}

.panel-button:active > .system-status-icon,
.panel-button:checked > .system-status-icon,
.panel-button:focus > .system-status-icon {
icon-shadow: black 0px 2px 2px;
}

.panel-menu {
}

.popup-menu-item-dot {

}

.system-status-icon {
icon-size: 1.14em;
}

/* ===================================================================
* Overview
* ===================================================================*/

#overview {
spacing: 12px;
}

.window-caption {
background-color: black;
border-radius: 0px;
color: white;
spacing: 25px;
}

.window-caption#selected {
background-color: #000;
border-radius: 0px;
color: #00aaff;
box-shadow: inset 0px -2px 0px 0px rgba(0,170,255,1);
spacing: 25px;
}

.workspace-controls {
visible-height: 32px; /* Amount visible before hovering */
}

.workspace-thumbnails-background {
border: 1px #00aaff;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
border-bottom: 0px;
border-radius: 0px;
background-color: rgba(0, 0, 0, 0.5);
padding: 8px;
}

.workspace-thumbnails-background:rtl {
border-right: 1px;
border-left: 0px;
border-radius: 9px 9px 0px 0px;
}

.workspace-thumbnails {
spacing: 14px;
}

.workspace-add-button {
background-image: url("add-workspace.png");
height: 200px;
width: 35px;
transition-duration: 300;
}

.workspace-add-button:hover {
background-image: url("add-workspace-hover.png");
transition-duration: 300;
}

.workspace-close-button {
background-image: url("close-window.svg");
height: 34px;
width: 34px;
-cinnamon-close-overlap: 20px;
}

.workspace-thumbnail-indicator {
outline: 2px solid white;
border: 1px solid #888;
}

.window-caption {
background-color: #000;
border-radius: 0px;
font-size: 9pt;
padding: 2px 8px;
-cinnamon-caption-spacing: 4px;
}

.window-close {
background-image: url("close-window.svg");
height: 34px;
width: 34px;
-cinnamon-close-overlap: 20px;
}

.window-close:rtl {
-st-background-image-shadow: 2px 2px 6px rgba(0,0,0,0.5);
}

.window-close-area {
background-image: url("trash-icon.png");
background-color: rgba(0, 0, 0, 0.8);
border: 2px solid #00aaff;
border-bottom: 0px;
border-radius: 0px;
height: 120px;
width: 400px;
}

.icon-grid {
spacing: 36px;
-cinnamon-grid-item-size: 118px;
}

.icon-grid .overview-icon {
icon-size: 96px;
}

.overview-icon {
border-radius: 4px;
padding: 3px;
border: 1px rgba(0,0,0,0);
font-size: 7.5pt;
color: white;
transition-duration: 100;
text-align: center;
}

.expo-background {
background-gradient-start: #2C001E;
background-gradient-end: #77216F;
background-gradient-direction: vertical
}

.workspace-overview-background-shade {
background-color: rgba(0,0,0,0.4);
}

.expo-workspace-thumbnail-frame {
border: 1px, rgba(0,170,255,0.9);
background-color: rgba(64,64,64,0.9);
}

.expo-workspace-thumbnail-frame#active {
border: 2px, rgba(0,170,255,0.9);
background-color: rgba(32,32,32,0.9);
}

/* ===================================================================
* Desklets (desklet.js)
* ===================================================================*/
.desklet {
color: #00aaff;
}

.desklet-with-borders {
border: 1px solid #00aaff;
border-bottom: 3px;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
border-top: 0px;
background-color: rgba(0,0,0,0,0);
border-radius: 0px;
color: #00aaff;
}

.desklet-with-borders-and-header {
border: 1px solid #00aaff;
border-bottom: 3px;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
border-top: 0px;
background-color: rgba(0,0,0,0,0);
color: #00aaff;
border-radius-bottomleft: 0px;
border-radius-bottomright: 0px;
}

.desklet-header {
border-radius-topleft: 0px;
border-radius-topright: 0px;
font-size: 10.5pt;

border: 1px solid #000;
border-bottom: 0px;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
border-top: 0px;
background-color: rgba(0,0,0,0,0);
border-radius: 0px;
color: #00aaff;
padding: 6px;
}

.desklet-drag-placeholder {
background-color: rgba(0,170,255,.31);
}

.clock-desklet-label {
}

.photoframe-box {
padding: 6px;
border: 1px solid #00aaff;
border-bottom: 3px;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
border-top: 0px;
background-color: rgba(0,0,0,0,0);
border-radius: 0px;

}
.xkcd-box {
padding: 0px;
border: none;
background-color: none;
border-radius: 0px;
}

/* ===================================================================
* Clock Desklet (desklet.js)
* ===================================================================*/
.clock-desklet-label {
}

/* ===================================================================
* Looking Glass
* ===================================================================*/

#LookingGlassDialog {
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: #000000;
background-gradient-end: #2f343d;
spacing: 4px;
padding: 4px;
border: 2px solid #00aaff;
border-top: 0px;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
border-radius: 0px;
color: #fff;
}
#LookingGlassDialog > #Toolbar {
border: 2px solid #00aaff;
border-top: 0px;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
padding-bottom: 4px;
}
#LookingGlassDialog .labels {
spacing: 4px;
}
#LookingGlassDialog .notebook-tab {
padding: 2px;
}
#LookingGlassDialog .notebook-tab:hover {
color: #FFFFFF;
}
#LookingGlassDialog .notebook-tab:selected {
background-color: #00aaff;
border-radius: 0px;
color: #000;
}
#LookingGlassDialog .lg-inspector-title {
font-weight: bold;
padding-bottom: 8px;
}
.lg-dialog StLabel {
color: #cccccc;
}
.lg-dialog StEntry {
color: #cccccc;
selection-background-color: #cccccc;
selected-color: black;
}
.lg-obj-inspector-title {
spacing: 4px;
}
.lg-obj-inspector-button {
border: 1px solid #cccccc;
padding: 4px;
border-radius: 4px;
}
.lg-obj-inspector-button:hover {
border: 1px solid #ffffff;
}
.lg-dialog .cinnamon-link {
color: #cccccc;
}
.lg-dialog .cinnamon-link:hover {
color: #ffffff;
}
#LookingGlassDialog StBoxLayout#EvalBox {
padding: 4px;
spacing: 4px;
}
#LookingGlassDialog StBoxLayout#ResultsArea {
spacing: 4px;
}
#lookingGlassExtensions {
padding: 4px;
}
.lg-extension-list {
padding: 4px;
spacing: 6px;
}
.lg-extension {
border: 1px solid #6f6f6f;
border-radius: 4px;
padding: 4px;
}
.lg-extension-name {
font-weight: bold;
}
.lg-extension-meta {
spacing: 6px;
}
#LookingGlassPropertyInspector {
background: rgba(0, 0, 0, 0.7);
border-radius: 0px;
border: 1px solid #333;
padding: 6px;
color: #B8FF66;
}

/* ===================================================================
* Date applet
* ===================================================================*/

.calendar {
padding: .4em 1.75em;
spacing-rows: 0px;
spacing-columns: 0px;
}
.calendar-month-label {
color: white;
font-size: 10pt;
padding-bottom: 8px;
padding-top: 8px;
font-weight: normal;
}
.calendar-change-month-back {
width: 12px;
height: 16px;
background-image: url("calendar-arrow-left.png");
}
.calendar-change-month-back:rtl {
background-image: url("calendar-arrow-right.png");
}
.calendar-change-month-back:hover {
background-color: rgba(255,255,255,0.15);
}
.calendar-change-month-back:active {
background-color: rgba(255,255,255,0.3);
}
.calendar-change-month-forward {
width: 12px;
height: 16px;
background-image: url("calendar-arrow-right.png");
}
.calendar-change-month-forward:rtl {
background-image: url("calendar-arrow-left.png");
}
.calendar-change-month-forward:hover {
background-color: rgba(255,255,255,0.15);
}
.calendar-change-month-forward:active {
background-color: rgba(255,255,255,0.3);
}
.datemenu-date-label {
color: #00aaff;
padding: .4em 1.75em;
font-size: 10.5pt;
font-weight: bold;
}
.calendar-day-base {
font-size: 10pt;
text-align: center;
width: 2.4em;
height: 2.4em;
}
.calendar-day-base:hover {
color: white;
}
.calendar-day-base:active { /* Todays' date */
color: white;
}
.calendar-day-heading {
color: white;
padding-top: 1em;
}
.calendar-week-number {
color: white;
font-weight: bold;
}
/* Hack used in lieu of border-collapse - see calendar.js */
.calendar-day:ltr {
border: 0px ;
border-top-width: 0;
border-left-width: 0;
}
.calendar-day-top:ltr {
border-top-width: 1px;
}
.calendar-day-left:ltr {
border-left-width: 1px;
}
.calendar-day:rtl {
}
.calendar-day-top:rtl {
}
.calendar-day-left:rtl {
}
.calendar-work-day {
}
.calendar-nonwork-day {
}
.calendar-today {
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: rgba(0,170,255,1);
background-gradient-end: rgba(0,170,255,1);
color: #fff;
font-weight: bold;
}
.calendar-other-month-day {
color: rgba(255,255,255,0.4);
}
.calendar-day-with-events {
font-weight: bold;
}

/* ===================================================================
* Notifications
* ===================================================================*/

#notification {

border-radius: 0px;
font-size: 8.5pt;
background-color: #181818;
border: 1px solid #444;
border-bottom: 0px;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
padding: 6px 6px 6px 6px;
spacing-rows: 10px;
spacing-columns: 10px;
margin-from-right-edge-of-screen: 19px;
margin-from-top-edge-of-screen: 30px;
width: 27em;
color: white;
}
#notification.multi-line-notification {
padding-bottom: 8px;
color: white;
}
/* We use row-span = 2 for the image cell, which prevents its height preferences to be
taken into account during allocation, so its height ends up being limited by the height
of the content in the other rows. To avoid showing a stretched image, we set the minimum
height of the table to be ICON_SIZE + IMAGE_SIZE + spacing-rows = 24 + 125 + 10 = 159 */
.notification-with-image {
min-height: 159px;
color: white;
}
#notification-scrollview {
max-height: 10em;
}
#notification-scrollview > .top-shadow, #notification-scrollview > .bottom-shadow {
height: 1em;
}
#notification-scrollview:ltr > StScrollBar {
padding-left: 6px;
}
#notification-scrollview:rtl > StScrollBar {
padding-right: 6px;
}
#notification-body {
spacing: 5px;
}
#notification-actions {
spacing: 10px;
}
.notification-button {
border-radius: 18px;
font-size: 11pt;
padding: 4px 42px 5px;
}
.notification-button:focus {
padding: 3px 41px 4px;
}
.notification-icon-button {
border-radius: 5px;
padding: 5px;
}
.notification-icon-button:focus {
padding: 4px;
}
.notification-icon-button > StIcon {
icon-size: 36px;
}
.hotplug-transient-box {
spacing: 6px;
padding: 2px 72px 2px 12px;
}
.hotplug-notification-item {
padding: 2px 10px;
border-radius: 18px;
font-size: 10.5pt;
}
.hotplug-notification-item:focus {
padding: 1px 71px 1px 11px;
}
.hotplug-notification-item-icon {
icon-size: 24px;
padding: 2px 5px;
}
.hotplug-resident-box {
spacing: 8px;
}
.hotplug-resident-mount {
spacing: 8px;
border-radius: 4px;
color: #ccc;
}
.hotplug-resident-mount:hover {
background-gradient-direction: horizontal;
background-gradient-start: rgba(255, 255, 255, 0.1);
background-gradient-end: rgba(255, 255, 255, 0);
color: #fff;
}
.hotplug-resident-mount-label {
color: inherit;
padding-left: 6px;
}
.hotplug-resident-mount-icon {
icon-size: 24px;
padding-left: 6px;
}
.hotplug-resident-eject-icon {
icon-size: 16px;
}
.hotplug-resident-eject-button {
padding: 7px;
border-radius: 5px;
color: #ccc;
}
#notification StEntry {
padding: 4px;
border-radius: 4px;
color: #a8a8a8;
selected-color: black;
border: 1px solid rgba(245,245,245,0.2);
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: rgb(200,200,200);
background-gradient-end: white;
transition-duration: 300;
caret-color: #a8a8a8;
caret-size: 1px;
}
#notification StEntry:focus {
border: 1px solid #8b8b8b;
color: #333333;
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: rgb(200,200,200);
background-gradient-end: white;
caret-color: #545454;
selection-background-color: #808080;
}

/* ===================================================================
* Alt Tab
* ===================================================================*/

#altTabPopup {
padding: 8px;
spacing: 16px;
}

.switcher-list {
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: rgba(0,0,0,1);
background-gradient-end: rgba(0,0,0,1);
border-radius: 0px;
padding: 20px;
color: white;
}

.switcher-list-item-container {
spacing: 8px;
}

.thumbnail-scroll-gradient-left {
background-gradient-direction: horizontal;
background-gradient-start: rgba(51, 51, 51, 1.0);
background-gradient-end: rgba(51, 51, 51, 0);
border-radius: 24px;
border-radius-topright: 0px;
border-radius-bottomright: 0px;
width: 60px;
}

.thumbnail-scroll-gradient-right {
background-gradient-direction: horizontal;
background-gradient-start: #060606;
background-gradient-end: #060606;
border: 1px solid #00aaff;
border-radius: 0px;
width: 60px;
border-bottom: 0px;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
}

.switcher-list .item-box {
padding: 8px;
border: 1px solid rgba(0,0,0,0);
border-radius: 8px;
}

.switcher-list .item-box:outlined {
color: #fff;
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: #060606;
background-gradient-end: #060606;
border: 1px solid #00aaff;
border-bottom: 0px;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
border-radius: 0px;
}

.switcher-list .item-box:selected {
color: #fff;
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: #060606;
background-gradient-end: #060606;
border: 1px solid #00aaff;
border-bottom: 0px;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
border-radius: 0px;
}

.switcher-list .thumbnail-box {
padding: 2px;
spacing: 4px;
}

.switcher-list .thumbnail {
width: 256px;
}

.switcher-list .separator {
width: 1px;
background: rgba(255,255,255,0.33);
}

.ripple-box {
width: 300px;
height: 300px;
background-gradient-end: rgba(0,170,255,0.8);
background-gradient-start: rgba(0,0,0,0.3);
background-gradient-direction: radial;
box-shadow: outset 0px 0px 5px 5px #00aaff;
border-radius: 150px;
}

.ripple-box:rtl {
width: 300px;
height: 300px;
background-gradient-end: rgba(0,170,255,0.8);
background-gradient-start: rgba(0,0,0,0.3);
background-gradient-direction: radial;
box-shadow: outset 0px 0px 5px 5px #00aaff;
border-radius: 150px;
}

.switcher-arrow {
border-color: rgba(0,0,0,0);
color: #808080;
}

.switcher-arrow:highlighted {
border-color: rgba(0,0,0,0);
color: white;
}

.switcher-preview-backdrop {
background-color: rgba(25,25,25,0.95);
}

/* ===================================================================
* Modal dialogs
* ===================================================================*/

.modal-dialog {
font-size: 10pt;
border-radius: 8px;
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: rgba(70,70,70,1);
background-gradient-end: rgba(50,50,50,1);
color: #babdb6;
padding-right: 42px;
padding-left: 42px;
padding-bottom: 30px;
padding-top: 30px;
}

.modal-dialog-button-box {
spacing: 21px;
}

.modal-dialog-button {
border-radius: 4px;
font-size: 10pt;
color: white;
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: rgba(80,80,80,1);
background-gradient-end: rgba(60,60,60,1);
border: 1px solid rgba(0,0,0,0);
margin-left: 10px;
margin-right: 10px;
padding: 4px 32px 5px;
}

.modal-dialog-button:hover {
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: rgba(90,90,90,1);
background-gradient-end: rgba(70,70,70,1);
border: 1px solid rgba(120,120,120,1);
}

.modal-dialog-button:active,
.modal-dialog-button:checked {
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: rgba(60,60,60,1);
background-gradient-end: rgba(40,40,40,1);
}

.modal-dialog-button:disabled {
color: rgb(60, 60, 60);
}

.modal-dialog-button:focus {
padding: 3px 31px 4px;
}

/* ===================================================================
* Run dialog
* ===================================================================*/

.run-dialog-label {
font-size: 9pt;
color: white;
}

.run-dialog-error-label {
font-size: 9pt;
color: white;
}

.run-dialog-error-box {
padding-top: 15px;
spacing: 5px;
}

.run-dialog-entry {
font-size: 10pt;
font-weight: normal;
color: #fff;
border-image: url("search-entry-focus.png") 6 6 6 6 stretch;
selected-color: #00aaff;
caret-color: #00aaff;
caret-size: 2px;
padding-top: 3px;
padding-left: 10px;
width: 18em;
}

.run-dialog-completion-box {
padding-left: 15px;
font-size: 10px;
}

.run-dialog {
border-radius: 8px;
padding-right: 21px;
padding-left: 21px;
padding-bottom: 15px;
padding-top: 15px;
}

.lightbox {
background-color: rgba(0, 0, 0, 0.4);
}

/* ===================================================================
* End session dialog
* ===================================================================*/

.end-session-dialog {
spacing: 42px;
}
.end-session-dialog-subject {
font-size: 12pt;
font-weight: bold;
color: #fff;
padding-top: 10px;
padding-left: 17px;
padding-bottom: 30px;
}
.end-session-dialog-subject:rtl {
padding-left: 0px;
padding-right: 17px;
}
.end-session-dialog-description {
font-size: 10pt;
color: white;
padding-left: 17px;
width: 28em;
}
.end-session-dialog-description:rtl {
padding-right: 17px;
}
.end-session-dialog-logout-icon {
border: 1px solid rgba(255,255,255,0.3);
border-radius: 0px;
width: 32px;
height: 32px;
}
.end-session-dialog-shutdown-icon {
width: 32px;
height: 32px;
}
.end-session-dialog-app-list {
font-size: 10pt;
max-height: 200px;
padding-top: 42px;
padding-left: 49px;
padding-right: 32px;
}
.end-session-dialog-app-list:rtl {
padding-right: 49px;
padding-left: 32px;
}
.end-session-dialog-app-list-item {
color: #ccc;
}
.end-session-dialog-app-list-item:hover {
color: white;
}
.end-session-dialog-app-list-item:ltr {
padding-right: 1em;
}
.end-session-dialog-app-list-item:rtl {
padding-left: 1em;
}
.end-session-dialog-app-list-item-icon:ltr {
padding-right: 17px;
}
.end-session-dialog-app-list-item-icon:rtl {
padding-left: 17px;
}
.end-session-dialog-app-list-item-name {
font-size: 10pt;
}
.end-session-dialog-app-list-item-description {
font-size: 8pt;
color: #444444;
}
/* CinnamonMountOperation Dialogs */
.cinnamon-mount-operation-icon {
icon-size: 48px;
}
.mount-password-reask {
color: red;
}
.show-processes-dialog,
.mount-question-dialog {
spacing: 24px;
}
.show-processes-dialog-subject,
.mount-question-dialog-subject {
font-size: 12pt;
font-weight: bold;
color: #666666;
padding-top: 10px;
padding-left: 17px;
padding-bottom: 6px;
}
.show-processes-dialog-subject:rtl,
.mount-question-dialog-subject:rtl {
padding-left: 0px;
padding-right: 17px;
}
.show-processes-dialog-description,
.mount-question-dialog-description {
font-size: 10pt;
color: white;
padding-left: 17px;
width: 28em;
}
.show-processes-dialog-description:rtl,
.mount-question-dialog-description:rtl {
padding-right: 17px;
}
.show-processes-dialog-app-list {
font-size: 10pt;
max-height: 200px;
padding-top: 24px;
padding-left: 49px;
padding-right: 32px;
}
.show-processes-dialog-app-list:rtl {
padding-right: 49px;
padding-left: 32px;
}
.show-processes-dialog-app-list-item {
color: #ccc;
}
.show-processes-dialog-app-list-item:hover {
color: white;
}
.show-processes-dialog-app-list-item:ltr {
padding-right: 1em;
}
.show-processes-dialog-app-list-item:rtl {
padding-left: 1em;
}
.show-processes-dialog-app-list-item-icon:ltr {
padding-right: 17px;
}
.show-processes-dialog-app-list-item-icon:rtl {
padding-left: 17px;
}
.show-processes-dialog-app-list-item-name {
font-size: 10pt;
}

/* ===================================================================
* Policykit authentication dialog
* ===================================================================*/

.polkit-dialog {
/* this is the width of the entire modal popup */
width: 500px;
}

.polkit-dialog-main-layout {
spacing: 24px;
padding: 10px;
}

.polkit-dialog-message-layout {
spacing: 16px;
}

.polkit-dialog-headline {
font-size: 12pt;
font-weight: bold;
color: #666666;
}

.polkit-dialog-description {
font-size: 10pt;
color: white;
}

.polkit-dialog-user-layout {
padding-left: 10px;
spacing: 10px;
}

.polkit-dialog-user-layout:rtl {
padding-left: 0px;
padding-right: 10px;
}

.polkit-dialog-user-root-label {
color: #ff0000;
}

.polkit-dialog-password-label:ltr {
padding-right: 0.5em;
}

.polkit-dialog-password-label:rtl {
padding-left: 0.5em;
}

.polkit-dialog-password-entry {
background-gradient-start: rgb(236,236,236);
background-gradient-end: white;
background-gradient-direction: vertical;
color: black;
border-radius: 5px;
border: 2px solid #555753;
}

.polkit-dialog-password-entry:focus {
border: 2px solid #3465a4;
}

.polkit-dialog-password-entry .capslock-warning {
icon-size: 16px;
warning-color: #999;
padding: 0 4px;
}

.polkit-dialog-error-label {
font-size: 10pt;
color: #ffff00;
padding-bottom: 8px;
}

.polkit-dialog-info-label {
font-size: 10pt;
padding-bottom: 8px;
}

/* intentionally left transparent to avoid dialog changing size */
.polkit-dialog-null-label {
font-size: 10pt;
color: rgba(0,0,0,0);
padding-bottom: 8px;
}

.network-dialog-secret-table {
spacing-rows: 15px;
}

/* ===================================================================
* Magnifier
* ===================================================================*/

.magnifier-zoom-region {
border: 2px solid rgba(128, 0, 0, 255);
}

.magnifier-zoom-region.full-screen {
border-width: 0px;
}

/* ===================================================================
* On screen keyboard
* ===================================================================*/

#keyboard {
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: #000;
background-gradient-end: #000;

}

.keyboard-layout {
spacing: 10px;
padding: 10px;
}

.keyboard-row {
spacing: 15px;
}

.keyboard-key {
min-height: 32px;
min-width: 23px;
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: #5b5b5b;
background-gradient-end: #5b5b5b;
font-size: 14pt;
font-weight: bold;
border-radius: 1px;
border: 1px #717171;
border-bottom: 0px;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
color: #eaeaea;
}

.keyboard-key:grayed {
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: #272727;
background-gradient-end: #272727;
border: 1px rgba(120,120,120,1);
border-bottom: 0px;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
border-radius: 1px;
}

.keyboard-key:checked,
.keyboard-key:hover {
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: #00aaff;
background-gradient-end: #00aaff;
border: 1px #76d2ec;
border-bottom: 0px;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
border-radius: 1px;
color: #fff;

}

.keyboard-key:active {
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: #00aaff;
background-gradient-end: #00aaff;
border: 1px #76d2ec;
border-bottom: 0px;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
border-radius: 1px;
color: #fff;

}

.keyboard-subkeys {
color: white;
padding: 5px;
-arrow-border-radius: 2px;
-arrow-background-color: #1b1b1c;
-arrow-border-width: 1px;
-arrow-border-color: #00aaff;
-arrow-base: 10px;
-arrow-rise: 5px;
-boxpointer-gap: 5px;
}

/* ###################################################################
* Cinnamon Specific Section
* ###################################################################*/

/* ===================================================================
* Menu (menu.js)
* ===================================================================*/

/* Main menu title */
.menu-background {
/*/border: 12px solid red;/*/
color: white;
padding: 0px;
margin: 0px;
border: none;
outline: none;
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: rgba(0,0,0,0.9);
background-gradient-end: rgba(0,0,0,0.9);
-boxpointer-gap: 0px;
-arrow-base: 0px;
-arrow-rise: 0px;
-arrow-border-width: 0px;
-arrow-border-color: transparent;
}
.menu-favorites-box {
margin: auto;
border-radius: 0px;
padding: 0.5em;
}
.menu-favorites-button {
padding-top: 10px;
padding-left: 10px;
padding-right: 10px;
padding-bottom: 10px;
border: 1px solid rgba(0,0,0,0);
border-radius: 4px;
}

.menu-favorites-button:hover {
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: rgba(0,44,122,0.1);
background-gradient-end: rgba(0,44,122,0.1);
border-radius: 0px;
box-shadow: inset 0px -2px 0px 0px rgba(0,170,255,1);
}

.menu-places-box {
margin: auto;
padding: 10px;
border: 0px solid #666;
}

.menu-places-button {
padding-top: 10px;
padding-left: 10px;
padding-right: 10px;
padding-bottom: 10px;
}

.menu-categories-box {
padding-top: 10px;
padding-left: 30px;
padding-right: 30px;
padding-bottom: 10px;
}

.menu-applications-box {
padding-top: 10px;
padding-left: 10px;
padding-right: 10px;
padding-bottom: 0px;
}

.menu-application-button {
padding-top: 7px;
padding-left: 7px;
padding-right: 7px;
padding-bottom: 7px;
max-width: 10px;
}

.menu-application-button:highlighted {
/* This style is used in menu application buttons for applications which were newly installed */
font-weight: bold;
}

.menu-application-button-selected {
padding-top: 7px;
padding-left: 7px;
padding-right: 7px;
padding-bottom: 7px;
color: white;
background-color: rgba(0,170,255,0.9);
border-radius: 0px;
}

.menu-application-button-selected:highlighted {
/* This style is used in menu application buttons for applications which were newly installed */
font-weight: bold;
}

.menu-application-button-label:ltr {
padding-left: 5px;
}

.menu-application-button-label:rtl {
padding-right: 5px;
}

.menu-category-button {
padding-top: 7px;
padding-left: 7px;
padding-right: 7px;
padding-bottom: 7px;
}

.menu-category-button-greyed {
padding-top: 7px;
padding-left: 7px;
padding-right: 7px;
padding-bottom: 7px;
color: rgba(100,100,100,1);
font-style: italic;
}

.menu-category-button-selected {
padding-top: 7px;
padding-left: 7px;
padding-right: 7px;
padding-bottom: 7px;
color: white;
background-color: rgba(0,170,255,0.9);
border-radius: 0px;
}

.menu-category-button-label:ltr {
padding-left: 5px
}

.menu-category-button-label:rtl {
padding-right: 5px
}

.menu-category-button-button:hover {
border-radius: 8px;
}

/* Name and description of the currently hovered item in the menu
* This appears on the bottom right hand corner of the menu*/
.menu-selected-app-box {
padding-right: 30px;
padding-left: 28px;
text-align: right;
}

.menu-selected-app-title {
font-weight: bold;
}

.menu-selected-app-description {
max-width: 150px;
}

.menu-search-box {
padding-left: 30px;
}

#menu-search-entry {
padding: 5px 6px;
color: #FFF;
font: 9pt;
height: 18px;
width: 220px;
border-image: url("search-entry.png") 6 6 6 6 stretch;
selected-color: #2DAF01;
caret-color: #2DAF01;
caret-size: 1px;
}

#menu-search-entry:hover {
border-image: url("search-entry-hover.png") 6 6 6 6 stretch;
transition-duration: 150;
}

#menu-search-entry:focus {
border-image: url("search-entry-focus.png") 6 6 6 6 stretch;
}

#menu-search-entry:hover .search-entry-icon {
color: #FFF;
}

#menu-search-entry:focus .search-entry-icon {
}

.menu-search-entry-icon {
icon-size: 1em;
color: #fff;
}

/* Context menu (at the moment only for favorites) */
.menu-context-menu {

}
/* ===================================================================
* Window list (windowList.js)
* ===================================================================*/
.window-list-box {
spacing: 5px;
padding-top: 3px;
}

.window-list-item-label {
font-weight: bold;
width: 15em;
min-width: 5px;
}

.window-list-item-box {
background-color: rgba(0,170,255,0.1);
border-radius: 0px;
color: #fff;
box-shadow: inset 0px -2px 0px 0px rgba(0,170,255,1);
padding: 1px;
padding-left: 5px;
padding-right: 5px;
transition-duration: 100;
}

.window-list-item-box:active,
.window-list-item-box:checked,
.window-list-item-box:focus {
background-color: rgba(0,170,255,0.2);
border-radius: 0px;
color: #fff;
font-weight: bold;
box-shadow: inset 0px -2px 0px 0px rgba(0,170,255,1);
transition-duration: 250;
}

.window-list-item-box:hover {
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-start: rgba(0,0,0,1);
background-gradient-end: rgba(0,0,0,1);
color: #00aaff;
box-shadow: inset 0px -3px 0px 0px rgba(90,90,90,0);
transition-duration: 250;
font-weight: bold;
}

.window-list-item-demands-attention {
background-gradient-start: rgba(255,52,52,0.5);
background-gradient-end: rgba(255,144,144,0.5);
}

/* ===================================================================
* Sound Applet (status/volume.js)
* ===================================================================*/
.sound-button-container {
padding-right: 2px;
padding-left: 2px;
background-color: #232527;
border: 2px solid #656565;
border-top: 0px;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
box-shadow: 0px -1px 0px 0px rgba(51,51,51,1);
}
.sound-button {
width: 26px;
height: 20px;
padding: 5px;
color: #fff;
background-color: #000;
}

.sound-button:hover {
background-color: #232527;
color: #00aaff;
transition-duration: 200;
}

.sound-button:active {
background-color: rgba(0,170,255,.1);
color: #00aaff;
transition-duration: 200;
}

.sound-button StIcon {
icon-size: 1em;
}
.sound-track-infos {
padding-left: 5px;
padding-right: 5px;
padding-top: 5px;
padding-bottom: 5px;
}
.sound-track-info {
padding-top: 2px;
padding-bottom: 2px;
}
.sound-track-info StIcon {
icon-size: 1em;
}
.sound-track-info StLabel {
padding-left: 5px;
padding-right: 5px;
}
.sound-track-box {
padding-left: 18px;
padding-right: 18px;
max-width: 220px;
}
.sound-volume-menu-item {
padding: .4em 1.75em;
}
.sound-volume-menu-item StIcon {
icon-size: 1.14em;
padding-left: 8px;
}
.sound-playback-control {
padding-top: 5px;
padding-bottom: 10px;
}

/* ===================================================================
* Workspace Switcher applet (workspaceSwitcher.js)
* ===================================================================*/
#workspaceSwitcher {
spacing: 2px;
padding: 2px;
}

.workspace-button {
width: 20px;
height: 10px;
padding: 2px;
border-radius: 0px;
background-color: rgba(255,255,255,0.0);
color: #fff;
transition-duration: 250;
}

.workspace-button:outlined {
padding: 2px;
background-color: #000;
border-radius: 0px;
color: #00aaff;
box-shadow: inset 0px -2px 0px 0px rgba(0,170,255,1);
}

.workspace-button:hover {
padding: 2px;
background-color: #000;
border-radius: 0px;
color: #00aaff;
box-shadow: inset 0px -2px 0px 0px rgba(0,170,255,1);
}

/* ===================================================================
* Panel Launchers Applet (panelLaunchers.js)
* ===================================================================*/

#panel-launchers-box {

}

.panel-launcher {
margin: 1px;
padding: 1px;
}

.panel-launcher:hover {
background-color: launcherrgba(25,25,25,0.1);
border: 0px solid rgba(0,170,255,1);
border-bottom-width: 2px;
}

.panel-launcher-add-dialog-content-box {
padding: 6px;
spacing: 20px;
}

.panel-launcher-add-dialog-content-box-left {
padding: 6px;
spacing: 20px;
}

.panel-launcher-add-dialog-content-box-right {
padding: 6px;
spacing: 10px;
}

.panel-launcher-add-dialog-entry {
padding: 5px;
border-radius: 4px;
color: rgb(50, 50, 50);
border: 1px solid rgba(245,245,245,0.2);
background-gradient-start: rgba(200,200,200,0.5);
background-gradient-end: rgba(254,254,254,0.5);
background-gradient-direction: vertical;
box-shadow: inset 0px 1px 2px 0px rgba(0,0,0,0.5);
selected-color: black;
caret-color: rgb(128, 128, 128);
caret-size: 1px;
width: 250px;
transition-duration: 300;
}

.panel-launcher-add-dialog-entry:focus,
.panel-launcher-add-dialog-entry:hover {
border: 1px solid rgba(120,120,120,1);
background-gradient-start: rgb(200,200,200);
background-gradient-end: white;
background-gradient-direction: vertical;
}

.panel-launcher-add-dialog-entry:hover {
transition-duration: 300;
}

.panel-launcher-add-dialog-entry:focus {
color: rgb(64, 64, 64);
font-weight: bold;
transition-duration: 0;
}

/* ===================================================================
* Overview corner
* ===================================================================*/
#overview-corner {
background-image: url("overview.png");
}

#overview-corner:hover {
background-image: url("overview-hover.png");
}

/* ===================================================================
* Applets (applet.js)
* ===================================================================*/
.applet-separator {
padding: 5px 4px;
}
.applet-separator-line {
width: 2px;
background: rgba(255,255,255,.5);
}

.applet-box {
padding-left: 6px;
padding-right: 6px;
transition-duration: 300;
}
.applet-box:hover {
background-color: rgba(25,25,25,0.1);
color: #00aaff;
box-shadow: inset 0px -2px 0px 0px rgba(0,170,255,1);
transition-duration: 100;
}
.applet-box:active {
background-color: rgba(0,0,0,1);
color: #fff;
transition-duration: 100;

}
.applet-label {
}
.applet-label:hover,
.applet-box:hover > .applet-label {
color: #00aaff;
box-shadow: inset 0px -2px 0px 0px rgba(0,170,255,1);
}
.applet-icon {
color: #00aaff;
box-shadow: inset 0px -2px 0px 0px rgba(0,170,255,1);
icon-size: 1.3em;
}
.applet-icon:hover,
.applet-box:hover > .applet-icon {
color: #00aaff;
icon-shadow: rgba(0,170,255,1) 0px 0px 3px;
}

/* ===================================================================
* Workspace OSD
* ===================================================================*/

.workspace-osd {
color: #ffffff;
font-size: 25pt;
text-align: center;
font-weight: bold;
background: #282828;
border: 1px solid #444;
border-bottom: 0px;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
box-shadow: 0px 0px 6px 3px rgba(0,0,0,0.76);
padding: 0.5em 1em;
}

.expo-workspaces-name-entry {
padding: 5px 10px;
color: #999;
border: 1px solid #fff;
border-top: 0px;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
background-color: rgba(0,0,0,.0);
selected-color: white;
caret-color: #FFF;
caret-size: 1px;
height: 16px;
text-align: center;
}

.expo-workspaces-name-entry#selected {
background-color: rgba(0,0,0,.0);
color: #00aaff;
border: 1px solid #00aaff;
border-top: 0px;
border-left: 0px;
border-right: 0px;
text-align: center;
padding: 5px 10px;
height: 16px;
}

.expo-workspaces-name-entry:focus {
color: #fff;
font-weight: bold;
transition-duration: 300;
text-align: center;
}

/* ===================================================================
* Notification Applet
* ===================================================================*/

.notification-applet-padding {
padding: .5em 1em;
}

.notification-applet-container {
max-height: 100px;
}

/* Check Boxes */
.check-box CinnamonGenericContainer {
spacing: .2em;
min-height: 30px;
padding-top: 2px;
}

.check-box StBin {
width: 24px;
height: 18px;
background-image: url("checkbox-off.svg");
}

.check-box:focus StBin {
background-image: url("checkbox-off-focused.svg");
}

.check-box:checked StBin {
background-image: url("checkbox.svg");
}

.check-box:focus:checked StBin {
background-image: url("checkbox-focused.svg");
}

.check-box StLabel {
font-weight: normal;
}

.radiobutton CinnamonGenericContainer {
spacing: .2em;
height: 26px;
padding-top: 2px;
}

.radiobutton StBin {
width: 22px;
height: 22px;
background-image: url("radiobutton-off.svg");
border-radius: 15px;
}

.radiobutton:focus StBin {
background-image: url("radiobutton-off.svg");
}

.radiobutton:checked StBin {
background-image: url("radiobutton.svg");
}

.radiobutton:focus:checked StBin {
background-image: url("radiobutton.svg");
}

.radiobutton StLabel {
padding-top: 4px;
font-size: 0.9em;
box-shadow: none;
}

.flashspot {
background-color: white;
}

/* ===================================================================
* Network Data Usage Monitor applet
* ===================================================================*/

/* These settings govern the width of the Applet and the space taken by the font.*/

.numa-left {
text-align: center;
min-width: 75px;
color: #00FF00;
font-weight: bold;
/*font-size: 95%;*/
}

.numa-right {
text-align: center;
min-width: 1px;
color: #FF0000;
font-weight: bold;
/*font-size: 95%;*/
}

/* The following are the styles for the Applet backgrounds - names are self explanitory
The colour parameters are red, green, blue, and transparency or a name */

.numa-not-connected {
background-color: rgba(0,0,0,0.0);
border-radius: 0px;
}

.numa-connected {
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-end: rgba(26,188,156,0.0);
background-gradient-start: rgba(26,188,156,0.0);
color: #00ff7f;
font-weight: bold;
border-radius: 0px;
}

.numa-alert {
color: #FFFF00;
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-end: rgba(230,126,34,0.0);
background-gradient-start: rgba(230,126,34,0.0);
border-radius: 0px;
}

.numa-limit-exceeded {
color: #e52d27;
background-gradient-direction: vertical;
background-gradient-end: rgba(229,45,39,0.0);
background-gradient-start: rgba(229,45,39,0.0);
border-radius: 0px;
}

/* ===================================================================
* Snap/Tile OSD Popup
* ===================================================================*/

.snap-osd {
font-size: 18pt;
border-radius: 24px;
background-color: rgba(55,55,55,0.9);
color: #fff;
padding-right: 20px;
padding-left: 20px;
padding-bottom: 20px;
padding-top: 20px;
text-align: center;
}

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag kör Linux Mint 19 Cinnamon. När jag trycker på zoom knappen på musen vill jag att det visas ett zoom icon så man kan se att den är aktiverat. Går detta att göra och hur?