Project Hovercar, eller rättare sagt, 4WD Brushless trampbil

Permalänk
Medlem

Project Hovercar, eller rättare sagt, 4WD Brushless trampbil

Nuvarande status:

Fakta:
fyrhjulsdrift, 350W per hjul, 1400w totalt.
2-4 batterier, 10s lipo 4.4AH
elcykel fartreglage modell kina x4

Uppdaterad fakta:
Hoverboard original kontrollers med flashad firmware: https://github.com/NiklasFauth/hoverboard-firmware-hack

Delar på väg som behövs för provkörning: (fått hem grejerna men kommer EJ användas)
4x motorcontrollers

motor controllers

2x gaspedal (den ena blir broms) (En gas, en broms, som sen blir back) är monterat.

gaspedaler

step down converter för 12v elsystem (positionsljus, reläer... )

stepdown converter

Info: Jag gör det här för jag tycker det är kul. Den här manicken kommer säkert gå sönder då den inte är dimensionerad för det här. Men det är lite av tjusningen. Vill ha den så lätt som de går.

bakgrundshistoria:

allt började egentligen med den lilla grejen som är i bakgrunden.

Köpte en hoverboard när kjell & co reade ut de för 999:-
Köpte till ett kit så man kan sitta ner. Blev sjukt imponerad av kraften och batteritiden.
Men spakarna man styrde med var ingen hit.

Dags för första projektet: Triken.
Ut med hoverboard elektroniken och in med fartreglage modell chinesium så man kan styra allt med valfri hall effekt gas reglage

Första iterationen: En korsning av en sparkcykel , hoverboard och ett "hoverboard-gokart-kit".

det visade sig att det lilla framhjulet gjorde varken till eller från och ergonomin passade ej min längd.
Senaste version av triken ser ut såhär och den har levt ett hårt liv. Chassiet flexar extremt mycket men de ger lite känsla.

Självklart finns det drag på den så man kan koppla på ett släp och ha lite nytta av den:

Och den är ju grym när man ska åka ner till macken och fylla dunken:

Åter till nuvarande projekt.
Tankarna har malt i huvudet de senaste månaderna, fan de hade varit coolt och bygga nåt fyrhjulsdrivet istället för en trike.
En liten switch så ändrar man enkelt mellan FWD, RWD och AWD.

Spanat rundor på blocket och diverse facebook grupper. När det en dag dök upp den här rackaren för 300 pistoler:

Och de här rackarna för dryga tusingen så kunde jag inte hålla mig i skinnet längre

Först strippa bort allt skit:

Sen börja klura på hur fan man fäster hoverboarhjulen på trampbilens främre hjulaxlar. ( för de som inte vet, motorerna i en hoverboard sitter i hjulen )
Svarta biten i bilden bredvid alu stavarna är från hoverboarden. Hoverboardens hjulaxlar är plana på ena sidan och passar i de plana sätet i den svarta biten.

Den övre alubiten på bilden är från chassiet på hoverboarden. Bara att såga bort så har man ett bra fäste.

Testmonterat. Detta var den svåra biten och få till monteringen på framvagnen. Lika bra att börja med det.
Om det håller får tiden utvisa. Framhjulen blir även förskjutna framåt från centrum av "svängningen" men efter en provtur på gräsmattan så verkar de funka helt ok.

Ännu en detaljbild av infästningen av axelblock på framvagnen:

Ah vi kör en till på framvagnen.

Båda framhjulen monterade:

Insåg rätt kvickt att chassiet behövde styvas upp lite, var inte riktigt dimensionerat för något mer än ett litet barn
Biltema levererar. 20x20 mm fyrkantsrör

Dags för en bakaxel. Busenkel efter allt jox med framvagnen:

Chassiet förstärkt:

En bild till på chassieförstärkningarna:

Bashplate monterad. Batterierna ska ligga mellan ramrören. Dock får det bara plats 2. Skulle vilja få in några fler för bättre räckvidd.

Positionsljus:

Fartreglage gjorda av chinesium är beställda, kostar ju multum nu med postnords jävelskap. Men när de väl kommer ska de monteras och sen är det dags för provkörning.

Är det någon som tycker det här är intressant så kan jag uppdatera tråden med mer info när projektet går vidare...

uppdaterat nuvarande status
Permalänk
Medlem

Kul sak. Ska du bygga mer så köper jag en

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Självklart vill man ju se det färdiga fordonet!
Vill ju även se den vägreggad och kontrollbesiktad:D

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

@Utrymningsplan:
Vägreggad är lite intressant i det här fallet.
En hoverboard får man ju framföra på allmän plats, detta är ju i grund o botten en hoverboard. Dock smått modifierad, så den bör väl va laglig på allmän plats

Permalänk
Medlem

Ja!
Ge oss mer!

Permalänk
Skrivet av klimtachakka:

@Utrymningsplan:
Vägreggad är lite intressant i det här fallet.
En hoverboard får man ju framföra på allmän plats, detta är ju i grund o botten en hoverboard. Dock smått modifierad, så den bör väl va laglig på allmän plats

Haha, det är ju iof sant! Och den har ju positionsljus redan så vad ska dom klaga på

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Du är min hjälte!
hade jag haft en villa och garage så hade jag lätt byggt grejer som du

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Haha, MAGISKT! hur fasen kommer man på tanken!?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Sötast

Haha fan vad roligt!

Är just såna här projekt som gör att jag vill ha garage/förråd eller något.
Har jobbat många år i verkstad och därför så blev det rätt deprimerande när man bytte bransch samt sitter i lägenhet!

Uppdatera på, sjukt roligt att se!

Det tråkiga med fordon är att Sverige är jäkligt gnälligt när det kommer till sådant :/

Tips:
Se om du kan använda dig av 18650 batterier eller liknande, de jag har hemma är 3100mAh, 3.7V, 40A max drain.

Med en liten skena så borde du kunna smälla på ett 50-tal på rad på fyrkantsprofilerna
Akta för kopior bara!
Ex på bra original: http://www.basengroup.com/product/18650-3100mah-40a-battery/

Permalänk
Medlem

Tänk på att sådana batterier brinner rätt bra, om ni nu ska ha dem "mellan benen"...
Just in case, om det skulle hända något. Burned cojones..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Del 2.

Eftersom gårdagen avslutades helt katastrofalt så borde man ju kunnat räkna ut att något skulle skita sig under morgondagen:

Med kaffe i koppen och snus i kroppen kom man på den briljanta idéen att tillverka eget pedalställ:

Teoretiskt så fungerade det här utmärkt, men i praktiken så visade det sig att pedalen behöver röra sig alldeles många grader för att komma fill fullgas. Sen "råkade" jag ha sönder hall effekt sensorn i ett tappert försök att slimma ner skalet till den.

Fuck it, bara att googla in sig på ebay och köpa lite kvalitetsprylar :

Efter det här missödet bestämde jag mig för att göra nåt som inte krävde så mycket tankeverksamhet.
lite skydd för bakaxeln och motorfästena:

Småbitarna bockade:

Mittbiten fixerad:

Ett drag måste man ju ha.

Avtagbart ska det såklart vara. sportigt!

Blev lite bitar över av alu plåten efter att chassiet fått sin kärlek.
@DaBone: Just for you my friend.

Behold the antifire firebox

En liten gängstång

En liten vingmutter

Slut för idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Haha fan vad roligt!

Är just såna här projekt som gör att jag vill ha garage/förråd eller något.
Har jobbat många år i verkstad och därför så blev det rätt deprimerande när man bytte bransch samt sitter i lägenhet!

Uppdatera på, sjukt roligt att se!

Det tråkiga med fordon är att Sverige är jäkligt gnälligt när det kommer till sådant :/

Tips:
Se om du kan använda dig av 18650 batterier eller liknande, de jag har hemma är 3100mAh, 3.7V, 40A max drain.

Med en liten skena så borde du kunna smälla på ett 50-tal på rad på fyrkantsprofilerna
Akta för kopior bara!
Ex på bra original: http://www.basengroup.com/product/18650-3100mah-40a-battery/

FYI: Bodde i lägenhet för nåt år sen på 3:e våningen. Men det hindrade inte mig från att ta motorcyklarna i hissen så man fick in de i lägenheten och kunde skruva.
I detta projekt har jag inte använt några avancerade verktyg.
Skruvdragare (och pelarborr, men kunde likabra kört de med skruvdrage)
sticksåg ( men kunde kört de med bågfil )
och den lilla arbetsbänken som syns på vissa bilder, då de stora är fulla med krafs för tillfället.

hoverboardbatterierna är 18650 celler, 10x2 i varje batteri. Har inte vågat ge mig på o bygga egna batterier, även om de säkert varit bättre.

Permalänk
Sötast
Skrivet av klimtachakka:

FYI: Bodde i lägenhet för nåt år sen på 3:e våningen. Men det hindrade inte mig från att ta motorcyklarna i hissen så man fick in de i lägenheten och kunde skruva.
I detta projekt har jag inte använt några avancerade verktyg.
Skruvdragare (och pelarborr, men kunde likabra kört de med skruvdrage)
sticksåg ( men kunde kört de med bågfil )
och den lilla arbetsbänken som syns på vissa bilder, då de stora är fulla med krafs för tillfället.

hoverboardbatterierna är 18650 celler, 10x2 i varje batteri. Har inte vågat ge mig på o bygga egna batterier, även om de säkert varit bättre.

Hmm, du har en poäng där.
Tack för inspirationen :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av klimtachakka:

Blev lite bitar över av alu plåten efter att chassiet fått sin kärlek.
@DaBone: Just for you my friend.

https://i.imgur.com/2k4CYm1.jpg
https://i.imgur.com/TJr3Wu4.jpg

Behold the antifire firebox
https://i.imgur.com/jcTnams.jpg

Tackar! Men hoppas du gjorde det för er säkerhet...

I min barndom byggde farsan en lådbil med elmotor, men den drevs av ett bilbatteri... Halva grannskapets ungar ville provköra och blev snabbt en grej som alla ville ha.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Sjukt ball! Har du någon videosnutt på en provkörning?

Permalänk
Medlem

Du lär vara unik med att ha en 4-hjulsdriven ”go-cart” iaf vilket för mig in på nedan fundering.
Jag vet inte riktigt hur dessa motorer fungerar eller hur styrkretsen är byggd men när du kör och svänger så kommer du ju att ha 4 olika ”naturliga” hastigheter på respektive hjul. På en bil löses ju detta med en differential. Är detta något problem tror du?
Förmodligen går det ändå men har du otur kanske du bränner en motor eller så.

Hursomhelst, grymt projekt! Själv spånar jag lite på en lådbil till döttrarna med drift. Kanske får man någon bra inspiration från denna tråd

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klimtachakka:

@Utrymningsplan:
Vägreggad är lite intressant i det här fallet.
En hoverboard får man ju framföra på allmän plats, detta är ju i grund o botten en hoverboard. Dock smått modifierad, så den bör väl va laglig på allmän plats

Det du byggt borde komma att klassas som elmoped om du ska köra den på gatan, det lär krävas bromsar, belysning och signalanordning innan du försöker få den gatlegal men hur svårt kan det vara att ordna det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klimtachakka:

@Utrymningsplan:
Vägreggad är lite intressant i det här fallet.
En hoverboard får man ju framföra på allmän plats, detta är ju i grund o botten en hoverboard. Dock smått modifierad, så den bör väl va laglig på allmän plats

Om den är konstruerad för en maxhastighet av 20km/h och har en högsta kontinuerlig märkeffekt på 250W eller är självbalancerande (segway, hoverboard) så passerar den som cykel.
Den är ju inte självbalanserande så det hänger ju på om märkeffekten är över 250W, vilket väl är ganska sannolik då de flesta hoverbords har motorer på 250W eller mer per motor, dvs gissningsvis åtminstone 1000W i detta fallet.

Ska den gå som moped måste den registreringsbesiktigas och trafikförsäkras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Om den är konstruerad för en maxhastighet av 20km/h och har en högsta kontinuerlig märkeffekt på 250W eller är självbalancerande (segway, hoverboard) så passerar den som cykel.
Den är ju inte självbalanserande så det hänger ju på om märkeffekten är över 250W, vilket väl är ganska sannolik då de flesta hoverbords har motorer på 250W eller mer per motor, dvs gissningsvis åtminstone 1000W i detta fallet.

Ska den gå som moped måste den registreringsbesiktigas och trafikförsäkras.

Topphastigheten blir samma som en hoverboard. Men vad klassas då en ej modifierad hoverboard som?
Effekten blir 700w eller 1400w beroende på om fyrhjulsdrift är aktiverat eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

väldigt kul projekt, hoppas man kan få se en video på en åktur någongång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klimtachakka:

Topphastigheten blir samma som en hoverboard. Men vad klassas då en ej modifierad hoverboard som?
Effekten blir 700w eller 1400w beroende på om fyrhjulsdrift är aktiverat eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

En ej moddad hoverboard är självbalanserande, precis som en segway och har därför ingen begränsning av effekten. Jag kan tycka att det är lite märkligt och undrar över anledningen men det är så lagtexten ser ut.

Cykel
1. Ett fordon som är avsett att drivas
med tramp- eller vevanordning och inte
är ett lekfordon.

2. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn
a. endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen,
b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och
c. har en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt.

3. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är avsett för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning, och är

a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,
b. inrättat för att föras av den åkande, och
c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.

4. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som uppfyller villkoren i 3 a–c och som antingen

a. har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt, eller
b. är självbalanserande.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.htm

Kör man på inhägnat område så gäller dock inte detta. Vad sedan inhägnat område är är inte busenkelt att veta

Permalänk
Medlem

Aha. Hade inte koll på att de behövde va självbalanserande om effekten var över 250w.
Fast å andra sidan balanserar den ju bra på sina fyra hjul

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av klimtachakka:

Aha. Hade inte koll på att de behövde va självbalanserande om effekten var över 250w.
Fast å andra sidan balanserar den ju bra på sina fyra hjul

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte likadant men jag är ganska säker på att lagstiftaren inte tänkte på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Sjukt ball! Har du någon videosnutt på en provkörning?

Kommer när den går att köra med. Väntar på pedalställ och motorkontrollers från ulong dingdong.

Skrivet av naikon:

väldigt kul projekt, hoppas man kan få se en video på en åktur någongång!

De kommer, se ovan.

Skrivet av dumbo:

Jag tänkte likadant men jag är ganska säker på att lagstiftaren inte tänkte på det sättet.

Har faktiskt kört förbi bylingen med trehjulingen monterad, tanten och töserna på släpet bakom. Fru polis gjorde tummen och småskrattde.
jag tror att sålänge man sköter sig så bryr de sig inte. Men sen kan man ju alltid stöta på nån paragrafryttare.

Permalänk
Medlem

Del 3

Elsystem:

Fick börja dagen med att röja upp den här röran. Spenderade mer tid att lefta efter saker än och få saker gjorda:

De va bättre, då kör vi:

Kabeldragning påbörjad:

Råttboet uppmärkt:

Tanken var att alla sladdar skulle mötas i mitten, under batteriboxen. Det funkade ju bra. Förutom att då fick inte batterierna plats.

Ny plan:
sladdarna möter upp bakom batteriboxen. ( precis framför sätet) Får bygga nån liten låda med alla switchar här:

Mer plats till batterierna:

"Permanent monterade"

Då behöver vi inte öppna den här lådan fler gånger.............

Batterierna är på 36v. De levererar ~42v fulladdade. Problemet är att belysningen är på 12v. Även de reläer jag tänkt använda är på 12v.
Var på kjelle och handlade de här små rackarna. 35v in (max) , 12v ut. den blev rätt varm med 42v in.......

Men bakslug som man är, så testade jag att seriekoppla de. Sålänge båda har last verkar det fungera bra. Någon som vet om det är kosher att seriekoppla L7812 regulatorer?

Tanten kom på besök i garaget. Fick lite hjälp att ergonomisera ratten. Tanken är att det ska på en linda till bandyklubba eller liknande. Tips på nåt vettigt (och billigt som satan) mottages tacksamt.

Den e ikke vacker, men den e go o hålla i.

Fan nu e de stökigt på bänken igen. Can't win......

Permalänk
Rekordmedlem

Elcykelbelysningar brukar vara gjorda för 36-50 V dc om du vill ha nått som lyser på riktigt och inte bara positionsljus, du borde också kunna hitta färdiga Buck-regulatorer på Ebay för nån $ eller så bygger du nått helt eget.
https://www.ebay.com/itm/Lot-10x-LM2596S-DC-DC-3A-Buck-Adjust...

Du kan väl förresten plocka ut 12V genom att ansluta den till färre battericeller, att lägga in en 12V tappning borde inte påverka på nått påtagligt då motorerna lär dra mycket mer effekt än belysning, det är ju ett hembygge så att göra en 12V pol på ett batteripack och driva belysningen därifrån borde inte vara så svårt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klimtachakka:

Men bakslug som man är, så testade jag att seriekoppla de. Sålänge båda har last verkar det fungera bra. Någon som vet om det är kosher att seriekoppla L7812 regulatorer?

Det kommer ju inte ge något ju, den första reglerar ner spänningen till 12V och den andra kommer inte att kunna göra något då den får för låg inspänning för att kunna leverera 12V...
Denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/arduino/stromfo...
Är väl en bättre lösning, skall ju tåla 40V in i alla fall. Annars får du ju leta om du hittar något som tar en högre inspänning.

Riktigt grymt bygge dock, verkligen i Colin Furze anda

Permalänk
Medlem

@loefet:
Är det ok att köra den där på 42v ? (max 40v in)

Med seriekoppla menar jag att jag kopplar såhär:

regulalator 1
vin : batteri +
common: till vin på regulator 2
vout: last +

regulator 2
vin: common på regulator 1
common: batteri -
vout : last +

Permalänk
Medlem

@klimtachakka: Nja, låter konstigt, oavsett så matar du ju in den med upp till 42V på något sätt så det inte bra för dem.

Apropå den andra jag länkade till så har jag lusläst (försökt i alla fall) databladet till omvandlaren kretsen är baserad på (LM317) och det finns ingen egentlig max inspänning specificerad.
Det enda jag hittar är att Vin - Vout bör bli ett värde mellan 3 och 40 (max) Volt, vilket borde motsvara ifall du tar ut 12V så skulle du kunna mata den med valfri spänning mellan 15 och 52V, vilket betyder att du bör inte ha några problem alls med din batterispänning.

Länk till Texas Instruments datablad till LM317: www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf

Samt när jag googlade "LM317 maximum input voltage" så fick jag detta:

Citat:

LM317 has no max input because there is no ground connected directly to the regulator, there is only a max allowed IN/OUT voltage difference which is 40v, if you can keep restriction and the voltage difference doesn't go over that then the regulator will be fine.

Vilket också tyder på att det skall gå utan problem, så länge någon annan komponent inte är specificerad för högre spänning än 40 V (kondensatorn kanske).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av klimtachakka:

Batterierna är på 36v. De levererar ~42v fulladdade. Problemet är att belysningen är på 12v. Även de reläer jag tänkt använda är på 12v.
Var på kjelle och handlade de här små rackarna. 35v in (max) , 12v ut. den blev rätt varm med 42v in.......
https://i.imgur.com/fFcGHHc.jpg

Men bakslug som man är, så testade jag att seriekoppla de. Sålänge båda har last verkar det fungera bra. Någon som vet om det är kosher att seriekoppla L7812 regulatorer?

LM7812 känns riktigt tokiga att använda. De bränner ju all överstigande effekt i princip. Så drar du 12 V x 1 A så är överstigande 30 V upp till 42 V alltså bara förlorad effekt. Tror inte de klarar 30 W utan det är heatsink som gäller när du har mer än 5 W värmeeffekt alstrad. Tänk då på att jord (Common går igenom regulatorn till metallfenan man monterar med).

Jag hade tittat på en buck-converter istället, en switchad regulator som har effektivitet på 90-98% beroende på spänning istället för 20-25% som LM7812 har.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin