Måste jag betala moms/hanteringsavgift och jox på en grej jag köper på amazon.co.uk?

Permalänk

Måste jag betala moms/hanteringsavgift och jox på en grej jag köper på amazon.co.uk?

Jag har googlat i en halvtimme och har fortfarande inte hittat nån bra information.

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B001GXSMS2/ref=ox_sc_sfl_...

Den vill jag ha. Det står "Dispatched from Japan".

Jag vill inte köpa den om det tillkommer en massa avgifter ovanpå priset som står. Jag har ingen aning om detta kommer ske. Finns ingen hjälp på Amazons hemsida. Sweclockers har en del trådar, men fakta är svårt att komma över. Tänkte jag frågar då det osäkert.

Stort tack för all hjälp, om den kommer.

Edit: Bild när man kommer till betalningssidan: https://imgur.com/a/va103

Permalänk

har för mig amazon automagiskt lägger på moms osv för det land/stat du vill ha det levererat till när du går till kassan så tror det redan ska vara pålagt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Detrimentos:

Jag har googlat i en halvtimme och har fortfarande inte hittat nån bra information.

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B001GXSMS2/ref=ox_sc_sfl_...

Den vill jag ha. Det står "Dispatched from Japan".

Jag vill inte köpa den om det tillkommer en massa avgifter ovanpå priset som står. Jag har ingen aning om detta kommer ske. Finns ingen hjälp på Amazons hemsida. Sweclockers har en del trådar, men fakta är svårt att komma över. Tänkte jag frågar då det osäkert.

Stort tack för all hjälp, om den kommer.

Edit: Bild när man kommer till betalningssidan: https://imgur.com/a/va103

om du köpt saken i EU så ska momsen redan vara betald, vad jag vet så ska det inte spela nån roll vad den postas från, nu står det ju japan så jo det finns en stor chans att det blir 100kr administrationsavgift + moms.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tax Information
Prices are displayed inclusive of any applicable VAT.
Men om det enbart gäller Engelska kunder framgår inte.
Eftersom det är Japan import är det en gråzon med tullavgiften.
Summa av kardemumman= Ingen aning om varken tull ellert moms.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jadu, det var en jäkla gråzon det här.

Jag skulle nog säga 70% chans att den skickas från Japan och att posten/tullen ber dig betala extra, 25% chans att Amazon fixar allt och du slipper betala extra, och 5% chans att det skickas från Japan men posten/tullen är snälla och låter den slinka igenom gratis.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Som nämnt så kommer Amazon att lägga på lite extra pengar när du går till kassan som kommer användas för att täcka extra kostnader såsom moms, m.m.
Om det visar sig att du har betalt för mycket så kommer dom att betala tillbaka lite pengar i efterhand.

Det bästa hade varit att gå till kassan och se vad det står där.

EDIT:
Förövrigt brukar paket från Amazon skickas med UPS och dom har sina egna tullstationer där dom kommer ta de extra pengar du betalade till Amazon för att hantera moms&tull för att sedan skicka varan vidare till dig.
PostNord och Svenska tullen kommer inte att vara inblandade och kommer därför inte kunna lägga på sina egna administrativkostnader.

Permalänk
Skrivet av Terrell:

Som nämnt så kommer Amazon att lägga på lite extra pengar när du går till kassan som kommer användas för att täcka extra kostnader såsom moms, m.m.
Om det visar sig att du har betalt för mycket så kommer dom att betala tillbaka lite pengar i efterhand.

Det bästa hade varit att gå till kassan och se vad det står där.

EDIT:
Förövrigt brukar paket från Amazon skickas med UPS och dom har sina egna tullstationer där dom kommer ta de extra pengar du betalade till Amazon för att hantera moms&tull för att sedan skicka varan vidare till dig.
PostNord och Svenska tullen kommer inte att vara inblandade och kommer därför inte kunna lägga på sina egna administrativkostnader.

Jag har bifogat en bild på hur det ser ut i kassan. Står inget där.

Fick även "svar" från Amazon. Automatiserat svar som helt missade poängen. Var lika vagt som informationen här, lol. Tror jag skippar den här hobbyn.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Detrimentos:

Jag har bifogat en bild på hur det ser ut i kassan. Står inget där.

Fick även "svar" från Amazon. Automatiserat svar som helt missade poängen. Var lika vagt som informationen här, lol. Tror jag skippar den här hobbyn.

Det du bör förvänta dig är att du kommer säkerligen betala import/tull.
En del av deras tjänster är dock tullfria till UK från Japan.

Därav beställer jag aldrig från UK via Japan- eller USA- import.
Det står på deras sida att dessa utgifter är du som köpare skyldig att betala om det tillkommer.

Sen grattis att du fick gratis frakt det gällde ju endast UK. Om du slipper tull/skatt så är det bara en extra bonus eftersom du ska rapportera det och ändå betala för dig.

How Customs Work on Items Sold by Amazon.co.uk
This deposit will be used to pay any Import Fees on your behalf (or on behalf of the recipient). For more information about the Amazon Global programme please see About Import Fees Deposits.

Källa I
Källa II

Permalänk
Medlem

"Om du beställer en vara från ett företag inom EU som i sin tur beställer varan från ett land utanför EU (till exempel USA) gäller samma regler som om du gör din beställning direkt från ett land utanför EU, läs mer i stycket om att handla via internet från ett land utanför EU." från Tullverkets sida.

Rent generellt så är det ju momsfritt inom EU. England tillhör EU fortfarande. Men då det skickas från Japan blir det ju import och ej införsel (införsel är om det är inom EU). Som jag tolkar det från Tullverket så ska ju hanteringsavgift ta. Är ju varierande kostnad beroende på logistikföretag. Samt moms ska tillkomma då det klassas som att du köper utanför EU.

Permalänk

@IMPANI: Tack, förmodligen bästa svaret hittills.

Får försöka hitta nån sida som säljer såna här grejer, men där det skickas från ett EU-land.... om något sånt ens finns.

Permalänk

Hahaha... fick ett till svar från Amazon.co.uk nu.

"I would like to inform you that the price on the website are included with VAT charge even if the item is dispatch from Japan.In this case you have the only addition charge will be of deliver charges for your order.

I assure you there is no VAT additional to the website price." (anm. "VAT" = moms)

Jag har ingen aaaaaaaaning om jag kan lita på den informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detrimentos:

Hahaha... fick ett till svar från Amazon.co.uk nu.

"I would like to inform you that the price on the website are included with VAT charge even if the item is dispatch from Japan.In this case you have the only addition charge will be of deliver charges for your order.

I assure you there is no VAT additional to the website price." (anm. "VAT" = moms)

Jag har ingen aaaaaaaaning om jag kan lita på den informationen.

Spännande. Du får infa oss andra om hur det gick sen

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Om företaget i Japan deklarerar varan korrekt, tillkommer ingenting. Problemet vanligtvis är att de bara smackar på en adresslapp och lägger den på lådan, odeklarerad. Då åker mottagaren på tull + moms + 125kr.
Åker du på nått, så har du ju på fötterna så du kan kräva tillbaka från Amazon. Eller i alla fall försöka?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Har köpt mycket skumt från amazon.co.uk och bara betalat det som är i checkout.
Ej tillkommit något efteråt.

Permalänk

@Spiffman: Som skickas från Japan/USA också?

Permalänk
Medlem

@Detrimentos: Mja, Kina och det är väl ungefär det värsta

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett HHKB genom amazon.de som skickades från Japan, och det var inga problem med tull eller moms. Jag betalade det som stod och det var det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detrimentos:

Hahaha... fick ett till svar från Amazon.co.uk nu.

"I would like to inform you that the price on the website are included with VAT charge even if the item is dispatch from Japan.In this case you have the only addition charge will be of deliver charges for your order.

I assure you there is no VAT additional to the website price." (anm. "VAT" = moms)

Jag har ingen aaaaaaaaning om jag kan lita på den informationen.

"For customers with an EU delivery address, VAT is charged in accordance with local legislation. VAT charges for your order will be itemised on the last page of your order, in the e-mail confirmation of your order and on the invoice available in Your Account." uppger Amazon.

Så amazon bakar då in momsen i priset på produkterna. Kan ju tycka det bör framgå i kundvagnen vad momsen är. Nu handlar jag inte från Amazon så visste inte från start det är inbakat. Är van att få reda på VAT vid checkout då jag handlar inom eller utanför EU.

Nu vet jag inte vilket fraktbolag Amazon använder sig av i Sverige. Men ett gigantiskt företag som Amazon bör ju ha korrekt information. Det känns som att det viktigaste i denna fråga är vad avsändaren deklarerar OM denne deklarerar. Deklarerar avsändaren allt korrekt så bör det ju gå igenom utan att fastna i tull. Men av min erfarenhet då paket skickas från Asien är ju att avsändare har till vana att deklarera helt galet. Dels att man deklarerar allt som gift för det ska slinka igenom, skriver ner värdet av produkter, deklarerar det som momsbefriad produkt, eller inte deklarerar alls.

Känner företag som får ofta sina beställningar stoppade i tullen för avsändaren gör inte korrekt. Fast företaget uppger tydligt till avsändare att ALLT MÅSTE VA KORREKT. Får ej nedskrivas värde eller något annat.

Permalänk
Skrivet av Detrimentos:

Edit: Bild när man kommer till betalningssidan: https://imgur.com/a/va103

Under "selected payment currency", tänk på att ändra från SEK till GBP. Amazon bakar in en avgift på en massa procent i växelkursen som man slipper om man väljer GBP. Väljer man GBP får man å andra sidan betala en (dold) avgift till banken, men den är mycket lägre än Amazons avgift.

42:70 pund är 481:50 kr med dagens växelkurs, men Amazon vill ha hela 498:15 kr för att växla åt dig. Banken tar kanske sju kronor för att växla pengarna mot Amazons sjutton kronor. En tia sparad på att välja GBP istället för SEK.

Skrivet av Grönahunden:

om du köpt saken i EU så ska momsen redan vara betald, vad jag vet så ska det inte spela nån roll vad den postas från, nu står det ju japan så jo det finns en stor chans att det blir 100kr administrationsavgift + moms.

Det som spelar roll är varifrån det postas, inte i vilket land butikens hemsida finns. Jag har någon gång sett någon regel på Amazon som säger att beställer man från en av Amazons EU-sidor och ber att få försändelsen levererad till ett EU-land, då måste försäljaren se till att välja ett fraktalternativ som innebär att avsändaren debiteras för frakten. Många försäljare är omedvetna om detta, men man har tidigare kunnat tvinga säljaren att pröjsa för kostnader som lagts på vid leveransen genom att kontakta Amazon. Jag kan inte längre hitta något om den regeln bland Amazons hjälpsidor, så det är möjligt att man tagit bort regeln.

Skrivet av Terrell:

Som nämnt så kommer Amazon att lägga på lite extra pengar när du går till kassan som kommer användas för att täcka extra kostnader såsom moms, m.m.

Detta gäller alltså om det är Amazon som skickar varan. I detta fall är det försäljaren i Japan som skickar varan och då kan andra regler gälla.

Skrivet av Terrell:

Förövrigt brukar paket från Amazon skickas med UPS och dom har sina egna tullstationer där dom kommer ta de extra pengar du betalade till Amazon för att hantera moms&tull för att sedan skicka varan vidare till dig.

Försändelser från Japan till Sverige skickar Amazon med DHL, men det är möjligt att man använder UPS för att skicka försändelser till Sverige från andra länder. Åtminstone DHL, UPS och FedEx har en tjänst som innebär att avsändaren debiteras på tull och moms, vilket är vad Amazon använder för att kunna erbjuda sin tull & moms-tjänst. Nu är det dock säljaren i Japan som skickar varan, och då är det han som bestämmer vilket fraktalternativ som används.

Skrivet av IMPANI:

Rent generellt så är det ju momsfritt inom EU.

Du betalar moms oavsett varifrån det skickas. Om det skickas från EU debiteras moms av avsändaren. Om det skickas från något annat land betalas moms till Tullverket via speditören (t.ex. Postnord). Samma moms i båda fallen, bara det att den betalas på två olika sätt.

Permalänk

Tack för all hjälp. Är ungefääär... 75% säker på att jag slipper moms/tull/jox, men kommer det så får man väl ta den smällen.

Det blev en sån här förövrigt: https://www.amazon.co.uk/RMS-108-Marasai-Gundam-Plastic-Banda... Jag är 36, men det är skoj som tusan att hålla på med sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detrimentos:

Tack för all hjälp. Är ungefääär... 75% säker på att jag slipper moms/tull/jox, men kommer det så får man väl ta den smällen.

Det blev en sån här förövrigt: https://www.amazon.co.uk/RMS-108-Marasai-Gundam-Plastic-Banda... Jag är 36, men det är skoj som tusan att hålla på med sånt här.

Coolt, jag har beställt en hel del prylar till radiostyrt direkt från BanzaiHobby i Japan. De har massor av sådana där robotbyggsatser också.
https://banzaihobby.com

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IMPANI:

"For customers with an EU delivery address, VAT is charged in accordance with local legislation. VAT charges for your order will be itemised on the last page of your order, in the e-mail confirmation of your order and on the invoice available in Your Account." uppger Amazon.

Så amazon bakar då in momsen i priset på produkterna. Kan ju tycka det bör framgå i kundvagnen vad momsen är. Nu handlar jag inte från Amazon så visste inte från start det är inbakat. Är van att få reda på VAT vid checkout då jag handlar inom eller utanför EU.

Nu vet jag inte vilket fraktbolag Amazon använder sig av i Sverige. Men ett gigantiskt företag som Amazon bör ju ha korrekt information. Det känns som att det viktigaste i denna fråga är vad avsändaren deklarerar OM denne deklarerar. Deklarerar avsändaren allt korrekt så bör det ju gå igenom utan att fastna i tull. Men av min erfarenhet då paket skickas från Asien är ju att avsändare har till vana att deklarera helt galet. Dels att man deklarerar allt som gift för det ska slinka igenom, skriver ner värdet av produkter, deklarerar det som momsbefriad produkt, eller inte deklarerar alls.

Känner företag som får ofta sina beställningar stoppade i tullen för avsändaren gör inte korrekt. Fast företaget uppger tydligt till avsändare att ALLT MÅSTE VA KORREKT. Får ej nedskrivas värde eller något annat.

Amazon använder sig utav UPS i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Amazon använder sig utav UPS i Sverige

Dem använder PostNord också. Aldrig fått ett paket från Amazon med UPS, bara med PostNord, men då har jag valt "Standard delivery" och inte "Express Delivery"

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detrimentos:

Tack för all hjälp. Är ungefääär... 75% säker på att jag slipper moms/tull/jox, men kommer det så får man väl ta den smällen.

Det blev en sån här förövrigt: https://www.amazon.co.uk/RMS-108-Marasai-Gundam-Plastic-Banda... Jag är 36, men det är skoj som tusan att hålla på med sånt här.

Du slipper inte tull/moms, utan det har Amazon räknat ut och lagt på i sista steget vid checkout.
Även produkter är inom EU så läggs momsen på vid checkout. Det är inte momsfritt längre när man beställer från Amazon.uk/de. Då Amazon försäljnings omsättning till Sverige överstiger 320.000 kr och då läggs momsen på från det landet det skickar ifrån.

Kort, man betalar bara den summan vid checkout. Tull/moms räknas ut och läggs på automatisk av Amazon.

Samma som Ebay internationell shopping program. Tull/moms räknas ut beroende varans värde och man betalar bara vad det står i sista steget.

Beställ från Amazon.de istället, då det är över 39 Euro och man slipper fraktavgift.
https://www.amazon.de/Bandai-Hobby-RMS-108-Marasai-100-Master...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Dem använder PostNord också. Aldrig fått ett paket från Amazon med UPS, bara med PostNord, men då har jag valt "Standard delivery" och inte "Express Delivery"

Amazon använder olika speditörer beroende på vilket land man beställer från. Jag brukar få det levererat med Postnord från Amazon.fr (Amazon kör paketet till danska Taulov och postar där) och DHL från Amazon.co.jp (postas i Japan). Senast jag beställde från Amazon.de, användes Royal Mail (Amazon.de postade försändelsen i Storbritannien) som överlämnade försändelsen till Postnord.

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Det är inte momsfritt längre när man beställer från Amazon.uk/de. Då Amazon försäljnings omsättning till Sverige överstiger 320.000 kr och då läggs momsen på från det landet det skickar ifrån.

Det är inte momsfritt under 320.000 kr heller. Om butiken inte når upp i 320.000 kr i försäljning till Sverige på ett år, betalas moms istället i butikens hemland till det landets momssatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Amazon använder olika speditörer beroende på vilket land man beställer från. Jag brukar få det levererat med Postnord från Amazon.fr (Amazon kör paketet till danska Taulov och postar där) och DHL från Amazon.co.jp (postas i Japan). Senast jag beställde från Amazon.de, användes Royal Mail (Amazon.de postade försändelsen i Storbritannien) som överlämnade försändelsen till Postnord.

Ok. Beställt från både co.uk och .de och i det första fallet kom paketet från danska Taulov och hos .de så har dem skickats med Tyska Posten vilket blir PostNord i Sverige

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Beställde förra veckan en usb c adapter som skickats från Japan och har nu ett sms från PostNord 75 kronor plus moms tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Skrivet av trinitas:

Beställde förra veckan en usb c adapter som skickats från Japan och har nu ett sms från PostNord 75 kronor plus moms tack

Skickades från m.sweclockers.com

Från Amazon?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Detrimentos:

Jag har googlat i en halvtimme och har fortfarande inte hittat nån bra information.

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B001GXSMS2/ref=ox_sc_sfl_...

Den vill jag ha. Det står "Dispatched from Japan".

Jag vill inte köpa den om det tillkommer en massa avgifter ovanpå priset som står. Jag har ingen aning om detta kommer ske. Finns ingen hjälp på Amazons hemsida. Sweclockers har en del trådar, men fakta är svårt att komma över. Tänkte jag frågar då det osäkert.

Stort tack för all hjälp, om den kommer.

Edit: Bild när man kommer till betalningssidan: https://imgur.com/a/va103

Känner att du inte riktigt har koll på hur Amazon fungerar?

Vilket land skickas varan från?

Är det landet med i EU?

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.