Användare får Freesync att fungera med grafikkort från Nvidia

Permalänk
Medlem

Vill man tvunget ha en Freesync skärm till ett nvidia grafikkort, annars helt meningslöst.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Coolt och välkommet. I dagsläget sitter jag på en G-sync skärm, men ändå.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Vill man tvunget ha en Freesync skärm till ett nvidia grafikkort, annars helt meningslöst.

Handlar väl inte så mycket om det. Freesync skärmarna är väl betydligt billigare än G-Sync..

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

För oss mindre begåvade, kan någon praktisk förklara hur man ska dra nytta av detta hack?
Har man ett slött Ati grafikkort och ett supersnabbt Nvida, så kan man nu koppla in sin Freesync skärm på Nvida grafikkortet och låta ens superslöa Ati grafikkort som kanske levererar 5fps, driva lasten emot freesync.
Vad är då poängen med detta? Man lär ju få bättre och jämföra fps att enbart låta Nvida kortet göra allt.

Finns inga ati kort med stöd för freesync vad jag vet. Är nog snart 8-10 år sedan de började märka korten som amd kort. Och det var runt 7000/200 serien stödet började komma.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Från nyheten.
"Troligt är att Nvidia kommer att uppdatera sin drivrutiner för att förhindra detta. Detta då de tidigare bland annat tagit bort möjligheten att använda sin teknik PhysX tillsammans med modeller från AMD."

Nvidia tog väl bort den begränsningen ~2017 ?
Sen fanns det ett hack där du kunde köra physx på ett ensamt AMD kort, detta hack uppmuntrades av nVidia men stoppades av AMD. Har för mig det var någon med nicket "darthcyclonis" eller "GenL", hen fick sedan anställning på nVidias drivrutins avdelning.
Hittar inte tråden där hen visade mailet från AMD, kan ha varit på rage3d eller ngohq.com...det är ju trots allt ett gäng år sedan.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Whoomp! Nvidias Pay$ync just got Free.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det kan ju vara mycket värt att inte behöva binda sig till en plattform och kunna byta kort när respektive tillverkare släpper mer lockande kort än den andre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det kan ju vara mycket värt att inte behöva binda sig till en plattform och kunna byta kort när respektive tillverkare släpper mer lockande kort än den andre.

Men det måste du ju, Nvidia kommer ju låsa detta fortare än kvickt. Om det varit fritt val så hade de det varit najs men nu med massa fulhack. Nä.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Testade nyss med ett RX 560 tillsammans med GTX 1080ti.

Gpu 1: RX 560
Gpu 2: 1080ti

Jag får ut samma fps som när jag spelar med mitt 1080ti enbart, men får fler dipps än vanligt.
RX 560 går mellan 0% load till 99% load medan spelet är igång medan 1080ti ligger omkring 80% och sedan dippar ordentligt ?

Spel: Fortnite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Men det måste du ju, Nvidia kommer ju låsa detta fortare än kvickt. Om det varit fritt val så hade de det varit najs men nu med massa fulhack. Nä.

Ja man kan misstänka att det kommer att hända ja

Permalänk
Medlem
Citat:

sedan manuellt ändrat till att visa bilden genom grafikkortet från Nvidia, utan att tappa möjligheten till Freesync.

det här är viktigt. Menar ni alltså att Nvidia-kortet är det som är fysiskt kopplat till skärmen?

Freesync implementationsmässigt är väl något annorlunda jämfört med g-sync så att det fungerar öht tar jag som att de faktiskt suttit och skrivit kod i deras drivrutiner för att stödja Adaptive Sync och inte bara deras egna moduler. Kanske bara för någon snål laptopimplementation men man kan ju inbilla sig att Nvidia faktiskt förbereder "freesync"-stöd och ev. ämnar att aktivera det i framtiden snarare än någon dystopisk framtid med det motsatta.

Freesync är väl däremot ganska dåligt på de billigare skärmarna som stödjer det så vetifan hur mycket pengar man sparar, men alltid trevligt om man slopar propreritära lösningar.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Freesync är väl däremot ganska dåligt på de billigare skärmarna som stödjer det så vetifan hur mycket pengar man sparar, men alltid trevligt om man slopar propreritära lösningar.

Det är faktiskt enligt min erfarenhet i de högre prisklasserna som skillnaden mellan Freesync och G-sync syns mera. Iaf var det så när jag köpte min skärm för ca 1 år sedan, den kostade ~550€ (Freesync) och motsvarande G-sync skärm låg på närmare 900€.

Permalänk
Medlem

Gisaar att det är som jag kör att köra en skärm från nvidiakortet och en annan skärm från iGPU och kan välja om jag vill starta spel med nvidia eller iGPU för rendering. Kör Linux och där kallas det modesetting eller DRI tror jag. Hjälper mot screentearing iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

det här är viktigt. Menar ni alltså att Nvidia-kortet är det som är fysiskt kopplat till skärmen?

Freesync implementationsmässigt är väl något annorlunda jämfört med freesync så att det fungerar öht tar jag som att de faktiskt suttit och skrivit kod i deras drivrutiner för att stödja Adaptive Sync och inte bara deras egna moduler. Kanske bara för någon snål laptopimplementation men man kan ju inbilla sig att Nvidia faktiskt förbereder "freesync"-stöd och ev. ämnar att aktivera det i framtiden snarare än någon dystopisk framtid med det motsatta.

Adaptive/free sync är runt 1000/2000kr billigare. Därför du knappt hittar G-sync skärmar under 3.000kr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är så glad att jag inte är allergisk mot AA och inte känner att jag behöver Gsync eller freesync.

Vad menar du med "AA"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Men då kan man ju inte göra hutlösa prispåslag på monitorer för att de skall ha en liten modul som gör att deras standard fungerar.

Nu är ju G-Sync lyckligtvis lite mer komplicerat än så, och jag vet inte hur 1200-1300 kr är ett "hutlöst" påslag för att slippa alla problem man löser med G-Sync. Möjligen är det hutlöst för någon som inte är intresserad av den funktionaliteten, men de tillhör ju inte heller kundgruppen så deras åsikt kan ju faktiskt kvitta.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Visst är det så, men jämför man med Freesync/VESA Adaptive Sync, vilka har samma typ av funktionalitet, som inte kostar något extra så är det ju väldigt mycket högre pris.
Sen är ju fördelen att har man en G-sync skärm så kommer man ju inte att köpa ett AMD kort nästa gång utan återigen ett från Nvidia själva. Så det är ju Win-Win för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kul detta ändå. Gillar fulhack.

Jag är så glad att jag inte är allergisk mot AA och inte känner att jag behöver Gsync eller freesync.
Har sparat mig massor med pengar och frustration.

Vad menar du med AA? anti-aliasing?

Det här med g-sync o freesync verkar många fått om bakfoten, "bättre flyt" "jämnare fps" osv .. det enda det gör är att du slipper screen-tearing. Screen-tearing som visar sig vid ostabil fps i ett spel.

Sitter själv med en g-sync , men spelar ofta i samma fps som skärmen uppdaterar endå så ingen märkbar skillnad för mig. g-sync är liiite av en gimmick imo.

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Sveklockarn: Visst är det så, men jämför man med Freesync/VESA Adaptive Sync, vilka har samma typ av funktionalitet, som inte kostar något extra så är det ju väldigt mycket högre pris.
Sen är ju fördelen att har man en G-sync skärm så kommer man ju inte att köpa ett AMD kort nästa gång utan återigen ett från Nvidia själva. Så det är ju Win-Win för dem.

Då är det ju tur att folk är helt fria att välja AMD, eller hur?

Ser inte alls detta problem med G-Sync, handlar om högst medvetna val från konsumenten. Enligt dagens normer så ska ju dock ingen egentligen behöva ta något ansvar eller få hantera några konsekvenser av sitt handlande (hur oansvarigt det än vara må), en åsikt som man märker florerar här på Sweclockers i väldigt hög grad också. Finns långa trådar med personer som tycker att man t.ex. inte ska behöva läsa sin moderkortsmanual när man köper en dator i delar.

G-Sync är bättre just tack vare sitt hårdvarustöd. Om det kan man tycka en massa saker, men det finns en anledning till att G-Sync går att ta betalt för.

Permalänk
Medlem

@Wh|p: Japp, anti-aliasing. D v s jag har kunna stänga av det när det fattas fps när datorn börjar bli till åren och ändå vara nöjd med grafiken. En del är ju känsligare än nötallergiker.

Ja men precis. Flyter det som det ska så är g-sync o freesync inget jag saknar.
Tror aldrig jag kommer välja en skärm beroende på vad den stödjer. Det ligger långt ned på listan av krav.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Nvidia borde bli bötfällda. Dom borde inte få uppdatera drivurtinerna för att ta bort möjligheten till FreeSync då det är konkurrenshämmande.

Jag önskar att Intel anammade VESA Adaptive-Sync eller AMD FreeSync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Stödjer inte Intel någon form av adaptiv sync, i så fall så kanske det går att göra en liknande lösning med Intel CPUer.

Intel stödjer ingen form av adaptiv sync idag. De har tidigare sagt att de skall stödja VESA Adaptive Sync i framtida iGPUer, men de har inte släppt någon ny GPU sen de sa det. Sannolikt ligger den funktionen i GPU Gen 10, AKA den evigt försenade Cannonlake.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

***bort/mod***

Skrivet av Wh|p:

Det här med g-sync o freesync verkar många fått om bakfoten, "bättre flyt" "jämnare fps" osv .. det enda det gör är att du slipper screen-tearing. Screen-tearing som visar sig vid ostabil fps i ett spel.

Sitter själv med en g-sync , men spelar ofta i samma fps som skärmen uppdaterar endå så ingen märkbar skillnad för mig. g-sync är liiite av en gimmick imo.

Tearing är dock en ganska stor showstopper för väldigt många inklusive mig själv, och Vsync är knappast ett alternativ för den som inte vill ha en hackig konsollupplevelse på sin highend-PC, så "gimmick" är nog att överdriva kraftigt.

Jag vet också att det sitter folk och spelar helt osynkat, där skärmen är en enda hackande smörja av inkompletta frames som ritas över varandra och påstår sig "inte se" dem, men det är ju inte lika med att artefakterna inte finns där.

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nej, Freesync-skärmen är kopplad till AMD-grafiken. "Någonting" är kopplat till nVidia-kortet (en annan skärm eller bara en dummy som lurar kortet att tro att det sitter en display där). Med Win 10 1803 kan man styra att ett spel skall köras på nVidia-kortet - avsett för bärbara med två grafikkort, motsvarande Optimus - och sedan visa det på den skärm som är kopplad till AMD-grafiken. Då blir det Freesync fast det är nVidia-kortet som renderar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Orsaken till att du blir påmind om detta kanske kan vara för att det nämns i artikeln?

Missade det totallt 😂

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Aldrig testat G-sync eller Freesync. Äger en Freesync skärm och har inte riktigt planer att byta till en Gsync skärm någongång inom en snar framtid. Är det verkligen en så pass stor grej, eller mest ifall man är oerhört känslig till "vsync judder"?

Har själv aldrig riktigt stött på(som jag iaf tänkt på) några större problem när jag faller under min skärms hertz i FPS. Skärmen går till 100hz men brukar ligga runt 30-50. Av vad jag läst så ska det tydligen kännas...ehm... "inte hackigt men fortfarande inte smooth(pga låg FPS fortfarande)". Har ingen aning om vad det egentligen ska innebära. Upplever inte 45~59 FPS som hackigt överhuvudtaget. Smooth är det inte heller för den delen egentligen då det fortfarande är låg FPS.

Har kollat på diverse videor som demonstrerar saker och ting och ser verkligen inte grejen med det om man inte sitter i Witcher 3 och snurrar kameran fort som stryk och fokuserar på bakgrunden. (Jag brukar sällan fokusera på bakgrunden om jag snurrar kameran sådär...det brukar vara för att spana in karaktären.)

Alternativt om man vill köra med Vsync off för att motverka input lag? Åter igen, har inga som helst problem med input lag vad jag känner av. Visst känns det av i vissa spel som Fallout eller Skyrim när man navigerar menyerna men den biten är inte så värst betydelsefull.

Tänker högt just nu, men är väldigt kluven vad den stora grejen är. Misstänker att det kan vara jag som är "problemet"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Påminner mig om när folk ville köra nvidias physx eller vad det heter i spel och använde ett gammalt nvidia kort för den delen medan grafiken kunde skötas av annat kort, dom tog bort det sen har jag för mig?

De gick in och mjukvarulåste denna lösning ja.

Skrivet av D-ryd:

Från artikeln:
"För att lyckas med detta används en grafikdel från AMD, antingen separat eller den inbyggda i företagets senaste Ryzen-processorer, tillsammans med ett grafikkort från Nvidia."

2300G och 2400G har inbyggda GPU:er. Det har inte Ryzen 1200 - 1800X.

Skrivet av perost:

Det är inte någon artificiell begränsning, NVIDIA-korten har inte stöd för FreeSync. Vilket är orsaken till denna lösning, där ett AMD-kort krävs för att kommunicera med en FreeSync-skärm. NVIDIA skulle förstås kunna implementera stöd för FreeSync i sina kort, men det är en helt annan diskussion.

Nvidia kan koda sina drivrutiner för FS och därför få freesync stöd eftersom detta är en del av DP 1.2 standarden. Så indirekt är det ju en artificiell begränsning eftersom det enda som hindrar Nvidia är deras egna vägran.

Skrivet av Defender:

Folk kanske inte har råd eller vill inte lägga ut en tusenlapps påslag på skärmar med G-sync?

Skrivet av Teddis:

Beror väl på vilken prisklass. Precis som med allt annat. De dyrare Freesync 2 skärmarna är oftast inte sämre än Nvidias G-sync men eftersom Freesync inte har samma prispåslag som G-sync så kommer de även finnas i billigare segment och eftersom det är tillverkarnas ansvar att implementera det ordentligt så är det upp till varje part att följa AMDs rekommendationer. Med andra ord... Man får allt mellan himmel och jord.

Skrivet av Sveklockarn:

Då är det ju tur att folk är helt fria att välja AMD, eller hur?

Ser inte alls detta problem med G-Sync, handlar om högst medvetna val från konsumenten. Enligt dagens normer så ska ju dock ingen egentligen behöva ta något ansvar eller få hantera några konsekvenser av sitt handlande (hur oansvarigt det än vara må), en åsikt som man märker florerar här på Sweclockers i väldigt hög grad också. Finns långa trådar med personer som tycker att man t.ex. inte ska behöva läsa sin moderkortsmanual när man köper en dator i delar.

G-Sync är bättre just tack vare sitt hårdvarustöd. Om det kan man tycka en massa saker, men det finns en anledning till att G-Sync går att ta betalt för.

Förstår iof. dessa sorters personer till en viss del. Moderkort idag är så standardiserade som de kan bli. Har man byggt nog många datorer så kan man bygga nästa också utan att behöva öppna manualen. Mitt senaste bygge så öppnade jag bara den för att se vilka minnesplatser som var mest optimala (2+4).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Lucideus: Det är nog lite som att försöka förklara skillnaden mellan TN och IPS för någon som aldrig använt en IPS. När man väl vant sig vid IPS så ser TN ungefär lika färgmättat ut som en solblekt Kalle Anka-tidning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tearing är dock en ganska stor showstopper för väldigt många inklusive mig själv, och Vsync är knappast ett alternativ för den som inte vill ha en hackig konsollupplevelse på sin highend-PC, så "gimmick" är nog att överdriva kraftigt.

Jag vet också att det sitter folk och spelar helt osynkat, där skärmen är en enda hackande smörja av inkompletta frames som ritas över varandra och påstår sig "inte se" dem, men det är ju inte lika med att artefakterna inte finns där.

Se där, du är den perfekta konsumenten för Freesync och G-sync.
Skönt att det finns så du kan få en angenäm spelupplevelse.

Jag klarar mig utan. Vilket med är skönt. Och billigare

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Luciphear: Det är nog lite som att försöka förklara skillnaden mellan TN och IPS för någon som aldrig använt en IPS. När man väl vant sig vid IPS så ser TN ungefär lika färgmättat ut som en solblekt Kalle Anka-tidning.

Även om en TN aldrig når IPS i ren färgåtergivning så måste man ändå vara medveten om att skillnaden mellan en TN panel och en annan TN panel kan skilja sig markant. Framförallt mellan olika prisklasser. Brorsan har en billig IPS skärm och skillnaden är inte så enorm som man kan tro om man jämför med min TN panel från Asus som kostade 3 ggr så mycket. Visst kan man fortfarande se skillnad men den är inte så stor så man märker den om man inte aktivt söker efter den.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |