GTX 1060, i5-7300HQ, 8GB RAM Laptop?

Permalänk
Medlem

GTX 1060, i5-7300HQ, 8GB RAM Laptop?

Hej!

Funderar på att köpa en laptop och har hittat en med dessa specs:
Geforce GTX 1060
Intel Core i5-7300HQ
8GB DDR4 RAM
256 SSD
Är denna bra nog för att spela de flesta nya spelen på Medium/High 60FPS+ (Lol, Minecraft, Shovel Knight)
och hur tror ni den klarar tuffare spel (Destiny 2, Shadow of War)

Har inte så bra koll själv så alla åsikter är uppskatade!

Permalänk
Medlem

Vilket 1060 är det? 3 eller 6 GB varianten? Min laptop med liknande specs, + 8gb ram och 1060 6GB klarar av att dra runt shadow of mordor men inte i några höga fps på high settings. Ska ju även tilläggas att din dator kommer gå fruktansvärt varm när du spelar.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som helst OK specar för en spellaptop. Ingen monstermaskin men ändå fullt tillräcklig.

Det som drar ner är processorn (äldre modell tyvärr, och bara 4/4, vilket gör det lite sådär med framtidssäkerhet), bara 8 GB RAM (räcker, men 16 GB är optimalt), och bara 256 GB SSD (kan ta slut om man installerar några större spel).

Annan fråga är hur högupplöst skärmen är. Det påverkar också hur bra spel kommer gå på den. Vet du vilken version av 1060 det är? Det spelar lite roll.

Frågan är dock om den är prisvärd. Det är svårt att svara på utan att veta vad den kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ser ut som helst OK specar för en spellaptop. Ingen monstermaskin men ändå fullt tillräcklig.

Det som drar ner är processorn (äldre modell tyvärr, och bara 4/4, vilket gör det lite sådär med framtidssäkerhet), bara 8 GB RAM (räcker, men 16 GB är optimalt), och bara 256 GB SSD (kan ta slut om man installerar några större spel).

Annan fråga är hur högupplöst skärmen är. Det påverkar också hur bra spel kommer gå på den. Vet du vilken version av 1060 det är? Det spelar lite roll.

Frågan är dock om den är prisvärd. Det är svårt att svara på utan att veta vad den kostar.

Kostar 9000 och det är en 3gb 1060

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@eliboyi

Hade kikat in denna: https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/ACNHQ3...

Bättre grafikkort, senaste generationen processor och 144hz skärm på laptopen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pahwn:

@eliboyi

Hade kikat in denna: https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/ACNHQ3...

Bättre grafikkort, senaste generationen processor och 144hz skärm på laptopen

Specsen bra ut, men är det värt 2000? Samt att jag sett dåliga saker om kylningen https://youtu.be/MDapV6EE2_w

Permalänk
Medlem

@Eliboyi: Om du ska spela nya spel så skulle jag rekommendera 6gb kortet. Nyare spel äter upp VRAM, men spelar du indiespel eller kanske lol då klarar du dig.

Angående kylningen så finns det ingen bra kylning på en laptop under 4kg. Bägge mina MSI laptops med "bra" kylning har haft runt 85 grader på grafikkortet vid längre spelsessioner. Tyvärr är det en av de stora nackdelarna med att spela på bärbar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pahwn:

@Eliboyi: Om du ska spela nya spel så skulle jag rekommendera 6gb kortet. Nyare spel äter upp VRAM, men spelar du indiespel eller kanske lol då klarar du dig.

Angående kylningen så finns det ingen bra kylning på en laptop under 4kg. Bägge mina MSI laptops med "bra" kylning har haft runt 85 grader på grafikkortet vid längre spelsessioner. Tyvärr är det en av de stora nackdelarna med att spela på bärbar..

Så du skulle ej rekommendera denna?