Intels 14-nanometersprocessorer bristvara under 2018 års andra hälft

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av pv2b:

Jadå. Jag skrev därför explicit "på desktopsidan" för att jag inte orkade leta upp motsvarande Ryzen Mobile-processorer som jag inte kan utantill. Finns nerklockade versioner av dessa med TDP-värden på 15W.

Kolla gärna längst ner på den här sidan: https://www.amd.com/en/products/ryzen-processors-laptop

Eller så copy pastar jag lite bara på toppmodellen:

AMD Ryzen™ 7 2700U Mobile Processor with Radeon™ RX Vega 10 Graphics
Graphics Model: Radeon™ RX Vega 10 Graphics
# of CPU Cores: 4
# of Threads: 8
Max Boost Clock: 3.8GHz
Base Clock: 2.2GHz
Thermal Solution: Not included
Default TDP / TDP: 15W

Kanske inte riktigt lika snabb grafik/CPU än en 2400G förvisso (jag vet inte hur stor skillnaden är på riktigt...), men betydligt snabbare grafik än Intels integrerade grafik. Det jag ville bemöta var ditt påstående att inbyggd AMD-grafik "ligger efter" Intel.

Jag pratar om CPUn ligger efter rätt mycket för stöd på allt möjligt.
Du köper inte en 8650U för GPU prestanda.

https://www.anandtech.com/show/12709/the-acer-swift-3-sf31541...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag såg inte den. Hård helg.

Men hur tror vi det blir med tillgången för oss vanliga döda? Är det mest datortillverkare som kommer bli lidande eller kommer det bli en liknande release vi hade sist?

Det vanliga är att Intel prioriterar OEMer och det är mindre tillverkare samt konsumenter som får ta smällen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hjälpsam

Bra för AMD!
Bra för oss konsumenter, på lite sikt, med ökad konkerens.
Givetvis inte bra för de som är ute efter en Intel.
Kanske bra för Intel på kort sikt, nu kan de höja priserna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

Jag pratar om CPUn ligger efter rätt mycket för stöd på allt möjligt.
Du köper inte en 8650U för GPU prestanda.

https://www.anandtech.com/show/12709/the-acer-swift-3-sf31541...

Det är jättesvårt att diskutera med dig.

Först påstår du att problemet är att AMD inte har iGPU. "Hade AMD haft iGPU hade nog varit en annan fråga." skrev du. När jag påpekade att det inte var sant på påstår du istället att problemet är att den GPU-del som ligger i AMD "ligger för långt efter". Vilket inte heller är sant.

Nu länkar du till ett test om batteritid där staplarna korrelerar betydligt mer med hur mycket batteri som finns i datorn snarare än hur energisnål processorn är. Det skriver till och med Anandtech ut själva i själva brödtexten... "On this test, the system got almost seven hours, which isn’t terrible considering the small battery capacity. It’s well off the best in this segment, but when you have half the battery compared to some of the competition, that’s likely not a surprise."

Du får gärna vara lite tydligare med vad du vill få sagt.

Jag vill påstå att Ryzen Mobile är en helt okej processor för laptop, som har grafikprestanda i klass med typ en MX150. Vilket, för att försöka vara lite ontopic, betyder att fler laptoptillverkare bör titta på att ha varianter av sina produkter med en Ryzen Mobile-processor för att ha något att sälja som alternativ till sina Intel-produkter för att de inte ska behöva begränsas av dålig tillgänglighet från Intel.

Jag påstår inte ens att Ryzen är bättre än Intel på någon punkt (förutom just grafik). Jag påstår bara att det är ett vettigt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Bra för AMD!
Bra för oss konsumenter, på lite sikt, med ökad konkerens.
Givetvis inte bra för de som är ute efter en Intel.
Kanske bra för Intel på kort sikt, nu kan de höja priserna.

Fast ju högre priser Intel har ju högre priser kan ju AMD sätta och ändå vara billigare än Intel.AMD försöker nog få ut max pris dom med..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fermia:

Fast ju högre priser Intel har ju högre priser kan ju AMD sätta och ändå vara billigare än Intel.AMD försöker nog få ut max pris dom med..

Japp.
Det är därför jag skrev på lite sikt.
På kort sikt högre priser, på längre sikt bättre konkurens och lägre priser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pv2b:

Jadå. Jag skrev därför explicit "på desktopsidan" för att jag inte orkade leta upp motsvarande Ryzen Mobile-processorer som jag inte kan utantill. Finns nerklockade versioner av dessa med TDP-värden på 15W.

Kolla gärna längst ner på den här sidan: https://www.amd.com/en/products/ryzen-processors-laptop

Eller så copy pastar jag lite bara på toppmodellen:

AMD Ryzen™ 7 2700U Mobile Processor with Radeon™ RX Vega 10 Graphics
Graphics Model: Radeon™ RX Vega 10 Graphics
# of CPU Cores: 4
# of Threads: 8
Max Boost Clock: 3.8GHz
Base Clock: 2.2GHz
Thermal Solution: Not included
Default TDP / TDP: 15W

Kanske inte riktigt lika snabb grafik/CPU än en 2400G förvisso (jag vet inte hur stor skillnaden är på riktigt...), men betydligt snabbare grafik än Intels integrerade grafik. Det jag ville bemöta var ditt påstående att inbyggd AMD-grafik "ligger efter" Intel.

Verkar som folk underskattar Iris Graphics kretsarna rätt mycket. Jämfört man RX Vega 10 (som sitter i 2700U) mot Iris Plus Graphics 650 (som t.ex. sitter i i7-7567U) så presterar faktiskt de senare bättre i spel som DOTA2, Dirt4, Farming Simulator, Bioshock, Rocket League med inställningar som i någon mån kan anses "spelbara" (>=30 FPS).

Men tittar på efterfrågan hos laptop-tillverkare är det bara Apple som överhuvudtaget verkar bry sig om "hög" prestanda i iGPU. Har för mig att Dell gjorde ett provskott i XPS-serien, men där är man nu tillbaka till att använda grundmodellen av iGPU igen.

Är inget tvivel om att GPU-delen i AMDs APUer är väsentligt snabbare än Intel HD Graphics 620 som är det man hittar i majoriteten av alla bärbara idag. Men Iris Graphics 640/650/655 kretsarna är rätt mycket snabbare än HD620 för de som faktiskt bryr sig om grafik. Iris kretsar är inte heller några monster men undrar om det finns någon GPU som slår dessa på fingrar sett till prestanda/W.

Dock, utan för Apples MBP serie och Intels NUCs verkar det vara noll intresse för en "stark" iGPU. Problemet AMD då står inför på laptopsidan är att de ligger längre efter i CPU-prestanda när TDP en rejält nedskruvad än vad som är fallet på desktop. Detta har i praktiken gjort att man bara hittar R7 2700U, R5 2500U och R3 2300U i budgetorienterade bärbara.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Va fan. Jag som är sugen på ny CPU, RAM och moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ligger för långt efter tror jag.

AMD ligger långt före intel på inbyggd grafik. 2400G soppar ju mattan 8700k om man jämför inbyggda grafiken.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Ligger för långt efter tror jag.

För långt efter i vad? AMD har ju 2xxxG-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det påstår jag inte är gjort i en handvändning heller. Fast det kan ju påverka vilka framtida produkter som utvecklas och beställs, just för att datortillverkaren ser värdet i att ha produkter med olika CPU:er i.

Precis, om Intel börjar ses mer och mer som opålitliga, med kapacitetsproblem och försenade lanseringar (10nm...) samtidigt som AMD fortsätter att verkställa och leverera problemfritt kan nog tillverkarna börja fundera över sin långsiktiga strategi och ta in mer AMD i sortimentet Men det är nog inget man kommer märka av innan slutet på nästa år tidigast.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag sa detta med kapacitet redan när första nyheterna om 10nm kom... detta kommer leda till brist och problem. Tror ni mig nu, eller är det fortfarande personer som tror att man kan köra 150% kapacitet, om man "bara vill"?

Skrivet av Yoshman:

Verkar som folk underskattar Iris Graphics kretsarna rätt mycket. Jämfört man RX Vega 10 (som sitter i 2700U) mot Iris Plus Graphics 650 (som t.ex. sitter i i7-7567U) så presterar faktiskt de senare bättre i spel som DOTA2, Dirt4, Farming Simulator, Bioshock, Rocket League med inställningar som i någon mån kan anses "spelbara" (>=30 FPS).

Men tittar på efterfrågan hos laptop-tillverkare är det bara Apple som överhuvudtaget verkar bry sig om "hög" prestanda i iGPU. Har för mig att Dell gjorde ett provskott i XPS-serien, men där är man nu tillbaka till att använda grundmodellen av iGPU igen.

Är inget tvivel om att GPU-delen i AMDs APUer är väsentligt snabbare än Intel HD Graphics 620 som är det man hittar i majoriteten av alla bärbara idag. Men Iris Graphics 640/650/655 kretsarna är rätt mycket snabbare än HD620 för de som faktiskt bryr sig om grafik. Iris kretsar är inte heller några monster men undrar om det finns någon GPU som slår dessa på fingrar sett till prestanda/W.

Dock, utan för Apples MBP serie och Intels NUCs verkar det vara noll intresse för en "stark" iGPU. Problemet AMD då står inför på laptopsidan är att de ligger längre efter i CPU-prestanda när TDP en rejält nedskruvad än vad som är fallet på desktop. Detta har i praktiken gjort att man bara hittar R7 2700U, R5 2500U och R3 2300U i budgetorienterade bärbara.

Du jämför dock en 28W 2 kärnig CPUs iGPU med ett 64MB eDRAM.
vs
4 kärnig CPU med default TDP på 15W (kan config till 25W) och bara mot RAM.

Så Intels CPUer behöver mao, eDRAM och mer TDP för att kunna slå Vega 10s iGPU, vilket känns lite... fel (om den nu är snabbare). Och du får det på en utdaterad CPU (som andra påpekat på 2200G), utan verken Meltdown fix eller CPU prestandan till att matcha.

Skulle dock vara intressant o se hur en liknande L4 cache, eller HBM hade påverkat Vega 10 iGPUn, för redan sedan 5 år tillbaka har det varit uppenbart att just minnesbandbredd är det som oftast håller iGPUer tillbaka (vilket är varför Intels eDRAM gör så mycket skillnad).

Håller dock med dig att intresset för stark iGPU är låg, och troligen och därför finns det inte så många alternativ.

Permalänk
Medlem

Då kommer en prishöjning snart då!

Sanslöst...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Verkar som folk underskattar Iris Graphics kretsarna rätt mycket. Jämfört man RX Vega 10 (som sitter i 2700U) mot Iris Plus Graphics 650 (som t.ex. sitter i i7-7567U) så presterar faktiskt de senare bättre i spel som DOTA2, Dirt4, Farming Simulator, Bioshock, Rocket League med inställningar som i någon mån kan anses "spelbara" (>=30 FPS).

Men tittar på efterfrågan hos laptop-tillverkare är det bara Apple som överhuvudtaget verkar bry sig om "hög" prestanda i iGPU. Har för mig att Dell gjorde ett provskott i XPS-serien, men där är man nu tillbaka till att använda grundmodellen av iGPU igen.

Är inget tvivel om att GPU-delen i AMDs APUer är väsentligt snabbare än Intel HD Graphics 620 som är det man hittar i majoriteten av alla bärbara idag. Men Iris Graphics 640/650/655 kretsarna är rätt mycket snabbare än HD620 för de som faktiskt bryr sig om grafik. Iris kretsar är inte heller några monster men undrar om det finns någon GPU som slår dessa på fingrar sett till prestanda/W.

Dock, utan för Apples MBP serie och Intels NUCs verkar det vara noll intresse för en "stark" iGPU. Problemet AMD då står inför på laptopsidan är att de ligger längre efter i CPU-prestanda när TDP en rejält nedskruvad än vad som är fallet på desktop. Detta har i praktiken gjort att man bara hittar R7 2700U, R5 2500U och R3 2300U i budgetorienterade bärbara.

När du påstår att Iris Plus 650 är snabbare än R7-2700U, tar du hänsyn till att Intels drar i grundutförande nästan dubbelt så mycket ström?

Att XPS inte längre har Iris-grafik tror jag beror på att Intel inte längre har det i sina 15W CPUer. Föregående generation hade dual cores med Iris, men nu är det quad core som "gäller" och som säljer, och dessa har bara Iris i 28W. Dell har hittills varit rätt bra på att erbjuda Iris-versioner i både Skylake och Kaby Lake så fort de blivit tillgängliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ODM-tillverkare? Aldrig sett den förkortningen innan, vad står det för? On Demand Manufacturer?

Jag säger inte att Intel eller de fabriker som tillverkar krestarna ljuger, men det är märkligt att saker som detta sker i tid och otid. Med tanke på det stora behovet under höst/jul så känns det som om priserna kommer skena iväg och tillverkarna och Intel kommer tälja guld.

Som vanligt bir det vi konsumenter inom entusiastsegmentet som får lida. De krestar som finns tillgängliga kommer du slukas upp av de större drakarna medans vi får slåss om det som finns kvar. Tur att man köpte nytt rätt nyligen då och "bara" fick betala snordyrt för ram-minne och gpu...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Jag sa detta med kapacitet redan när första nyheterna om 10nm kom... detta kommer leda till brist och problem. Tror ni mig nu, eller är det fortfarande personer som tror att man kan köra 150% kapacitet, om man "bara vill"?

Du jämför dock en 28W 2 kärnig CPUs iGPU med ett 64MB eDRAM.
vs
4 kärnig CPU med default TDP på 15W (kan config till 25W) och bara mot RAM.

Så Intels CPUer behöver mao, eDRAM och mer TDP för att kunna slå Vega 10s iGPU, vilket känns lite... fel (om den nu är snabbare). Och du får det på en utdaterad CPU (som andra påpekat på 2200G), utan verken Meltdown fix eller CPU prestandan till att matcha.

Skulle dock vara intressant o se hur en liknande L4 cache, eller HBM hade påverkat Vega 10 iGPUn, för redan sedan 5 år tillbaka har det varit uppenbart att just minnesbandbredd är det som oftast håller iGPUer tillbaka (vilket är varför Intels eDRAM gör så mycket skillnad).

Håller dock med dig att intresset för stark iGPU är låg, och troligen och därför finns det inte så många alternativ.

Skrivet av ajp_anton:

När du påstår att Iris Plus 650 är snabbare än R7-2700U, tar du hänsyn till att Intels drar i grundutförande nästan dubbelt så mycket ström?

Att XPS inte längre har Iris-grafik tror jag beror på att Intel inte längre har det i sina 15W CPUer. Föregående generation hade dual cores med Iris, men nu är det quad core som "gäller" och som säljer, och dessa har bara Iris i 28W. Dell har hittills varit rätt bra på att erbjuda Iris-versioner i både Skylake och Kaby Lake så fort de blivit tillgängliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Var ett medvetet val att jämföra mot Iris 650 och inte Iris 640 då alla laptops jag känner till som idag är utrustade med R5-2500U eller R7-2700U kör med cTDP-up konfiguration som för de modellerna är 25 W TDP.

Så att jämföra mot 28 W TDP modeller är långt mer äpplen mot äpplen än att jämföra mot t.ex. Surface Pro i7 som använder sig av Iris 640 med 15 W TDP.

Just detta med cTDP hos Raven-ridge laptops är något som TechReport pratar om här. De, likt de flesta andra, förutsatte att det handlade om 15 W TDP men de fick senare reda på att det i verkligheten handlade om cTDP-up på 25 W vilket ändrar deras ståndpunkt en del och man lade till en diskussion på slutet kring detta.

Edit: även Iris 640 verkar snabbare än RX Vega 10 i de spel som nämns ovan.

Att R7-2700U modeller verkar köra på cTDP-up syns när man mäter effekt från väggen. 15 W TDP laptops brukar ligga på 25-35 W från väggen, men t.ex. HP EliteBook 755 med R7-2700U hamnar mellan 40-45 W från väggen (kan nämna att power-brick på Surface Pro klarar max 35 W).

Sällan möjligt att läsa sig till vilken cTDP konfiguration en viss laptop-modell använder. Just för Raven Ridge finns ändå några modeller där tillverkaren nämnt (efter rätt mycket påtryckningar från de som testat, t.ex. TechReport) sagt att man kör cTDP-up. De kända modellerna kan ju används som prestanda-referens i det läget. Finns även i7-8650U modeller som kör cTDP-up, inte ovanligt i modeller >1,5 kg som t.ex. Dell Latitude.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Med lite tur kanske inte väljer att göra Z370 9900k kompatibel för att få sälja cpun men inte chipsetet;=)

Permalänk

Det var ju tråkigt för intel att inte sälja massa i9 9700k.

Hoppas amd kommer med något kul då å¨7nm

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Det är något jag inte förstår.
Intel borde ha samma antal fabriker nu som 2014.
2014 sa de inget om kapacitetsproblem.
Är de så korkade att de byggt om majoriteten av sina fabriker för 10nm för att sedan upptäcka att 10nm inte är redo?
Eller vad är orsaken till kapacitetsproblemet?