Användare får Freesync att fungera med grafikkort från Nvidia

Permalänk
Medlem

Från artikeln:
"Nvidia har heller inget sätt att säkerställa att användarna får en bra upplevelse med skärmarna, då de inte kvalitetssäkras på samma sätt som de med G-Sync-moduler."

Tycker det är en väldigt dålig anledning att förhindra detta. Om Nvidia skulle lägga till en inställning i Nvidia kontrollpanelen för att sätta på det - så det krävs ett medvetet val från användaren - så finns det ingen anledning att förhindra denna funktion. Det säkerställer kvaliten till användaren men låter oss kunder välja själva. Men jag tror Nvidia är mer intresserade av aktieresultat och vinst än att ge användaren möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tearing är dock en ganska stor showstopper för väldigt många inklusive mig själv, och Vsync är knappast ett alternativ för den som inte vill ha en hackig konsollupplevelse på sin highend-PC, så "gimmick" är nog att överdriva kraftigt.

Jag vet också att det sitter folk och spelar helt osynkat, där skärmen är en enda hackande smörja av inkompletta frames som ritas över varandra och påstår sig "inte se" dem, men det är ju inte lika med att artefakterna inte finns där.

Vsync gör knappast din bild hackig, lägger snarare på latency. O det håller jag med om, Vsync är big nono. Men har man en sk "highend-PC" så bör man kunna cappa sin fps i dom flesta moderna titlar med sin skärms hz.. för att slippa 99% tearing.. men visst vissa är väl mer känsliga än andra

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Min poäng är nog framförallt att det är svårt att gå tillbaka om man vant sig vid en viss standard, sen är det ju som du säger att det finns grader i helvetet av paneler.

Det klart att jag "klarade" mig utan G-Sync innan jag hade det och/eller visste vad det gjorde för spelupplevelsen, däremot så har jag ju irriterat mig på alla slags artefakter och grafiklaggande genom åren utan att det funnits någon lösning att köpa.

Permalänk

Ny nvidia drivrutin ute undrar om den blockerar de här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Vsync gör knappast din bild hackig,

Vad händer om du använder Vsync när ditt spel som i snitt ligger på 90 FPS har en enstaka bildruta som renderas i 59 FPS då?

Skrivet av Wh|p:

har man en sk "highend-PC" så bör man kunna cappa sin fps i dom flesta moderna titlar med sin skärms hz.. för att slippa 99% tearing.. men visst vissa är väl mer känsliga än andra

Grejen är att med G-Sync behöver du inte fundera över det. Om man har en Asus PG279Q så kan man dessutom hårdvarucappa sin FPS direkt med en knapp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad händer om du använder Vsync när ditt spel som i snitt ligger på 90 FPS har en enstaka bildruta som renderas i 59 FPS då?
Grejen är att med G-Sync behöver du inte fundera över det. Om man har en Asus PG279Q så kan man dessutom hårdvarucappa sin FPS direkt med en knapp på skärmen.

Du har rätt. Det hackar till. Men lite av min poäng är att det spelar ingen roll, för även om du har en gsync skärm så kommer du känna av fps-droppen, vilket jag tydligt gör.. men visst, utan tearing... men fps droppen i sig är endå värre. musen känns trögare osv.

Det jag vill ha sagt egentligen är att gsync är för dom som stör sig på just tearing, inget annat. fps dropsen känns lika mycket, absolut inget "bättre flyt" som tex min polare använde som argument till sin dyra gsync.. han trodde ett tag att han fick "jämnare fps" dessutom..

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

@Luciphear: Det är nog lite som att försöka förklara skillnaden mellan TN och IPS för någon som aldrig använt en IPS. När man väl vant sig vid IPS så ser TN ungefär lika färgmättat ut som en solblekt Kalle Anka-tidning.

Då är det nog jag som är problemet, haha! Har ägt en IPS och visst var färgerna fina men jag fick aldrig en "wow!" känsla. Gick senare över till en TN skärm och upplevde att jag var lika nöjd med den(förrutom att den hade reflektioner något så förjävligt). VA är vad jag använder nu och upplever att det är nog där jag trivs som bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Då är det nog jag som är problemet, haha! Har ägt en IPS och visst var färgerna fina men jag fick aldrig en "wow!" känsla. Gick senare över till en TN skärm och upplevde att jag var lika nöjd med den(förrutom att den hade reflektioner något så förjävligt). VA är vad jag använder nu och upplever att det är nog där jag trivs som bäst.

Även om jag själv avskyr TN, så kan det fungera ganska okej om man har en stationär. Men bärbart däremot, t.ex laptops, tablets osv, holy, kryper i hela kroppen nästan när man behöver justera skärmen konstant. Skulle nästan ha varit olagligt tycker man

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

nVidia kan som sagt stödja Adaptive sync om de vill.

Intel kommer stödja adaptive sync https://techreport.com/news/28865/intel-plans-to-support-vesa...

Anledningen till nVidia skapade G-sync är att de hade massa Tegra kretsar de hade svårt att kränga och behövde ett användningsområde för.
De tjänar mer pengar på G-sync än Adaptive sync där de inte får sälja några tegra alls.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Du har rätt. Det hackar till. Men lite av min poäng är att det spelar ingen roll, för även om du har en gsync skärm så kommer du känna av fps-droppen, vilket jag tydligt gör.. men visst, utan tearing... men fps droppen i sig är endå värre. musen känns trögare osv.

Det jag vill ha sagt egentligen är att gsync är för dom som stör sig på just tearing, inget annat. fps dropsen känns lika mycket, absolut inget "bättre flyt" som tex min polare använde som argument till sin dyra gsync.. han trodde ett tag att han fick "jämnare fps" dessutom..

FPS-drops är dock stor skillnad i hur det ser ut på en skärm med Vsync respektive G-Sync, inte minst eftersom G-Sync kan rita frames i valfri uppdateringsfrekvens inom sitt intervall (t.ex. 30-144 FPS), medan Vsync bara kan rita frames i de multipler av panelens frekvens som finns tillgängliga (t.ex. 15-30-60 FPS). Det innebär att aktuell frame kommer att repeteras om nästa frame inte är redo när panelen är redo, vilket skapar en extra hackig upplevelse när du tvingas se samma frame flera gånger.

Så jo, jag skulle nog säga att din kompis har rätt i att man upplever ett mycket bättre flyt p.g.a. att inga frames behöver repeteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

nVidia kan som sagt stödja Adaptive sync om de vill.

Det vill dock inte deras kunder, de är nämligen väldigt nöjda med att ha en fungerande hårdvarulösning istället för en "gratis" mjukvarulösning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Det vill dock inte deras kunder, de är nämligen väldigt nöjda med att ha en fungerande hårdvarulösning istället för en "gratis" mjukvarulösning.

Tala för dig själv. Jag föredrar freesync framför g-sync alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Använder inte Nvidia också Freesync till den inbyggda skärmen i laptops, för att slippa strömslukande extra kretsar, men kallar det fortfarande "G-sync"?

Freesync är inte alls låst till någon. Det är Nvidia som aktivt väljer att inte stödja den.

Gree(d)-sync™ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det vill dock inte deras kunder, de är nämligen väldigt nöjda med att ha en fungerande hårdvarulösning istället för en "gratis" mjukvarulösning.

Jag är en Nvidia-kund. Råkar även ha en av de bättre och dyrare Freesync-skärmarna (Asus MG279Q) då jag hade ett Radeon-kort förr. Jag är mycket nöjd med skärmen som går att köra i ett Freesyncintervall på 56-144hz. Jag köper ju knappast en mer eller mindre identisk ny skärm för att ett företag lägger in en helt onödig begränsning.

Jag personligen är lite bitter på att Nvidia inte stödjer adaptive sync. Oerhört synd att AMD inte kan konkurrera i de högre prestandasegmenten. Hur stor dominans måste Nvidia ha för att känna att det kanske inte skadar deras inkomster nämnvärt och släppa inlåsningen?

Sedan vet jag inte hur mycket "mjukvara" scalern i skärmen är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av aleves:

Även om jag själv avskyr TN, så kan det fungera ganska okej om man har en stationär. Men bärbart däremot, t.ex laptops, tablets osv, holy, kryper i hela kroppen nästan när man behöver justera skärmen konstant. Skulle nästan ha varit olagligt tycker man

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är nog inget jag hade velat ha till bärbart. Gameboy Color räckte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Finns även looking glass som utvecklas av "Jeff" tillsammans med Wendell på level1, där framebuffern kopieras från ena grafikkortet till den andra, så du kan rendera i nvidia, kopiera fbuffer till amd kort kopplat till freesync skärm och vise versa om jag minns rätt.
Som det ser ut idag så är latensen en bildruta ifrån.

Innebär det att man endast får ut hälften av bildrutorna man skulle få utan att köra hacket ?
Mao 240hz = 120fps, 120hz = 60fps, 60hz = 30fps ..etc ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yuxor:

Innebär det att man endast får ut hälften av bildrutorna man skulle få utan att köra hacket ?
Mao 240hz = 120fps, 120hz = 60fps, 60hz = 30fps ..etc ?

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag förstått det så får man en bildrutas extra latens men man förlorar inte uppdateringsfrekvens på det här.
På en 120hz-skärm ger det ca 8ms extra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av RcT:

Från artikeln:
"Nvidia har heller inget sätt att säkerställa att användarna får en bra upplevelse med skärmarna, då de inte kvalitetssäkras på samma sätt som de med G-Sync-moduler."

Tycker det är en väldigt dålig anledning att förhindra detta. Om Nvidia skulle lägga till en inställning i Nvidia kontrollpanelen för att sätta på det - så det krävs ett medvetet val från användaren - så finns det ingen anledning att förhindra denna funktion. Det säkerställer kvaliten till användaren men låter oss kunder välja själva. Men jag tror Nvidia är mer intresserade av aktieresultat och vinst än att ge användaren möjligheter.

De kan väll inte säkerställa kvaliten med "vanliga" skärmar heller. Men det hade varit rätt skumt om de blockade alla skärmar utom high end IPS skärmar för det. Är väll upp till konsumenten viöken monitor denne vill köpa.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Du har rätt. Det hackar till. Men lite av min poäng är att det spelar ingen roll, för även om du har en gsync skärm så kommer du känna av fps-droppen, vilket jag tydligt gör.. men visst, utan tearing... men fps droppen i sig är endå värre. musen känns trögare osv.

Det jag vill ha sagt egentligen är att gsync är för dom som stör sig på just tearing, inget annat. fps dropsen känns lika mycket, absolut inget "bättre flyt" som tex min polare använde som argument till sin dyra gsync.. han trodde ett tag att han fick "jämnare fps" dessutom..

Ingen tearing = bättre flyt, bokstavligt.

Det gör enorm skillnad, så fort man stänger av synken så känns det som man är i en helt annan värld.

Ligger man konstant på 130-200fps så kanske man inte märker det, men där märker man dock fps drops mer då de oftast är större hopp.

Tearing är fan pesten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yuxor:

Innebär det att man endast får ut hälften av bildrutorna man skulle få utan att köra hacket ?
Mao 240hz = 120fps, 120hz = 60fps, 60hz = 30fps ..etc ?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Söderbäck:

Som jag förstått det så får man en bildrutas extra latens men man förlorar inte uppdateringsfrekvens på det här.
På en 120hz-skärm ger det ca 8ms extra.

Yes en bildrutas fördröjning, fortfarande samma stabila frekvens. Finns ett test där de fångar upp bilden innan den ens ritas upp i host:ens framebuffer, då blir det i princip under en bildrutas fördröjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djazz:

Gisaar att det är som jag kör att köra en skärm från nvidiakortet och en annan skärm från iGPU och kan välja om jag vill starta spel med nvidia eller iGPU för rendering. Kör Linux och där kallas det modesetting eller DRI tror jag. Hjälper mot screentearing iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har du fått lite Linux-termer om bakfoten. Modesetting (syftar ofta på KMS numera, alltså att kerneln hanterar det) handlar om att ställa in rätt "mode" på bildsignalen och har ingen direkt koppling till adaptiv synkronisering. DRI är Direct Rendering Interface och är lite som bryggan mellan det som ritar grafiken och drivrutinen.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Spännande att se ifall detta går att möjliggöra med en 2200g och ett 1060

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Spännande att se ifall detta går att möjliggöra med en 2200g och ett 1060

Tror att det var precis den kombinationen som användes av en av dem som testade sig fram till detta.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Man hoppas att nVidia skulle möjliggöra implementering av FreeSync, dock är ju edet inte så troligt. Men som förälder hade det varit trevligt när man köper ny skärm till sitt barn och de sitter på nVidia kort. Blir alldeles för dyrt att ge sina barn G-Sync skärmar.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

Man hoppas att nVidia skulle möjliggöra implementering av FreeSync, dock är ju edet inte så troligt. Men som förälder hade det varit trevligt när man köper ny skärm till sitt barn och de sitter på nVidia kort. Blir alldeles för dyrt att ge sina barn G-Sync skärmar.

Tyvärr kommer nog NVidia fixa sina drivrutiner och omöjliggöra detta. Dom vill tyvärr bara tjäna pengar på sin proprietära egoist-teknik till kundernas bekostnad, istället för att köra med öppna standarder. PhysX är ett annat exempel, och nu senast nästa generations NVidia-kort i 20-serien med RTX-raytracing..

Nej tack, kommer inte köpa NVidia denna gång heller, inte så länge dom kör sitt eget race och struntar i kundernas bästa...

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det vill dock inte deras kunder, de är nämligen väldigt nöjda med att ha en fungerande hårdvarulösning istället för en "gratis" mjukvarulösning.

Så deras kunder har hellre ett låst alternativ än ett låst + ett öppet att välja mellan. Säger en del om deras kunder och kan stolt säga att jag inte hör dit.

Måste ge Nvidia cred. Helvetes vad bra PR-avdelning man har då man låser bort nåt som är gratis från en produkt och ens kunder tolkar det som nåt positivt.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det vill dock inte deras kunder, de är nämligen väldigt nöjda med att ha en fungerande hårdvarulösning istället för en "gratis" mjukvarulösning.

Nu är ju inte AdaptiveSync en mjukvarulösning, det är i princip samma som GSync, dvs scalern i skärmen som stödjer detta i hårdvaran. Skillnaden är att NVidia gör en egen scaler som dom tar ~€200 extra betalt för. Hårdvarudelen i grafikkorten är det ingen skillnad på, NVidia-baserade gaming laptops från t.ex. Asus har sålts med "GSync" men när dom öppnat upp dom och kollat har där inte funnits någon NVidia GSync scaler utan dom har använt VESA-standardens DisplayPort för sin "GSync".

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att Intels grafikkort använder sig av freesync, då kanske nvidia kommer stödja båda teknologier.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P