Permalänk
Medlem

Sådärja, tillbaka efter semesterresan. Min 4 Tb usb-disk kopplad till routern Asus ac68 börjar bli full med film, musik och bilder.
Så jag ska köpa lite diskar till min Unraid, 4Tb-disken kommer att vara kvar som backup till det viktiga. På routern.
Några förslag på prisvärda diskar? Jag pratar inte om några större saker eftersom jag oftast tar bort filmer jag sett. Men behöver ju mer än 4Tb i alla fall.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd unraid-användare i snart 1 år nu.
Har fått lite smått å gott ifrån denna tråd, tex. docker glances samt "screens" ifrån nerdpack har som säkert flera andra sprungit på problemet med putty, flytta filer ifrån windows över längre stunder. jag fegade när jag gick över till unraid ifrån min gamla nas genom att köra midnight commander direkt ifrån unraid, men hade jag känt till screen hade jag gjort de såklart

En sak jag letar efter en bra lösning på fortfarande, som nämnts lite förvisso är ett bra sätt att backupa en fristående windows-laptop till unraid, är egentligen bara intresserad utav vissa mappar, så behöver inte vara en image eller likande av partionerna.
Skulle vart smutt om verktyget kunde köra veckovis och hålla kvar nån kopia i retention.
Såg nån nämnde synctoy, inte provat det än, finns det flera program som skulle passa?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Tänkte bara återkomma med en uppdatering ang. Ryzen + ECC. Har nu köpt delarna för någon månad sedan och allt verkar väldigt stabilt.
Blev detta moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7, Socket-AM4 (trevligt med 8x SATA!) och detta RAM: Kingston ValueRam DDR4 2133MHz ECC 8GB CL15 DIMM 2Rx8 tillsammans med 1700X'en jag hade liggandes och allt verkar stabilt, har kommit upp i 20 dagars uptime sedan startade jag om pga Unraid uppdatering.

Både memtest och Unraid säger att det är ECC så allt verkar som det ska.

Enda jag vart tvungen att göra var att disabla C6 States (jag gjorde det både i bios och via "zenstates", beskrivs här: https://lime-technology.com/forums/topic/67219-problems-with-... -- innan det så kunde det frysa lite spontant. Men efter det har det varit toppen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Väldigt nöjd unraid-användare i snart 1 år nu.
Har fått lite smått å gott ifrån denna tråd, tex. docker glances samt "screens" ifrån nerdpack har som säkert flera andra sprungit på problemet med putty, flytta filer ifrån windows över längre stunder. jag fegade när jag gick över till unraid ifrån min gamla nas genom att köra midnight commander direkt ifrån unraid, men hade jag känt till screen hade jag gjort de såklart

En sak jag letar efter en bra lösning på fortfarande, som nämnts lite förvisso är ett bra sätt att backupa en fristående windows-laptop till unraid, är egentligen bara intresserad utav vissa mappar, så behöver inte vara en image eller likande av partionerna.
Skulle vart smutt om verktyget kunde köra veckovis och hålla kvar nån kopia i retention.
Såg nån nämnde synctoy, inte provat det än, finns det flera program som skulle passa?

Veeam Endpoint, har för mig att den kör enstaka mappar också.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Gnisch: Windows backup eller syncback free kör jag med för att köra backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Veeam Endpoint, har för mig att den kör enstaka mappar också.

Skrivet av xp1ratex:

@Nischi: Windows backup eller syncback free kör jag med för att köra backup.

Tack, jag ska prova båda dessa o se vilken som passar mig bäst!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan få tag på sff8087 till sata med vinklade sata kontakter? De enda jag kan hitta är dessa

och de ser ju ut att kunna brista när som helst..

Gärna omkring 70 cm

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig med ett "skitproblem" innan jag gör om allt.

Skjuter lite från höften här o provar......

Historia i korthet: Köpte o installerade unraid på en HP microserver, allting flöt på, men nu när jag ska in i den, så kommer det upp en ruta där det står:
"Autentisering krävs unraid efterfrågar ditt användarnamn och lösenord"

Jag har ju fixat en User med username/lösen (som jag skrev upp) men kommer inte in i skiten. (har även provat "vanliga" Admin/Password etc etc och fan o hans morsa
Och det vart när jag gjorde detta som rutan kom upp... Och det är samma på alla datorer i mitt trådade nätverk.

Vad är det för Autentisering som krävs?
Kör Windows 10 och har inaktiverat lösenordsskyddad delning och aktiverat delning så att alla med nätverksåtkomst kan läsa o skriva.

Känns som att How to reset unRaid är min sista utväg men testar här först om någon har ett svar ?

Och kanske ska skriva att detta är mitt första möte med unraid

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det är när du ska gå in på en smb share (windows fildelning) på unraid burken som du får lösen/pass krävs?
Och vanliga admin/pass är för unraids "websida" dvs den med inställnigar/stats/översikt/osv?

Utöver en user så kan du behöva lägga till en heller flera shares under fliken shares
Och ko ihåg att ställa in "Export:" under SNB share settings till yes.
Yes=kan användas och syns när man söker över nätverk.
Yes (hidden)=kan användas men kan ej sökas efter dvs man måste knappa in ipnummer/namn/sökväg manuelt.
No=Avslaget.

Kommer ej ihåg om disk shares som finns från början har det på heller av dock.

Hjälper det inte o lägga till/ställa in smb till yes prova o lägg till en annan användare o se om det funkar.

Utöver det så har jag över åren med allt ifrån win 98 til win 10 ibland haft problem med smb oftas så har det krånglat mest när jag haft inaktiverat lösenordsskyddad delning.
Mitt råd är att aktivera lösenordskyddad delning i windows.

Sen använda dig av nätverksenhet=drive bokstav/nätverksplats=en mapp under denna pc där du lägger in namn/lösenord och koppla up automatiskt.

En sak till som kan krångla är om du kör windows konto utan lösenord och kommer ej ihåg vad det var men det var en av dessa två och mer säker på nr1.
1, det går ej att köra med namn/lösen automatiskt ifyllt autouppkoppling på nätverksenhet/plats.
2, det går ej att sätta lösenord på en utdelad mapp.
I vilket fall som helst rekomenderar jag att knappa in ett winkonto lösenord.

Om man som jag använder/lever själv och det är en stationär burk och man vill slippa logga in hela tiden så.

Citat:

Har även du tröttnat på att skriva in lösenord i Windows så fort datorn startar kan du pröva detta:

Tryck på Windows-tangenten + R.

Skriv netplwiz och klicka på OK.

Ta bort bocken vid Användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn.. Klicka på Verkställ.

Skriv in lösenordet två gånger.

Klicka på OK och på OK igen.

Nu kommer datorn att starta utan krav på lösenord.

OBS! Det är viktigt att lösenordet inte glöms bort eftersom det kan behövas i andra sammanhang.

https://pctidningen.se/datorutrustning/operativsystem/windows-10/logga-in-i-windows-utan-losenord

Jag har haft mindre problem (dock ej felfritt) efter att ha satt winkonto lösenord/auto login/aktiverat lösenordskyddad delning

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666 Stort stort tack!

Du verkar kunna det här med unRAID!

Har lite ont om tid idag (ville mest bara tacka dig) men har fixat "satt winkonto lösenord/auto login/aktiverat lösenordskyddad delning" som du länkade är fixat.

Ska gå igenom dina andra steg Ikväll/imorgon så fort jag får tid!!

Jag buggar o tackar för din delning o tid.

Känns som det kommer att komma fler frågor.. ...

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag fick ett asus z270-p moderkort och celeron g3930 av min bror och tänkte byta ut mitt gamla moderkort och processor för att få ner elförbrukningen lite. Sitter en i5 750 och geforce 680ti i servern idag. Anänder 12Gb ram ddr3 och nu när nya servern skall byggas så måste jag köpa lite dd4 mimnen.
Hur mycket skulle ni rekommendera? Använder enbart dockers.

Minnesanvändningen ser ut så här idag. Ca 6gb used. Ca 6gb cached och ca 200mb free.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör med 8gig för det var vad jag hade liggandes annars hade jag nog kört med 4gig.
Kör idag med transmission plugin och en ubuntu WM som enart kör jdownloader för nedladdning av youtube/twitch och rätt lite div annat skit.
Och minne ligger på 4,86gb used/2,24gb cached/750mb free efter ca 6mån uptime (förutom linux som behövde en restart efter uppdatering nån vecka sen).

Oavsett om jag har transmission/linux wm igång så ligger minnet på ungefär detsamma vad jag kan minnas.
Dvs unraid utnyttjar det minne som finns men behöver inte alls mycket om du ej kör massa plugins/docker/wm´s.
Så du behöver tala om vad du kör för plugin/docker/wm´s för att vi (andra) ska kunna ge mer info (har själv ingen koll på detta dock).

Kör själv för övrigt med en G3220 som räcker till bra visst linux wm kan ju vara lite snabbare men inget som stör direkt.
Är ju ganska lik prestanda http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Pentium-G3220-vs-I...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Jag kör med 8gig för det var vad jag hade liggandes annars hade jag nog kört med 4gig.
Kör idag med transmission plugin och en ubuntu WM som enart kör jdownloader för nedladdning av youtube/twitch och rätt lite div annat skit.
Och minne ligger på 4,86gb used/2,24gb cached/750mb free efter ca 6mån uptime (förutom linux som behövde en restart efter uppdatering nån vecka sen).

Oavsett om jag har transmission/linux wm igång så ligger minnet på ungefär detsamma vad jag kan minnas.
Dvs unraid utnyttjar det minne som finns men behöver inte alls mycket om du ej kör massa plugins/docker/wm´s.
Så du behöver tala om vad du kör för plugin/docker/wm´s för att vi (andra) ska kunna ge mer info (har själv ingen koll på detta dock).

Kör själv för övrigt med en G3220 som räcker till bra visst linux wm kan ju vara lite snabbare men inget som stör direkt.
Är ju ganska lik prestanda http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Pentium-G3220-vs-I...

Jag använder dessa dockers.
binhex-jackett
binhex-radarr
binhex-rtorrentvpn
binhex-sonarr
duckdns
letsencrypt
mariadb
nextcloud
openvpn-as
plexmediaserver.

8Gb borde vara tillräckligt för mig då jag inte har några planer att köra en VM, utan enbart dessa dockers.

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Någon som vet var man kan få tag på sff8087 till sata med vinklade sata kontakter? De enda jag kan hitta är dessa https://i.ebayimg.com/images/g/lWoAAOSwI-BWKu5m/s-l500.jpg
och de ser ju ut att kunna brista när som helst..

Gärna omkring 70 cm

Jag beställde från Amazon.co.uk till mitt Dell H310 kort.

Permalänk
Medlem

Om det är någon som går i samma tankebanor som jag gjorde så ville jag bara meddela att det är jättelätt att byta från unRAID till t.e.x Debian utan att förlora data. Alla mina diskar var formaterade med XFS+encryption ifrån unRAID och det var inga problem att låsa upp och använda dom i Debian.

Jag kör numera ESXi som hypervisor med passthrough av mitt HBA-kort till en Debian VM som agerar filserver med hjälp av MergerFS + snapRAID.

Jag tycker unRAID är kanon men ville ändå informera dom som kanske tycker unRAID kan vara lite begränsande eller att LimeTech är sega med säkerhetsuppdateringar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMajestic:

Jag beställde från Amazon.co.uk till mitt Dell H310 kort.

Hittar bara samma vinklade som jag hittat på ebay :/ om jag söker på angled sff 8087

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Hittar bara samma vinklade som jag hittat på ebay :/ om jag söker på angled sff 8087

Aha, du menande att du ville ha skärmade kablar? Alltså till synes lite mer tåliga?

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Hittar bara samma vinklade som jag hittat på ebay :/ om jag söker på angled sff 8087

Kör samma i min server och har inte haft några större problem med dom. När man väl har pluggat in alla diskar brukar dom ju oftast(!) vara stilla och inte röra på sig så mycket, så det borde vara lugnt.

Permalänk
Medlem

@grizzly666 du som är insatt i unraid, undrar lite hur cachedisken funkar i Unraid ?

Får upp röda varningar att cache börjar bli full, när jag skyfflar mycket till unraid.

Jag har bara en gammal/men säker Intel 80GB som cache.

Jag har en 240GB SSD som jag tänkte ha till ett annat projekt, ska jag sätta i den istället ?

Så här ser det ut:

Paraty = 3TB
Paraty 2 = 3TB
Disk 1 =2TB
Disk 2 =2TB
Cache = 80GB

/skog1s

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@skog1s: Cachedisken kan användas till flera saker. Vanligast är att man skriver ny data till cachen och sedan flyttar den 1 gång per dygn till arrayn via mover. Låter som du har konfigurerat dina shares till detta. Isåfall kanske 80GB är lite i underkant.

Om du vill fortsätta att köra allt via cachen så kan det vara värt att uppgradera till 240GB. Alternativt stänger du av den funktionen och skriver din data direkt till arrayen (detta kan du konfigurera under dina shares inställningar).

https://wiki.unraid.net/Cache_disk

Andra användningsområden för en cache är t.ex dockers och virtuella maskiner.

Ser också att du verkar köra med 2 paritetsdiskar. Det är i min mening väldigt overkill ifall du bara har 4 diskar totalt.
Jag hade flyttat en paritetsdisk till data istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

@skog1s: Cachedisken kan användas till flera saker. Vanligast är att man skriver ny data till cachen och sedan flyttar den 1 gång per dygn till arrayn via mover. Låter som du har konfigurerat dina shares till detta. Isåfall kanske 80GB är lite i underkant.

Om du vill fortsätta att köra allt via cachen så kan det vara värt att uppgradera till 240GB. Alternativt stänger du av den funktionen och skriver din data direkt till arrayen (detta kan du konfigurera under dina shares inställningar).

https://wiki.unraid.net/Cache_disk

Andra användningsområden för en cache är t.ex dockers och virtuella maskiner.

Ser också att du verkar köra med 2 paritetsdiskar. Det är i min mening väldigt overkill ifall du bara har 4 diskar totalt.
Jag hade flyttat en paritetsdisk till data istället.

För att tillägga. Man kan ställa cache disken till att flytta data oftare. Dock hjälper ju detta inte om du ofta skriver mer än 80GB i ett kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

För att tillägga. Man kan ställa cache disken till att flytta data oftare. Dock hjälper ju detta inte om du ofta skriver mer än 80GB i ett kör.

låter lite risky att flytta all ny/förändrad data till en cachedisk och sen sitta på det datat i flera timmar Schyst korruption det kan bli vid strömavbrott eller strul med just den cachedisken

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

låter lite risky att flytta all ny/förändrad data till en cachedisk och sen sitta på det datat i flera timmar Schyst korruption det kan bli vid strömavbrott eller strul med just den cachedisken

Japp ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

låter lite risky att flytta all ny/förändrad data till en cachedisk och sen sitta på det datat i flera timmar Schyst korruption det kan bli vid strömavbrott eller strul med just den cachedisken

Finns billiga UPS och jag har en för 800 kr till mitt system. Klarar lätt 30 minuter innan den stänger ner systemet om strömmen inte kommer tillbaka.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Har en HP microserver och raidkort påväg just nu.. Tänkte sätta upp en filserver för att kunna placera mina arkiverade musikprojekt/inspelningar på. Lär inte jobba mot den men ska sätta in en SSD som cache för att (förhoppningsvis) kunna spela in direkt till den.

Permalänk
Medlem

Satte in the parity disk för några veckor sen och startade en 'Parity-Check' för ett par dagar sen. Den hittade 38 fel, är det något att oroa sig över?

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

@bjoen: Haft strömavbrott och saknar UPS? Kör en parity check och kryssa för "write corrections", då uppdateras paritetsdisken utifrån datadiskarna.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Inge bra tills du kontrollerat och hittat varför.

Gäller det sektorer på disken eller gäller det filer ?

Hur ser det ut med SMART på samtliga inblandade diskar och om det har varit läsproblem med misslyckad läst sektor på någon disk under processen. det är bra att ha kopia på SMART-värdena för resp. disk före och sedan jämföra efter du har kört en paritetskontroll.

Det är inte bara diskar som kan krångla, SATA-snören kan krångla (CRC-error - även om det görs recovery ett antal gånger) - du kan ha fel i RAM-minne etc. då det sistnämnda är jättefarligt då man kan förstöra friska kopior till odugliga dito utan att man märker det... det finns orsak till varför det sägs att man skall ha paritets/ECC-minnen i servrar och även dess diskkontroller om de har RAM-buffer i sig. Paritet/ECC på RAM gör att dels så upptäcks om minne gör fel och de flesta kan också rätta ett fel och upptäcka fel om det är två fel per ord eller byte (hamming-kodning som är en variant av ECC-rättning märker också om det är fel i själva paritetsminnet och kan avgöra vilket som är rätt vid 1 bitfel och rätta datat _eller_ paritetsminnet så länge det inte är mer än ett fel.)

Har du något annat sätt att kolla om filerna är felfria, tex. mot backup (innan paritetskontrollen gjordes) med samma/spegling av fil-hieraki och med rsync med flagga 'c' liknande:

"rsync -ca -i -i --links --compare-dest=/FILPATH/REFDIR/ /FILPATHS/POSSIBLE_CORRUPT_DIR/ /FILPATH/CHECK_DIR/"

(observera / / mellan filpatharna ovanstående med dubbel mellanslag för att synas tydligare, normalt bara enkel mellanslag)

Med denna metod går rsync igenom /FILPATH/POSSIBLE_CORRUPT_DIR/ och jämför med /FILPATH/REFDIR/ och alla filer som inte är exakt lika, ligger på samma ställe i trädet eller att det finns ytterligare filer som inte finns i /FILPATH/REFDIR/ så läggs en kopia i /FILPATH/CHECK_DIR/

(kom ihåg att kolla att alla pathar pekar rätt, stämmer filhierakin efter sista namnet och '/' inte exakt mot varandra så kommer du att fylla /FILPATH/CHECK_DIR/ med filer. - kan vara lämpligt att prova på mindre känsliga direktorys först eller på snapshots)

Obs. kopierar - ovanstående raderar inte filer, och det kommer att ta tid eftersom varenda byte i båda filrepositorierna kommer att kontrolleras om de är lika.

---

Är backuppen i annan mönster/filhieraki än det som ligger på disken och därmed inte kan traverseras med rsync.

så är en annan metod att använda "rmlint"

kommadosekvensen här kommer att jämföra /FILPATH/POSSIBLE_CORRUPT_DIR/ med /FILPATH/REFDIR/ och efter kommandot har körts så kommer det att generera en shellscript-lista som raderar alla filer i /FILPATH/POSSIBLE_CORRUPT_DIR/ som är _LIKA_ i /FILPATH/REFDIR/ oavsett placering i filhierakierna på respektive sida - och beroende på flagga satt kan filerna också ha olika namn men med samma binära innehåll och då raderas.

Denna övning _bör_ man göra på snapshot innan, som man kan skrota/ta bort och göra om igen om resultatet inte blev som det var tänkt.

Den vanliga disclaimen med att det görs på eget ansvar, läsa och förstå kommandot vad den gör etc. så är kommandot följande

"rmlint -T df -g -r -m -k /FILPATH/POSSIBLE_CORRUPT_DIR/ // /FILPATH/REFDIR/"

Resultatet är en bash-script (man får en sista varning att avsluta innan det exekveras när man startat scriptet, om man ångrar sig) som kommer att _TA_BORT_ alla filer i /FILPATH/POSSIBLE_CORRUPT_DIR/ som är (binärt) _lika_ med alla filer som ligger bakom '//' och därmed /FILPATH/REFDIR/ och det som är kvar är alltså filer som är nya eller inte är binärt lika med någon fil som finns i path bakom "//"

Path (kan vara flera) bakom "//" är alla filer skyddade, och dubbletter där kommer inte tas bort när man exekverar scriptet

- scriptet verifierar dessutom att filen finns kvar i referensen (/FILPATH/REFDIR/) precis innan den raderas i /FILPATH/POSSIBLE_CORRUPT_DIR/ och saknas filen i /FILPATH/REFDIR/ så raderas inte filen i /POSSIBLE_CORRUPT_DIR/

Obs det är på egen ansvar och läs manualen för 'rmlint' noga - och gör det på offringsbara kopior tills du har förstått hur den fungerar.

Permalänk
Medlem

@[SH]
Inga strömavbrott sen förra parity check som visade 0 errors, kört en gång till sen dess med men får lika många fel.

@xxargs

Har faktiskt SMART-kopior från precis innan min senaste parity check. Är nybörjare på detta har inte en aning om vad jag ska kolla efter.

Efter
Före

Vet inte var jag ska börja, hittade inga större skillnader i .txt filerna i \smart\

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt skaffa mig en installera unraid på en dator. Just nu har jag två 8tn diskar som jag tänkte använda för lagring och två 4tb som jag sedan tänkte använda som paritetsdisk(ar) och till sist två stycken SSD diskar på 120 Gb som write cache.

Mina frågor:
1. Funkar det att använda mina båda 4tb diskar (dvs totalt 8tb) som paritetsdrivar till lagringsdiskarna?
2. Kan jag lägga till paritetsdiskarna i efterhand? (just nu ligger det data på 4tb diskarna som jag tänker föra över till lagringsdiskarna.)
3. Kan jag lägga till write cache i efterhand? (väntar på kontrollerkort skall dyka upp i brevlådan)