För alla som vill köpa nya hörlurar.

Permalänk
Medlem

För alla som vill köpa nya hörlurar.

Så vill jag bara säga detta: Köp ett par hörlurar som har en utbytbar, löstagbar kabel. Tack vare detta så har jag haft samma hörlurar i tio år... Och lär fortsätta ha dem än längre. Kanske jag köper nya muffar i något skede men ljudet är hur bra som helst även med tio år gamla lurar. Skulle inte förvåna mig om dessa lurar levererar i tio år till.

Mängden pengar jag hade sparat om jag skaffat löstagbar kabel lurar för 25 år sen är multum. Med utbytbar kabel så är dina hörlurar nästan odödliga. Så även fast mina Shure hörlurar var dyra, så under en tio års period hade jag annars säkert haft 3-5 hörlurar (Glömmer hörlurarna i bland, och rusar ut ur rummet med dem på, vilket blir lite stress för kabel/anslutningar.).

Så, förrutom alla möjliga datapunkter och så när det kommer till hörlurar så är en utbytbar kabel i princip ett måste. Även fast du är en fattig student så är det valet ett jäkligt bra val. De hörlurar som har denna anslutning är i regel model super nice. Köp ett riktigt bra par lurar, och byt ut kabeln var 3-5 år.

Kabeln och kontakten är vad som kommer orsaka glappande och problem. När kabelbyte är ett val så är det bara att köra på.

Permalänk
Medlem

Instämmer, personligen köper jag inte ett par lurar som saknar enkelt utbytbart kablage, oavsett hur bra de annars må vara.

Permalänk
Medlem

Jag kör AKG k712 av exakt den anledningen. Löstagbar sladd är ett krav!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Bra att andra håller med. Blev bara att tänka på det när jag nyss köpt ny kabel till mina lurar. Köper du ett par bra lurar med utbytbar sladd så kommer de säker leverera i... 25-30 år. Så utöver hela ens liv behöver du kanske 3 hörlurar om de har utbytbar kabel.

Utan detta? Över hela ens liv? mmmmmhmh... Jag skulle säga kanske säga 30 par. Varje par kostar minst 150 euro per par om man köper någorlunda bra grejer. Köper ni ett par med utbytbar sladd så är det.. I princip. Du är klar. Det är fixat för resten av livet. Ok.. Kanske du vill köpa ett par nya lurar var 30 år.. Men hur många såna har du?

Permalänk
Medlem

Köpte precis mina endgame lurar med fast kabel.
Sådant är Stax livet.

Man kan också "tjäna" pengar på att inte behöva uppgradera.

Permalänk
Medlem

Lurar med löstagbar kabel har en mekanisk kontakt som kan börja glappa och orsaka problem i sig. Lurar med fast kabel kan man öppna och löda om ifall det krisar, även om det kräver lite händighet förstås.

Permalänk
Medlem

Köper lurar utan kabel istället

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Sitt med hörlurarna :).

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vad de får stå ut med också. Mina Aurvana som jag har här på jobbet har använts flitigt i 8 år eller så nu. Har väl fått sig några få sladdryck och tappats några gånger, men har stått pall för de få gånger det hänt.

Men visst, tänker inte säga emot att löstagbar kabel är nice. Synd bara att det är relativt ovanligt för in ear monitors, vilket jag uteslutande använder när jag är utomhus, och som har en större tendens att börja glappa.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag har hört att det finns något nytt som heter bluetooth som inte använder sladdar alls, kan det vara värt att testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Jag har hört att det finns något nytt som heter bluetooth som inte använder sladdar alls, kan det vara värt att testa?

Bluetooth kräver en inbyggd förstärkare och batteri i hörlurarna. Har man en DAC/AMP i hög kvalite och ett bra hifi-lurar får man bättre ljudkvalite med sladd. Men det är oftast värt kompromissen när man är på resande fot och använder mobilen för musik. Jag kör bluetooth när jag reser, men alltid lurar med sladd hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Lurar med löstagbar kabel har en mekanisk kontakt som kan börja glappa och orsaka problem i sig. Lurar med fast kabel kan man öppna och löda om ifall det krisar, även om det kräver lite händighet förstås.

En mekanisk kontakt går också att löda om, eller i värsta fall byta ut om det inte bara är lödningen som släppt. Betydligt större risk för ett brott på kabeln.

Permalänk
Medlem

@Mieriola: Där har du istället livslängden på batteri som i bästa fall är 5år.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

En mekanisk kontakt går också att löda om, eller i värsta fall byta ut om det inte bara är lödningen som släppt. Betydligt större risk för ett brott på kabeln.

Visst, men jag skulle aldrig begränsa mitt köp av lurar beroende på löstagbar sladd eller inte. Ljudet kommer i första hand. Som sagt går det att reparera på de flesta lurar. Är man inte händig så kanske man känner någon som är elektriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Köpte precis mina endgame lurar med fast kabel.
Sådant är Stax livet.

Man kan också "tjäna" pengar på att inte behöva uppgradera.

Spara, tjäna är när någon/något utför någon form av arbete.

Förstår dock inte riktigt vad du menar, allt slits vissa saker/delar är mer utsatta än andra. Eller miss förstod jag dig?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par Sennheiser Momentum, och när sladden behövde bytas kostade en ersättningssladd lika mycket som halva hörlurarna. Så det var ingen besparing direkt. I stället klippte jag bort delen som glappade och satte på en ny 3,5 mm kontakt, men det har nackdelen att sladden är kortare och att den nya kontakten är klumpigare och plastigare.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Visst, men jag skulle aldrig begränsa mitt köp av lurar beroende på löstagbar sladd eller inte. Ljudet kommer i första hand. Som sagt går det att reparera på de flesta lurar. Är man inte händig så kanske man känner någon som är elektriker.

Ska vara enormt bra och unika lurar i så fall, i alla andra fall så finns det bergis ett vettigt alternativ med enkelt utbytbar kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Ska vara enormt bra och unika lurar i så fall, i alla andra fall så finns det bergis ett vettigt alternativ med enkelt utbytbar kabel

Mina nuvarande "hemmalurar" har löstagbar sladd. Men jag håller inte med trådskaparen att det är så viktigt för hörlurar.

Permalänk
Medlem

Håller helt med dig, hade velat ha på mina DT770/990:s dock.

Permalänk
Medlem

Köper hellre hörlurar som går att ta isär utan att förstöra dem, och byta kabel själv genom att löda fast ledarna. Kontakter brukar börja glappa och kan också gå sönder om man t.ex. tappar lurarna. Men visst, vet man med sig att man vägrar öppna upp sina hörlurar för att byta kabel så är det ju bra med alternativ.

Skrivet av Floskel:

Håller helt med dig, hade velat ha på mina DT770/990:s dock.

Vettiga tillverkare tillhandahåller reservdelar för sina hörlurar. Till dt770/990/880 finns det utbyteskablar. Allt som krävs är en lödkolv och lite tålamod. https://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt_770_pro_ersatzkabel...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Mina nuvarande lurar har löstagbart och de flesta jag testat har haft det men det är inte ett krav, ljudkvalitén går först så det skulle inte vara ett hinder ifall favoritluren råkade ha fast kabel. Är man hörlursfantast vill man ofta bara testa nytt hursomhelst "ifall att det finns något bättre" eller för att uppleva något nytt. Har dock problem att hitta något jag gillar ännu mer då allting låter ju ungefär som jag vill ha det och andra lurar har jag bara hittat olika fel på i ljudbilden.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag håller med men... Har ni testat att vara försiktiga med hörlurarna?

Mina nuvarande in-ear har jag haft i fyra år, de har använts nästan dagligen i fyra år utan att ha gått sönder. Jag bytte de eftersom jag tappade bort dom jag hade innan. De innan hade jag väl åtminstone fem år utan att kabeln gick sönder.

Om klumpiga jag klarar av att inte ha sönder grejerna är jag nästan övertygad om att även ni klarar av det.

Mina hemmalurar har dock löstagbar kabel vilket jag älskar. Inte så mycket p.g.a. det ni säger utan mer för att jag kunde byta den till en kortare kabel. Vem behöver 135 meter kabel när man sitter vid datorn?

Permalänk
Medlem

@Fulci: Nja.. Saken är den att de lurar som jag hittar med utbytbar kabel är alla av modelen bättre från företag som Shure och Sennheiser så inte som att man måste välja bottenskrap för att ha utbytbar kabel.

Och visst vore det enkelt att vara "försiktig" med lurarna men det i sig har ju lite med sina personliga egenskaper att göra.

Som en annan poäng så är ljudet från Bluetooth hörlurar inte något vidare: Har förvisso inte testat top-segmentet men när man räknar in batteri faktorn så känns trådlösa rullar inte som en bra grej för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hmm, mina Bose QC15 har löstagbar kabel. De började strula för ett par veckor sedan. Det är den högra "kåpan" som det nu mera inte kommer något ljud ifrån. Sladden sitter ansluten i den vänstra kåpan. Så någon lösning inuti den högra kåpan har antagligen släppt.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Hmm, mina Bose QC15 har löstagbar kabel. De började strula för ett par veckor sedan. Det är den högra "kåpan" som det nu mera inte kommer något ljud ifrån. Sladden sitter ansluten i den vänstra kåpan. Så någon lösning inuti den högra kåpan har antagligen släppt.

Eller en anslutning i den vänstra, eller ett kabelbrott någonstans däremellan, för visst är de något böjbara?

Om du har garanti kvar borde den gälla annars är det bara att leta rätt på skruvmejseln och öppna den. Finns garanterat en guide på nätet om du är orolig att slita sönder något.

Mina Sennheiser HD598 gick sönder för något år sedan och öppnade lurarna. Såg inget som var fel så jag satte ihop den igen och helt plötsligt fungerade allt. Ibland har man flyt

Permalänk
Medlem

Förstår syftet om man har med sig lurarna jämt och överallt. Mina som hänger hemma vid datorn ser jag inte hur kabeln ska kunna gå sönder på.

Gör den det får man väl bara löda dit en ny.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

@Trunk: Tack för idéerna, men jag är tämligen säker på att felet är i den högra kåpan. Först så började ljudet glappa lite, och om man då lite försiktigt knackade på kåpan så kunde ljudet hoppa igång igen. Detta knep funkade i ca 1-2V, nu är det stendött. Då det tyder på att glappet var i den högra kåpan. Garanti har jag svårt att se att det skulle finnas kvar. Gissar att de är ca 5 år gamla (minst), så jag får plocka fram skruvmejslarna!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Fast kabel eller inte bryr jag mig föga i, Det är ljudet som är det väsentliga, Och går dom sönder köper jag nya. Alltid kul med nya saker 👨‍🎤

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par Sennheiser lurar för något år sedan som har löstagbar kabel. Det tråkiga är bara att det är endast Sennheiserns egna special-ljudkabel som passar. Vet inte hur det är med andra märken, men att endast byta ut mot en en ny 3.5mm ljudkabel hade ju varit mer behändigt.

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Fast kabel eller inte bryr jag mig föga i, Det är ljudet som är det väsentliga, Och går dom sönder köper jag nya. Alltid kul med nya saker 👨‍🎤

Tyvärr gör sådana tankegångar att fler och fler produkter medvetet designas för att inte hålla så länge som möjligt. Tycker det är synd att folk kör hårt på "slit och släng".

Skrivet av GuPe96:

Jag köpte ett par Sennheiser lurar för något år sedan som har löstagbar kabel. Det tråkiga är bara att det är endast Sennheiserns egna special-ljudkabel som passar. Vet inte hur det är med andra märken, men att endast byta ut mot en en ny 3.5mm ljudkabel hade ju varit mer behändigt.

Samma på mina HD598. När jag köpte de för 7-8 år sedan fick man bara en kabel på hundra meter (kanske en aning överdrivet) som hade en 6.5mm-kontakt samt en gigantisk adapter till 3,5 mm. Fick betala någon snubbe från England som sålde 3,5mm i lagom längd. Så småningom blev de väl så pass populära bland "normalt" folk att Sennheiser skickade med en kabel på 3,5 mm istället för 6,5 mm men det tog ett tag.

Omständigt men värt det. Antar att det idag finns miljoner försäljare på t.ex. ebay som säljer sådana kablar.