Permalänk
Medlem

Ny mobil

Använder mobilen till samtal, sms, internetdelning. Har lite appar mobilt bank id, sl reseplanerare. Tänker skaffa google meet och kanske en del andra appar men förmodligen inte särskilt många. Tar lite bilder som minnesfunktion men inte speciellt mycket. Mål att använda mobilen så länge som möjligt. Vad ska jag tänka på / titta efter?

Mvh Maria

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

Använder mobilen till samtal, sms, internetdelning. Har lite appar mobilt bank id, sl reseplanerare. Tänker skaffa google meet och kanske en del andra appar men förmodligen inte särskilt många. Tar lite bilder som minnesfunktion men inte speciellt mycket. Mål att använda mobilen så länge som möjligt. Vad ska jag tänka på / titta efter?

Mvh Maria

Vilken prisklass och storlek?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Gärna så billigt som möjligt. Storlek vet jag ingenting om.

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket för pengarna, 1790:- på NetOnNet.

Motorola E5 Plus: 6 tums skärm, 3GB minne, 32 GB lagring, dubbla SIM, 5000 mAh battery
Kom ut på marknaden maj 2018, senaste versionen av Android ( 8 Oreo).

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/motorola...

Permalänk

Annars har du Sony L1 som telia säljer för 995:-

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem

Sony L1, 990:-

Sony L1: 5,5 tums skärm, 2GB minne, 16 GB lagring, ett SIM, 2620 mAh battery
Kom ut på marknaden juni 2017, näst senaste versionen av Android ( 7 Nougat).

att jämföras med

Motorola E5 Plus, 1790:-

Motorola E5 Plus: 6 tums skärm, 3GB minne, 32 GB lagring, dubbla SIM, 5000 mAh battery
Kom ut på marknaden maj 2018, senaste versionen av Android ( 8 Oreo).

Permalänk
Medlem

Den där sony l1 är inte mycket att hänga i granen, fick den när jag förlängde abonnemanget, 1200 gav de mig för att ta emot den...
Gav den till min far, den räcker knappt en dag för honom, och då är det inte mycket skärmtid där.
Visst som extralur fungerar den ett tag, men inget att hänga i granen.

Köpte en moto x4 som jag är ruskigt nöjd med, samma storlek som min gamla galaxy s6, "vattentät" bra skärm, snabb, bra batteritid (8 1/2h BT, några timmar slösurf med full skärmstyrka och har 20% kvar, snabbladdning, bra kameror.

Nackdel är att det är dåligt med skal, t.ex. heltäckande med skydd för ingångarna.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@bog11: Tack för tipset men hade gärna tänkt mig en något lägre prislapp om möjligt.

Permalänk
Medlem

@moonblase: menar du att batteriet är dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

@bog11: Tack för tipset men hade gärna tänkt mig en något lägre prislapp om möjligt.

Om 990 kr är för högt skulle jag påstå att det inte är värt att köpa en telefon om du hittar någon under det. Kommer vara lite lagring så problem kommer uppstå, ram kommer vara typ 1 eller 2gb så kommer bli segare och segare. Osv.

Om du är ute efter en telefon under 990 kr tror jag ditt enda alternativ är att köpa begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

@bog11: Tack för tipset men hade gärna tänkt mig en något lägre prislapp om möjligt.

Vad menar du? Att mobilerna som du blivit tipsade om är för dyra?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Köp begagnat istället. Finns mycket att fynda för runt 1000:-.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Det var den föreslagna mobilen som kostade 1700 som jag tyckte hade en liten för hög prislapp. 1000 kr funkar.

Permalänk
Skrivet av Marial:

Det var den föreslagna mobilen som kostade 1700 som jag tyckte hade en liten för hög prislapp. 1000 kr funkar.

För 1000kr får du inget värt att köpa nytt, kolla på begagnade istället. Moto g5s eller någon Nokia hade jag satsat på, men då får du gå upp lite i prisklass. Tänk också på att du skall få säkerhetsuppdateringar, Till Moto g5s har Android Oreo 8.1 lanserats i Brasilien och är på G, dom rullar ut den stegvis. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad iPhone SE. Den kommer få uppdateringar i några år till.
Alla Android-telefoner i din prisklass kommer inte uppdateras, och därmed kan du bli hackad.

Förövrigt kommer Apple presentera nya iPhones imorgon kväll. Men de lär kosta mellan 8-11000kr.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marial:

Allt är relativt , det nån tycker är vettigt tycker andra är skräp.
Jag är själv Huawei frälst men har aldrig testat denna , men googla tester och video recensioner.
Lycka till / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Köpte den till min dotter, duger utmärkt för basic grejer och lite spelande om man vill. Dessutom bra batteritid.

Skrivet av Marial:
Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

@Marial:

Ja det är en bra bastelefon. Du får vad du betalar för.