Permalänk
Medlem

Telia IPTV och Linksys router

Hej,
Undrar om någon här på forumet kan ge mig lite vägledning.
Har Telia fiber med bredband, IPTV och IP-telefoni. Fick med en router från Telia, men har också en egen Linksys EA9500.

Vad jag vill göra:
Ersätta Telia-routern med min egen Linksys-router och få bredband, telefoni och två tv-apparater att fungera.

Har förstått att Linksys-routern kan konfigurera VLAN på ethernet-portarna 3 och 4.
Har försökt följande på "Ethernet-sidan":

Port 3 VID 845 Untagged
Port 4 VID 855 Untagged

Men på "Internet-sidan" blir jag lite konfunderad. Default står följande värden:
Port 1 VID 0 Tagged

Lät värdena stå på internet-sidan och klickade ok. Då får jag felmeddelandet att 0 som VID på internet-sidan är ogiltigt, ska vara mellan 3 och 4000-någonting.

Så, frågor:
- Är det över huvud taget möjligt att få Linksys-routern att göra det jag vill?
- Vad ska jag ange för värden på Internet-sidan?

Tacksam för svar!
FraMauro

Permalänk
Medlem

Kanske inte det svar du vill ha, men en tillfällig snabblösning är att brygga Telia-routern.

Då sköter Telia-routern fortfarande TV och telefoni, medan Linksys sköter resten. Kolla i Telias inställningar efter "DMZ" och aktivera den, sedan sätter du din Linksys i port 4. Om DMZ inte finns i inställningarna blir du tvungen att kontakta Telia och be dem brygga den åt dig.

Permalänk
Medlem

@dunis90:
Tack för svaret! ... Och inser att jag var otydlig. Linksys-routern är redan bryggad från Telia-routern. Linksys-routern bildar ett eget subnät. Men jag vill ta bort Telia-routern helt och hållet och bara köra på min Linksys-router - om det är möjligt.

Mvh
FraMauro

Permalänk

Du vill ha din wan-port taggad på både 845 och 855. Datapaket kommer ju in där taggade. Det är helt rätt som du skrivit att dom sedan ska skickas vidare till en intern nätverksport otaggat.

Permalänk
Medlem

@OlleDenStore:
Hej OlleDenStore,
Ja, det är en bra sammanfattning. Men jag begriper inte hur jag ska få till det med användargränssnittet på Linksys-routern. Den tillåter mig bara att ange ett VLAN-ID med tagg och prioritet.

Mvh
FraMauro

Permalänk

@FraMauro:
Aha! Jag gick in på http://ui.linksys.com/EA9500/ och kikade på UI:t efersom jag inte har en EA9500 själv, och jag förstår ditt problem. Man kan bara välja ett VLAN på wan-sidan så du får välja mellan antingen fungerande IP-tv eller fungerande IP-telefoni
Antingen får du brygga telia routern, skälla på Linksys tills dom släpper en bättre firmware, eller köpa en switch med vlan stöd att sätta framför din EA9500 tyvärr. Om du känner dig händig kan du prova att flasha in LEDE.

Permalänk
Medlem

@OlleDenStore: Hej igen, ja, du har nog rätt. Jag tror jag satsar på switchen (tack för tipset, den såg ju helt ok ut!) och skälla på Linksys. Flashningen vore ju en kul utmaning, men som småbarnsförälder vet jag inte hur jag ska hitta tiden.

Mvh
FraMauro

Permalänk

@FraMauro:
Jag kan förstå det Jag kör själv den switchen. Funkar klockrent efter att jag uppdaterade den till den senaste firmwaren. Kolla det när du får den så blir det säkert bra.

Permalänk
Medlem

Nu har du ju redan en elegant lösning planerad, men en möjlighet att slippa Telias router, och ändå köra eget, men slippa VLAN-switchar är att koppla en TV-box direkt på bredbandsswitchens TV-port (grön), (Inteno eller CTS), och att köra med Asus-router (som klarar att plocka ut signal till 1 tv-box till din andra TV) i stället för Linksys. Detta förutsätter iofs då att du har inkommande fiber i närheten av första TV:n, och att du inte är väldigt fäst vid din Linksys Har ingen aning om vad Linksysen kostar jämfört med VLAN-switchbehovet.

Permalänk
Medlem

Hej Joalin,
Tackar, det är ju ingen dum idé! Ena tv:n på Intenons gröna port, den andra tv:n via Linksys (kan konfigurera ett VLAN ID på WAN-sidan på den). Telefonen via någon annan lämplig port på Intenon (men behöver väl någon manick emellan Inteno-porten och telefon-kontakten), samt bredbandet via Linksys. Värt att pröva!

Mvh
FraMauro

Permalänk
Medlem

Oj, ja vad bra, då är det bara att prova ju. Tror du behöver kunna köra IGMP snooping i din Linksys för att TV ska fungera med. Men det sparar ju en hel del utrustning så. Sedan så köper du en telefoniadapter typ Tilgin tex och kopplar in i blåa porten på Intenon. Du behöver pinkoder från Telia, men kolla med dem innan så det finns att hämta ut.

Permalänk
Medlem

@joalin: Jag har möjlighet att filtrera multicast på Linksys. Det kanske löser IGMP snooping..?

Mvh
FraMauro

Permalänk
Medlem

Vlan Telia Linksys

@FraMauro: Jag har precis installerat en sådan uppsättning fast med en billigare Linksys router.
Efter lite samarbete med engelska supporten hos Linksys fick jag reda på att dom har haft framgångar med att använda VLAN 101 för internet.

Testa om det fungerar för dig med.