Knas vid bilköp, kan man polisanmäla personen?

Permalänk
Medlem

Knas vid bilköp, kan man polisanmäla personen?

Hej,

Dottern gick och köpte en begagnad bil. I annonsen så stod det att bilen skulle vara besiktigad och skattad. Precis efter köpet så ställde den gamla ägaren av bilen för att få tillbaka skattepengarna på den. När dottern försöker ringa upp personen så lägger han på och blockar numret.

Kan man polisanmäla detta som bedrägeri eller nåt?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Hur gjordes ägarebytet på bilen?

Använd Appen nästa gång så bytts ägare direkt.

Alternativt så upprätta en polisanmälan men det lär ju inte gå någonstans då ord står mot ord.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Dottern gick och köpte en begagnad bil. I annonsen så stod det att bilen skulle vara besiktigad och skattad. Precis efter köpet så ställde den gamla ägaren av bilen för att få tillbaka skattepengarna på den. När dottern försöker ringa upp personen så lägger han på och blockar numret.

Kan man polisanmäla detta som bedrägeri eller nåt?

Se det som läropengar tyvärr.
Visst ni kan polisanmäla det och försöka kräva pengarna tillbaks, men vid bilköp så ska antingen båda följa med och posta ägarbeviset, eller så gör ni det via trafikverkets app och bankid. Detta för att det inte ska fuskas.

Ska säljaren skicka det, kan denne skita i det och sen säga att ni stulit bilen
Ska köparen skicka det, kan denne skita i det och dra på sig massa p-böter och trängselavgifter som kommer till ägaren dvs. Säljaren.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv

I lilla landet laglöst är det lönlöst att ens försöka.

Polisanmälan kommer inte leda någonstans.

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Nu vet jag inte vad det står för datum på ägarbytespapprena men detta står på transportstyrelsens hemsida, som jag fattar det, står det samma datum på papprena och som avställningen så skall pengarna till din dotter, kolla direkt med transportstyrelsen.

"Ägarbyte i samband med avställning

Om du ställer av ett fordon, behöver du inte längre betala fordonsskatt. Om det finns överskjutande fordonsskatt, återbetalar vi den. Återbetalningen gör vi till den person som är registrerad som ägare vid avställningstillfället. Om fordonet ställs av i samband med ett ägarbyte, så återbetalar vi skatten till den nya ägaren.
Du kan inte begära avställning från ett datum bakåt i tiden!

Avställningen räknas från den dag en fullständig anmälan kommer till oss. Observera att detta kan innebära att fordonet är påställt från dagen för ägarbytet (enligt anmälan) och fram till dagen för avställningen (anmälans ankomstdatum). Det innebär att den nya ägaren under denna tid är skyldig att ha en trafikförsäkring (gäller motordrivna fordon) och att skatt inte återbetalas för dessa dagar."
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskat...

(Tyvärr är jag dock tveksam på att ni får tillbaka något om det redan är utbetalt till den gamla ägaren.. men ändå.)

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Lär tyvärr inte leda någonstans med polisanmälan.
Råkade själv ut för bedrägeri på Tradera när jag köpte ett par hörlurar.
Polisanmälde det och la fram alla bevis, kontouppgifter till säljaren, kontoutdrag från mig, bilder på massor av fakeannonser från bedragaren på olika konton, mail från Tradera där de bekräftar att de stängt av användaren pga bedrägeri och flertalet rapporter från andra användare på tradera som blivit utsatta från samma person.

Tog ett par månader sen kom det ett brev i brevlådan där det stod "Utredningen läggs ner då brott inte kan styrkas". Man tappar verkligen förtroendet för rättsväsendet.

Permalänk
Medlem

Får nog stämma in.
Tror inte polisen kommer ta tag i det.

Värre är ju att alla bilhandlare gör samma sak fast skillnaden är att dom nämner inget om att bilen är avställd fast den alltid är det.
Men i detta fall har ni ju blivit lovade något som visat sig inte stämma.

Jag har iaf lärt mig att alltid spara alla blocketannonser som PDF.

Permalänk
Medlem

hur är kontraktet formulerat exakt?

Det är ett ett avtalsbrott enligt köplagen - en polisanmälan kan jag säga att det är ingen mening att göra. Självklart kan du göra en, men den kommer läggas ner direkt med hänvisning "brott kan ej styrkas eller spaningsupplag saknas. Ni får driva en civilrättslig process och i bästa fall kan ni få igen kostnaden för skatten som ni får betala, dvs de där tusenlapparna eller hundralapparna. Att driva civilprocessen till domstolen/kronofogden kostar från ca 750kr om jag minns rätt så det är frågan om det är värt det.

Ja det finns r**hål i världen, och som moonblase säger... "läropeng". surt som faen är det.

Personligen hade jag nog, bara för att jag har kunskaperna och sånt agg mot dessa personer dragit processen till det yttersta och faktiskt gått till kronofogden och betalat de 750 kronorna för att få ett betalningsföreläggande att få tillbaka pengarna från den här personen OM DET FINNS ETT SKRIFTLIGT KONTRAKT SÅ ATT DET ÄR BOMBSÄKERT. om ni bara har ett muntligt kontrakt, glöm det. visst ska ett muntligt kontrakt i teorin också vara lika gällande, men bevisbördan är för krånglig för att den ska vara det i praktiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Se det som läropengar tyvärr.
Visst ni kan polisanmäla det och försöka kräva pengarna tillbaks, men vid bilköp så ska antingen båda följa med och posta ägarbeviset, eller så gör ni det via trafikverkets app och bankid. Detta för att det inte ska fuskas.

Ska säljaren skicka det, kan denne skita i det och sen säga att ni stulit bilen
Ska köparen skicka det, kan denne skita i det och dra på sig massa p-böter och trängselavgifter som kommer till ägaren dvs. Säljaren.

Problemet blir väl att även om båda är med och postar det så är det ju inget som hindrar förra ägaren från att logga in på transportstyrelsen eller vad det är och ställa av bilen innan ägarbyte blivit registrerat hos instans. Så om det är någon som ska lära något av det här så är det förra ägaren. Oavsett om det blir nåt av det eller inte.

Skulle det gjorts rätt så skulle man ju använt appen för då hade ägarbytet blivit gjort på en gång. Men det är väl långt ifrån alla som känner till att den möjligheten finns.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Så ägarbytet har gått igenom som jag förstår det men säljaren har ställt av den så den inte är skattad längre?

Beroende på hur det har skrivits i annonsen så vet jag inte ens om jag skulle kalla det bedrägeri.

Att den är skattad enligt annonsen säger bara att den är skattad när annonsen läggs upp. Inget om att säljaren bjuder på återstående skatt. Lite som att säga att den är påställd för att tydliggöra att den kan provköras och inte bara stått i garage senaste åren.

Kan lätt ses som missförstånd som skulle klargöras i köpekontrakt eller åtminstone muntligt före köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Dottern gick och köpte en begagnad bil. I annonsen så stod det att bilen skulle vara besiktigad och skattad. Precis efter köpet så ställde den gamla ägaren av bilen för att få tillbaka skattepengarna på den. När dottern försöker ringa upp personen så lägger han på och blockar numret.

Kan man polisanmäla detta som bedrägeri eller nåt?

Ta lärdom av detta och gå vidare. Inte värt att bråka och ägna tid åt detta.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Som andra redan skrivit, din dotter blev tyvärr "aegd" av säljaren då det är helt lagligt.

Permalänk
Medlem

Ja det är väl bara att acceptera att i det här landet lönar det sig att vara kriminell.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag hade anmält i vilket fall som helst, finns ingen anledning till att inte anmäla.

Permalänk
Medlem

Du skriver själv att bilen ställdes av efter köpet och då borde den inbetalda skatten tillfalla den nya ägaren vilket i det här fallet är din dotter. Gjordes ägarbytet i efterhand eller hur menar du?

Även om ägarbytet skedde pappersvägen (tips: genomför alltid ägarbyte i appen för att undvika problem) så borde inte den förra ägaren kunna komma åt skatten oavsett. Det är möjligt att pengarna har betalats ut om personen var snabb och ställde av bilen t.ex. via appen innan ägarbytet hann registreras men i så fall borde väl utbetalningen vara ogiltig? Jag har ingen koll på det juridiska men hör av er till Transportstyrelsen och fråga vem de anser vara ägare till bilen under det datum som anges i ägarbytet.

Det är möjligt att de anser att du inte är ägare till bilen förrän ägarbytet faktiskt har ägt rum och i så fall finns det inte mycket ni kan göra för att få tillbaka pengarna då det sker en viss fördröjning mellan affären och det faktiska ägarbytet när man väljer att skicka in papper istället för att göra det i appen. Det beror som sagt även på hur annonsen var formulerad, om det inte uttryckligen framgick att bilen skulle vara skattad till <datum> så har ni tyvärr inget att hämta där heller.

Edit: Om ni kan styrka tidpunkten för köpet via t.ex. Swishbetalning så borde det rimligtvis gå att bevisa att du/ni ägde bilen då den ställdes av. Huruvida Transportstyrelsen bryr sig om det är en annan fråga.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Administrativ avgift

@FlashTec: Tyvärr är det civilrätt med detta men det kostar mer än det smakar. Följ gärna trafikverkets rutiner som finns på hemsidan (Dvs använd appen och se att allt går igenom osv)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@FlashTec: Tyvärr är det civilrätt med detta men det kostar mer än det smakar. Följ gärna trafikverkets rutiner som finns på hemsidan (Dvs använd appen och se att allt går igenom osv)

Jag kan inte nog understryka hur viktigt detta är. Om köparen t.ex. anger ett ogiltigt personnummer kommer ägarbytet inte att gå igenom och du står fortfarande registrerad som ägare på en bil som kanske är oförsäkrad (150kr/dag) samtidigt som diverse böter trillar in och det är bara att se glad ut och betala.

En annan viktig sak att kolla upp som jag tror att de flesta inte har koll på är lån då lån alltid är kopplade till bilen och inte ägaren. Om du köper en belånad bil och inte ser till att lånet blir löst vid köpet kan du alltså få betala fullpris för bilen samtidigt som du blir betalningsskyldig för det återstående lånet.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

En annan viktig sak att kolla upp som jag tror att de flesta inte har koll på är lån då lån alltid är kopplade till bilen och inte ägaren. Om du köper en belånad bil och inte ser till att lånet blir löst vid köpet kan du alltså få betala fullpris för bilen samtidigt som du blir betalningsskyldig för det återstående lånet.

Det stämmer inte riktigt. Kreditköp på bilar brukar ha återtagandeförbehåll vilket innebär att bilen inte får överlåtas och kreditgivaren kan ta tillbaka bilen om betalningarna inte sköts. Du som köpare kan inte bli betalningsskyldig för det återstående lånet, däremot kan du bli av med bilen.

Återtagandeförbehåll kan dock inte göras gällande vid godtrosförvärv. Om det sen har någon praktisk betydelse vid vanliga bilköp vet jag inte. Jag kan tycka en köpare borde kolla bilregistret innan köp och där framgår om bilen är kreditköpt eller inte. Godtrosförvärv har dock ansetts giltigt vid exekutiv försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Du skriver själv att bilen ställdes av efter köpet och då borde den inbetalda skatten tillfalla den nya ägaren vilket i det här fallet är din dotter. Gjordes ägarbytet i efterhand eller hur menar du?

Även om ägarbytet skedde pappersvägen (tips: genomför alltid ägarbyte i appen för att undvika problem) så borde inte den förra ägaren kunna komma åt skatten oavsett. Det är möjligt att pengarna har betalats ut om personen var snabb och ställde av bilen t.ex. via appen innan ägarbytet hann registreras men i så fall borde väl utbetalningen vara ogiltig? Jag har ingen koll på det juridiska men hör av er till Transportstyrelsen och fråga vem de anser vara ägare till bilen under det datum som anges i ägarbytet.

Det är möjligt att de anser att du inte är ägare till bilen förrän ägarbytet faktiskt har ägt rum och i så fall finns det inte mycket ni kan göra för att få tillbaka pengarna då det sker en viss fördröjning mellan affären och det faktiska ägarbytet när man väljer att skicka in papper istället för att göra det i appen. Det beror som sagt även på hur annonsen var formulerad, om det inte uttryckligen framgick att bilen skulle vara skattad till <datum> så har ni tyvärr inget att hämta där heller.

Edit: Om ni kan styrka tidpunkten för köpet via t.ex. Swishbetalning så borde det rimligtvis gå att bevisa att du/ni ägde bilen då den ställdes av. Huruvida Transportstyrelsen bryr sig om det är en annan fråga.

Som jag fattat saken nu då jag inte själv var närvarande vid köpet, så frågade dottern om dom kunde ta det via nån app men säljaren hävdade att han inte hade något bankid så det gick inte. Papperna skrevs på och postades men under tiden dom var på väg till transportstyrelsen för registrering av ägarbyte så gick han in via datorn eller nåt och ställde av bilen. Bilen stod ju då fortfarande i registret som registrerad på säljaren och därför gick skatten tillbaka till honom. Som jag ser det så har han haft till uppsåt att ställa av bilen när dom åkte därifrån för att få tillbaka skattepengarna.

Jag kan ju tycka att ägarbytet borde räknas från att dom skrivit papperna. Men osäker på den punkten.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det stämmer inte riktigt. Kreditköp på bilar brukar ha återtagandeförbehåll vilket innebär att bilen inte får överlåtas och kreditgivaren kan ta tillbaka bilen om betalningarna inte sköts. Du som köpare kan inte bli betalningsskyldig för det återstående lånet, däremot kan du bli av med bilen.

Återtagandeförbehåll kan dock inte göras gällande vid godtrosförvärv. Om det sen har någon praktisk betydelse vid vanliga bilköp vet jag inte. Jag kan tycka en köpare borde kolla bilregistret innan köp och där framgår om bilen är kreditköpt eller inte. Godtrosförvärv har dock ansetts giltigt vid exekutiv försäljning.

Tack för rättelsen! Resultatet är ju dock detsamma, att man betalat för en bil som man inte äger.

Skrivet av FlashTec:

Jag kan ju tycka att ägarbytet borde räknas från att dom skrivit papperna. Men osäker på den punkten.

Visst är det så men problemet är som sagt handläggningstiden. Kan ni bevisa att köpet genomfördes innan avställningen skedde kan det åtminstone finnas en pytteliten chans att få tillbaka pengarna. Jag tror dock inte att Transportstyrelsen lägger något större värde i ett klockslag för betalning som bevis och de kommrt troligtvis att be er se det som läropengar även om de kanske uttrycker sig på annat vis.

Det ska för övrigt inte krävas något bank-ID om det inte är något de infört nyligen. Senast jag sålde en bil krävdes det dock svenskt körkort då man var tvungen att uppge körkortsnumret som identifiering men det kan hända att man numera kan välja vilket indentifieringssätt man vill använda sig av (eller om man man nu är helt låst till bank-ID för extra säkerhet).

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Tack för rättelsen! Resultatet är ju dock detsamma, att man betalat för en bil som man inte äger.
Visst är det så men problemet är som sagt handläggningstiden. Kan ni bevisa att köpet genomfördes innan avställningen skedde kan det åtminstone finnas en pytteliten chans att få tillbaka pengarna. Jag tror dock inte att Transportstyrelsen lägger något större värde i ett klockslag för betalning som bevis och de kommrt troligtvis att be er se det som läropengar även om de kanske uttrycker sig på annat vis.

Det ska för övrigt inte krävas något bank-ID om det inte är något de infört nyligen. Senast jag sålde en bil krävdes det dock svenskt körkort då man var tvungen att uppge körkortsnumret som identifiering men det kan hända att man numera kan välja vilket indentifieringssätt man vill använda sig av (eller om man man nu är helt låst till bank-ID för extra säkerhet).

Vet faktiskt inte hur det ligger till med identifikationen.

Tror alla kan lärdom av det här, se till att använda appen vid köp/försäljning av fordon

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar din dotter att ringa transportstyrelsen och höra hur det ligger till med skatten.

Skickades från m.sweclockers.com