Dedikerad minidator för fildelning

Permalänk
Medlem

Dedikerad minidator för fildelning

Har funderat ett tag på att skaffa en separat burk som bara ska sköta fildelning och den ska också vara igång 24/7. Kraven är enkla,
- Liten till storleken, tänker mig typ en mini pc eller cube pc.
- Tyst, nåt som kan stå på dygnet runt utan att föra oväsen.
- Kommer köra Windows 7 eller 10 så ska klara dessa OS.
- Enda externa program som kommer köras blir AV, torrentklient och nåt underhållsprogram.

Funkar en Intel NUC för dessa ändamål? Nåt ni kan rekommendera?
Tänker mig en budget på max 3000kr inklusive minne.

Permalänk
Medlem

Varför inte en dedikerad NAS? de är ju specifikt gjorda för fildelning i nätverk och många kan köra de program du vill ha. När man tar hänsyn till storlek på externa hårddiskar och ett nätagg så blir det inte mycket större och dessutom mycket enklare då du bara har en burk istället för NUC, externa HDDs, nätagg och alla kablar där emellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Caper: Kolla på en HPe microserver gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

Varför inte en dedikerad NAS? de är ju specifikt gjorda för fildelning i nätverk och många kan köra de program du vill ha. När man tar hänsyn till storlek på externa hårddiskar och ett nätagg så blir det inte mycket större och dessutom mycket enklare då du bara har en burk istället för NUC, externa HDDs, nätagg och alla kablar där emellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det har du ju helt rätt i och har faktiskt inte tänkt på det. Men det problemet jag kan se (kanske inte är nåt problem) är att de trackers jag använder har specifika krav på torrentklienter som är "godkända" och jag kan bara se de vanligare klienterna, typ QBittorrent, uTorrent, Transmission osv. men där finns inga NAS nedladdningsklienter vad jag kan se. Så mao behöver jag en NAS som klarar att köra nån av ovan nämnda klienter istället för deras inbyggda. Finns det och vad bör man kolla på i så fall?

Behöver verkligen inget super avancerat men nåt som åtminstone klarar att ge mig max hastighet så att jag kan utnyttja min 250/100 uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt för lagring? SSD eller HD? Flera HD's?
Med SSD lagring så blir en billig NUC utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Ja, det har du ju helt rätt i och har faktiskt inte tänkt på det. Men det problemet jag kan se (kanske inte är nåt problem) är att de trackers jag använder har specifika krav på torrentklienter som är "godkända" och jag kan bara se de vanligare klienterna, typ QBittorrent, uTorrent, Transmission osv. men där finns inga NAS nedladdningsklienter vad jag kan se. Så mao behöver jag en NAS som klarar att köra nån av ovan nämnda klienter istället för deras inbyggda. Finns det och vad bör man kolla på i så fall?

Behöver verkligen inget super avancerat men nåt som åtminstone klarar att ge mig max hastighet så att jag kan utnyttja min 250/100 uppkoppling.

Kör en Synology NAS själv och är suppernöjd, den kör Sonarr, Radarr, PLEX och deras torrent klient.

Ser att Transmission finns på https://synocommunity.com/

Permalänk
Medlem

@teejee:

I nuläget har jag bara 1st 3.5tums HDD som är tänkt att användas för lagring. Men jag misstänker att en NAS med bara en slot är lika dyr som en med två platser så det är väl en sån jag eftersöker. Synology Diskstation 2 serien verkar vara populär, går det köra andra torrentklienter på en sån än deras egna inbyggda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Kör en Synology NAS själv och är suppernöjd, den kör Sonarr, Radarr, PLEX och deras torrent klient.

Ser att Transmission finns på https://synocommunity.com/

Ser ju riktigt lovande ut, massa appar man kan köra tydligen. Lutar nog åt en Synology burk just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Ser ju riktigt lovande ut, massa appar man kan köra tydligen. Lutar nog åt en Synology burk just nu.

Har du speciella krav på torrentklienter så ska du nog kolla ordentligt att det funkar med synology NAS istället för PC.
Själv kör jag torrent på min Synology med deras egna klient, det funkar för mina behov.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju inflika med mina egna upplevelser.
Jag hade en Synology Ds212j med 2x3tb i mirror.
På denna så använde jag Transmission, vilket fungerade faktiskt helt OK med bra hastigheter ner.
Använde den som man hittar på https://synocommunity.com .

Anledningen till varför jag inte använder den längre är att
1: Den blev långsammare efter varje system uppdatering
2: VPN klarade den inte av så bra pga Cpu, dödade min torrent hastighet totalt.

Så egentligen så antar jag att en mer bastant och nyare modell bör passa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Jag kan ju inflika med mina egna upplevelser.
Jag hade en Synology Ds212j med 2x3tb i mirror.
På denna så använde jag Transmission, vilket fungerade faktiskt helt OK med bra hastigheter ner.
Använde den som man hittar på https://synocommunity.com .

Anledningen till varför jag inte använder den längre är att
1: Den blev långsammare efter varje system uppdatering
2: VPN klarade den inte av så bra pga Cpu, dödade min torrent hastighet totalt.

Så egentligen så antar jag att en mer bastant och nyare modell bör passa dig.

Ok, bra att veta. Sitter och tittar lite på olika NASar men det är ju en djungel av produkter..

Eftersom jag kör VPN direkt på router så spelar det väl mindre roll med CPU kraft i NAS eller är jag fel ute då?

Sen vill jag helst ha en NAS med Plex klient så att jag kan komma åt media när jag är ute och reser.
Hittade den här listan med Plex stöd för olika NASar men nån ni kan rekommendera som klarar transcoding på ett effektivt sätt?
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4oOLPRtCkgUxU0jdj3tmMPc/htmlview

Permalänk
Medlem

Bestämt mig för en Synology DS118 som jag nu lagt en beställning på. Räcker med 1st HDD slot för mina behov och ska funka bra att köra Transmission om jag förstår allt rätt. Sen klarar den ju 4k transkodning vilket är en bonus för mig. Bra pris också.

http://test.pctidningen.se/test/nas/synology/synology-ds118/