Permalänk
Medlem

Coilwhine från RGB strip?

Hallåj!

Får coilwhine liknande ljud från min Phanteks Combo RGB led strip som jag nyligen installerade.
Har moderkortet MSI Z370 SLI PLUS och den har en rgb header.
Varför får jag coilwhine liknande ljud? Det är inte alla färger som låter lika, blå låter mindre men vitt låter som bara den :/
Ser jättefint ut annars..
visste inte var jag skulle lägga denna tråden

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

@linuzzy: går det att koppla dom direkt till nätagget eller måste det tas från moderkortet.

Permalänk
Medlem

Att vitt låter mest indikerar ju på att det är strömförsörjningen på moderkortet som spökar. Själva LED-strippen ska inte kunna ge ifrån sig några ljud, det är ju bara LEDs och motstånd. Antar att det är 4-pin, 12V plus R, G och B. Du kan ju testa att ta 12V direkt från nätagget via lämplig kontakt, lättast vore väl med "jumper wire"/kopplingskabel. Annars misstänker jag att det inte finns så mycket att göra då det troligen är någon komponent på moderkortet som ger ifrån sig ljudet.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuzzy:

Hallåj!

Får coilwhine liknande ljud från min Phanteks Combo RGB led strip som jag nyligen installerade.
Har moderkortet MSI Z370 SLI PLUS och den har en rgb header.
Varför får jag coilwhine liknande ljud? Det är inte alla färger som låter lika, blå låter mindre men vitt låter som bara den :/
Ser jättefint ut annars..
visste inte var jag skulle lägga denna tråden

Tack i förhand.

Skrivet av fragande:

Att vitt låter mest indikerar ju på att det är strömförsörjningen på moderkortet som spökar. Själva LED-strippen ska inte kunna ge ifrån sig några ljud, det är ju bara LEDs och motstånd. Antar att det är 4-pin, 12V plus R, G och B. Du kan ju testa att ta 12V direkt från nätagget via lämplig kontakt, lättast vore väl med "jumper wire"/kopplingskabel. Annars misstänker jag att det inte finns så mycket att göra då det troligen är någon komponent på moderkortet som ger ifrån sig ljudet.

nu är ett ypperligt tillfälle lära sig mer om coilwhine,
vilka parametrar behöver ändras utan att du behöver köpa nya delar för att ljudet ska ändras.

finns det så styrningen av färgen kan gå via moderkortet men du får 12v via nätagget ?
om du kan koppla leds direkt till nätagget och inget till moderkortet och bara få "vitt" blir det ändå ett tjut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

@linuzzy: går det att koppla dom direkt till nätagget eller måste det tas från moderkortet.

Direkt till moderkortet endast.
Kanske det beror på att jag faktiskt inte har ett phanteks case och använder bara slingan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuzzy:

Direkt till moderkortet endast.
Kanske det beror på att jag faktiskt inte har ett phanteks case och använder bara slingan?

phanteks chassi ? är det bara en metall låda utan nån form av elektronisk styrning så kan du nog utesluta den delen.
ledsen är ju kopplade till moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

phanteks chassi ? är det bara en metall låda utan nån form av elektronisk styrning så kan du nog utesluta den delen.
ledsen är ju kopplade till moderkortet.

Blev ett återköp, får se om nästa slinga gör samma ljud. Förmodligen är det så.
Nej jag menar att med ett phanteks chassi parallelkopplar man med slingan, glömt om det minskar strömmen eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuzzy:

Blev ett återköp, får se om nästa slinga gör samma ljud. Förmodligen är det så.
Nej jag menar att med ett phanteks chassi parallelkopplar man med slingan, glömt om det minskar strömmen eller inte.

fast "störningen" finns troligen antingen i nätagget eller moderkortet. lite det som är poängen med Coilwhine den del som tjuter behöver inte vara problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

fast "störningen" finns troligen antingen i nätagget eller moderkortet. lite det som är poängen med Coilwhine den del som tjuter behöver inte vara problemet.

Nätaggregat lär det knappast vara. Det ser ut som vanliga 5050-LEDs (60 per meter), 80cm bör inte dra mer än runt 1A vid 100% vitt. Coil whine från nätagg sker ju i regel vid höga belastningar, 1A på 12V-linan hit eller dit lär knappast göra någon större skillnad. Mest troligt är nog att det är strömförsörjningen/PWM-styrningen på moderkortet som låter.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070