Lämpligaste anslutningar bildskärmar

Permalänk
Medlem

Lämpligaste anslutningar bildskärmar

Är inte så oerfaren som frågan antyder, men är inte tekniker i botten så min strategi är (förutom att hålla sig allmänt bekant med utvecklingen) att skaffa så mycket info jag kan precis före mitt beslut att köpa något. Just nu ska jag bygga ihop en lite bättre dator än den jag har och under vägen har lite hänt kring grafikkortens anslutning till skärm.

Allt jag begär är att få kort och koncist svar på hur jag optimalt ansluter mina tre skärmar.

Min setup är två arbetsmonitorer på skrivbordet och en plasma-TV i rummet intill.

Huvudskärmen, en HP ZR30w, har en anslutning vardera för DVI-D och DisplayPort (samt USB Up-/Downstream vilka jag antar vi kan förbise här. Slavskärmen är en enklare Samsung som har en vardera för DVI-D och VGA.
Nuvarande nVidia-kort har utgångar för DVI-D, VGA och HDMI. Kortet medger max två skärmar samtidigt.

Anslutningarna är DVI-D till huvudskärmen, VGA till slavskärmen och HDMI till plasma-TV'n.

Via nVidias Kontrollpanel byter jag slavskärmen till TV:n då jag ska kolla film och annat via den.
Fungerar förstås alldeles utmärkt.

Mitt nya kort ASUS Radeon RX 580 4GB DUAL OC har en DVI, två HDMI och två DisplayPort -anslutningar.
DisplayPort har jag aldrig använt och inte satt mig in i.
Kortets specar säger att jag kan köra 4 skärmar - vilket också är nytt då jag antar att man menar 4 skärmar samtidigt.
Gissningsvis får jag ett Radeon-gränssnitt som tillåter mig att rodda enkelt mellan vilka skärmar som används för tillfället.

NU till vad jag funderar över och som ni kan guida mig rätt i --------------------------

Jag gissar att min huvudskärm ger optimalt resultat via DVI mellan skärm och kort.
Och helt naturligt HDMI mellan TV'n och kortet.

För slavskärmen behöver jag då göra ett val som blandar in adaptrar (finn ju bara DVI och VGA på den) så frågan blir (om vi förutsätter jag har rätt angående huvudskärm-kort = DVI-DVI) om jag ska använda skärmens DVI eller VGA och om denna sedan ska gå till en HDMI eller DisplayPort på kortet. Behöver preparera mig inför leveransen och tänkte införskaffa den adapter som blir bäst.

Alltså Slavskärm - Kort:
VGA/Adapter - HDMI eller DisplayPort
DVI/Adapter - HDMI eller DisplayPort

Kanske övertydlig men sådan skadar aldrig i Forum. Har jag märkt ;).

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Huvudskärmen - displayport (ger optimalt resultat med)
Slavskärmen - DVI
TVn - HDMI

Slipper du adaptrar.

Permalänk
Medlem

Du har redan fått rätt svar, men för att förtydliga så är DisplayPort den nya standarden för datorskärmar och kan ses som en ersättare till gamla DVI. I bildkvalité är de lika eftersom båda är digitala, men DisplayPort klarar mycket högre bandbredd.

HDMI används också en hel del för datorskärmar, men är främst ett TV-gränssnitt. HDMI och DVI använder dock samma bildsignal, så man kan använda kablar med HDMI i ena änden och DVI i andra om man vill. Men då får man max ut 1920x1200@60Hz, eftersom man då begränsas till DVI Single Link.

Och VGA är ett analogt gränssnitt från forntiden som du inte vill använda om det inte är absolut nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeshu:

Huvudskärmen - displayport (ger optimalt resultat med)
Slavskärmen - DVI
TVn - HDMI

Slipper du adaptrar.

Låter utmärkt. Får väl införskaffa en ren DisplayPort-kabel så blir allt som det ska.
Trodde faktiskt att DisplayPort var lite 'sämre' än DVI men nu fick jag lära mig.

Tack också för den lilla utredningen i nästa inlägg.

Då jag skaffade min första PC tidigt 90-tal var det väl bara VGA såvitt jag minns. Har en drös VGA-DVI -adaptrar i lådorna ;).

Stort TACK båda. Allt besvarat.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Avstängd

Nya display port har inte alls de problem de allra första generationen drogs med, har fungerat utmärkt för mig i allafall. Mycket smidigare än de gamla och man slipper merparten av de tekniska begränsningar som följde med de äldre standarderna.

Enda seriösa design flaw är väl detdär med strömförsörjningen som kortsluter som det står om i en annan tråd, men jag hoppas att det bara är en övergångs grej, jag vet inte varför man envisats med att rita in detta skit i själva designen från början, adaptrar kommer ju att fasas ut med tiden så det hade i alla avseenden varit bättre att strömförsörja eventuella adaptrar externt i så fall, jag har aldrig någonsin använt adaptrar i parasite power läge, antingen är det ju ren DVI till HDMI om det är riktigt gamla grejer, eller ren DP på de nyare och nästan alla grafikkort stöder åtminstone en HDMI enhet i dagsläget, så att designa in detdär är ingenting annat än ren idioti och inget man bör skylla på tillverkarna av kablaget som man verkar göra i nuläget.
Jag hoppas att man tar bort hela den grejen ur själva designen i kommande generationer(!) Den som lade in den lär ju ha tänkt med arslet.

Edit, Bilden är kristallklar för mig över DP, minst lika bra som HDMI/DVI och man slipper de tekniska begränsningar som följer med HDMI/DVI standarden (och som krävde dyra hårdvarulösningar).

Edit, riktigt gamla DP hade ibland problem med bildöverföring i hög upplösning (jag vet inte exakt varför), detta verkar dock borta med dagens generation.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Edit, riktigt gamla DP hade ibland problem med bildöverföring i hög upplösning (jag vet inte exakt varför), detta verkar dock borta med dagens generation.

Troligen kommer minas fördomar kring DP från en tidigare diskussion för jag var skeptisk till att använda de utgångarna. Nu är jag trygg i min förvissning och kommer köra som ni rekommenderat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanMicke:

Troligen kommer minas fördomar kring DP från en tidigare diskussion för jag var skeptisk till att använda de utgångarna. Nu är jag trygg i min förvissning och kommer köra som ni rekommenderat.

Ja, några här hade problem med detta i början, har för mig att det var i samband med bildöverföring till Analoga Hembio system och vissa storbildsprojektorer, bilden gick tydligen inte att få skarp. Jag har använt DP till vanliga "datorskärmar" i mer än ett år nu och det har fungerat utmärkt till det i allafall, bilden är knivskarp på min skärm och färgerna är perfekta.

Är du osäker kan du ju beställa en billigare DP kabel och testa med, idag kostar de inte mer än en HDMI kabel.
(Men alla skärmar jag provat med som stöder DP har varit "plug and play" så det var bara å tuta och köra. )
Jag har dock inte provat aktiv konverter ännu då jag kör HDMI över passiv adapter på mina gamla DVI skärmar, kommer att fasa ut dem allteftersom, men de får köra så länge de håller... (HDMI och DVI är dock i grunden samma).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Är du osäker kan du ju beställa en billigare DP kabel och testa med, idag kostar de inte mer än en HDMI kabel.

Är det bra att lägga extra på kabel för optimal kvalitet? Gör en hel del fotoredigering så det är viktigt. Hade redan hittat en på Kjell&Co:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Duger den?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanMicke:

Är det bra att lägga extra på kabel för optimal kvalitet? Gör en hel del fotoredigering så det är viktigt. Hade redan hittat en på Kjell&Co:

Duger den?

Det kan jag inte svara på men jag använder en ganska billig kabel som följde med en Dellskärm, tror den är ganska likvärdig dendär, jag kör också ganska mycket fotoredigering, men i 1080P har jag inte upplevt några problem (inte heller när jag förstorar upp mer högupplösta bilder på den skärmen) och inga färgavvikelser jag kan se med ögat (åtminstone inte mer än normalt, men det beror mer på hur man balanserar själva monitorn, jag tror inte att det är kablaget, jag fick i vart fall till det efter att jag fininställde monitorn, så det var nog den... Nu fungerar det i allafall och jag har inte behövt röra den den mer ännu.), så jag tror inte att det skall vara någon differens jämfört med tex HDMI. Har inte provat på "äkta" professionella fotoskärmar eller med hårdvarukorrigering av färgspektra dock, men den monitor jag kör skall vara en av de bättre för konsumentbruk för fotoredigering, på den kan jag inte se någon skillnad.

Edit, jag kan i allafall inte se någon som helst skillnad när jag växlar mellan HDMI och DP på den.

(Jag blir också riktigt vansinnig på "suddiga" eller bleka bilder så jag förstår din tvekan... Till spel och filmer spelar det kanske ingen roll, men man vill ju kunna se exakt vad man gör om det gäller saker som skall tryckas och liknande.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

DP överför även audio om man nu har högtalare i skärmen till skillnad från DVI, så man slipper extra kablar för ljud, precis som HDMI.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Duger den?

Den duger alldeles utmärkt.
Det är vid längre kablar man kan börja fundera på att lägga extra på digitala kablar.

Displayport till den skärmen är bästa lösningen, men vill bara nämna att hdmi-dvi kabel (till andra skärmen) finns som ett annat alternativ.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

... och inga färgavvikelser jag kan se med ögat (åtminstone inte mer än normalt, men det beror mer på hur man balanserar själva monitorn, jag tror inte att det är kablaget, jag fick i vart fall till det efter att jag fininställde monitorn, så det var nog den... Nu fungerar det i allafall och jag har inte behövt röra den den mer ännu.), så jag tror inte att det skall vara någon differens jämfört med tex HDMI. Har inte provat på "äkta" professionella fotoskärmar eller med hårdvarukorrigering av färgspektra dock, men den monitor jag kör skall vara en av de bättre för konsumentbruk för fotoredigering, på den kan jag inte se någon skillnad.

Skulle väl tro det. Är väl mer som HiFi-nördarna som köpte svindyra kablar då de ändå lagt förmögenheter på stereon

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanMicke:

Skulle väl tro det. Är väl mer som HiFi-nördarna som köpte svindyra kablar då de ändå lagt förmögenheter på stereon

Så länge det inte är en aktiv konverter och den är hyggligt välgjord i anslutningar, lödningar och annat så att allt har god elektrisk kontakt så borde det inte spela någon roll.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Ja, DVI, HDMI och DP är som sagt alla digitala, så bildkvalitén ska vara identisk så länge som kabeln fungerar korrekt. Ligger man precis på gränsen för vad kabeln klarar så kan man få grafiska fel, men då är det oftast väldigt uppenbart. Oftast fungerar det inte alls i såna fall. Se t.ex. denna Sweclockers-artikel.

Permalänk
Avstängd

Jag har en billig 15 meters HDMI, upplever inga störningar alls med den, så jag tror att man kan ha minst den längden på en DP också med kablage i mellanklassen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

DP överför även audio om man nu har högtalare i skärmen till skillnad från DVI, så man slipper extra kablar för ljud, precis som HDMI.

Säkert bra för många, men har man en gång börjat med en setup där jag drar line-out från ett bra ljudkort till en fet hemmastereo med högtalarpar både i TV- och datorrummet så duger inget annat längre ;).

F-n vad bortskämd man blivit med perfekt ljud o HD Streaming till TV'n.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det finns en DVI standard som kan överföra ljud också.
(jag kör också separat ljudkabel, dock mer av praktiska skäl då jag kan ansluta den direkt till en förstärkare (Jag vet att det blir viss los i teorin vid överföring till (från) ett analogt system, men inte så att man tänker på det, det är mer digital kompression som brukar ställa till det (gör man fel i mjukvaran här kan det låta mycket illa).))

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Upplevelsemässigt kan jag bara säga att en hederlig gammal fet stereo (och feta högtalare förstås) anslutna med Telepluggar LI/LO från externa ljudkortet låter bara så bra. Sedan får det vara omvandlat eller inte ;).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanMicke:

@Mizzarrogh: Upplevelsemässigt kan jag bara säga att en hederlig gammal fet stereo (och feta högtalare förstås) anslutna med Telepluggar LI/LO från externa ljudkortet låter bara så bra. Sedan får det vara omvandlat eller inte ;).

Instämmer, min är från 70-talet med feta tryckkammar högtalare, har inga planer i världen på att byta den mot plast...
Hör faktiskt ingen relaterad skillnad på brorsans flashiga heldigitala system han skrutit så mycket om heller... Förutom att den låter litet burkigt av plasten... ha ha.

Edit, helt utan omvandlare kan ljudet ibland upplevas som litet "urblekt" om man kör det direkt mot en äldre, helt analog förstärkare men inte så att det inte går att kompensera ganska bra på en bättre förstärkare.. Är man ana... *host* ...total perfektionist finns det som sagt väldigt bra aktiva grejer idag för signalöverföring.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

Men, som sagt, kablaget har ingenting med ljudkvalitén att göra i detta fall om man väljer att köra det digitalt över samma kabel (hur man beräknar analoga ljudkablar finns det matematiska tabeller för, men i praktiken täcker till och med en utböjd klädgalje upp i princip hela det användbara signalspektrat... ).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har en billig 15 meters HDMI, upplever inga störningar alls med den, så jag tror att man kan ha minst den längden på en DP också med kablage i mellanklassen.

Vad som är möjligt eller inte hänger på bandbredden som krävs för signalen du vill föra över. En passiv 15-meters HDMI-kabel kan idag klara lägre bandbredder ganska väl, likt 1080p/60 som ligger typiskt runt 4,5 gigabit/s. De flesta långa passiva HDMI-kablar jag testat klarar någonstans runt 9-11 gigabit/s, så det är sällan problem idag. Var en annan diskussion för sju-tio år sedan när 1080p/60 var bleeding edge. Men idag är kvaliteten så hög att 00-talets hårdaste krav uppfylls utan större problem.

I de flesta fall när det frågas efter DP-kablar och det krånglar över längre kablar handlar det om att köra 4K/60, 1920x1080 i 240 Hz eller 2560x1440 i 165 Hz, 3440x1440 i 100 Hz och liknande situationer. Då ligger bandbredden på 18 gigabit/s. och högre. Där är det med Displayport en del problem med att kablarna inte orkar med där problemet yttrar sig när man kliver över 3 meter ungefär.

Kablar som klara 18 gigabit/s över HDMI existerar och det går med viss omsorg kring urvalet att få passiva 10-meterskablar som klarar den bandbredden. Dock verkar det tyvärr vara väldigt sällsynt med DP-kablar som orkar detta i långa längder.

Permalänk
Medlem

Visserligen kantrar väl tråden lite men som mer av användare än teknisk expert så kom jag och tänka på vad kablar faktiskt kan leverera. Sedan förra sommaren har jag fiber till huset men innan dess ADSL. En gammal tunn telekabel, förmodlig nedgrävd på 50-60 -talet, fick på något sätt 20Mbit att streama ut HD-TV till min Plasma genom de primitiva trådarna. Hade uppmätt 19 Mbit. Kunde inte låta bli att fascineras av att man kunde få det att funka med så enkel överföring.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Vad som är möjligt eller inte hänger på bandbredden som krävs för signalen du vill föra över. En passiv 15-meters HDMI-kabel kan idag klara lägre bandbredder ganska väl, likt 1080p/60 som ligger typiskt runt 4,5 gigabit/s. De flesta långa passiva HDMI-kablar jag testat klarar någonstans runt 9-11 gigabit/s, så det är sällan problem idag. Var en annan diskussion för sju-tio år sedan när 1080p/60 var bleeding edge. Men idag är kvaliteten så hög att 00-talets hårdaste krav uppfylls utan större problem.

I de flesta fall när det frågas efter DP-kablar och det krånglar över längre kablar handlar det om att köra 4K/60, 1920x1080 i 240 Hz eller 2560x1440 i 165 Hz, 3440x1440 i 100 Hz och liknande situationer. Då ligger bandbredden på 18 gigabit/s. och högre. Där är det med Displayport en del problem med att kablarna inte orkar med där problemet yttrar sig när man kliver över 3 meter ungefär.

Kablar som klara 18 gigabit/s över HDMI existerar och det går med viss omsorg kring urvalet att få passiva 10-meterskablar som klarar den bandbredden. Dock verkar det tyvärr vara väldigt sällsynt med DP-kablar som orkar detta i långa längder.

Det var riktigt intressant läsning.
Fast man kommer knappast i närheten av behovet av de frekvenserna vid film och fotoredigering så det borde vara grönt för TS krav tror jag även om han kör högupplöst.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Bildexpert 📺

@DanMicke: Kravet för att leverera bild till en bildskärm är iofs gigabit, inte megabit. Men, ja ADSL är verkligen att förlänga livet på gammal teknik.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mizzarrogh:

Det var riktigt intressant läsning.
Fast man kommer knappast i närheten av behovet av de frekvenserna vid film och fotoredigering så det borde vara grönt för TS krav tror jag även om han kör högupplöst.

Ska man driva en skärm är det precis de frekvenserna man kommer upp i. Foto, filmredigering, spel eller för den del Word. Det har ingen betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@DanMicke: Kravet för att leverera bild till en bildskärm är iofs gigabit, inte megabit. Men, ja ADSL är verkligen att förlänga livet på gammal teknik.

Jo, så mycket vet jag ju. Men allt som förmedlas ut i din tv och stereo genereras av den där gamla Televerkettråden. Det är den visionen som imponerar lite på mig

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Ska man driva en skärm är det precis de frekvenserna man kommer upp i. Foto, filmredigering, spel eller för den del Word. Det har ingen betydelse.

Stämmer, var trött i skallen igårkväll...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number