Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Låt Freenas sköta det säger jag. På så sätt blir den inte "lurad" av raidcontrollern och skulle servern paja så kan man i varje fall teoretiskt flytta diskarna till en annan burk och behålla datat

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Låt Freenas sköta det säger jag. På så sätt blir den inte "lurad" av raidcontrollern och skulle servern paja så kan man i varje fall teoretiskt flytta diskarna till en annan burk och behålla datat

Okej tack, då var det ett problem mindre Har du någon aning om vilka alternativ jag ska använda för att skapa diskarna på det viset?

Ska jag tex skapa en volym för en WD 2TB och en för den andra bara eller är det bättre att köra dem som 1? Lite ny på det här med FreeNAS så snurrar lite

EDIT: Jag skapade nu 2 TB diskarna i en "Stripe" och en "Mirror" Fine så långt, whats next?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Om man vill köpa sig en gen8 idag är det ebay som gäller?

Skrivet av kaput:

Tycker mig också se dem utannonserade i marknaden här på Sweclockers titt som oftast

Tog inte lång tid, noterade att det ligger en ute nu, om du inte redan skaffat en. Flång ny till på köpet, enligt annonsen

https://www.sweclockers.com/marknad/159604

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_79:

Jag testade med i5 3470, men den ville inte med den. Misstänker att det kan ha med tdpn att göra? Jag beställde iaf en xeon e3 1260 från ebay.

Skickades från m.sweclockers.com

3470 har en TDP på 77W, det känns väl högt. 55W som inte konstant behöver ligga på 100% bör inte vara något problem. Det går att borra nya hål i fästet på en NH-L9i för att få bättre kylning (leta lite i tråden så hittar du mått), men en e3 1260(L?) kommer fungera skitbra utan problem.

Vad fick du ge för den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

3470 har en TDP på 77W, det känns väl högt. 55W som inte konstant behöver ligga på 100% bör inte vara något problem. Det går att borra nya hål i fästet på en NH-L9i för att få bättre kylning (leta lite i tråden så hittar du mått), men en e3 1260(L?) kommer fungera skitbra utan problem.

Vad fick du ge för den?

Ja, den får lira på min i3 3220T till jag får xeon cpun. Fick Intel Xeon E3-1260L SR00M 2.4GHz Quad Core cpun för 520:- plus 190 i frakt från USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_79:

Ja, den får lira på min i3 3220T till jag får xeon cpun. Fick Xeon cpun för 520:- plus 190 i frakt från USA.

Tredje generationens i5-proppar är inte kompatibla med ECC-minne, till skillnad från dito i3. Något märkligt, man undrar varför. Man kan ju tycka det borde vara tvärtom om något.

Lite lustigt i sammanhanget är det tills för några år sen eller så stod att i3orna hade ECC-support i Ark. Det ändrades sedan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

I5 i T serien går. Jag har en 3470T i min

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

En vild gissning, men jag skulle tro att de processorer som fungerar i Gen8:an, trots att de enligt Intel Ark saknar ECC-stöd, i grunden är Xeon-processorer som binnats om efter att de inte uppfyllt kraven, och därav bibehållit ECC-funktion.
i5-3470T samt i3-3220T är t.ex. väldigt lika Xeon E3-1220L v2, men med betydligt högre TDP.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tog inte lång tid, noterade att det ligger en ute nu, om du inte redan skaffat en. Flång ny till på köpet, enligt annonsen

https://www.sweclockers.com/marknad/159604

Det mest fantastiska med dessa maskiner är att de har gått upp i pris och inte ner som är brukligt....

Synd att den efterföljande generationen blev så tråkig.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

@zonar: Ja, denna lilla server känns som ett av mina trevligaste teknikköp någonsin.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Det mest fantastiska med dessa maskiner är att de har gått upp i pris och inte ner som är brukligt....

Synd att den efterföljande generationen blev så tråkig.

/z

Haha, ja, det är lite udda. Å andra sidan reade Dustin ut dem nästan löjligt billigt med jämna mellanrum, man både kunde och kan glömma att få något liknande för de pengarna. Vill minnas att jag gav 1799:- för min MS Gen8. Det finns liksom inga bättre alternativ.

Som du säger är Gen10 rätt trist, absolut inte det jag hade önskat mig i alla fall. Fan vet vad de tänkte när de plockade bort iLO, och en fullt uppgraderad Gen8 springer rundor runt den.

Man får väl hoppas att de återgår till 8:ans koncept med nästa generation MS. Den enda lilla detalj jag kan störa mig lite på är väl det där att det inte är helt trivialt att boota från ODD-SATA-porten, annars är den verkligen perfekt för mina behov.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

I5 i T serien går. Jag har en 3470T i min

Ofan, cool Fast det är klart, det är en 2 core-propp med HT, man kan ju tänka sig att det i princip bara är en märkningsfråga, att den i många andra relevanta hänseenden är lik en normal i3.

Klarar chipsetet förresten att hantera det där med turbofrekvenser och sånt också, eller får man köra det via mjukvara?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ofan, cool Fast det är klart, det är en 2 core-propp med HT, man kan ju tänka sig att det i princip bara är en märkningsfråga, att den i många andra relevanta hänseenden är lik en normal i3.

Klarar chipsetet förresten att hantera det där med turbofrekvenser och sånt också, eller får man köra det via mjukvara?

Tror aldrig jag har lastat den så hårt att det har behövts faktiskt. Den går som nas så den har ett skönt liv.
Celereon CPU:n var lite väl klen för plex för därför I5 och den brukar inte gå över 30-40%

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

@zonar: Ja, denna lilla server känns som ett av mina trevligaste teknikköp någonsin.

Lite sen kommentar här kanske, men jag håller med dig, absolut mitt bästa köp också
Liten trevlig burk med stora möjligheter! ILO med advanced lic gör den till en riktig stjärna!

Hur stora diskar kör du förästen?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Tror aldrig jag har lastat den så hårt att det har behövts faktiskt. Den går som nas så den har ett skönt liv.
Celereon CPU:n var lite väl klen för plex för därför I5 och den brukar inte gå över 30-40%

Såg att du kör med i5 propp, jag kunde köpa en variant av det till min men avvaktade då den inte stödjer ecc, hur lirar din med i5?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Hur stora diskar kör du förästen?

Kör Unraid med en 4 TB som paritetsdisk samt datadiskar på 4, 3 och 2 TB samt en 120 GB SSD som cash. Nästa steg blir ett kort för att kunna använda fler diskar och sedan en stapel med diskar bredvid servern. Såg någon här som hade diskar med 3D-printade, staplingsbara, hållare för diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Såg att du kör med i5 propp, jag kunde köpa en variant av det till min men avvaktade då den inte stödjer ecc, hur lirar din med i5?

Bra tack ;), Den bara tuffar och går så jag har inte brytt mig alls.
Dock så måste det vara I5 ur T serie, de vanliga går inte alls

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Bra tack ;), Den bara tuffar och går så jag har inte brytt mig alls.
Dock så måste det vara I5 ur T serie, de vanliga går inte alls

Okey då kanske jag ska klippa en sån, har vanliga Celeron ännu men det där med ikke ecc oroar mig lite, servern ska vara stabil tycker jag. Proppen ska bytas givetvis frågan är till vad bara. Och när jag såg att du körde med i5 tänkte jag att jag måste fråga vad du tycker om den.

Har hittat en 5-3470T 2.90 GHz / 6M / 5GT/ för 500kr st i en butik här i Sthlm. Vad tror du om en sån?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Kör Unraid med en 4 TB som paritetsdisk samt datadiskar på 4, 3 och 2 TB samt en 120 GB SSD som cash. Nästa steg blir ett kort för att kunna använda fler diskar och sedan en stapel med diskar bredvid servern. Såg någon här som hade diskar med 3D-printade, staplingsbara, hållare för diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Okey! Varför just unraid? Blev nyfiken nu Det lät häftigt med en stapel faktiskt! Då får dock kablarna gå ut genom chassit och kan stå osäkert.

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Skrivet av zodden:

Okey! Varför just unraid? Blev nyfiken nu

Jag gissar på för att det är simpelt att sätta upp, enkelt att lägga till diskar samt att man kan köra Dockercontainers och VMs.
Det är mina skäl i alla fall. (3UnRaid burkar, varav 2 är på Micro 8or)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Okey då kanske jag ska klippa en sån, har vanliga Celeron ännu men det där med ikke ecc oroar mig lite, servern ska vara stabil tycker jag. Proppen ska bytas givetvis frågan är till vad bara. Och när jag såg att du körde med i5 tänkte jag att jag måste fråga vad du tycker om den.

Har hittat en 5-3470T 2.90 GHz / 6M / 5GT/ för 500kr st i en butik här i Sthlm. Vad tror du om en sån?

Ska funka
https://deploymentbunny.com/2014/01/05/in-the-labhp-proliant-...

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Ser att det länkats till uppdateringar för servern här i tråden. ALLA uppdateringar är exe-filer, hur har HP tänkt om man inte kör Windows? Det är väl mer regel än undantag att man kör något annat än Windows server.. Någon som har någon vettig lösning för oss som inte har någon Windows server-licens, utan kör ESXI och linux-servrar istället?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ser att det länkats till uppdateringar för servern här i tråden. ALLA uppdateringar är exe-filer, hur har HP tänkt om man inte kör Windows? Det är väl mer regel än undantag att man kör något annat än Windows server.. Någon som har någon vettig lösning för oss som inte har någon Windows server-licens, utan kör ESXI och linux-servrar istället?

Hur HP tänkt vettefan, men brukar packa upp filerna i Total Commander på min Windowsburk (det man slangar ner från supportsidan brukar vara exekverbara ziparkiv), leta upp imagen bland de uppackade filerna, och flasha från Administration -> Firmware i iLO-webinterfacet.

Funkar säkert lika bra att packa upp med Winzip, 7-zip, etc. Eller för all del unzip-kommandot om du inte har någon Windowsmaskin tillgänglig alls.

Har uppdaterat såväl iLO som BIOS några gånger den vägen, har funkat perfekt varje gång.

Edit: testade loss lite på senaste iLO-updatern, gick finfint med unzip:

kaputnik@robot:~/temp/test$ unzip cp036947.exe Archive: cp036947.exe inflating: README.txt inflating: SignedImageInstaller.dll inflating: SignedImageInstaller64.dll inflating: cp036947.xml inflating: cpqsetup.exe inflating: cpqsysio.sys inflating: cpqsysio64.sys inflating: ilo4_261.bin kaputnik@robot:~/temp/test$

ilo4_261.bin är givetvis den intressanta filen, imagen du flashar från iLO

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hur HP tänkt vettefan, men brukar packa upp filerna i Total Commander på min Windowsburk (det man slangar ner från supportsidan brukar vara exekverbara ziparkiv), leta upp imagen bland de uppackade filerna, och flasha från Administration -> Firmware i iLO-webinterfacet.

Funkar säkert lika bra att packa upp med Winzip, 7-zip, etc. Eller för all del unzip-kommandot om du inte har någon Windowsmaskin tillgänglig alls.

Har uppdaterat såväl iLO som BIOS några gånger den vägen, har funkat perfekt varje gång.

Edit: testade loss lite på senaste iLO-updatern, gick finfint med unzip:

kaputnik@robot:~/temp/test$ unzip cp036947.exe Archive: cp036947.exe inflating: README.txt inflating: SignedImageInstaller.dll inflating: SignedImageInstaller64.dll inflating: cp036947.xml inflating: cpqsetup.exe inflating: cpqsysio.sys inflating: cpqsysio64.sys inflating: ilo4_261.bin kaputnik@robot:~/temp/test$

ilo4_261.bin är givetvis den intressanta filen, imagen du flashar från iLO

Tackar! Då har jag lite uppdateringsjobb på mina 3 hp gen8-servrar nu då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Ser att det länkats till uppdateringar för servern här i tråden. ALLA uppdateringar är exe-filer, hur har HP tänkt om man inte kör Windows? Det är väl mer regel än undantag att man kör något annat än Windows server.. Någon som har någon vettig lösning för oss som inte har någon Windows server-licens, utan kör ESXI och linux-servrar istället?

Jag antar att de utgår från att alla på enterprise-sidan kör windows, som de flesta ändå gör mer eller mindre, men en riktig zip hade varit bäst oavsett än att behöva sitta och kompilera ihop en exekverbar zipfil, känns så 90-tal med sådanna.

Permalänk
Medlem

Den som är jobbig att få tag på är denna: Service Pack for ProLiant (SPP) Version Gen8.1
http://h17007.www1.hpe.com/us/en/enterprise/servers/products/...

Då HP kräver att man har en aktiv garanti på servern för att få ladda ner den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_79:

Den som är jobbig att få tag på är denna: Service Pack for ProLiant (SPP) Version Gen8.1
http://h17007.www1.hpe.com/us/en/enterprise/servers/products/...

Då HP kräver att man har en aktiv garanti på servern för att få ladda ner den.

Såg att de diskuterade den Service Pack for ProLiant (SPP) Version 2018.09.0 och på: https://homeservershow.com/forums/forum/88-microserver-gen-8/

Men Production Version 2018.09.0 innehåller inget för Gen8 om jag förstår rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Såg att de diskuterade den Service Pack for ProLiant (SPP) Version 2018.09.0 och på: https://homeservershow.com/forums/forum/88-microserver-gen-8/

Men Production Version 2018.09.0 innehåller inget för Gen8 om jag förstår rätt?

Stämmer. Jag har varit i kontakt med HP ang detta. Det är Version Gen8.1 som gäller.

Permalänk
Medlem

RDMA och RoCE

Hej,

Tänkte jag skulle labba lite med Storage Spaces Direct, RDMA och RoCE. För detta vill jag ha 10GBe.

Hittade dessa:
https://www.ebay.com/itm/132706953778?ViewItem=&item=13270695...

Någon som har erfarenhet av detta? Skulle vilja sätta i ett kort i varje server och koppla korten direkt till varandra. Därigenom köra Live Migrations bland annat.

Permalänk
Medlem

Tryckte just i en i5-3470T i min MS (funkar i övrigt skitbra änsålänge), och konstaterade då att HP hade använt sjuka mängder TIM till original-CPU:n. Lagret var lätt en halv millimeter tjockt.

Förvisso är det inte samma modell, men i5:ans TDP är samma som dito för Celeron G1610T (originalproppen), och den nya CPUn går 5-6 grader svalare vid idle.

Även om man tänkt köra vidare på originalproppen kan det nog vara en bra idé att göra om applikationen av TIM, med lite mer moderata mängder.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!