AMD avtäcker grafikkort och processorer byggda på 7 nanometer under CES 2019

Permalänk
Melding Plague

AMD avtäcker grafikkort och processorer byggda på 7 nanometer under CES 2019

Teknikmässan CES 2019 blir en viktig händelse för AMD, då det nu bekräftas att företaget under denna avtäcker de första produkterna tillverkade på 7-nanometersteknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul väntar nog på 7 NM på grafikkort . Så det känns värt att uppgradera .även om ett 1080 ti för ett bra pris känns lockande .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

GCN? Vad hände med NCU? Skulle inte Vega bli en nystart, en från grunden ny arkitektur?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Nice, precis som tåget. Sitter med en första generations Ryzen 5 1600 som jag köpte för att jag visste att detta skulle komma till AM4.

Får se om prestandaskillnaden blir tillräckligt stor för att motivera en uppgradering till en 7nm Ryzen 7 (Inte för att jag egentligen behöver mer prestanda. Jag är egentligen nöjd som jag är.)

Permalänk
Medlem

"Övergången till den nya arkitekturen väntas bjuda på stöd för nya funktioner samt bättre prestanda vid en given klockfrekvens (IPC), och på processorsidan uppges antalet kärnor öka från 32 till 48 stycken."

Kan kanske förvänta oss CPU:er 12-16 kärnor + SMT för AM4-sockeln?

För min del är 12 kärnor + SMT i 7 nm med förbättrad IPC + högre klockfrekvenser något jag definitivt ser fram emot!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Så vi kanske kan få se ZEN 2 på 7nm innan sommaren 2019?

Innan dess kanske Vega på 7 nm släpps? Hoppas deras plan är att 7 nm Vega ska samverka med 7 nm Navi i början får då kanske det "bara" är ett år bort.

De har ju ett fin tidsram med tanke på Intels problem här med. Speciellt då om de kan får ut Zen 2 medan Intel fortfarande har kapacitetsproblem. Det kan ju skapa en fin våg för AMD att surfa på.

Spännande! Heja AMD

Skrivet av Icte:

Kan kanske förvänta oss CPU:er 12-16 kärnor + SMT för AM4-sockeln?

För min del är 12 kärnor + SMT i 7 nm med förbättrad IPC + högre klockfrekvenser något jag definitivt ser fram emot!

Skulle bli förvånad om de tar steget till 16 kärnor. Möjligtvis 10-12 kärnor.

Jag tror de vill effektivisera och få upp IPC/Hz. Det är så få fall fler kärnor kommer hjälpa till och detta ska ju vara processorer för konsumenter. I annat fall finns Threadripper.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Så vi kanske kan få se ZEN 2 på 7nm innan sommaren 2019?

Innan dess kanske Vega på 7 nm släpps? Hoppas deras plan är att 7 nm Vega ska samverka med 7 nm Navi i början får då kanske det "bara" är ett år bort.

De har ju ett fin tidsram med tanke på Intels problem här med. Speciellt då om de kan får ut Zen 2 medan Intel fortfarande har kapacitetsproblem. Det kan ju skapa en fin våg för AMD att surfa på.

Spännande! Heja AMD

Skulle bli förvånad om de tar steget till 16 kärnor. Möjligtvis 10-12 kärnor.

Jag tror de vill effektivisera och få upp IPC/Hz. Det är så få fall fler kärnor kommer hjälpa till och detta ska ju vara processorer för konsumenter. I annat fall finns Threadripper.

12 kärnor är nog rimligt, om man antar att nästkommande Threadripper fortsätter i samma trend som nuvarande och kör med 4 kluster -> 48/4 = 12

Jag har en känsla av att de håller tillbaka med en 64-kärnig Threadripper som de planerar att lansera som ett svar mot Intel's kommande Xeon CPU:er, och då kanske det inte är helt orimligt att anta att de även producerar 16-kärniga CPU:er för AM4-sockeln till denna lansering...?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Köpte Ryzen 7 1700 strax efter den kom med tanken att uppgradera när Zen 2 släpptes till AM4. Köpte även ett Nvidia GTX 1060 6Gb i väntan på en ny energieffektivare generation GPU som klarar minst 1440p med lätthet(och tänker då även uppgradera skärmen). Kommer nu sitta lungt i båten och invänta 7nm på både CPU och GPU innan jag uppgraderar, har ändå en 1080p IPS-skärm nu så det ska bli intressant att se vad som komma skall. Jag känner personligen att Nvidias senaste alster inte alls lockar särskilt mycket då strömförbrukningen är i linje med ett överklockat Vega 64... och jag bygger i ett ITX-system och gillar tysta/svala system.

De som köpte GTX 1080 för en rimlig peng fick en väldigt bra GPU för pengarna och värmeutvecklingen...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt intressant att se om 7 nm är så bra som det skvallras om. Roligt om det går bättre å bättre för AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

12 kärnor är nog rimligt, om man antar att nästkommande Threadripper fortsätter i samma trend som nuvarande och kör med 4 kluster -> 48/4 = 12

Jag har en känsla av att de håller tillbaka med en 64-kärnig Threadripper som de planerar att lansera som ett svar mot Intel's kommande Xeon CPU:er, och då kanske det inte är helt orimligt att anta att de även producerar 16-kärniga CPU:er för AM4-sockeln till denna lansering...?

Jag förstår och håller med dig där i tankesättet.

Men frågan är vilken efterfrågan de skulle få i praktiken? Det känns som en mycket liten del av marknaden och frågan är om det är lönt att ens erbjuda det. Threadripper kommer väl ändå täcka det behovet även om det är en lite dyrare plattform.

Men absolut, inte omöjligt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Vill bygga ny burk med Zen 2. Får se när de släpps för jag sitter och väntar på det nu bara egentligen. Tänkt köpa lite annat under black Friday bara men därefter är det Zen 2 release jag väntar på. Den som väntar på något gott!....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kul att se att AMD går framåt nu när Intel stagnerat ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

48 kärnor skulle betyda att de vanliga blir 12 då 48 delat med 4 blir 12. 10 och 16 skulle inte fungera om inte några kärnor är avstängda.

12 kärnig 3700x eller liknande kan nog bli Nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det blir till att sikta på Zen 3 och Arcturus till 2020 då, lagom tills ekonomin har återhämtat sig från lägenhetsköp. Jag hoppas innerligt att GCNs efterträdare lever upp till förhoppningarna och ger oss god konkurrens på GPU-fronten.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag tror de vill effektivisera och få upp IPC/Hz. Det är så få fall fler kärnor kommer hjälpa till och detta ska ju vara processorer för konsumenter. I annat fall finns Threadripper.

Å andra sidan är det AMD och inte Intel det handlar om.

Giv oss stjärnorna AMD!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv

Hoppas det kommer nya cpuer som passar de lite större grabbar och tjejerna. Jag tänker på Epic där jag vill dual sockets moderkort med mängder av kanaler till ram.
Men nu känns ddr5 nära så vi får se hur de säljs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hm, kanske man ska byta lag från intel,nvidia till amd,amd igen? bytte för 10 år sen så kanske dags igen

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arzei:

Det blir till att sikta på Zen 3 och Arcturus till 2020 då, lagom tills ekonomin har återhämtat sig från lägenhetsköp. Jag hoppas innerligt att GCNs efterträdare lever upp till förhoppningarna och ger oss god konkurrens på GPU-fronten.

Ekonomin återhämtat sig från ett lägenhetsköp? Ämnar du skämta? Du kommer gå back hundratusentals kronor, det är bara en tridsfråga.

AMD borde verkligen fokusera på singel IPC-prestanda nästa generation. Sedan släppa krympta Polaris och Vega men det kommer nog knappast hända. De ryktas om att AMD helt kommer lämna konsumentmarknaden utom för konsoller.

Permalänk

Har försökt leda reda på något svar på det men vad är egentligen den "stora grejen" med 7nm grafikkort? Vad innebär det egentligen? Jag förstår att det möjliggör bättre prestanda men vad för siffror pratar vi egentligen? (Spekulation, alltså. Jag vet att det inte finns några riktiga siffror ännu.)

Det låter som folk menar att det första 7nm grafikkortet plötsligt ska leverera lika mycket eller upp till 30~40% mer än ett 2080 Ti vilket låter lite optimistiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mordrana:

Hm, kanske man ska byta lag från intel,nvidia till amd,amd igen? bytte för 10 år sen så kanske dags igen

Jag tycker du ska skippa "lag"-tänket. Vi som kunder bör inte hålla på tillverkare som sportfånar, utan bör istället köpa de produkter som är bäst för det du vill köra.

I bland är de röda, ibland gröna, ibland till och med blå.

Permalänk
Avstängd

Ryzen 3000 aka Zen 2 till April och navi 7nm i slutet av sommaren eller mitten är vad jag tror.

Vega 7nm, släpps i december förmodligen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Hoppas jag inte har helt felaktiga uppgifter men försöker ändå.....

7nm är "bara" en benämning i många fall få vet om det fysiskt är 7nm eller kanske 10nm+++, med det sagt så kan man fundera på Nvidias val att gå upp i storlek vad finns det för resonomang bakom det tro. Raytracing är för framtiden och är nu lite som VR man vet inte vart det är på väg. Dock tror jag på DLSS som bör ge bra prestanda ökning på flera plan och AMD's (samt Intel 2020) svar på detta concept. Next gen spel upplösning 4k med höga frekvenser och HDR väntar på interface uppdateringar DP och HDMI samt något nytt kanske. Om AMD lämnar konsument segmentet blir det inte bra för oss , de behövs verkligen vara kvar på marknaden. Åter till 7nm det stora problemet idag för alla är att yielden blir dålig , dvs för få kretsar går att använda per chisel platta vilket ger en dyr tillverkning. Vad som alltid gällt för PC byggare är att det är omijligt att veta när man skall bygga för det kommer alltid något nytt bakom hörnet ie moment 22 lite grann. När dör x86 och vad kommer efter det ? Så man undrar alltid när skall jag bygga och vad blir bra, inom HIFI säger man att ljudet blir lika bra som sämsta delen i kedjan. Det kan även appliceras på ett dator bygga i många fall.

Och som sagt även jag baserar mina funderingar på "rykten" då vi inte får officiella uppgifter av tillverkarna Intel , TCMC och Globalf men det är alltid kul att "spåna" i detta ämne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Har försökt leda reda på något svar på det men vad är egentligen den "stora grejen" med 7nm grafikkort? Vad innebär det egentligen? Jag förstår att det möjliggör bättre prestanda men vad för siffror pratar vi egentligen? (Spekulation, alltså. Jag vet att det inte finns några riktiga siffror ännu.)

Det låter som folk menar att det första 7nm grafikkortet plötsligt ska leverera lika mycket eller upp till 30~40% mer än ett 2080 Ti vilket låter lite optimistiskt.

Mja, såna spekulationer har jag inte sett av och det är helt klart önskningar skulle jag säga xD. Möjligen korten som kommer 2020, knappast innan dess.

Försöker mig på ett svar på din fråga vad dom gör 7nm så intressant....

En krympning ger ju fler transistorer på befintlig yta, alternativt samma mängd transistorer på en mindre yta pga varje transistor behöver mindre plats. Dvs man få mer prestanda till ett lägre pris mer eller mindre. Lite grovt förenklat eftersom det som till stor del är just storleken på GPUn som avgör priset.

Det är ju intressant för det betyder att de som inte har råd eller inte vill köpa tex ett Vega 64 kan få den prestandan i ett klart billigare grafikkort.

Tex kanske 1080ti prestanda för priset av ett 1050. Exakt hur det blir återstår att se. Men i ett nötskal typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag förstår och håller med dig där i tankesättet.

Men frågan är vilken efterfrågan de skulle få i praktiken? Det känns som en mycket liten del av marknaden och frågan är om det är lönt att ens erbjuda det. Threadripper kommer väl ändå täcka det behovet även om det är en lite dyrare plattform.

Men absolut, inte omöjligt.

Det var nog så folk tänkte också med allt över 4 kärnor till mainstream-användaren tills AMD kom smällde på med en ordentlig 8 kärnig CPU (Ryzen 7 1700). Plötsligt är fler än 4 kärnor bättre!

Men jag håller med, 16 kärnor kommer nog vara en liten nisch som behöver. Jag skulle inte vara förvånad om dessa skulle vara ett populärt alternativ för bl.a. streamers som ofta gör mycket samtidigt med sina datorer (spel, streaming, olika bakgrundsapplikationer o.s.v.).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Mja, såna spekulationer har jag inte sett av och det är helt klart önskningar skulle jag säga xD. Möjligen korten som kommer 2020, knappast innan dess.

Försöker mig på ett svar på din fråga vad dom gör 7nm så intressant....

En krympning ger ju fler transistorer på befintlig yta, alternativt samma mängd transistorer på en mindre yta pga varje transistor behöver mindre plats. Dvs man få mer prestanda till ett lägre pris mer eller mindre. Lite grovt förenklat eftersom det som till stor del är just storleken på GPUn som avgör priset.

Det är ju intressant för det betyder att de som inte har råd eller inte vill köpa tex ett Vega 64 kan få den prestandan i ett klart billigare grafikkort.

Tex kanske 1080ti prestanda för priset av ett 1050. Exakt hur det blir återstår att se. Men i ett nötskal typ.

Skickades från m.sweclockers.com

vi vet sedan tidigare att tsmcs 7nm överstigt förväntningarna och transistortätheten är tydligen 3x mer än i deras 14nm. 40% mer prestanda är inte helt omöjligt. Jag tror att 7nm korten i 5000kr klassen kommer gå om 2080ti och 3000 kr kommer placera sig i 1080ti nivå medan 2000 ligger i nivå med vega 64.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

vi vet sedan tidigare att tsmcs 7nm överstigt förväntningarna och transistortätheten är tydligen 3x mer än i deras 14nm. 40% mer prestanda är inte helt omöjligt. Jag tror att 7nm korten i 5000kr klassen kommer gå om 2080ti och 3000 kr kommer placera sig i 1080ti nivå medan 2000 ligger i nivå med vega 64.

Ingen skulle bli gladare än jag om det stämmer så vi håller tummarna. Mer prestanda åt folket!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Hm, kanske man ska byta lag från intel,nvidia till amd,amd igen? bytte för 10 år sen så kanske dags igen

Samma här

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

vi vet sedan tidigare att tsmcs 7nm överstigt förväntningarna och transistortätheten är tydligen 3x mer än i deras 14nm. 40% mer prestanda är inte helt omöjligt. Jag tror att 7nm korten i 5000kr klassen kommer gå om 2080ti och 3000 kr kommer placera sig i 1080ti nivå medan 2000 ligger i nivå med vega 64.

Baserar du den ”tron” på något annat förutom att du tycker att det låter bra?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Ekonomin återhämtat sig från ett lägenhetsköp? Ämnar du skämta? Du kommer gå back hundratusentals kronor, det är bara en tridsfråga.

Ganska OT, men fastigheter är ganska säkra investeringar. Har hitintills alltid gått upp i värde.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

aå ingen ny vega detta år? trist