Permalänk
Medlem

IBM Model M (1391411, 1992)

Hej,

Det har tyvärr blivit dags att sälja mitt IBM Model M från 1992. Jag hittade det när jag extraknäckte som IT-tekniker på den lokala kommunen under tidigt 2000-tal och sedan dess har det tjänat mig väl. Det passar tyvärr inte så bra i min nya lägenhet och därför hade det varit kul om någon ville ta över det och fortsätta använda det. För det förtjänar verkligen att användas, svår känsla att slå då det är så kallade buckling spring-brytare. Blir inte mer mekaniskt än så!

https://en.wikipedia.org/wiki/Buckling_spring

Tangentbordet är i riktigt bra skick. Det har rengjorts med jämna mellanrum och tagits väl om hand. Funktionellt finns det inget att anmärka på, alla tangenter har rätt känsla och alla lampor etc. fungerar. Layouten är svensk. Anslutningen är PS/2 och sladden är 3 m (längre om man drar ut spiralen).

Tangentbordet finns att hämta i Stockholm, precis vid Thorildsplans tunnelbana på Kungsholmen. Jag skickar det också gärna mot frakt.

Vi kör budgivning fram till söndagen den 7 oktober, kl 21:00.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

250 kr + Frakt

Permalänk
Medlem

Jag kan börja med ett bud på 300.

Det är lågt men vi får se vart vi landar, sitter i city kan plocka upp.

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820K @ 4.6 Ghz | 16 GB quad-channel G-Skills @ 2.667 | MSI GTX 970 | EVGA GTX 970 SSC |
2x Samsung 850 EVO SSD Raid-0 | Fractal Design S36 | EVGA 750w G1 | Fractal Design R5 Titan

Permalänk
Medlem

Bjuder 350kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

400

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820K @ 4.6 Ghz | 16 GB quad-channel G-Skills @ 2.667 | MSI GTX 970 | EVGA GTX 970 SSC |
2x Samsung 850 EVO SSD Raid-0 | Fractal Design S36 | EVGA 750w G1 | Fractal Design R5 Titan

Permalänk
Medlem

500 + frakt

Permalänk
Testpilot

800kr + frakt bjudet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

850 + frakt

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Inaktiv

900 hämtar

Permalänk
Medlem

1000 + frakt

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Inaktiv

1050 hämtar

Permalänk
Medlem

1100+frakt

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Inaktiv

@wixia Hur mycket för ett "köp nu" pris?

Permalänk
Medlem

@anon265474: Det är budgivning som gäller.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Inaktiv

@wixia Ok. 1200 hämtar

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

lol va är detta någon trolltråd? Kastat säkert 20 sådana tangentbord av märket IBM knappt en månad sedan när vi städade ut gamla lan-lokalen, massa andra också, vi har haft dom som nödlösning ifall någons tangentbord råkade ut för litet "nerd-rage" i samband med tråkig Q3 förlust. Likaså med 20"+ CRT skärmar och massa gamla MS-möss.

Nu var dom väl inte rengjorda speciellt men vi trodde väl de hade ett andra liv som dörrstopp i bästa fall.

Finns det verkligen värde i dessa gamla saker? Vi har säkert massa mer iof.
Om nån kan förklara vore det bra, trodde det var skräp bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

lol va är detta någon trolltråd? Kastat säkert 20 sådana tangentbord av märket IBM knappt en månad sedan när vi städade ut gamla lan-lokalen, massa andra också, vi har haft dom som nödlösning ifall någons tangentbord råkade ut för litet "nerd-rage" i samband med tråkig Q3 förlust. Likaså med 20"+ CRT skärmar och massa gamla MS-möss.

Nu var dom väl inte rengjorda speciellt men vi trodde väl de hade ett andra liv som dörrstopp i bästa fall.

Finns det verkligen värde i dessa gamla saker? Vi har säkert massa mer iof.
Om nån kan förklara vore det bra, trodde det var skräp bara.

Det finns människor som tycker att IBM Model M tangentborden var bland de bästa som någonsin gjorts. Jag själv använde ett sådant under 90-talet när jag var liten och årtiondet därefter. Enligt min personliga upplevelse var de faktiskt skönare att använda än det tangentbord jag har just nu (vilket iofs inte betyder mycket för mitt nuvarande är en billig 200kr grej).

Jag hade kunnat tänka mig att skaffa ett sådant igen av nostalgiska skäl men jag skulle dock inte betala mycket för ett begagnat tangentbord som är över 20 år gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

lol va är detta någon trolltråd? Kastat säkert 20 sådana tangentbord av märket IBM knappt en månad sedan när vi städade ut gamla lan-lokalen, massa andra också, vi har haft dom som nödlösning ifall någons tangentbord råkade ut för litet "nerd-rage" i samband med tråkig Q3 förlust. Likaså med 20"+ CRT skärmar och massa gamla MS-möss.

Nu var dom väl inte rengjorda speciellt men vi trodde väl de hade ett andra liv som dörrstopp i bästa fall.

Finns det verkligen värde i dessa gamla saker? Vi har säkert massa mer iof.
Om nån kan förklara vore det bra, trodde det var skräp bara.

Ca. 1500-2000 kr/st har de gått för de senaste fyra åren.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orfi:

lol va är detta någon trolltråd? Kastat säkert 20 sådana tangentbord av märket IBM knappt en månad sedan när vi städade ut gamla lan-lokalen, massa andra också, vi har haft dom som nödlösning ifall någons tangentbord råkade ut för litet "nerd-rage" i samband med tråkig Q3 förlust. Likaså med 20"+ CRT skärmar och massa gamla MS-möss.

Nu var dom väl inte rengjorda speciellt men vi trodde väl de hade ett andra liv som dörrstopp i bästa fall.

Finns det verkligen värde i dessa gamla saker? Vi har säkert massa mer iof.
Om nån kan förklara vore det bra, trodde det var skräp bara.

Jag genomförde affären, så nej det var ingen trolltråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Jag genomförde affären, så nej det var ingen trolltråd

Jag hoppas att du fortfarande är nöjd!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB