Microsoft pausar utrullningen av höstens Windows 10-uppdatering

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cad_edis:

Fler än en samtida inloggning via RDP kräver Windows Server, så då har man knappast problem med funktionsuppdateringen till Windows 10.

10 st användare samtidigt går med den nya versionen. Windows 10 Enterprise for Remote Sessions
https://expertonsomething.com/2018/08/05/windows-10-for-remot...

Jag tycker Microsoft borde släppa Multi user RDP för alla, det finns folk som har kört jailbreak på Windows 10 och låst upp det så teknisk är det inget problem. Sedan kan såklart MS ta mer betalt för detta. Att kunna köra flera användare på en och samma dator är en funktion för en väldigt stor skara Svenssons-användare. Ta en familj som har en enda kraftfull dator, där kanske barnet spelar. Och så behöver morsan in och bearbeta några cadffiler, med multiusers RDP stöd så hade de då kunnat göra det på samma dator.
Det behöver inte på något sätt vara tungdrivna program, utan man kanske har alla licenser installerade på en dator och den är upptagen. Att köra fler användare i samma program samtidigt så är nästan alla program som inte tillåter detta spärrade. Att inte spärra detta och ej tillåta är lite som att inte ha några serienummer eller något alls vid installation och sedan säga max en installation.

Permalänk
Medlem

@dakke:
Domänen kan ändra ganska mycket. Jag har blockat en hel del via GPO i en win 10 pro som inte är ansluten till en domän. Kan göras mer annars. Hade jag jobbat med de idag hade jag förmodligen beställt 1-2 extra burkar och problem då grinat och bett om en bios. Sen om någon lyssnat är en annan sak. =(

edit:
mmc sen ändra lite vissa saaker värkar slå in trots att registred är uppdaterat. Jag har blacklistat Windows defender bdw samt brandväggen. De kan inte starta den ena, den andra är låst via via local grop policy objekt. Går att använda NTFS som vapen och begära ägarskap av en filerna. Men inte rekommenderat. Man leker med system samt installer på egen risk.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@anon159643:
Resurs hanteringen i datorn funkar inte så bra där. T.ex en amd nvidia drv behövs för att få det hela att fungera. Samt en del virtualisering med vad nu halva välden är rädd för. Injektioner i minnet här och där. Specter mm. MS vill inte vissa hela sin HAL. amd och nvidia vill inte visa sin hårdvara så lite svårt. Sen IO IO IO och IO. Dagens datorer är byggda för låg IO. (relativt iofs)

Schemalägga går att fixa. Men vem ska få låga latenser, du din syrra. Jag som använder RDP.? Du vet mer bättre än så.
Gått lite tid men gav upp gpu virtualization i hyperv. *nix som gäller. Ms vill inte fixa dett då det kostar. Support är inte billigt. Men på en hemma burk är det snäppet värre.

Tur man inte behöver bra IO rendering i cinebench eller IO i alla andra.

On:
Jag vill se varför de pausade. Utan en dålig ursäkt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

"as we investigate isolated reports"

Ahahahah

Fattar inte grejen med deras stora uppdateringar. Ökar ju bara risken för att något går snett.

Permalänk
Medlem

Verkar ha gått bra på alla datorer här. Uppdaterat jobbdatorn, stationära samt min 2in1 med 32 GB lagring. På den sistnämnda fick jag uppdatera via en USB-sticka för att utrymmet skulle räcka till. Där har jag även Mina Dokument på ett MicroSD-kort men den verkar inte ha raderat några filer...

Tycker var 6:e månad är alldeles för tätt för dessa stora uppdateringar. Släpp dem var 18:e månad eller något och testa dem ordentligt istället...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Alla mina Windowsdatorer sitter på Win 10 LTSB. Ångrar inget

Samma här, helt klart bättre att sitta på W10 LTSB än att träla vidare med W7. Det enda som är synd är att mina gamla secdrv-beroende spel inte fungerar trots att jag har signerat drivrutinen. De flesta är så gamla att det inte finns cracks att arbeta sig runt det, så jag blir tvungen att köra i test-mode. Just detta är inte helt optimalt.

Permalänk
Medlem

Fick installera tidigare Windows-version för att datorn skulle fungera igen

Jag installerade uppdateringen manuellt och allt verkade bra när det nya skrivbordet dök upp. Men…. det gick inte att öppna startmenyn och när man klickade på ikoner på aktivitetsfältet hände ingenting. Stängde av datorn med på/av-knappen och hoppades att allt skulle bli bra efter omstart men istället blev det en svart skärm. Prövade att starta om några gånger men resultatet blev alltid en svart skärm.
Var rädd att Windows kraschat och ringde Microsofts support, datorn stod på när jag ringde och helt plötsligt kom skrivbordet fram igen. Efter ytterligare ett antal minuter fungerade det att klicka på ikoner m m. Vid omstart kom skrivbordet fram igen och allt verkade ok, även om jag tyckte att Windows var segare och fungerade sämre.
Men så blev det svart skärm igen. Efter att ha väntat åtskilliga minuter så dök skrivbordet upp igen och när det gick att klicka med musen så återställde jag Windows 10 till tidigare version. Nu fungerar det snabbt och bra igen. Lärdom: installera aldrig tidigt när det finns buggar o dyl utan vänta tills den nya versionen är dokumenterat stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gorancl:

Jag installerade uppdateringen manuellt och allt verkade bra när det nya skrivbordet dök upp. Men…. det gick inte att öppna startmenyn och när man klickade på ikoner på aktivitetsfältet hände ingenting. Stängde av datorn med på/av-knappen och hoppades att allt skulle bli bra efter omstart men istället blev det en svart skärm. Prövade att starta om några gånger men resultatet blev alltid en svart skärm.
Var rädd att Windows kraschat och ringde Microsofts support, datorn stod på när jag ringde och helt plötsligt kom skrivbordet fram igen. Efter ytterligare ett antal minuter fungerade det att klicka på ikoner m m. Vid omstart kom skrivbordet fram igen och allt verkade ok, även om jag tyckte att Windows var segare och fungerade sämre.
Men så blev det svart skärm igen. Efter att ha väntat åtskilliga minuter så dök skrivbordet upp igen och när det gick att klicka med musen så återställde jag Windows 10 till tidigare version. Nu fungerar det snabbt och bra igen. Lärdom: installera aldrig tidigt när det finns buggar o dyl utan vänta tills den nya versionen är dokumenterat stabil.

Du bör ändå vara bered på att starta datorn från DVD / USB minne och göra en ren installation. För vissa går det bättre då än att hålla på med det Windows redan fanns på disken.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Microsoft uppdateringar, lite som ett kinder ägg. Man vet aldrig vad man får.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

@Snigeln Bert: Enda LTSC (som det heter nu) är ju fortfarande 1809 och har samma problem.

Men när 1809 verion 2 kommer, så blir det LTSC på alla datorer hemma.

Dock kräver det att man är olaglig, så det är väl lite sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

10 st användare samtidigt går med den nya versionen. Windows 10 Enterprise for Remote Sessions
https://expertonsomething.com/2018/08/05/windows-10-for-remot...

Jag tycker Microsoft borde släppa Multi user RDP för alla, det finns folk som har kört jailbreak på Windows 10 och låst upp det så teknisk är det inget problem. Sedan kan såklart MS ta mer betalt för detta. Att kunna köra flera användare på en och samma dator är en funktion för en väldigt stor skara Svenssons-användare. Ta en familj som har en enda kraftfull dator, där kanske barnet spelar. Och så behöver morsan in och bearbeta några cadffiler, med multiusers RDP stöd så hade de då kunnat göra det på samma dator.
Det behöver inte på något sätt vara tungdrivna program, utan man kanske har alla licenser installerade på en dator och den är upptagen. Att köra fler användare i samma program samtidigt så är nästan alla program som inte tillåter detta spärrade. Att inte spärra detta och ej tillåta är lite som att inte ha några serienummer eller något alls vid installation och sedan säga max en installation.

Att dem inte släpper multi user RDP på vanliga Windows 10 är inte så konstigt. För att få använda multi user RDP på server krävs dels server licensen och en RDP licens per användare. Den senare kostar ungefär lika mycket som en Windows Enterprise licens.

För grafikkrävande program så tror jag också att man behöver köra Vmware eller Citrix för att få detta att fungera.

Permalänk
Medlem

1709 och tänker nog inte uppgradera än på ett tag.
Knappt så 1803 fungerar med program och spel.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Att ni bara vågar använda Windows!? Hoppas ni kör med egna backuper...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@Snigeln Bert: Enda LTSC (som det heter nu) är ju fortfarande 1809 och har samma problem.

Men när 1809 verion 2 kommer, så blir det LTSC på alla datorer hemma.

Dock kräver det att man är olaglig, så det är väl lite sämre.

Äsch då, hade Microsoft velat ha betalt för LTSC hade de ju gjort det möjligt att köpa licenserna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag vill minnas att M$ har knappast en Q&A department värt namnet längre och de enda som ens gör någon "kontroll" är typ interns som kör lite scripts innan nästa binära chernobyl rullas ut till icke ont anande konsumenter.

Så vitt jag vet har du rätt, och tack för kvällens skratt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eazy:

Att ni bara vågar använda Windows!? Hoppas ni kör med egna backuper...

Problemet med andra operativsystem är att vi då har svårt att skylla från oss.

En chef frågar. Har du gjort rapporten som jag bad dig göra tills idag?
Windows User: Ja, men Windows åt upp min rapport. Chefen, ok utur men du får en dag till.
Linux User: Ja de har inget att skylla på och kan få en rejäl utskällning av chefen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@Snigeln Bert: Enda LTSC (som det heter nu) är ju fortfarande 1809 och har samma problem.

Men när 1809 verion 2 kommer, så blir det LTSC på alla datorer hemma.

Dock kräver det att man är olaglig, så det är väl lite sämre.

Skrivet av LemonIllusion:

Äsch då, hade Microsoft velat ha betalt för LTSC hade de ju gjort det möjligt att köpa licenserna.

2016 LTSB är inte 1809. 2019 LTSC kan man strunta i.

Olagligt? Det är en omodiferad Windows 10 LTSB .iso med en nyckel köpt på Ebay, vilket kanske bryter mot EULA men det är inte olagligt.

Permalänk

Ja, du; plåtburken min, hon strök då med så det bara sjöng om det. Kan inte säga säkert om det var uppdateringen men nånting hade då korrupterat alla systemfiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då får jag vara tacksam att jag hann uppdatera laptop & stationär utan problem innan dom drog tillbaka den

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

1809 gjorde så att jag inte kunde se bilder i mail. Blev bara en liten ruta med ett rött kryss i. Edge ville heller inte fungera, medan både Chrome och Firefox fungerade utan problem. Rullade tillbaka till 1803, vilket löste problemen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag våga aldrig förvara något viktigt såsom foton etc på systemdisken. Litar inte på systemet riktigt och har aldrig gjort! Därför jag alltid lagrar sånt på andra diskar!

Med detta sagt så brukar jag alltid uppdatera när Windows Update will att jag ska uppdatera. Vill alltid ha det senaste trots riskerna LOL

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Ett fel som visar sig med 1809 är att den aktiverade Fast Boot i Win vilket gav svart skärm vid uppstart på speldatorn.Dock lätt att stänga av och nu funkar det perfekt.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Undrar om det är vissa hårdvarukonfigurationer som spökar till det för folk, och eller med vissa mjukvarukonfigurationer?

Jag sållar mig till skaran som aldrig haft problem med en windows installation, från win7 och framåt kan jag minnas. Aldrig heller har någon av windows uppdateringar tvångs omstartat.

Sedan finns det en skara som ofta(alltid) får problem med windows när det uppdateras.

Därför jag bara har tänkt tanken. Kan X + Y (hårdvara) + windows = problem, eller X + Y (hårdvara) + Z (mjukvara) + windows = problem. Hoppas Ni förstår min tankegång

Jag vågar påstå att i många av de fallen är det X (Användare) + Windows som inte är kompatibelt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Problemet med andra operativsystem är att vi då har svårt att skylla från oss.

En chef frågar. Har du gjort rapporten som jag bad dig göra tills idag?
Windows User: Ja, men Windows åt upp min rapport. Chefen, ok utur men du får en dag till.
Linux User: Ja de har inget att skylla på och kan få en rejäl utskällning av chefen.

Fast det är ganska lätt för en vanlig användare att ställa till det i Linux också, och en release-upgrade är knappast garanterad att gå smärtfritt, snarare tvärtom. Sedan när de postar på forum och undrar varför de bara får ett kryptiskt felmeddelande och datorn inte startar får de till svar "RTFM".

Administrerar Linux-burkar på jobbet och kör även det hemma på servers och NAS, men när det gäller vanligt datoranvändande, spel och musikskapande är det alldeles för mycket som strular eller inte fungerar alls p.g.a drivrutiner o.s.v. Year of the Linux Desktop har inte riktigt inträffat än. Kanske nästa år...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Känns så skönt att fortfarande sitta på Win 7 och slippa ALLT.

Känns så skönt att fortfarande sitta kvar på Pentium 4 1.4 ghz utan HT! Slipper allt bök med hårdvaru-buggar på dom nya processorerna.

/s

I ärlighetens namn är det väldigt ovanligt med att man blir drabbad av dessa buggar. Känns som att det blåses upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Sedan när de postar på forum och undrar varför de bara får ett kryptiskt felmeddelande och datorn inte startar får de till svar "RTFM".

Stämmer nog inte riktigt längre. Kan säg att jag inte sett någon säga det på många år.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Vad jag hittills noterat är:
- Min dator kopplar numera upp sig mot internet direkt vid uppstart och inte efter ca en minut som det varit de senaste månaderna.
- Jag kan starta om datorn och den går igång direkt. Senaste året har jag varit tvungen att stänga av , vänta en stund och starta - annars blir det en uppstart utan att skärmen (grafikkortet?) aktiveras = ingen bild.
- Jag fick göra en ominstallation av Spindelharpan från Win7 för den ligger av någon anledning kvar i Windows.old och det går inte bara flytta filerna för då måste man dessutom gå in och meka i registret. Detta är inget nytt, detta händer vid varje ny stor uppdatering.
- Jag har haft problem med att några minuter efter start så börjar grafiken krångla (man märker det mest på att muspilen hoppar runt när man försöker flytta den) och till slut blir det blå-skärm. Efter omstart (stänga av - vänta - starta) fungerar datorn i flera dygn. Ska bli intressant att se om även detta fenomen har försvunnit. Sedan installationen av 1809 för några dagar sedan har det i alla fall inte hänt.
- Inga filer har försvunnit såvitt jag kan se. Men jag använder inte mapparna under User files (förutom skrivbordet då'rå) utan har allt placerat på andra diskar.

Det enda jag inte har löst är hur jag får bort Windows.old-mappen (den försvinner inte fast jag bett om rensning av gamla systemfiler och tempfiler). Jag försökte med ett trick jag hittat på nätet men det resulterade bara i att datorn automatiskt startade om i felsäkert läge och det tog mig en stund innan jag löste DET problemet

/ B

Permalänk

Det spelar ju ingen roll om uppdateringar gör OS:et stabilare, om själva uppdateringshärjet stänger ute användare från att använda sin dator, orsakar ny (fast uppdaterad) instabilitet, eller orsakar att användare förlorar sitt arbete.

När man installerat sina program och gjort i ordning allt, ska man inte behöva uppdatera OS:et mer än ett par gånger om året, högst. Allt annat är vansinne.

Sen ska virusdefinitioner uppdateras varje dag, men det är ju en annan sak. Det rycker ju inte undan mattan från programmen, och man förlorar inte sitt arbete.

Nej, jag tror Microsoft förlorar användare till andra OS på det här sättet. Och behandlar de användare som slösurfare och amatörer som inte gör något viktigt på datorn kan ju dessa redan ha bytt till Mac eller surfplatta, eller så kan de göra det utan problem när de vill.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Jag fick en uppdatering 2018-10, kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 1803 för x64-baserade system (KB4462919) som jag uppdaterade nyss och funkade utan problem, var det den fixade och pausade som jag installerade?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

HolyFather: De stora uppdateringarna MS gör sker ju två gånger om året så det klarar ju din kravspec
Sebastian V: Nej, du har inte installerat 1809. Om du kör winver.exe så ser du vilken version du har.

/ B