Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Skillnaden kanske är något subtil, men ljudet låter lite öppnare på något vis.
24-bit vs 16-bit (CD-kvalitet). Sedan vet jag inte hur bra hörsel jag har idag, men blev testad som liten och hade absolut gehör. Det verkar iaf finnas en skillnad och det känns ju bra att tekniken (läs ljudkvalitet) sprungit om CD-skivan som upfanns någon gång i början av 1980-talet.

Permalänk
Inaktiv

@Alpha77: jaha så det är bytt från DAP till PMP nu? Hänger inte med i svängarna tydligen, köpte min Fiio X1 för några år sedan, den lever ännu. Finns säkert ny version på spelarna nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Skillnaden kanske är något subtil, men ljudet låter lite öppnare på något vis.
24-bit vs 16-bit (CD-kvalitet). Sedan vet jag inte hur bra hörsel jag har idag, men blev testad som liten och hade absolut gehör. Det verkar iaf finnas en skillnad och det känns ju bra att tekniken (läs ljudkvalitet) sprungit om CD-skivan som upfanns någon gång i början av 1980-talet.

Ptja, det är ju skillnad på att ha fullgod hörsel (vilket inte är detsamma som absolut gehör, det går inte att kvantifiera) och att höra över det hörböra spektrat, men det spelar ingen roll så länge det blir bättre för dig. Skulle i så fall kolla på en Fiio X3. Har en själv och är väldigt nöjd med den. Kostar kring 2k om jag inte minns fel, och kan även agera USB-dac. Vill du lägga mer så är väl A&K ett mycket bra alternativ om du hoppar över de som även har streaming, deras UI är tydligen lite sådär på de modellerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Hmm kan ju vara lite placebo, men bra ljud iaf, men har inte direkt jämfört med något i CD-kvalitet.
Är första ledet i kedjan bra så är ju bara uppspelningsprogram/hårdvara/högtalare samt den som lyssnar som det kan vara fel på

Det beror såklart på vad man har för grejer i övrigt, men frågan är om priset är värt avkastningen? För min del är svaret nej.. Korg DS-Dac 100M, ifi micro ican SE samt en hel drös med lurar. De som är mest avslöjande Sony MDR CD900ST.

Permalänk
Medlem

Massdrop THX 789 ska tydligen skeppas nästa vecka 6 månader har gått i ett huj.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Trådlösa hörlurar i klass med HD650?

Budget obefintlig men realistisk, söker bekväma lurar som ser bra ut, ska användas till spelande, hade ett par 599 innan 650, båda är riktigt bekväma, vill ha ett par som inte värmer upp öronen. Tips?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Trådlösa hörlurar i klass med HD650?

Budget obefintlig men realistisk, söker bekväma lurar som ser bra ut, ska användas till spelande, hade ett par 599 innan 650, båda är riktigt bekväma, vill ha ett par som inte värmer upp öronen. Tips?

Amiron?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: De är trådade om jag inte kollar på fel produkt?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

@oatp1b1: De är trådade om jag inte kollar på fel produkt?

Amiron Wireless: https://europe.beyerdynamic.com/amiron-wireless.html

Permalänk

Angående trådlöst, är det någon som testat EarStudio ES100? https://www.radsone.com/earstudio

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

För dig som vill lösa dilemat med att färre och färre mobiler mister sitt 3.5 mm uttag så finns det en fantastiskt lösning.

https://www.amazon.co.uk/EarStudio-ES100-24bit-High-Resolutio...

Det är en trådlös bluetooth DAC/AMP, som har fått helt fantastiska omdömen, läs bara amazon recensioner (både UK, Tyskland, USA etc.).

Har aldrig upplevt en sådan utmärkt feedback ifrån tillverkaren, de har släppt ungefär en ny uppdatering per månad, mestadels baserat på feedback ifrån Head-Fi tråden.
https://www.head-fi.org/threads/radsone-earstudio.867366/

För någon månad sedan så adderade dom LDAC (högupplöst BT-codect), måste erkänna att hörlurarna med ES100 låter bättre än vad de gjorde med min LG V30 (inbyggd DAC/AMP) med sladd.

Väldigt bra app i Andorid/IOS, EQ och batteritid rekommenderas starkt.

Väntar på en ny 2,5 mm sladd till mina hörlurar (Massdrop Plus IEM), som kommer att göra min portabla upplevelse fulländad.

Såg detta nu, lång tråd att läsa igenom... Fortfarande intresserad av intryck och kanske jämförelse mot typ Shanling M0 men även mot ifi xdsd och andra lite dyrare liknande lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Lizardman:

Såg detta nu, lång tråd att läsa igenom... Fortfarande intresserad av intryck och kanske jämförelse mot typ Shanling M0 men även mot ifi xdsd och andra lite dyrare liknande lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Den där Earstudio ES100 verkar klart intressant med bra litet format men även plastig för 1000kr enligt en recension på tyska Amazon. Kanske väntar på version 2

Länk
"First of all, I do not go into the inner values, which are already known. I will not say anything about the listening experience either, as everyone has to decide for themselves. Everyone is different and there are different preferences.
Now I want to comment on the exterior. Unfortunately that does not leave me cold and I have to share it with you. I'm not meticulous or neat, definitely have no high expectations as far as looks. But in short, the es100 looks and feels like a $ 1.13 MicroSd MP3 player on the outside. He is also extremely light, cheap easy. When shaking the keys wobble, which you can clearly hear.
For 99 € or 99 $ I feel a bit cheated. The packaging (cardboard box) also fits the outside image of a $ 1.13 MP3 player.
For comparison, I've put a FiiO BTR3 next to it, which is very similar hardware technology, but no app support and has no 2.5mm output, it is completely made of aluminum and the front of glass. The packaging valent, normal. Costs 79 € or 69 $.
I do not expect stainless steel or glass, but at least a little bit more valuable plastic.
Anyway, I do not feel good about having spent 99 € for such a looking part. I was actually sure that I would keep it and get rid of the FiiO. Now I am not anymore."

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Finns ju många alternativ men appstödet och att den faktiskt verkar ha OK ljud tycker jag väger högre än byggkvalitet när den kostar en tusing. Jag tänker framförallt som drivkälla till hyfsade IEMs men möjligen också som hotellsällskap till större lurar när jag vill resa lätt. Skulle också kunna vara lysande joggingsällskap. Att kunna EQa lurar har jag lärt mig kan vara riktigt användbart efter lite tid med Audezes ciphercabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk

Jag kör earstudio med sony xba-n3ap på balancerad 2.5mm kabel.
Bygg kvaliten är helt ok, enda jag kan klaga på är att klämmans fjäder är lite i vekaste laget. Ljudet är riktigt bra, samma med batteritiden.
Men det som sticker ut mest är att tillverkaren är grymt aktiva med nya firmwares samt lyssnar på deras kunder. Det finns en lång tråd i ett stort hörlursforum där tillverkaren lyssna på vad folk saknar eller vill ha. Den släpptes med aac och aptx stöd. Dom har lagt till ldac stöd efter önskemål av oss användare samt massa annat.

Permalänk
Medlem

Har insett att jag behöver en DAC då jag får skumma missljud när jag drar upp volymen på min O2. Händer bara när jag har datorn som källa och inte mobilen.

Frågan jag har är dock, Hifime Sabre 9018 eller Schiit Modi 3? Modi 3 är nästan dubbelt så dyr och vet inte om jag kan motivera det. Ska huvudsakligen användas till en Objective 2 och HD6XX.

Edit: Även hittat ännu en kandidat, Topping D30. Men det gjorde ju inte saken lättare...

Permalänk
Skrivet av Simon^L:

Har insett att jag behöver en DAC då jag får skumma missljud när jag drar upp volymen på min O2. Händer bara när jag har datorn som källa och inte mobilen.

Frågan jag har är dock, Hifime Sabre 9018 eller Schiit Modi 3? Modi 3 är nästan dubbelt så dyr och vet inte om jag kan motivera det. Ska huvudsakligen användas till en Objective 2 och HD6XX.

Edit: Även hittat ännu en kandidat, Topping D30. Men det gjorde ju inte saken lättare...

Alltså, jag har Hifime Sabre till min iPhone och där gör den ett OK jobb med bra IEMs. Men som jag förstått så ska både D30 & Modi 3 vara bättre på nästan alla sätt förrutom just det extremt bärbara. Men jag hade också Sabren som dac mellan datorn och slutsteg till ett par fina stativare och där upplevde jag att de gjorde en hel del skillnad. Det är väl helt enkelt så att den inte riktigt räcker till som förstärkare åt annat än riktigt lättdrivna lurar och IEMs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Ska uppdatera mig med Creative Sound BlasterX AE-5 som har inbyggd DAC. Nu förstår jag inte, är det inte så att man har antingen har ett ljudkort eller en separat DAC, vad har en DAC inbyggt i ett ljudkort för funktion?

Permalänk
Medlem

@Mumu55:

Har inte så mycket emot att den är i plast, det hjälper att hålla vikten nere samt at bibehålla en bra BT signal. Det som är negativt med den fysiska designen är knapparna och fjädern/clipen.

Utöver det så har jag absolut inget klagåmål på denna underbara DAC, EQn är helt underbar för priset, även 2,5 mm uttaget uppskattas. Utvecklarna lyssnar också väldigt bra på User Feedback när det kommer till firmwareuppgraderingar.

Permalänk
Medlem

Audeze Mobius var verkligen en hit.

Egentligen vill man såga den för hiss och extremt dämpad diskant ala klassikt stängd hörlur i liten kåpa men i samma veva så är ljudet så otroligt levande vilket är extremt motsägelsefullt för en stängd hörlur utan luft.

Diskanten hämmar absolut i en del situationer. Vet inte om jag skulle använda den in konstanta panga panga lir och racing då vapen och bilmotorer tappar energi. Åh andra sidan trivs jag rätt bra med den i Forza Horizon men de har lite dämpat billjud för att man ska höra radion också så de är lite annorlunda.

Musik har jag inte vågat mig på riktigt än i någon större grad. Spel däremot så finner jag att det egentligen bara är LCD-2n som lyckas hävda sig bortsett scenarior nämnt tidigare. Shadow of Tombraider, Assassins Creed Odyssey har körts flitigt. Det är något med hur planar gör mellanregistret som gör att jag smälter. T50rp, LCD-2, denna det är något speciellt med magneplanar

Audeze LCD-2n är snäppet vassare bortsett ljudbilden då där föredrar jag helt klart Mobius i 7.1 läget. 2.1 och analogt har jag helt slutat med.

JVC DX 1000 gör lite samma trick som Mobius men på gammaldags analog vis med jättelika träkåpor för ljudet att studsa mellan. Men med Mobiusen flyter de helt fritt så känns ändå som den lyckas bräcka trots dess mindre format.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Lizardman:

Angående trådlöst, är det någon som testat EarStudio ES100? https://www.radsone.com/earstudio

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte testat men har kollat lite på fiios motsvarighet BTR3

Permalänk
Medlem

Nu har mina HD6XX fått köras varma nästan dygnet runt i en vecka.
Har idag kört ett tiotal låtar på både HD6XX samt HE-4XX, och HD6XX är i mitt tycke en vinnare.

Tycker det är en större ljudbild i HD6XX, samt att jag saknar lite detaljer i ljudet emellanåt i HE-4XX.
HD6XX är en väldigt bra allround lur som är nästan löjligt prisvärd jämfört med allt annat jag lyssnat på i 2000kr-klassen.

Dock är det något visst med HE-4XX, där röster och gitarrer etc får ett väldigt naturligt ljud tycker jag, dessa var helt fantastiska till akustisk (gitarr+sång) musik, men nästan allt annat tycker jag HD6XX är stråt vassare.

Jag kör Tidal -> Audio-GD R2R 11 -> hörlur.

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk

Hello boys!

Jag har under några år nu samlat på mig en ganskaså välvuxen man.

Är skitnojjig för att ha på min lurarna då jag duschat och håret är blött! Är detta meningslösa nojjerier eller kan det faktist vara farligt? Känns som att vatten kan finns sig in i lurarna då jag kör på öppna lurar och känns som att padsen kommer pajjas med tiden..

Är det tomma fantasier? Om inte kanske det finns någon annan långtmanad med tips?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Skrivet av GoldenFan:

Hello boys!

Jag har under några år nu samlat på mig en ganskaså välvuxen man.

Är skitnojjig för att ha på min lurarna då jag duschat och håret är blött! Är detta meningslösa nojjerier eller kan det faktist vara farligt? Känns som att vatten kan finns sig in i lurarna då jag kör på öppna lurar och känns som att padsen kommer pajjas med tiden..

Är det tomma fantasier? Om inte kanske det finns någon annan långtmanad med tips?

Det är väl bara å köpa nya pads med tiden? Dom kommer ju bli slitna förr eller senare i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Hello boys!

Jag har under några år nu samlat på mig en ganskaså välvuxen man.

Är skitnojjig för att ha på min lurarna då jag duschat och håret är blött! Är detta meningslösa nojjerier eller kan det faktist vara farligt? Känns som att vatten kan finns sig in i lurarna då jag kör på öppna lurar och känns som att padsen kommer pajjas med tiden..

Är det tomma fantasier? Om inte kanske det finns någon annan långtmanad med tips?

Jag hade lite längre hår back in the days men... jag torkade håret, lite fuktigt fortfarande men körde sedan håret bakom öronen och det var ingenting som märktes på vare sig drivers eller pads.

Dock köper jag ändå nya pads då och då till mina lurar.

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Skillnaden kanske är något subtil, men ljudet låter lite öppnare på något vis.
24-bit vs 16-bit (CD-kvalitet). Sedan vet jag inte hur bra hörsel jag har idag, men blev testad som liten och hade absolut gehör. Det verkar iaf finnas en skillnad och det känns ju bra att tekniken (läs ljudkvalitet) sprungit om CD-skivan som upfanns någon gång i början av 1980-talet.

https://www.head-fi.org/threads/24bit-vs-16bit-the-myth-explo...
Alltid roligt att hitta folk som skryter om sin goda hörsel.

Permalänk
Skrivet av xTG!:

Nu har mina HD6XX fått köras varma nästan dygnet runt i en vecka.
Har idag kört ett tiotal låtar på både HD6XX samt HE-4XX, och HD6XX är i mitt tycke en vinnare.

Tycker det är en större ljudbild i HD6XX, samt att jag saknar lite detaljer i ljudet emellanåt i HE-4XX.
HD6XX är en väldigt bra allround lur som är nästan löjligt prisvärd jämfört med allt annat jag lyssnat på i 2000kr-klassen.

Dock är det något visst med HE-4XX, där röster och gitarrer etc får ett väldigt naturligt ljud tycker jag, dessa var helt fantastiska till akustisk (gitarr+sång) musik, men nästan allt annat tycker jag HD6XX är stråt vassare.

Jag kör Tidal -> Audio-GD R2R 11 -> hörlur.

Sitter och funderar på dessa som kontorslurar. När jag hade HE400i upplevde jag dom som riktigt detaljrika men som om det tyvärr fattades lite känsla i detaljer på nästa hela registret. Ja, lite tomma liksom. Har testat Sundara som har minst lika mycket detalj men både bättre placerad och något rundare. En del beskyller ju HiFiMan för att ha lite hissad diskant för att låtsas ha bra upplösning på toppen och kring HE400i kan jag tycka att det stämmer. Lite dyrare HiFiMans tycker jag inte haft precis det problemet så då funderar jag så klart ifall HE4XX har den där lite hissade diskanten?

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

@Lizardman: Det är nog lite hissad diskant på HE4XX, framförallt jämfört med HD-6XX.
Jag kan säga som så här, det går inte att ha på sig ett par HE4XX en hel dag på jobbet och lyssna på musik på relativt hög volym utan att bli helt lyssningstrött. Betydligt lättare att lyssna en hel dag på HD-6XX.

Om någon är intresserad av ett par HE-4XX så kan ni skicka PM, då dessa kommer antagligen säljas inom snar framtid

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Hola,

Tänkte kolla om det är någon i denna tråd som har erfarenhet av batteribyte på chord hugo gen.1?
Batteriet i min är helt slutkört vilket resulterar i att den "dör" lite till och från då den inte är gjord för att drivas via strömadaptern.

Så om det är någon som tidigare har genomfört batteribyte på en Hugo eller är riktigt bra när det kommer till elektronik/lödning och liknande så får ni gärna höra av er.

Känner inte riktigt för att posta den till england för 800 och sedan utöver det även betala £150 för batteribyte.

Finns i Malmö men kan så klart skicka den inom sverige och betalar självklart en rättvis summa för batteribytet!

Och ja, du får självklart låna den under några dagar om så önskas!

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem
Skrivet av raexxlol:

Hola,

Tänkte kolla om det är någon i denna tråd som har erfarenhet av batteribyte på chord hugo gen.1?
Batteriet i min är helt slutkört vilket resulterar i att den "dör" lite till och från då den inte är gjord för att drivas via strömadaptern.

Så om det är någon som tidigare har genomfört batteribyte på en Hugo eller är riktigt bra när det kommer till elektronik/lödning och liknande så får ni gärna höra av er.

Känner inte riktigt för att posta den till england för 800 och sedan utöver det även betala £150 för batteribyte.

Finns i Malmö men kan så klart skicka den inom sverige och betalar självklart en rättvis summa för batteribytet!

Och ja, du får självklart låna den under några dagar om så önskas!

Är det inte värt 2.5k för att veta att det blir bra gjort och dessutom få garanti på det? Hade det varit en Mojo hade jag kanske förstått dig mer, men en Hugo kostar ju en vacker slant så procentuellt så är det ju en rätt liten del. Men rent konceptuellt tycker jag att det är kasst av Chord att inte se till att de kan drivas ordentligt via strömadaptern. Bävar lite inför den dagen då samma sak kommer hända min Mojo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Är det inte värt 2.5k för att veta att det blir bra gjort och dessutom få garanti på det? Hade det varit en Mojo hade jag kanske förstått dig mer, men en Hugo kostar ju en vacker slant så procentuellt så är det ju en rätt liten del. Men rent konceptuellt tycker jag att det är kasst av Chord att inte se till att de kan drivas ordentligt via strömadaptern. Bävar lite inför den dagen då samma sak kommer hända min Mojo.

Problemet är att jag köpte den i andra hand och den är nästan 4 år gammal så garantin har redan gått ut.
Därav att jag letar efter alternativa lösningar

De har tydligen fixat det i Hugo 2 men är inte alltför sugen på att lägga ut pengar för en sån då jag har varit riktigt nöjd med min hugo sen jag fick den.

Visa signatur

: )