Permalänk
Medlem

Helt ny egen byggd dator fråga!

Hej!

Har precis fått hem min nya dator från Inet som är färdigbyggd utav personalen där. Min fråga är ifall det är några viktiga drivrutiner eller dylikt som måste installeras eller är det bara att "tuta och köra"? Har sätt att det kommit med lite skivor från t ex Asus för moderkort men då min dator är utan DVD-läsare så har jag ingen användning för de.

Har dykt upp ett problem när datorn går i viloläge och skärmen släcks. När datorn går igång igen sen så gör inte skärmen det utan det står "no signal" och leder till att jag måste tvångsavsluta datorn och starta upp den igen för att allt ska funka igen. Vad kan felet vara?

Info om datorn: Kör Windows 10 Pro 64
Asus Z-370 P moderkort
MSI Gtx 1080 grafikkort
Intel i7 8600 3.7Ghz processor
16GB ram minne DDR4 2666hz

Skärmen är ny även den, det är en Acer XF240H.

Tack på förhan!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gissar att du kör skärmen via Displayport? I så fall bör du kolla på denna tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...
Prova kör en annan kabel eller annat interface till skärmen och se om problemet löser sig.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Yes det stämmer! Fick med mig en DP kabel vid köp av skärmen. Läste igenom artikeln precis och kan mycket väl stämma det som står där, isåfall är det ett nytt kabelköp som gäller. Har du nån aning om kanske vart man kan köpa en som kommer att göra jobbet utan att riskera att varken skärmen eller GPUn går sönder??

Permalänk
Hedersmedlem

@Stefaank: Tyvärr inte men jag vet att det finns många tips i tråden på sladdar som man vet fungerar. Du kan ju även rycka pin 20 själv. Om du råkar ha en gammal HDMI- eller DVI-sladd liggandes kan du ju prova skärmen med de först för att bekräfta problemet.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Ja jag tänkte att jag skulle ta fram nån gammal hdmi kabel och testa först innan jag ser mig för alternativ. Var en som rekomenderade denna som sa att den är safe att använda https://www.inet.se/produkt/8906037/displayport-1-2-ha-ha-sva... om det skulle visa sig att DP kabeln är problemet