Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raexxlol:

Problemet är att jag köpte den i andra hand och den är nästan 4 år gammal så garantin har redan gått ut.
Därav att jag letar efter alternativa lösningar

De har tydligen fixat det i Hugo 2 men är inte alltför sugen på att lägga ut pengar för en sån då jag har varit riktigt nöjd med min hugo sen jag fick den.

Jag menar mer att om du gör det via Chord så får du troligtvis garanti på själva reparationen. Ber du någon på internet göra det och den går sönder så sitter du i sjön istället.

Permalänk
Skrivet av xTG!:

Om någon är intresserad av ett par HE-4XX så kan ni skicka PM, då dessa kommer antagligen säljas inom snar framtid

PM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Shootout i den högre skolan

Hej!

Har uppdaterat hörlursstallet en del och tänkte att det var dags för lite jämförelser.

På bilden från vänster till höger:
Stax SR-007 mkII
Stax L700
Stax SR-009

Förstärkaren är en KGSSHV, en tredjepartsmodell byggd enligt Kevin Gilmores ritningar. KGSSHV är idag på en mellannivå bland diy förstärkare för STAX. Det finns enklare modeller och mycket värre modeller.

Rankningen blir för mig:
1. SR-009
2. SR-007 mk II
3. L700

Ljudet hos toppmodellen SR-009 präglas av detaljer, klarhet, fast och precis bas.

Hos SR-007 mk II får vi mer av värme och en mer uppskruvad bas. Basen är dock inte lika fast och tydlig som hos SR-009. Först låter den charmig och inbjudande, men i jämförelse så framstår den som lite odetaljerad. Detta beror delvis på att mk II versionen av SR-007 är portad, vilket går att modda med häftmassa. Då ska den få mer av den fasta tajtare bas som mk I versionen har.

L700 låter lite mer likt SR-009 än SR-007, men man märker att det är en nivåskillnad mellan dem. Det är framförallt en del detaljer som försvinner när man lyssnar med L700, men det märks att ljudet på det stora hela är besläktat med SR-009. L700 har inte för inte kallats för en "mini SR-009".

Börjar så här med intrycken, får återkomma till de här jämförelserna. Trevlig söndag på er.

Permalänk

Arcam rpac går att köpa för 990 just nu..ett bättre alternativ till Fiio E10k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt Deepy du har alldeles för många stax lurar säg till när du vill dumpa dem

Massdrop THX 789 AAA på ingång skickades i förtid rentav.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Trevligt Deepy du har alldeles för många stax lurar säg till när du vill dumpa dem

Massdrop THX 789 AAA på ingång skickades i förtid rentav.

Najs, så 789an kom iväg tillslut. Funderade länge på den där, fast hoppade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Ska uppdatera mig med Creative Sound BlasterX AE-5 som har inbyggd DAC. Nu förstår jag inte, är det inte så att man har antingen har ett ljudkort eller en separat DAC, vad har en DAC inbyggt i ett ljudkort för funktion?

DAC = Digital to Analog Converter, ett ljudkort är uppbyggt kring en DAC, det är inget nytt och poängteras i marknadsföringssyfte för att det har "blitt på modet" [sarcasm]och bara omnämnandet av det skänker högre ljudkvalitet[/sarcasm].

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om några schyssta in ears under 1000 kronor?

Permalänk

@IsaaKeN: vad för musik lyssnar du på?

Permalänk
Medlem

@organiskmaskin: funk, rock och lite jazz. Så jag vill inte ha in ears med så mycket bas att det tar över.

Permalänk
Skrivet av IsaaKeN:

@organiskmaskin: funk, rock och lite jazz. Så jag vill inte ha in ears med så mycket bas att det tar över.

okej, sennheiser momentum in ear kanske skulle vara något

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag menar mer att om du gör det via Chord så får du troligtvis garanti på själva reparationen. Ber du någon på internet göra det och den går sönder så sitter du i sjön istället.

Jo det är ju sant.
Får dock se hur det blir.
Lite ansträngd ekonomi de kommande månaderna och den "fungerar" så länge jag har den inkopplad via strömadaptern

Men kan dock starkt rekommendera att köpa en begagnad hugo om ni hittar en. Har inte hört något som är i närheten som kostar under 10 000 (gav 6 för min)!

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem

Jag har haft DT 990 Pro med Asus Essence STX. Har varit galet nöjd men tyvärr gick DT 990 sönder.

Jag är ute efter ett par nya lurar och har kollat på AKG K712 Pro och Sennheiser HD600. Kan tillägga att jag har ett ganska litet huvud, har läst att K712 inte är så optimalt då.

Men ser även att massdrop har K7xx och HD6xx. Det ska tydligen vara riktigt prisvärd för sitt pris.

Vilken rekommenderar ni att köpa från, massdrop eller inte?
Skulle HD600 passa bättre för mig än K712 för mitt huvud?

Jag lyssnar mest på musik som är väldigt varierande men spelar även ibland.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.0Ghz | ASRock Z68 Extreme4 Gen 3 | Fractal Design R2 | Gigabyte 5870 CF | Fractal Design Tesla 650W 80+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZippE-:

Jag har haft DT 990 Pro med Asus Essence STX. Har varit galet nöjd men tyvärr gick DT 990 sönder.

Jag är ute efter ett par nya lurar och har kollat på AKG K712 Pro och Sennheiser HD600. Kan tillägga att jag har ett ganska litet huvud, har läst att K712 inte är så optimalt då.

Men ser även att massdrop har K7xx och HD6xx. Det ska tydligen vara riktigt prisvärd för sitt pris.

Vilken rekommenderar ni att köpa från, massdrop eller inte?
Skulle HD600 passa bättre för mig än K712 för mitt huvud?

Jag lyssnar mest på musik som är väldigt varierande men spelar även ibland.

Jag har rätt litet huvud och mina HD6XX passar bättre än mina akg k7XX.

Permalänk
Medlem

Från http://cph-highend.com/ . Varit där några år i rad nu. Varit tidagare på Malmö mässan men eftersom det är gratis inträde som svensk på den i Köpenhamn(om man visar up tågbiljetten), så valde jag och min kompis denna istället. Slänger upp lite sunkiga bilder från min mobil.
Testade bland annat.. Senn800 - ATH -AD1000x - Focal - Stax - ..även dem nya Meze Empyrian som var riktigt nice.

Ursäkta dem sneda bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Trevligt Deepy du har alldeles för många stax lurar säg till när du vill dumpa dem

Massdrop THX 789 AAA på ingång skickades i förtid rentav.

Ha ha! Ja, det blir lätt en och annan.. Håller på att dumpa några dynamiska lurar. Ska sälja MSR7SE och ATH-A1000Z. Behåller ATH-A2000Z och Fostex th900 än så länge. Men känner inte riktigt att jag har hittat mitt "end game" bland slutna lurar ännu. Funderar på att testa ZMF eikon/atticus, men det är svårt att provlyssna dem.

Massdrop THX 789 AAA verkar vara en fullträff. Amir på asr är lyrisk. Har du fått nåt paket än?

Skickades från m.sweclockers.com

Stavning
Permalänk
Medlem

Borde få den i veckan. Vart i Hamburg ett tag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Alltså, det här med prisvärda IEM:s.. Har länge drullat runt med ett par RHA T20i som jag iof tycker är helt OK och lyfter lite med en amp. Kan dock inte låta bli att titta lite på allt som cirkulerar på Aliexpress eller Massdrop osv.. Nån som har koll om det kommer kännas som en uppgradering med t ex ett par BGVP DM6 mot mina RHA eller måste jag helt enkelt gräva djupare i plånkan?

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Alltså, det här med prisvärda IEM:s.. Har länge drullat runt med ett par RHA T20i som jag iof tycker är helt OK och lyfter lite med en amp. Kan dock inte låta bli att titta lite på allt som cirkulerar på Aliexpress eller Massdrop osv.. Nån som har koll om det kommer kännas som en uppgradering med t ex ett par BGVP DM6 mot mina RHA eller måste jag helt enkelt gräva djupare i plånkan?

En kompis har ett par https://www.moon-audio.com/astell-kern-rosie-in-ear-monitors-... som han försöker sälja till mig, som inte jag vill ha. Kanske kunde vara något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

New Flagship Headphones, IEMs, Amps, DACs, And More At CanJam @ RMAF 2018

https://www.youtube.com/watch?v=G--1rTEsHbA

Permalänk
Skrivet av stoltz:

En kompis har ett par https://www.moon-audio.com/astell-kern-rosie-in-ear-monitors-... som han försöker sälja till mig, som inte jag vill ha. Kanske kunde vara något?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet faktiskt inte om jag törs gå på sådana lurar? Har liksom en förmåga att börja uppgradera och där finns deet nästan inget stopp. Det är därför jag funderar på kinalurar...

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Ångrar att jag inte slog till på Massdrop THX, får la bli till och vänta tills nästa drop.

Permalänk
Medlem

@stoltz: Kul att du fick prova Empyrean. Jag hoppas att de kommer till High End Mässan i Sthlm nästa år. Några intryck du vill dela med dig av?

Permalänk
Medlem

@Deepy: En provlysning och en liten snabb a-b gämförelse med meze 99 classic som stod bredvid så både låter och framförallt känns dem som dem kostar. Svårt att ge en rättvis bedömning när man sitter i en öppen miljö och fullt av folk bakom som pratar. Stax'en som hade ett eget rum var ju betydligt lättare att bedömma, men även där är det svårt att ge ett rättvist omdömme pga den... får man säga "udda" musiken som alltid utställare skall envisas med att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

@Deepy: En provlysning och en liten snabb a-b gämförelse med meze 99 classic som stod bredvid så både låter och framförallt känns dem som dem kostar. Svårt att ge en rättvis bedömning när man sitter i en öppen miljö och fullt av folk bakom som pratar. Stax'en som hade ett eget rum var ju betydligt lättare att bedömma, men även där är det svårt att ge ett rättvist omdömme pga den... får man säga "udda" musiken som alltid utställare skall envisas med att spela.

Ja, det känns hopplöst föråldrat när utställare demar anläggningar med någon utvald skiva. Som tur är kör fler och fler med Tidal idag.

Sen är det inte heller så roligt att provlyssna hörlurar bredvid högtalaranläggningar. Jag var på high end mässan i vintras och Hifi-klubben körde alla sina anläggningar parallellt i en och samma sal. Det var ju hopplöst att höra nånting där inne. Nej, jag önskar att vi kunde få ett CanJam till huvudstaden nån gång..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De har ju kört någon motsvarighet till canjam i Oslo de senaste åren, så det kan ju vara ett alternativ om man är villig att åka en liten bit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör med Fostex Th900, nån som kan rekommendera en bra amp/dac till dessa lurar?
Användes endast vid dator.

Permalänk

Då har jag ( tack @xTG! ) blivit ägare till ett par Hifiman HE 4XX som är tänkt att tjäna som kontorslurar! Drar mig direkt till minnes vad som gjorde att jag sålde HE 400i förr. Diskanten kan skära till på vissa inspelningar och basen rullar av rätt tidigt. Men samtidigt har dom i övrigt en väldigt fin ljudbild. Kanske unik för slantarna? Det finns massor av nyans och detalj mellan del lite skrikiga toppen och något linjära subbasen, och då har jag bara testat dom på telefonen med en HiFime Sabre som är rätt klen och ljus. På jobbet har jag en varmare, starkare låda som blir mycket intressant att lyssna av! Löjligt mycket lurar för pengarna är i alla fall en spontan reaktion!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

@weew: Jag kör dessa själv med en Questyle CMA400i. Den kombinationen tycker jag fungerar bra. Questylen är över lag neutral och överdriver inte karaktären hos TH900. Sedan har den massor med kraft och kommer att hålla Fostexlurarna i ett järngreppp.

Permalänk
Medlem

Så fick äntligen hem min massdrop thx 789. Kom inte undan tullen.

Fick dra iväg och köpa adapter trodde jag hade en hemma. Väl hemma hade jag strul med att få igång den. Nog adaptern som inte är den bästa men med optimal mount så fungerar den. De utlovar att ingen burnin ska behövas och kan intyga den ligger extremt nära om inte absoluta preferenser för min LCD-2 med Audio GD Reference 9 som DAC. Kan nog pensionera Yamaha RDS-440n nu är jag 99 % säker på. Grym vinst i skrivbordsutrymme. Kan RME dacen ersätta Audio GD Reference 9 så blir det som att uppgradera till en 3:a

Upplever att den driver LCD-2n minst lika bra i balanserat läge med plusset absolut svärta och balansen är snarlik. Spelar otroligt rent känns närmast orealistiskt men man är väl inte van.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x