Borttappad bilnyckel återfunnen (försäkringsärende)

Permalänk
Medlem

Borttappad bilnyckel återfunnen (försäkringsärende)

Hej, för några månader sen tappade frun bort ena bilnyckeln och vi tog ut på försäkringen för en ny med bort programmering av den gamla osv
Nu har frun hittat nyckeln...
Nyckeln är till en V70 2009 så den går bara att använda till våran bil som jag förstår samt att man bör kunna programmera in den igen om man nu vill...

Frågan är egentligen bör jag säga något till försäkringsbolaget att jag hittat den? och vad skulle bli utfallet av det? eftersom nyckeln bara fungerar på den unika bilen har ju försäkringsbolaget ingen nytta av den, kan jag bli återbetalningsskyldig?

Permalänk
Medlem

Ja, försäkringsbolag är ägare till nyckeln.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Ja, försäkringsbolag är ägare till nyckeln.

Den nya nyckeln eller gamla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Den nya nyckeln eller gamla?

Den gamla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Släng den gamla nyckeln. Case closed.

Ingen som vet att du hittat den.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Hej, för några månader sen tappade frun bort ena bilnyckeln och vi tog ut på försäkringen för en ny med bort programmering av den gamla osv
Nu har frun hittat nyckeln...
Nyckeln är till en V70 2009 så den går bara att använda till våran bil som jag förstår samt att man bör kunna programmera in den igen om man nu vill...

Frågan är egentligen bör jag säga något till försäkringsbolaget att jag hittat den? och vad skulle bli utfallet av det? eftersom nyckeln bara fungerar på den unika bilen har ju försäkringsbolaget ingen nytta av den, kan jag bli återbetalningsskyldig?

Om du är 100% ärlig ska du såklart prata med försäkringsbolaget och se vad de säger om det hela. De kanske säger att du får behålla nyckeln, men det vet du först efter du pratat med dom.

Om du är mera grå kan du såklart få nyckeln inprogrammerad igen av valfri verkstad med rätt utrustning utan att fråga försäkringsbolag.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Om du inte bryr dig om vad som är rätt så kan du säkert få en bilverkstad att koda in nyckeln. Lär dock kosta en slant, mer än det är värt kanske.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Om du är 100% ärlig ska du såklart prata med försäkringsbolaget och se vad de säger om det hela. De kanske säger att du får behålla nyckeln, men det vet du först efter du pratat med dom.

Om du är mera grå kan du såklart få nyckeln inprogrammerad igen av valfri verkstad med rätt utrustning utan att fråga försäkringsbolag.

Skrivet av Niclas:

Om du inte bryr dig om vad som är rätt så kan du säkert få en bilverkstad att koda in nyckeln. Lär dock kosta en slant, mer än det är värt kanske.

Som jag fattade var det själva nyckeln som var "dyr" själva in programmeringen kostade typ 500 kr eller så men nyckeln kostade över 2000 som då var unik för våran bil, men tänkte för eventuell framtida försäljning av bil kan man ju lämna över om den personen har behov av fler än 2 nycklar...

Är väl mest oroad om man pratar med försäkringsbolaget att de vill ha betalt för att nyckeln inte är borttappad typ

Permalänk
Medlem

Tror inte det är någon fara, nyckeln har ju varit borta och du har behövt en nyckel under de här månaderna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Viochee
Det finns ingen risk att du blir återbetalningsskyldig för att du hittat nyckeln, men däremot om du kontaktar försäkringsbolaget så kan de mycket väl begära nyckeln då de tekniskt sett äger den. Förhoppningsvis är de givmilda här och låter er behålla nyckeln då som du nämner de inte har någon nytta av nyckeln.

Försäkringsbolaget är inte intresserade att du har hittat nyckeln, men rent formellt sett ska man kontakta dem.

Permalänk
Medlem

@Viochee: Personligen tycker jag inte det är någon big deal då jag räknar med att varken du eller din fru haft något uppsåt att lura försäkringsbolaget, annars hade du väl knappast frågat här i forumet. Dvs jag tror inte du behöver höra av dig till försäkringsbolaget i detta fall, men det är väl det mest rätta du kan göra. Dock är det lite annat om man faktiskt försökt dra en försäkrings-scam, självklart.

I övrigt kan jag nämna en händelse som min far råkade åstadkomma. Han hade tappat bort en klocka som inte var helt obetydlig i värde. Han kontaktade försäkringsbolaget och berättade att klockan var borta, vilket troligen var av misstag någon gång. De sa att försäkringen täcker det och han fick ersättning eller om det var en ny klocka kommer inte ihåg. Men senare, precis som ni, ramlade han över den gamla klockan någonstans i hemmet och kontaktade försäkringsbolaget om det då. Men de sa att de inte behövde förändra något i ersättningen eller så då det kunde få ingå i försäkringen att det ibland blev fel. Min far är dock inte någon som ofta tappar bort saker eller i övrigt är oaktsam osv så antar att han betalat premien rätt länge, och sällan behövt kontakta dem för ersättning eller så, så försäkringsbolaget tyckte att det är OK att det blev fel.

Så beroende på hur länge du varit kund hos dom och hur ofta du kontaktat dem om ersättning så kan de eventuellt göra samma sak som bolaget min far var kund hos. Och då kostar det ju inte er någonting att göra likadant, dvs kontakta ert bolag. Det är ju det mest korrekta ni kan göra i denna situation men personligen tror jag jag hade hoppat över det. Vet dock ej om det kan bli några otrevliga följder av det.

Permalänk
Avstängd

Tyvärr kan jag inte svara på frågan, men generellt så är det ju så att de hellre ser att man anmäler sådanahär saker som försvunna en gång för mycket än en gång för litet, samma med polisen och liknande, då det sparar en massa jobb för dem om nycklar och liknande faktiskt är försvunna om man gör det i tid, hos försäkringsbolaget kan det till och med vara avgörande vid vissa tillfällen, dessutom lär det ju spara dem en massa tid att slippa konversation med kunder som överklagar och liknande jag VET inte vad man bör göra här, men ur deras synvinkel så tycker man ju att detta borde vara mer värt än deras kostnad i fall som detta.

OM man skulle säga något så säg bara att den är upphittad, de behöver ju inga exakta detaljer.
Men, jo, är den värd 2000:- så är det kanske värt en femhundring att fixa till den, jag tror att försäkringsbolaget skiter i det i så fall om de inget vet, det är väl mest som sagt en samvetsfråga.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Om du ursäktar vill jag säga att ditt inlägg är rätt svamligt; jag kan inte avgöra om du menar att försäkringsbolaget sparar tid genom att vara i kontakt med en försäkringstagare en extra gång eller om du menar tvärt om. Eller har du missat OP:s post där han nämner att de redan gett honom ersättning i form av en ny uppsättning nycklar?

Permalänk
Medlem

Kör raka rör, tror inte bolaget har något emot att nyckeln kommit tillrätta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hypermode:

@Mizzarrogh: Om du ursäktar vill jag säga att ditt inlägg är rätt svamligt; jag kan inte avgöra om du menar att försäkringsbolaget sparar tid genom att vara i kontakt med en försäkringstagare en extra gång eller om du menar tvärt om. Eller har du missat OP:s post där han nämner att de redan gett honom ersättning i form av en ny uppsättning nycklar?

Ok, jag läste hastigt...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number