Permalänk
Medlem

Från G5 till ATX - En resa i moddning

Det hela började med att min kompis Daniel visade mig ett inlägg på "köp och sälj" delen av forumet.
"- kolla in denna, jag tror du kommer att gilla den!"

Jag tittade på inlägget, en gammal G5:a, jag är lite kär i jusst denna låda och jag var sugen på att bygga en gamming maskin till mig själv. Det var minst 15 år senast jag hade en PC, sagt och gjort så bästemde jag mig för att bygga min PC i denna låda.
Har alltid velat att göra en konvertering.

Min kompis fick lägga budet eftersom jag var helt färsk på forumet. Jag vann och fick ta hem bygget, säljaren var mycket trevlig och informerade mig omhan sjölv velat göra en
konvertering men det blev aldrig av. Han önskade mig lycka till och det blev affär.
Lådan var i hyfsat skick men den hade stora och djupa repor på ena sidan och var lite "ruff" men det skulle nog gå att fixa.

Nu till bygget!

Steg 0 - göra research
- Hur folk har gjort sina konverteringar, med lite goglenade och youtubande så kände jag att jag hade en väg frammåt i bygget.

Steg 1 - beställa mods
- Hittade denna https://www.thelaserhive.com/ supergrym, har sllt man kan tänka sig behöva.
jag köpte var följande: "ATX High 120 kit", "Fan/Radiator Brackets" och "Motherboard Tray". Dessa var till själva lådan men jag vill använda original front I/O panelen.
- I/O panelen behöver ha en special kabel, hittade denna http://g5atxcables.weebly.com/g5-atx-adapter-cables.html allt fungerar utom FireWire men det är för att mitt moderkort saknar stöd

Steg 2 - Skruva isär G5 lådan
- detta kanske låter som en enkel grej dock sak man vara berdd på att leta efter alla skruvar, de är rätt många.
- alla delar ur G5:an var funktionella, det jag sparade var fläktar och kylflänsar till andra projekt

Steg 3 - Design
- eftersom lådan var lite "ruff" var det ett måste att måla den för att kunna dölja alla skavanker, jag beslöt mig för en vit/mörkgrå look
hel vit ut och inne samt gråa accenter.

Steg 4 - Slipa & spackla
- När jag hade alla delar isär så kunde jag böra slipa, det var mycket och det tog ganska lång tid men som med allt annat om man inte gör ett bra grundarbete så kommer resultatet inte bli bra.

Steg 5 - Börja skära
Delar ur lådan måste bort, eftersom ett ATX moderkort är annorlunda än G5:an original så måste man skära. I det kittet jag köpte fanns det detalierade instruktioner på vad som skulle bort och vad man kunde behålla.
Sagt och gjort tog jag fram en Dremel med diamantskiva och skred till verket. Det var mycket titta, märka ut med penna, titta igen innan själva kapningen. Det vore ju synd att göra fel i detta läge.

Steg 6 - Provmontering
Nu var det dags att prova alla komponenter till lådan, jag hade inte köpt mina dator komponenter än men jag visste vad jag kommer att använda, mer om det senare. Alla delar verkade pass fint och det såg ut som mitt bygge skulle bli bra. Det som jag var lite osäker på var hur jag skulle fästa nätagget i lådan. Detta ledde mig till att ta ut orginal nätagget och bara använda mig av dess skal för att montera in det nya. Dock visade sig att jag behövde lista ut hur jag skulle behöva montera strömsladden. Fick plocka upp det lilla jag kan om CAD och började designa en hållare som min kompis på jobbet kunde 3d printa.

Steg 7 - Måla - slipa - lacka
Nu var det dags att se färg på alla delar, allt i vitt plus kanter och vissa detalier i mörkgrått. Det var mycket maskeringstejp och papper som gick åt till detta samr att torktiden var lång. Dock borde jag ha använt en bättre primer. Kanterna är mest känsliga för stötar. Jag täckte allt med ett lager matt lack för att skydda men det räcker inte riktig även om jag är nöjd med slut resultatet.

Steg 8 - Slut montering av hårdvara

Jag nämde i början att jag inte har haft en PC på länge, jag har mac:ar både privat och när jag jobbar. Till dessa har jag Apple Thunderbolt Displays och nu till min rationale när jag valde min a PC delar. Jag ville ha kvar min Apple Thunderbolt Display och använda dem med min nya PC. Efter lite research så hittade jag Gigabyte Alpine Ridge Thunderbolt Controller och hittade de moderkort som stödjer den.

Detta är min maskin:
CPU - Intel i7 8700K
Ram - 16Gb DDR4 Corsair LPX
Moderkort - Gigabyte Z370XP SLI
Grafik - EVGA FTW Nvidia GeForce GTX 980 Ti
Kontroller - Gigabyte Alpine Ridge Thunderbolt 3
HDD - 120GB SSD, 250GB SSD, 250GB SSD
Nätagg - Seasonic X Series 750W
Fläktar - 2 x Noctua Redux NF14s samt NF-S12B Redux

Final - Nu e den färdig
Jag har jobbat mycket med detta bygge och jag har fått lite feedback från kompisarna på jobbet om att lägga ut den på forumet. Så jag skrev denna lilla story och lägger ut den!

Väl mött, ha det gött!

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Sjuuukt sweet!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk

Nice! Har ett liknande chassi hemma som jag tänkte göra något liknande med när jag får tid... Sätter ett bokmärke här tror jag!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Gillade personligen aldrig G5an men denna blev riktigt najs!

Permalänk
Medlem

Känns synd att köra Windows på ett så fint bygge.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare, trevligt med ett räddat snyggt chassi som detta. (Det såg ut som att Wolverine blivit uppretad på det)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Här kan vi snacka om att ta de bästa från 2 världar!

Alltid kul och se en G5 låda komma till användning!

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Medlem

Jag som har 2 stycken G5 chassin som står och skräpar i källaren, kanske dags att börja mode lite..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

I vilken del av Sverige köpte du lådan? Ser väldigt lik ut den repiga lådan jag sålde här för ett par år sedan. Kul om det faktiskt var den som räddats!

Snyggt slutresultat.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@Flygman: Hej, jag köpte den i Göteborg

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Kul bygge. Jag har länge varit sugen på samma sak. En fråga @klinnestjerna, vad är det för mått på apples nätaggregat? Jag har sett tidigare att ett vanligt ATX inte går in. SFX kanske?

Direkt fråga.
Permalänk
Medlem

Apple G5 psu mått

@mrsparx:
Hej jag har några mått, dock vill jag påpeka att jag har tagit ut orginal nätagget och bara använt dess låda.
I detta har jag ett vanligt ATX och det är lite tight

G5:an har nätagget som en "låda i en låda", har måtten på nätagget samt det utrymme den fyller, bild finns via länk
Även en bild på det ATX nätagget jag har använt mig av.

Mått (mm)
BxLxH

Nätaggregatlåda
175 x 377 x 60

Väl mött!

https://imgur.com/a/ZK4bgqi

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinnestjerna:

"låda i en låda"

Det är egentligen måttet på lådan i lådan som jag är intresserad av. Har ett ovanligt format ATX agg som jag undrar om det skulle passa i apples egen låda utan att förstöra G5an för mycket. Bara lyfta ut orginalets innanmäte och stoppa in det egna.

Edit. Fattade helt fel på bilderna när jag tittade på mobilen. Det är ju precis dom måtten som är där. Toppen! Tackar!

förstod fel
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur gick du tillväga för att sätta fast ATX moderkortet i lådan?

Permalänk
Medlem

ATX i en G5

@Mindboggle: Hej kika på denna https://www.thelaserhive.com/
jag köpte en plexi-insats på denna site

ha det gött