Snabbtest: Grafikprestanda i Fallout 76 Beta

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vad ska jag med G-sync till om jag skiter i tearing?

Varför skiter du i tearing? Det är lite udda.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

FPS buggen på PC kommer vada fixad tills när spelet släpps enligt Bethesda.
https://www.polygon.com/2018/10/31/18047900/fallout-76-beta-s...

I övrigt berättar Todd Howard under No Clip dokumentären om hur hela Creation Engine fungerar kring single player och de fick skriva om större delen av koden för att det skulle fungera.
https://www.youtube.com/watch?v=gi8PTAJ2Hjs

Ny motor är under utveckling och kommer att användas till Star Field och Elder Scrools 6

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

I övrigt berättar Todd Howard under No Clip dokumentären om hur hela Creation Engine fungerar kring single player och de fick skriva om större delen av koden för att det skulle fungera.

Ny motor är under utveckling och kommer att användas till Star Field och Elder Scrools 6

Från den här artikeln så tycker jag att det är otydligt vad som menas.

Todd Hoawrd refererar till en "bespoke" (specialbeställd på svenska?) motor för Starfield och TES VI och säger "For Starfield even more of it changes. And for The Elder Scrolls 6, out there on the horizon even more."

Men vad är det som ska ändras om motorn är helt ny? Det låter som att de kan försöka polera upp den gamla motorn åter igen. Inte bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Från den här artikeln så tycker jag att det är otydligt vad som menas.

Todd Hoawrd refererar till en "bespoke" (specialbeställd på svenska?) motor för Starfield och TES VI och säger "For Starfield even more of it changes. And for The Elder Scrolls 6, out there on the horizon even more."

Men vad är det som ska ändras om motorn är helt ny? Det låter som att de kan försöka polera upp den gamla motorn åter igen. Inte bra...

Nej, det skulle inte vara bra. Då hoppas jag att recensenterna (till att börja med) faktiskt kan göra rejäla avdrag i betygen som delas ut för slutprodukten. Detta har ju dock aldrig hänt förut och lär väl aldrig hända i framtiden heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Definiera "ny". Det är extremt sällan man skriver om något så komplext som en spelmotor, helt från scratch. I de allra flesta fall behöver man inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vad ska jag med G-sync till om jag skiter i tearing?

Hur kan du skita i det?
AMD kanske

Då har du iallafall ett val ON/Off

Lovar du hade satt den på On

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Hur kan du skita i det?
AMD kanske

Och vad har jag för grafikkort i sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Det var mig en rejäl CPU flaskhals i 1080p.

Märks att toppkorten blir mer och mer gjorda för 1440p och 4K.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Och vad har jag för grafikkort i sig?

Skickades från m.sweclockers.com

(Du missar min poäng)

Tydligen har du ju valt helt fel grafikkort

Så än en gång :

Och jag tänker inte citera en gång till, sitter den eller inte, det är frågan

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Edit, får visst 60 fps i 4K ändå verkar det som. Trodde inte det var fallet eftersom det rycker när man rör sig.
Visade sig rycka lika dant på alla upplösningar så det är nåt annat som orsakar det. Säker nättrafiken i spelet

1080 TI
4930K 4.5 GHZ

Får inte ens 60 fps i 1440P
CPU load 45 %
GPU load 100%

I och för sig inte senaste drivrutinerna, men det kan väl inte göra så stor skillnad?
Inga problem i andra spel i 4K upplösning

Erat test kan inte stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Edit, får visst 60 fps i 4K ändå verkar det som. Trodde inte det var fallet eftersom det rycker när man rör sig.
Visade sig rycka lika dant på alla upplösningar så det är nåt annat som orsakar det. Säker nättrafiken i spelet

1080 TI
4930K 4.5 GHZ

Får inte ens 60 fps i 1440P
CPU load 45 %
GPU load 100%

I och för sig inte senaste drivrutinerna, men det kan väl inte göra så stor skillnad?
Inga problem i andra spel i 4K upplösning

Erat test kan inte stämma?

Drivrutinerna kan betyda allt eller inget

Med det sagt, jo drivrutinerna gör stor skillnad!

Ibland vääldigt stor skillnad.

Visa signatur

Permalänk

Antar att det blir medium för mig med ett 980 och 5930k på 1440p? Någon som testat med liknande setup?

Permalänk
Medlem

@Kenneth

Hur kan ni ändra rubriken till att även 2080Ti får svettas när kortet levererar 100 FPS i alla upplösningar?

Clickbait?

EDIT: Läste testet när det först kom, var ju tvungen att kolla igen med den rubriken, det jag reagerar på.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Antar att det blir medium för mig med ett 980 och 5930k på 1440p? Någon som testat med liknande setup?

980 är som ett 1060 i prestanda ungefär, så referera efter det!
Med andra ord borde prestandan vara mellan 40-60 fps i ultra 1440p.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Eller så skulle kanske "publiken" ställa lite krav på dom att använda nyare, modernare spelmotorer. Många spelare har under lång tid haft alldeles för stor överseende med detta tycker jag. När EA hittar på något går alla "bananas", fast alla Bethesdas tillkortakommanden möts hela tiden med alltför stor förståelse.

För mig har det handlat om single player vs multi player..
EA's spel är mycket intressantare för mig, men de har gjort bort sig så totalt att jag röstar med min plånbok.

Blir snålt med spel kvar då

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Betan är okej som försmak. Vissa buggar har varit roliga rent av. Men stängde av vsync och låg närmare 200fps. Att bära 700kg dynga var inga problem när man kunde gå snabbt 😂
Hoppas dom fixar fps lock. Samt respawn vid pvp osv

för fps är bundet till speed i den sktena gamebryo/creationg motorn, ingen bug det är en feature ända sen urminnes tider.
så det kommer garanterat en 60fps lock

Permalänk
Medlem

Bethesda och onlinespel...
Jag har kört Quake Champions sen betan släpptes. Kan det vara ett och ett halvt år sen? Och utvecklingen går lååååångsamt. Saker som är självklara är inte på plats. Över ett halvår sen introducerades bottar i onlinematcher som förstör för alla. Hela Quakevärlden skriker att devs ska ta bort bottarna, men inget händer?! Inte nog med att bottarna är värdelösa i ens lag utan utöver detta så har motståndarlaget i princip gratis frags. Ofta har det ena laget en bot medan motståndarlaget inte har det. Och det avgör matcher totalt. Det är värre att ha en bot på laget och köra 3vs3 än att köra 2vs3. Lämnar du en match för att bottar spawnar får du penelties och kan då inte söka efter matcher på en bra stund. Är lite orolig att bethesda har dragit ner budgeten rejält och kanske redan nu i early access ser Quake Champions som ett misslyckande vilket är synd eftersom jag ser enorm potential.

Risken är att fallout 76 går samma öde tillmötes. Snabba pengar och sälja på hype verkar vara det som totalt dominerar marknaden istället för att låta ett spel växa till någonting bra. Investerare vill väl se goda siffror redan från dag ett antar jag.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av klotim:

980 är som ett 1060 i prestanda ungefär, så referera efter det!
Med andra ord borde prestandan vara mellan 40-60 fps i ultra 1440p.

Jajust , tackar låter helt ok! Ser fram emot att få njuta av det här sen 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Motorn kommer bytas ut till TesVI, De nämnde för något/några år sedan att de behövs bättre hårdvara för att skapa tesVI, alltså enligt min spekulation så kommer motorn bytas ut då också, eller radikalt modernisera den.

Ha, jag tror att de kommer köra vidare på samma gamla skräp. När Skyrim lanserades påstod de att det var en ny motor, vilket verkligen inte var fallet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Redaktionen laddar upp SweClockers Vinterdator 2017 med totalt 11 grafikkort för ett snabbtest i Fallout 76 Beta. Häng med och se vad som krävs för att driva titeln i behaglig bildfrekvens.

Läs hela artikeln här

Rätt meningslösa test egentligen då ingenting förändrats sedan Fallout 4. Precis samma buggar. Och även för att spelet lär floppa, hårt.

Samma motor som ~15 år sedan dessutom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klotim:

Motorn kommer bytas ut till TesVI, De nämnde för något/några år sedan att de behövs bättre hårdvara för att skapa tesVI, alltså enligt min spekulation så kommer motorn bytas ut då också, eller radikalt modernisera den.

Kommer inte hända.

Detta är Bethesda.

Såvida de inte använder Idtech.

Permalänk
Medlem

Måste ändå säga hur det är imponerande att motorn i spelet grundar sig i Morrowind... det är helt sjukt hur länge man kan polera och hålla igång en motor så länge!

Deras FPS problem har ju funnits länge, inte förvånande att dom inte lyckades lösa det för onlinespelet xD

Permalänk
Medlem

Väldans mycket gnäll, har spelat varenda beta minut tillgänglig och som vanlig Fallout torsk har jag redan abstinens.

Är väldans nöjd över min pre order, visst fanns lite buggar men va fan det är ju beta....

Permalänk
Medlem

@Buulaa: har hängt med sedan första fallout.

För er som gillade 1an och 2an, dom RIKTIGA fallout så finns ju guldkornet Jagged Alliance 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Väldans mycket gnäll, har spelat varenda beta minut tillgänglig och som vanlig Fallout torsk har jag redan abstinens.

Är väldans nöjd över min pre order, visst fanns lite buggar men va fan det är ju beta....

Ett mmo är bara så bra som de man spelar med.
Har spelat två betor nu med ett par polare jag spelat mmorpgs med de senaste 15 åren och vi har haft ganska kul.
Men kan inte säga att spelet ser speciellt snyggt ut. Halo 1 har snyggare texturer
Texturerna klipper in i varandra hejvilt så fort det är en liten sluttning.
Världen har inga NPC:er så man vet alltid exakt vad som kommer hända i varje uppdrag, personen man skulle prata med ligger död på marken och man får lyssna på ett holotape.
Jag kanske kommer spela det litegrann efter releasen när priset sjunkit lite.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Startade upp Skyrim SE förra veckan och måste bara tillägga att om det är något spel som åldrats riktigt dåligt så är det Skyrim. Spelade en halvtimme innan jag stängde av och tog bort det. Spelade Morrowind instället.

<3 Aahh, Morrowind.

Skrivet av Storage Jar:

Sälja 1080ti för att köpa 2070? Ja, då är folk galna. Extra galna om dom suttit på ett 1080ti utan skärm med G-Sync fram till nu.

Varför då? Jag sitter inte på G-sync för att jag tycker det är ocker med en 10 lök för en skärm som inte ens fyller kraven för det jag gör utöver spelande... Folk gör annat än spelar på sina datorer.

Skrivet av nanne:

Ny motor för bethesda innebär att de kastar kofotar in mer skit i samma motor från sent 90-tal... Precis som Creation Engine var 'ny' motor... :\

EDIT: Det jag vill se är ett CPU-test... för gissar att det ser ut som vanligt där..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Trist, men kan inte påstå att jag är förvånad.

Permalänk
Medlem

Om folk bara slutar köpa deras skit någon gång!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

För er som gillade 1an och 2an, dom RIKTIGA fallout så finns ju guldkornet Jagged Alliance 2.

QFT

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Knuppe:

Om folk bara slutar köpa deras skit någon gång!!

Fast.... Vad vinner andra (som exempelvis du) på det? Många delar ju inte din åsikt om att spelen är ”skit”, varför skulle man då sluta köpa dessa?
Åsikter om olika företags produkter kan man och välkomnas att ha, men jag ser inte någon individuell vinning på en generell bojkott?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord