Prestanda per krona 580 vs 590

Permalänk
Medlem

Prestanda per krona 580 vs 590

Snart är det ju black friday och ska köpa mig ett nytt grafikkort.
Nu har ju de släppt 590 då jag var intresserad av 580 så blev jag så klart intresserad av denna med.

Men hur mycket ska de få skilja sig lite på pris mellan 580 och 590 för man ska får valuta per prestanda??

Permalänk
Medlem

Enligt Sweclockers får du ca 10% högre bildfrekvens med 590 jämfört med 580. Så... 10%?

Permalänk
Medlem

hmm läste om det med och det kan vara en bra jämförelse.

Permalänk
Medlem

Tråkiga är just nu är 590 typ billigare än 580. Och du får 3 spel med 590 istället för 2. Men kan ju kanske komma något på rea sen.

Permalänk
Medlem

mm spännande att se vad priset blir på fredag.

Permalänk
Medlem

Hmm ok nu är Black Friday igång men det verkar inte finnas någon kampanj på RX 590 då den billigaste ligger på 3099 kr och det gjorde den innan den 23 Nov.

Dock så finns det kampanj på RX 580 för 2399 kr så man är lite kluven vad man ska göra.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Vega 56 för 3990.. men hade jag inte fått tag i det hade jag satsat på rx590 nitro.. bara läst bra saker om det. Medans det 580 för 2300 har mest varit dåliga saker.

Permalänk
Medlem

Läste lite och den har fått bra betyg men den gemensam nämnaren på det negativa är att fläkten låter högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Läste lite och den har fått bra betyg men den gemensam nämnaren på det negativa är att fläkten låter högt.

Pratar du om 580 på Inet ?? För jag tänkte köpa det till grabben i julklapp.

Permalänk
Medlem

Japp denna
https://www.inet.se/produkt/5406998/gigabyte-radeon-rx-580-8g...

Är sugen själv att köpa den för det är ett bra pris enligt mig.
590 är ca 10% snabbare men priset är ju just nu ca 800 kr dyrare.

Permalänk
Medlem

Läste lite om 590 och den verkar kräva en bra nätdel för den som han testade gick på ca 225W för 590 och för 580 så var det ca 185W

Dock var ljudet helt ok 580 = 43.1 dB när 590 tar 47.3 dB

https://www.youtube.com/watch?v=utEpgpYywY0

Dock så skrev någon att MI i deras förkortning menas Mining och det är därför det är i BULK

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Dock så skrev någon att MI i deras förkortning menas Mining och det är därför det är i BULK

It is called OEM version since it has no backplate and no box. Basically, you get them with minimal protective casing and that's it.

Permalänk
Medlem

Tja det gör ju inget, mindre skit att slänga efter

Permalänk
Medlem

Ja vem läser manualen ?? Och boxen åker ändå ner i källaren eller upp på vinden.

3 års garanti på grafikkortet + spelen. De e najs

Permalänk
Medlem

Alltså, ni har ju alltid öppet köp om den är riktigt kass.. och det är inget specialpris på något annat 580 förutom 4gb på netonnet.. så kan alltid köpa det andra fullpris sen