Permalänk

Skydda sig från inbrott

Hej, tänkte höra om tips och råd om säkerhet. Det har varit mycket inbrott i området, så tänkte höra om tips för att undvika det. Larm som Securitas osv är inte ett alternativ. Så kom med tips och förslag hur man kan skydda sig själv och sina prylar.

Permalänk
Medlem

vallgrav (helst med tillhörande krokodiler), elstängsel med taggtråd och landminor.

eller mindre extrema, var noga med att låsa dörren och ha tänt hemma dygnet runt

eller skaffa larm

Permalänk
Medlem

I din riskbedömning så kan du antingen höja säkerheten eller sänka den potentiella förlusten. Ha inga dyra prylar hemma.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det börjar bli populärt med gated communities. Bygg en mur ihop med grannarna

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Sätt upp såna där fejkade "CCTV" klisterlappar i alla fönster, och hoppas tjuven väljer grannen istället.

Permalänk
Medlem

Varför är inte larm ett alternativ om jag får fråga?
Vi har larm från Verisure här hemma, funkar hur bra som helst och är inte så farligt dyrt (1300/kvartal)

Men om du nu vägrar larm (som för övrigt borde vara din go-to grej i detta läget) så är det väl att sätta timers på lampor så att det ser ut att någon är hemma. Var noga med att låsa dörren, inte lämna fönster öppna och framför allt, inte skylta med dyra prylar ut mot gatan/fönster.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Gör en Z-wave lösning med fönster/dörrmagneter. Sätt upp några utvändiga + invändiga kameror. Monitorera rubbet själv enkelt via mobilen. Kostar en slant in inköp men man slipper ha "abonnemang".

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

bor du i villa eller lägenhet ens? varför vill du inte ha larm? vi bor inte i usa där man kan försvara sig med dödligt våld ens i sitt hem om det skulle behövas.. så man har inte så mycket att göra egentligen.. Bra lås o dörrar med galler, larm, kamera osv är väl lösningar jag kommer på ?

Permalänk
Medlem

Lampor på timers som tänds på kvällen och "simulerar" att ni är hemma, samt lampor med rörelsesensorer ute ifall ni har egen tomt.
Se till att alla dörrar och fönster har fungerande lås (synnerhet balkongdörrar) och att det är stängt och låst när ni är ute, men även när ni är inne när det går.
Se till så att inget dyrt ligger lättillgängligt så att det syns utifrån, alternativt dra för gardiner/persienner.
Sätt upp larmdekaler kanske helt effektivt, men skrämmer kanske iväg någon.
Prata med grannar så att ni kan hjälpas åt att hålla koll.

Finns mycket mer att göra.

Permalänk
Medlem

Går att fixa larm utan månadskostnad mer än ett par kronor för ett simkort, tror det skulle ge absolut bäst effect. Sen fixa ett par larm dekaler samtidigt så går dom på grannens hus som är olarmat i stället.

Permalänk
Medlem

Börja med att sätta upp dekaler om att du har larm. Sedan ha dialog med grannarna om där rör sig lustigt folk i området och prata med grannarna ifall man ska vara borta så de kan hålla lite extra koll.

Sedan går det lite isär hur avancerat larm man behöver och om det ska vara med väktare och så. Jag ställer mig frågan om väktarna hinner fram innan tjuvarna har stuckit.

Permalänk
Sötast

De mest uppenbara sätten i min mening är att ha rörelsevakter kopplade till ljus och övervakningskameror/dummies utomhus.

Bara ett pucko skulle försöka bryta sig in i ett fönster/dörr där det sitter en kamera monterad ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Varför är inte larm ett alternativ om jag får fråga?
Vi har larm från Verisure här hemma, funkar hur bra som helst och är inte så farligt dyrt (1300/kvartal)

Men om du nu vägrar larm (som för övrigt borde vara din go-to grej i detta läget) så är det väl att sätta timers på lampor så att det ser ut att någon är hemma. Var noga med att låsa dörren, inte lämna fönster öppna och framför allt, inte skylta med dyra prylar ut mot gatan/fönster.

Kan ju vara en ekonomisk fråga om varför larm inte är ett alternativ?

Finns ju massor av undersökningar som påvisar att det inte lönar sig med larm och hej o hå. Men den diskussionen lämnar jag mig utanför. Däremot höjer man definitivt den upplevda tryggheten med larm, och det kan ju bara det vara värt kostnaden för många.

Men om vi bortser från larm så är nog mitt bästa tips som någon redan nämnt att hålla dörrar låsta så ofta man kan. Personer i hushållet som går in och ut med olika ärenden som kräver att man lämnar trädgården får helt enkelt ha nyckel med sig. Jag bor ute på Hammarö utan för Karlstad, som är en av de mest familjevänliga kommunerna i Sverige. Men även här har det på senare tid ökat med inbrotten. Och ofta är handväskor det eftertraktade föremålet för tjuven att få med sig eftersom många inte låser sina ytterdörrar.

Grannsamverkan kan ju även det låta lite överspelat, men jag tror att det lönar sig i längden. Bara att vara lite extra uppmärksam på vad som händer ute på gatan kommer man nog långt på

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Se till att dyra och lättstulna prylar inte ligger synligt. En TV på väggen är bökig o sno medans en laptop i soffan slinker iväg på två sekunder.

Lämna radion eller TVn på när du går hemifrån (Tips från en pensionerad inbrottstjuv)

En bil på parkeringen. Kom överens med grannarna att använda varandras parkeringar flitigt så blir det svårare för en planerande inbrottstjuv att veta när du är borta.

Rösta på rätt parti.

Permalänk
Medlem

Håll utkik efter markörer, och om man är borta be granne eller personer som kollar posten efter markörer, dvs saker som en tjuv lägger fram för att kolla om någon är hemma.
Ex. en handduk över ett räcke, en sten på fönsterbrädan m.m. sånt en boende rättar till men som nån som bara kollar till huset ignorerar.

Om det är snö, kolla trädgården för fotspår om någon verkar kollat runt i huset.

Ha inte gardiner fördragna, det gör det lättare om tjuven kommit in att jobba ostört, om de drar för signalerar det till granner att något är skumt (om man pratar med sina grannar innan).

Ljus på timmer, men skaffa en med vecko- eller två veckoschema, man vill att ska verka tändas på olika tider varje dag.

Sen är alla bostäder olika, pröva att anfalla ditt hus som en tjuv. Vilka fönster och dörrar angriper du för att ta dig in? vad syns som är av värde genom fönster? kan du flytta på dem så det ser mindre värt ut att bryta sig in? Kan man komma in med an bil och lasta saker utan att det syns? Kan det förhindras? osv.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Storage Jar:

Det börjar bli populärt med gated communities. Bygg en mur ihop med grannarna

Detta. Låt skåne betala för den också så blir det billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Rekordmedlem

Flytta? Gå in och lås dörren så är du trygg så länge maten räcker.
Kärnvapenbunker till salu
Den fullutrustade berganläggningen är insprängd i en kulle i centrala Torsby i Värmland, och färdigställd så sent som 1982.

https://www.svd.se/karnvapenbunker-till-salu--tidskapsel-fran...
Det går säkert att dra in redigt med el och fiber och ha servrar där också.

Du kan ju se till att du inte har nått som är intressant att stjäla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: 800kvm bunker för 3.7 miljoner är inte alls så farligt som jag skulle gissat. Undrar hur den ser ut däri.

En bunker är helt klart något av en personlig dröm, av olika anledningar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datagubben123:

Hej, tänkte höra om tips och råd om säkerhet. Det har varit mycket inbrott i området, så tänkte höra om tips för att undvika det. Larm som Securitas osv är inte ett alternativ. Så kom med tips och förslag hur man kan skydda sig själv och sina prylar.

Blanda riktiga larm med "falska" larm för att skapa maximal osäkerhet hos bovarna:
- Klisterlappar om "beware of the dog", "paid camera security" fast du inte har det.
- Riktiga larm som tjuter så högt att grannarna får ont i öronen och tittar ut och ser bovarna.
- Larm som lyser upp hela området så att bovarna bokstavligen talat hamnar i rampljuset.
- Ett irriterande elstängsel runt området? Typ som finns runt bondgårdar? Bara skadligt, ej dödligt.
- Öva dig att kunna vakna när som helst med brännbollsträ i din ena hand och en 1250 lm lampa i din andra.

Låter överdrivet, ja. Men jag tycker ökningen i inbrott också är överdrivet men det vägrar sluta ju!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Flytta? Gå in och lås dörren så är du trygg så länge maten räcker.
Kärnvapenbunker till salu
Den fullutrustade berganläggningen är insprängd i en kulle i centrala Torsby i Värmland, och färdigställd så sent som 1982.

https://images-9.svd.se/v2/images/baa13655-451e-4a51-b476-e189d45c4020?fit=crop&h=348&q=70&upscale=true&w=522&s=73ac3110ae8a933c05062409bd7ff7adefd2360f
https://www.svd.se/karnvapenbunker-till-salu--tidskapsel-fran...
Det går säkert att dra in redigt med el och fiber och ha servrar där också.

Du kan ju se till att du inte har nått som är intressant att stjäla.

Är den där fortfarande till salu? Jag känner en snubbe som högst troligt vore sugen på att investera i en sådan där om man kan dra in el och fiber för sevrar och liknande.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Är den där fortfarande till salu? Jag känner en snubbe som högst troligt vore sugen på att investera i en sådan där om man kan dra in el och fiber för sevrar och liknande.

Är nog såld, finns ingen bunkerannons hos Fortifikationsverket just nu http://www.fortv.se/sv/FASTIGHETER-TILL-SALU/Fastigheter-till...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Känns som att många lägger för mycket tillit till larm här. Min egna erfarenheter är att det försvårar rätt hårt för tjuven men att det knappast hindrar någon som många tror. Min väninna bor i ett villa område där det under sommaren och hösten varit väldigt vanligt med "smash and grab" stölder, även i hus som har larm. De slår sönder typ verandafönstret tar sig in och sen tar de lättaste de kan komma över, typ plattor, tv-spel, bärbaradatorer mm sen drar de snabbt. Inbrottet är över på knappt 5 min. Dessa sker under dagen när knappt någon är hemma.

När väl man blivit varnad av sin dyra larmoperatör är det över. När väl dina grannar som är råkar vara hemma och hör ditt öronbedövande larm ser det så har ändå tjuven kommit över det han vill ha.

Bor ni i lägenhet så kan man skaffa en BRA säkerhetsdörr, eller bättre be föreningen att göra detta. Kod på yterporten hjälper också. Lås in vissa saker i ett skåp eller göm dessa när ni går hemifrån. Skaffar ni larm så skaffa ett utan abonemang! Skaffa istället en bättre inbrottsförsäkring om man ska spendera pengar.

Permalänk
Medlem

Ska man vara ärlig så går det väl inte att göra ett dugg egentligen.
En kollega hade inbrott i sin villa för ~1 månad sedan. Polisen bedömde det som en organiserad "proffs"-liga. Inga fingeravtryck eller någonting hittade de.
Som tur är så stal de ingenting av honom.

Men poliserna hade sagt till honom att de sveper över en villa på 5-10 minuter ungefär då de har stenkoll på rent "statistiskt" vart värdesaker förvaras etc.. På den korta tiden ska man ha en jäkla tur om en radiobil hinner tid för att ta dem på bar gärning.

Larm funkar nog bra om man har ett Franz Jäger i garderoben men för smash & grab skyddar det nog inte speciellt mycket om de verkligen vill.

Oavsett det bästa man kan göra är väl att ha larmskyltar och ljus kopplad till rörelsedetektorer, avskräcker väl en del av buset så de ger sig på grannen istället.

Raderat grova generaliseringar och spekulationer /mod
Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

I din riskbedömning så kan du antingen höja säkerheten eller sänka den potentiella förlusten. Ha inga dyra prylar hemma.

Även om man inte blir av med så mycket av värde kan det vara sjukt obehagligt att någon/några okänd(a) människor har varit hemma hos dig och snokat. Sänk risken för att det händer istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Börja med att sätta upp dekaler om att du har larm. Sedan ha dialog med grannarna om där rör sig lustigt folk i området och prata med grannarna ifall man ska vara borta så de kan hålla lite extra koll.

+1

Skrivet av jocke92:

Sedan går det lite isär hur avancerat larm man behöver och om det ska vara med väktare och så. Jag ställer mig frågan om väktarna hinner fram innan tjuvarna har stuckit.

Väktarna försöker inte ens gripa tjuvar, deras enda uppgift är att spika för krossade fönster och meddela dig.

Skrivet av Allexz:

De mest uppenbara sätten i min mening är att ha rörelsevakter kopplade till ljus och övervakningskameror/dummies utomhus.

Bara ett pucko skulle försöka bryta sig in i ett fönster/dörr där det sitter en kamera monterad ovanför.

Det finns många puckon som gladeligen tar den risken för att få ihop pengar till nästa sil. Ofta bryr de sig inte ens om att dra en rånarluva över ansiktet.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Mot trädgården och altandörren är det väldigt mörkt. Där har jag satt upp två LED lampor med rörelsevakt. Hoppas tjuvarna åtminstone ska bli lite nervösa. Av lathet har jag inte gjort klart projektet. Jag hade önskat att när lyset tänds ska det låta från en summer. Det skulle simulera tjuvlarm. Summern hade jag tänkt ha på vinden så jag slipper bli väckt men att det ändå verkar komma inifrån huset. Rörelsevakten reagerar när det blåser i träden så därför vill jag inte höra summern inne i huset.

Permalänk
Medlem

Jag tror det som ger mest verkan är timers. Många timers.

Sen kanske några timers till för säkerhets skull.

Om du bor i ett dyrt område med hus för 10+ miljoner så hjälper inte detta, då är det proffsligor som härjar. Men i ett vanligt villaområde där "pundare" vill göra inbrott är det osannolikt att de väljer det rejält upplysta huset (kanske med även en radio/tv på timer) framför 7/10 hus som är helt nedsläckta (eller med en stackars lampa på timer mitt i fönstret) och uppenbart tomma.

I alla fall är min erfarenhet att de allra flesta lämnar sina hus totalt nedsläckta när de inte är hemma.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Även om man inte blir av med så mycket av värde kan det vara sjukt obehagligt att någon/några okänd(a) människor har varit hemma hos dig och snokat. Sänk risken för att det händer istället.

Nej, tanken är att ingen är intresserad av gå in om du inte har något av värde. Men visst, är man paranoid och rädd för att en serie-mördare eller något ska ta sig in och ritualslakta familjen så får man självklart vidta adekvata åtgärder för det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Proffsen är svåra att skydda sig emot, men amatörerna är lättare.

En rationell amatör går efter "ostört först". Höga häckar, hörntomter, ensliga hus, gärna i anslutning till skog, insynsskyddade verandor, verktyg tillgängliga i närheten (spiskrokar, trädgårdsverktyg, större stenar) etc. är allihop faktorer som ökar risken att få sitt hus utvalt.

En irrationell amatör (läs: pundare) önskar samma saker som den rationelle, men går avskräcks inte om det inte är optimalt.

Tända lampor kan till viss del avskräcka impulsinbrott, men de mer planerade underlättas snarare då det går lätt att se om det faktiskt rör sig någon inomhus. En 500+ W strålkastare med rörelsesensor som lyser upp även in till grannhuset däremot, det avskräcker (och retar grannarna) desto mer.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8