SweClockers guide till TV-modeller från 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@BinoBuse: Kollade snabbt igenom specifikationerna och det verkar vara exakt samma som deras nu6000-serie. Samma "PQI" dessutom. 2 HDMI in osv. Ingen blåtand.

Hdmi switch kör jag med idag..Bluetooth vad ska man ha det till på en tv? 🙂

Trodde det skiljde sig en del mellan 6 o 7 serien
Kanske ska ha en 8 serie endå då..
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tips på uppgradering, cpu. Mobo och ram nu under black friday? Har kollat lite snabbt men vette tusan om det blev något bättre priser?

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Skrivet av sirfalk:

Tips på uppgradering, cpu. Mobo och ram nu under black friday? Har kollat lite snabbt men vette tusan om det blev något bättre priser?

Lite fel tråd

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem

@ipac: Tack för din åsikt gällande Panasonic Jag var kanske lite otydlig där med out-of-the-box men självklart menade jag att färdiga bildlägen ingår i det begreppet. Är väl mer finliret där man som glad amatör (utan mätutrustning) lätt tappar bort sig i alla inställningar och kanske till och med förvärrar bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BinoBuse:

Hdmi switch kör jag med idag..Bluetooth vad ska man ha det till på en tv? 🙂

Trodde det skiljde sig en del mellan 6 o 7 serien
Kanske ska ha en 8 serie endå då..
Skickades från m.sweclockers.com

Det gjorde nog det på förra årets modeller. Nu verkar samsung pumpa ut modeller som är specifika till olika återförsäljare i rätt duktig takt dessutom, så man får nästan gissa vad som sitter i dom. Oavsett så sitter det en VA-panel i och TVn kanske duger för ditt behov? Jag gissar att modellen har en del judder alltså, ojämna/inkorrekt rörelsehantering som blir extra synlig vid panoreringar. Hur mycket man stör sig på det är rätt individuellt och det är ju heller inte så mycket scener i filmer som baseras på jobbiga panoreringar, men det kan vara värt att ha i åtanke. Tror det är samma modell som i nu6900 på rtings: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/nu6900

Gällande blåtand så kan du antingen köpa tangentbord vilket gör appar mer lättnavigerade eller skaffa trådlösa hörlurar till tvn om den är utrustad med detta. Kanske ingen dealbreaker, men många tillverkare har det som standard på nästan alla sina modeller.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jaxione:

Jag har precis köpt en Philips 803 Oled som jag är väldigt nöjd med men har börjat fundera på det här med att den inte har Dolby vision eftersom typ allt HDR material på Netflix är just Dolby vision. Vad händer är det visas på min tv som har HDR10? Blir det en halvdan konvertering eller hur funkar det egentligen?

Det blir HDR10.

Dolby Vision är HDR10 med ytterligare lager av information för dynamisk metadata och färgdjup motsvarande 12-bitar. Är inte DV möjligt återgår det till HDR10.

För att Dolby Vision ska bli en avgörande skillnad måste materialet mastras för detta och då är skillnaden på nivån att du måste ha en riktigt bra TV (dit räknas iofs en OLED) och du behöver jämföra sida vid sida eller veta exakt var du ska titta för att skillnaden ska bli tydlig.

I fallet Netflix förutsätter jag att HDR-materialet är kodat/strömmas som DV men i grunden är det mycket HDR10-material. Det låter inte rimligt att allt som finns på Netflix har mastrats för dynamisk metadata och med 12-bitars färgdjup.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BinoBuse:

Nu8 går för 9k på netonet.

Under alla omständigheter ett mycket bättre val än NU7 för 10.000 kr. Det är alltså ett ganska stort glapp mellan Samsung:s NU8 och NU7-serier där NU8 är precis steget under Q-serien, medan NU7 gränsar mot budgetklass och sämre på i stort sett alla punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Under alla omständigheter ett mycket bättre val än NU7 för 10.000 kr. Det är alltså ett ganska stort glapp mellan Samsung:s NU8 och NU7-serier där NU8 är precis steget under Q-serien, medan NU7 gränsar mot budgetklass och sämre på i stort sett alla punkter.

Man får ju en samsung 55" Q7F för 9990kr på webhallen den slår väl både nu7 och nu8 på fingrarna?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Under alla omständigheter ett mycket bättre val än NU7 för 10.000 kr. Det är alltså ett ganska stort glapp mellan Samsung:s NU8 och NU7-serier där NU8 är precis steget under Q-serien, medan NU7 gränsar mot budgetklass och sämre på i stort sett alla punkter.

Ser nu att Elgiganten kör en q6 för 9k! Dustin kör nu8 för 8k.. q6 lätt eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av robidobban:

Yes, läste det. Men att köra 1080p är jag inte intresserad av, oavset hz. Men vad menar du med "via smart-systemet", kan du utveckla?
Min fråga är väl egentligen om jag kan koppla in min dator i en C8 och kunna spela i 4K/120hz.

Det klarar ingen TV. Nuvarande HDMI tillåter inte mer än 4K i max 60 Hz med 8-bitars färg. Det finns inget sätt att på en konsument-TV mata 4K/120 Hz annat än via avkodning i själva TV:n. Till exempel via HEVC-fil på USB eller som material som strömmas via en app till smart-systemet, WebOS i LG:s fall. B8 saknar den möjligheten, medan C8 etc. har den processorn i TV:n som klarar det. Men det är fortfarande långt kvar innan vi ser något innehåll med 4K/120 Hz som kan komma som en strömmande tjänst. Så finessen är inte nödvändigtvis saknad.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Adnerhill:

Man får ju en samsung 55" Q7F för 9990kr på webhallen den slår väl både nu7 och nu8 på fingrarna?

Japp! Och det är därför denna guide finns Kolla efter toppmodellerna. Har du råd? Slå till! Priserna kommer varierar på timmen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det blir HDR10.

Dolby Vision är HDR10 med ytterligare lager av information för dynamisk metadata och färgdjup motsvarande 12-bitar. Är inte DV möjligt återgår det till HDR10.

För att Dolby Vision ska bli en avgörande skillnad måste materialet mastras för detta och då är skillnaden på nivån att du måste ha en riktigt bra TV (dit räknas iofs en OLED) och du behöver jämföra sida vid sida eller veta exakt var du ska titta för att skillnaden ska bli tydlig.

I fallet Netflix förutsätter jag att HDR-materialet är kodat/strömmas som DV men i grunden är det mycket HDR10-material. Det låter inte rimligt att allt som finns på Netflix har mastrats för dynamisk metadata och med 12-bitars färgdjup.

Tack för ett bra svar Hur kan det komma sig att jag upplever bilden mörkare i Dolby vision material på ming HDR10 tv? Det är ju inte jättemörkt på något sätt, men jag får ändå känslan att jag vill höja ljusstyrkan.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp! Och det är därför denna guide finns Kolla efter toppmodellerna. Har du råd? Slå till! Priserna kommer varierar på timmen nu.

Följde tipsen och guiderna och köpte QE55Q7FNATXXC så tror säker jag blev nöjd! Vet att Elgiganten hade en rätt bra deal på en 65" i samsungs mid/top segment men den hade dom nog skrivit fel pris på för den gick inte o köpa inatt Vill tacka sweclockers för hjälpen och tipsen i TV djunglen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Tänkte fel i ett tidigare inlägg angående IPS vs VA och betraktningsvinklar, men nu har jag läst på igen
Skall alltså ersätta en 1080p-projektor (visar 100" på 3,5-4m avstånd) med en 4k 75"-TV. Platsen är en gillestuga, så det är lite ljus.
Budget är kring 20.000kr

Jag har snöat in på Samsungs apparater och funderar nu att slå till på någon av dessa:
75Q7FN, 24.990kr
75Q6FN, 19.990kr
75NU8005, 17.990kr
Efter ha läst guiden och ffa Samsung-delen några gånger så lutar det åt Q7 då den tydligen är märkbart bättre än Q6.

Eftersom vi är fler som tittar så vill jag inte att bilden skall bli noterbart sämre bara för att man inte sitter rakt framför TV'n.
VA=bättre kontrast, sämre bild vid sidan av, men nog måste man kunna sitta 4 pers i en soffa 3,5-4m ifrån utan att påverkas negativt av vinkeln?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av harno72:

Vill gärna att bilden ska vara så bra som möjligt out-of-the-box då jag är inte har några ambitioner att kalibrera den.
[...]
Om det nu är OLED-vägen jag borde gå så undrar jag även det är värt prisskillnaden att satsa på en Panasonic TX-55FZ800E (kommer att säljas för ca 15000kr under BF) jämfört med LG 55C8 (ca 14000kr just nu) eller 55B8 (ca 13000kr just nu).

Som @ipac skriver så är kartonginställningarna ointressant. Philips ger Disneyfärger, Samsung rödbetsansikten, Panasonic ser ut som ett bårhus och LG som motljus innan en snöstorm på Mount Everest. Nästan alla Tv kan med en enkla knep hamna på rimliga nivåer för en färgåtergivning bara man väljer något annat än kartonginställningen som är optimerad för att skrika högre än konkurrenten.

Panasonic FZ800 är det starkare kortet jämfört med LG:s OLED-modeller om du har krav på precision i färgerna, dvs via kalibrering.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JoeSun:

Eftersom vi är fler som tittar så vill jag inte att bilden skall bli noterbart sämre bara för att man inte sitter rakt framför TV'n.
VA=bättre kontrast, sämre bild vid sidan av, men nog måste man kunna sitta 4 pers i en soffa 3,5-4m ifrån utan att påverkas negativt av vinkeln?

Vet du var du ska titta (hint: röd färg) kan du märka skillnader fast du flyttar huvudet två decimeter åt sidan. VA-panelen i den TV ni har är inte bättre ur denna synpunkt men eftersom ni går från 43 till 75 tum är det en tredubbling av ytan och då kommer vinklarna till TV:n också förändras.

Så ja, fyra personer i en soffa 3.5-4 meter kommer att kunna se skillnaden. Den som sitter i mitten och vet hur det fungerar kan skifta sin position något och se förändringar. De som sitter längst ut kommer att kunna se att den bortre kanten på TV:n är blekare än den närmast kanten.

Men den stora frågan här blir därför ifall de faktiskt bryr sig?

Permalänk
Medlem

Har beställt en samsung 65” q6 från Elgiganten för 9990kr, såg att Netonnet har q7 för 14990. Är det så stor skillnad att den är värd 5000kr mer?
Kabel grejet på tv:n är inte värd nånting för mig då alla kablar ändå är dragna i väggarna.
Men bildmässigt är frågan om den är värd 50% högre pris?

Permalänk
Medlem

Någon som har hittat ett bra erbjudande på en 65" TV under 10k? Svårt att välja när det finns så många...

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/QE65Q6FNATXXC/sa....

Denna Samsung QE65Q6FNAT känns som att den var överlägset starkast under budgeten, men den blev ju slutsåld.. De jag har funnit efter ett tags sökande fann jag denna:

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/l...

Men vet inte.. Känns som att jag kanske har missat någon annan supererbjudande... ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jaxione:

Tack för ett bra svar Hur kan det komma sig att jag upplever bilden mörkare i Dolby vision material på ming HDR10 tv? Det är ju inte jättemörkt på något sätt, men jag får ändå känslan att jag vill höja ljusstyrkan.

Förmodligen för att det appliceras olika algoritmer för EOTF och att metadata om ljussättningen skiljer sig. Till exempel kan DV-materialet du tittar på vara flaggat för en högre ljusstyrka (Max CLL) om 4000 nits medan HDR10-materialet är Max CLL-flaggat för 1000 nits eller saknar metatdata om ljusstyrkan. Då kommer TV:n reagera olika på denna information och genomföra tonemappingen annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

Lite fel tråd

Haha ja lite fel 🙄

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Förmodligen för att det appliceras olika algoritmer för EOTF och att metadata om ljussättningen skiljer sig. Till exempel kan DV-materialet du tittar på vara flaggat för en högre ljusstyrka (Max CLL) om 4000 nits medan HDR10-materialet är Max CLL-flaggat för 1000 nits eller saknar metatdata om ljusstyrkan. Då kommer TV:n reagera olika på denna information och genomföra tonemappingen annorlunda.

Ok tack! Detta kanske blir en off topic diskussion nu men kan tänka mig att fler än jag är intresserade av detta med sina tv köp osv. Men hur bekämpar man detta bäst? Höja ljusstyrka? Köra igång någon dynamisk kontrast funktion? Räknar med att svaret inte kommer vara enkelt

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vet du var du ska titta (hint: röd färg) kan du märka skillnader fast du flyttar huvudet två decimeter åt sidan. VA-panelen i den TV ni har är inte bättre ur denna synpunkt men eftersom ni går från 43 till 75 tum är det en tredubbling av ytan och då kommer vinklarna till TV:n också förändras.

Så ja, fyra personer i en soffa 3.5-4 meter kommer att kunna se skillnaden. Den som sitter i mitten och vet hur det fungerar kan skifta sin position något och se förändringar. De som sitter längst ut kommer att kunna se att den bortre kanten på TV:n är blekare än den närmast kanten.

Men den stora frågan här blir därför ifall de faktiskt bryr sig?

Stort tack för svar @Laxpudding
Ibland glömmer man bort verkligheten - de kommer med största sannolikhet inte att bry sig. Tack för den vinkeln

Då återstår bara att motivera 5.000kr extra för Q7. Även som steget verkar relativt stort kvalitetsmässigt mellan Q6 & Q7 så borde Q6:an bli ett rejält lyft från det vi har idag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jaxione:

Ok tack! Detta kanske blir en off topic diskussion nu men kan tänka mig att fler än jag är intresserade av detta med sina tv köp osv. Men hur bekämpar man detta bäst? Höja ljusstyrka? Köra igång någon dynamisk kontrast funktion? Räknar med att svaret inte kommer vara enkelt

Ja, lite offtopic, men det bästa du kan göra nu är att släcka belysningen i rummet.

Permalänk
Medlem

Blev en Sony XF9005 65" för oss.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Hann plocka en 65" för 9990kr, lägre delen i samsungs allra toppsegment från elgiganten.
Känns som en gedigen deal då budget segmentet ligger på 7990kr.

Samsung 65" Q6F 4K UHD Smart TV QE65Q6FNAT

Permalänk
Medlem

Köpte LG 55UK6750 på Netonnet idag 5990kr! Är väl ändå ett hyfsat köp? Någon som har erfarenhet av den tvn?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk

Behöver lite råd inför val av TV. Vi är ute efter en TV max 49'', vi tittar inte jättemycket på TV så det är spel (switch/Xbox One), sport och streaming av spel (twitch) samt film som är våra användningsområden. OLED samt QLED går bort på denna storlek och är inget vi har något behov av. En användarvänlig TV med bra bild och lågt input lag är målet. Gärna bra "smart" funktioner med vettiga appar så man slipper streama från mobilen i alla lägen (lättare för grabben).

Modellerna jag står mellan som jag hittat är:
49 LED-TV Samsung UE49NU8045TXXC UHD Smart (6990 cdon)
LG 49SK8000PLB - 4K-LED 49'' Med HDR Och WebOS (7990 mediamarkt)
(alternativt tittat på LG 49SK8500 10990 elgiganten, SONY KD49XF8577SAEP 49'' XF8577 - 4K-TV Med HDR och Android 9990 mediamarkt, men dessa två är inte på rea o prisklassen över)

Vad jag har förstått så skiljer sig panelerna, Samsung har VA, LG IPS. Vi har en lång soffa så vinklarna kan spela roll, men hur mkt skiljer det?

Några andra tankar/aspekter jag bör tänka på? Finns det andra modeller i prisklassen som bör has i åtanke som jag missat under rean?

Permalänk

Sitter och velar mellan Q6FN 49" och Q6FN 55". Jag får egentligen inte plats med 55" (utan att köpa ny tv-bänk som kostar massa pengar) men undrar om jag kommer bli besviken eftersom 49" varianten kör en 60hz panel mot 55" 120hz panel. 55" har även "Game motion plus" som interpolerar frames utan att orsaka för mycket input lag. Men ska jag gå upp till 55" kan jag lika gärna köra på Q7FN för en liten slant till.

Jag köper ny TV främst för gaming men har läst att 120hz kan hjälpa att reducera judder vid 24p material och slipper en 3:2 pulldown.

Någon som har nån insikt? Idag har jag en 60hz TV och en 60hz skärm till datorns så "det man inte vet lider man inte av?"

Permalänk
Medlem

Jag har läst guiden och flera recensioner men jag vet ändå inte vilken TV jag ska välja. Kommer från en LG 55LB620V så jag kommer säkerligen märka stor skillnad vilken modell jag än väljer.

TV'n kommer att matas med bl.a. en HTPC med ett GTX 1060 6GB (för film och lite spel) samt en PlayStation 4 Pro. Jag prioriterar bildkvalitet framför storlek men jag vill inte gå lägre än 55". Föredrar IPS framför VA. Jag har en budget på ca 15 000 kr.

Just nu lutar det åt LG OLED55C8 eller Philips 55POS9002. Finns det nån 65" LCD som slår dessa två på fingrarna så att det motiverar ett köp?

Hur hade ni tänkt? What would mr. @Laxpudding do?

Permalänk
Skrivet av roast:

Jag har läst guiden och flera recensioner men jag vet ändå inte vilken TV jag ska välja. Kommer från en LG 55LB620V så jag kommer säkerligen märka stor skillnad vilken modell jag än väljer.

TV'n kommer att matas med bl.a. en HTPC med ett GTX 1060 6GB (för film och lite spel) samt en PlayStation 4 Pro. Jag prioriterar bildkvalitet framför storlek men jag vill inte gå lägre än 55". Föredrar IPS framför VA. Jag har en budget på ca 15 000 kr.

Just nu lutar det åt LG OLED55C8 eller Philips 55POS9002. Finns det nån 65" LCD som slår dessa två på fingrarna så att det motiverar ett köp?

Hur hade ni tänkt? What would mr. @Laxpudding do?

Vi sitter i samma båt.. Jag blir inte klok på vad jag ska köpa.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz