Battlefield V avtäckt – se trailern och diskutera

Permalänk
Medlem
Skrivet av CAD-Slaven:

Ikväll smäller det för oss vanliga dödliga, hört att medic klassen är ganska kastrerad, vilket är synd då jag lirade mycket medic i BF1.
Kanske ska börja lira sniper eller support istället?

Den är inte helt värdelös men svagare än tidigare Battlefield-spel för tillfället, mest p.g.a ärtbössor på distans samt revive-animation. Spelar du med vänner kan medic fungera bra ändå om ni spelar tillsammans. Supports förstavapen (KE7) är nästan en railgun för tillfället så passa på så länge det varar!

Jag spelade Arras tidigare som är en infantry-vänlig karta och vi hade mellan 1 och 3 medics i vårat lag, av 32 spelare. Det ger en ganska bra status om vad folk tycker om klassen.

Permalänk
Medlem

En lite dum fråga kanske, men något jag funderar på. Fick hem mitt standard edition från Inet redan igår - om jag hade aktiverat det på Origin just då, hade jag kunnat hoppa in och börja spela direkt? Eller är det så att de öppnar själva servrarna för de som köpt standard edition idag? Finns det då någon timer i Origin som påpekar när man kan börja spela?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

beror lite på karta och vilka flagor man kör prio på. Laget jag kör med fokuserar oftast på att flanka runt allt och förstöra och ta flagor "behind enemy lines" funkar bra blir inte alls cod känsla. Sen visst ibland blir det att mer är halva lagen är på samma flaga då blir det ett jävla krig men det är det jag älskar med battlefield trogen spelare sedan bf 1942.

Skrivet av Swennis:

Kommer det CQ small? Är ju bara sjukt rörigt med fulla 64p servrar... blir inte samma teamplay och sammarbete… märker själv att jag blir mer "ego" när det är sån jäkla röra...
Det saknar jag från förr i bf, 1942, och bf2… det lugnare tempot... nu är ju fasen CoD lugnare än bf…

Permalänk
Medlem

Och där mötte jag min första fuskare. Tog inte lång tid.

Skrivet av Swennis:

Kommer det CQ small? Är ju bara sjukt rörigt med fulla 64p servrar... blir inte samma teamplay och sammarbete… märker själv att jag blir mer "ego" när det är sån jäkla röra...
Det saknar jag från förr i bf, 1942, och bf2… det lugnare tempot... nu är ju fasen CoD lugnare än bf…

Testat Domination?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Grymt osäker på spelet när det verkar få så mycket ris av andra spelare. Hur är ljusstyrkan egentligen i spelet? sett några klipp där man antingen blir "blind" eller så ser man ingenting ( inomhus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Och där mötte jag min första fuskare. Tog inte lång tid.

Testat Domination?

Ja, självklart... men då är ju inga fordon med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmax:

Grymt osäker på spelet när det verkar få så mycket ris av andra spelare. Hur är ljusstyrkan egentligen i spelet? sett några klipp där man antingen blir "blind" eller så ser man ingenting ( inomhus)

Det enda bekymret jag har med ljusstyrkan är att det kan vara svårt att se in i hus för att det är så pass mörkt. Sedan är snökartorna ganska ljusa och det kan vara svårt att se folk som ligger ner, speciellt om det är mot bergen. Så det är inte helt problemfritt men jag tror det mesta folk gnäller om är ovana eftersom det inte längre lyser upp röda ikoner över fienden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Så det är inte helt problemfritt men jag tror det mesta folk gnäller om är ovana eftersom det inte längre lyser upp röda ikoner över fienden.

This. Det är så underbart! Grymt najs att spela som en squad och ha en recon på avstånd som förklarar vart fienderna ligger och möjligtvis kan plocka av motståndare innan dom blir ett problem vid en flagga!

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Märkte det aldrig med mitt GTX 1080, men nu med ett RTX 2080 så märker jag det; BF:V är riktigt CPU-tungt (om än ändå "bra" optimerat): På Narvik hänger min i7-8700k i 4,8 GHz inte riktigt med hela tiden, utan stundtals når den 100% usage med en GPU-usage som då börjar hoppa mellan 90-98% istället för som annars ligga spikad i 99%.
Och då kör jag ändå i 1440p med det mesta i Ultra.

Räknade inte med att redan hitta ett spel där en överklockad 8700k får erkänna sig besegrad.
Nåja, så länge flaskhalsen ligger på mindre än 10% åt endera hållet så är det rätt bra balanserat mellan CPU och GPU.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hatar fordons perspektivet i BF5, BF1 hade mera teamwork inom fordon man kunde nästan spawna på vilken som helst och skotten man skjuter är fan värre än någonsin, registreras nästan ingen hit fast jag skjuter speciellt inom flygplan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag har nu plöjt 30+ timmar i Battlefield på... lite för lite dagar. Är level 25 och har maxlevlat Medic. Hur kommer det sig att ni inte gillar den klassen? Jag tycker vapnen är helt ok, (inte som assault kanske), du har mycket HP i och med att du kan heala och du kan ressa din squad väldigt mycket snabbare.

Jag har haft väldigt roligt med min medic klass.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Gissar att många inte gillar Medics för det är den svåraste klassen att gå Rambo med.

Assaults kan gå rambo med vettiga vapen och mer explosives än någon man kan bära på en gång.
Supports kan gå rambo med vettiga vapen (f.a. RE-7 som är direkt OP) och oändligt med ammunition.
Scouts kan gå rambo bakom fiendelinjen med spawn-beacons och kastknivar.

Försöker en Medic gå rambo är chansen stor att man dör brutalt. Att vinna 1v1 dueller och sen heala upp sig varje gång är rätt kul, men mer ofta än inte förlorar man en 1v2, en situation dom andra klasserna ofta kan klara sig ur.

Medics är däremot den ultimata support- och teamplayern, framför allt i TDM. Man måste dock spela den lite annorlunda, och tror därför det är många som inte gillar den.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Gissar att många inte gillar Medics för det är den svåraste klassen att gå Rambo med.

Assaults kan gå rambo med vettiga vapen och mer explosives än någon man kan bära på en gång.
Supports kan gå rambo med vettiga vapen (f.a. RE-7 som är direkt OP) och oändligt med ammunition.
Scouts kan gå rambo bakom fiendelinjen med spawn-beacons och kastknivar.

Försöker en Medic gå rambo är chansen stor att man dör brutalt. Att vinna 1v1 dueller och sen heala upp sig varje gång är rätt kul, men mer ofta än inte förlorar man en 1v2, en situation dom andra klasserna ofta kan klara sig ur.

Medics är däremot den ultimata support- och teamplayern, framför allt i TDM. Man måste dock spela den lite annorlunda, och tror därför det är många som inte gillar den.

Ja, så är det ju! Jag älskar ju det, även om det alltid är roligt att gå rambo.

Jag gick in och kollade min Medic klass. Jag är level 17, nästan 18, och jag har mainat vapnet "Sten". Tycker det är sjukt roligt vapen.

Jag har 1.6 i KD, 70% win och ligger, framförallt, ofta i toppen av poäng. Du kan farma poäng så in i bänken som medic om du spelar med din squad och hjälper ditt lag. Man kan inte gå Rambo, men det är roligt på ett annat sätt. Då har jag dessutom kört massa roliga assignments, typ 20 kills med hip fire, (du får inte sikta med vapnet utan bara skjuter). Det var stressigt.

Min rekommendation i Battlefield är ju att spela som en squad, (duh!). Bara någon kan tänka sig att spela Medic så kan en bra squad vända matcher.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag har nu plöjt 30+ timmar i Battlefield på... lite för lite dagar. Är level 25 och har maxlevlat Medic. Hur kommer det sig att ni inte gillar den klassen? Jag tycker vapnen är helt ok, (inte som assault kanske), du har mycket HP i och med att du kan heala och du kan ressa din squad väldigt mycket snabbare.

Jag har haft väldigt roligt med min medic klass.

Skrivet av MinscS2:

Gissar att många inte gillar Medics för det är den svåraste klassen att gå Rambo med.

Assaults kan gå rambo med vettiga vapen och mer explosives än någon man kan bära på en gång.
Supports kan gå rambo med vettiga vapen (f.a. RE-7 som är direkt OP) och oändligt med ammunition.
Scouts kan gå rambo bakom fiendelinjen med spawn-beacons och kastknivar.

Försöker en Medic gå rambo är chansen stor att man dör brutalt. Att vinna 1v1 dueller och sen heala upp sig varje gång är rätt kul, men mer ofta än inte förlorar man en 1v2, en situation dom andra klasserna ofta kan klara sig ur.

Medics är däremot den ultimata support- och teamplayern, framför allt i TDM. Man måste dock spela den lite annorlunda, och tror därför det är många som inte gillar den.

Kanske. Men för mig handlar det inte om att vara rambo utan att spela på samma premisser som andra klasser. Medic har de sämsta vapnen av alla klasser. Ärtbössa på distans och inte märkbart bättre än andra vapen på nära håll. Enligt reddit så ska medic spelas genom att stå bakom sina lagkamrater och revive:a/heala. Detta är tydligen "realistiskt" och många verkar gillar nuvarande läget. Problematiken är att det givetvis inte är någon som vill spela utan att kunna panga tillbaka. Bara se vad majoriteten av DotA och Overwatchs spelarbas tycker om att spela support. BFV talar för sig själv när det är runt 4 personer i laget som spelar medic på en infantrykarta. Då är någonting väldigt fel eftersom medic borde vara en av den mest spelade klassen. Medic ska vara en väldigt stark klass på infantrykartor.

Jag misstänker att tanken bakom ändringen är att de sämre vapena ska väga upp för de starka egenskaperna som klassen har. Men tittar vi efter så har ju i princip allting på klassen försämrats. För det första har man infört revive-animationen som enligt mig är lika illa som de usla SMG:arna. Det är sällan det faktiskt är värt att gå på revives, speciellt när många dör samtidigt. Det är en mekanik som känns otroligt klumpig att använda och det gör spelet och strider mer långsamma. Det är svårare att pusha agressivt vilket jag tycker är synd då det är mycket öppna ytor i femman samt att man dör kvickare än tidigare. I BF3 och 4 hade du en healinglåda du kunde slänga ut som gav HP till alla runt omkring. I BF3 gick den igång direkt. I BFV har du en låda där du måste plocka kits manuellt. Och till sist kan kan alla återuppliva sina vänner i gruppen vilket gör gruppen mindre beroende av en medic. Det må ta lite längre tid men är det en revive som en medic kan gå på utan att dö så kan du även göra det som icke medic. Smoke är det enda som är positivt i medics utbud just nu och min gissning är att de flesta bytt ut dessa mot granater istället.

Jag tycker definitivt att medic ska ha ett all-around vapen speciellt nu när både assault och support har vapen som gör mer ont än tidigare titlar. Jag tycker också att man bör ta bort revive-animationen helt och hållet. Den rambo-medic som folk pratar om kommer inte kunna vara lika effektiv som tidigare eftersom man är mer beroende av ammo. Antingen måste man ta sig till flaggor eller ha en väldigt snäll kompis som kan stå och trycka tillsammans med dig som support. Och förhoppningsvis tröttnar den kompisen rätt fort på det spelsättet som många "duktiga" spelare spelar för att ha en sån vacker K/D som möjligt.

Sedan tycker jag fortfarande att det är kul att spela medic och är man 4-mana squad som kör på ganska hårt så fungerar det rätt okej ändå. Men dessa småändringar som gjorts gör mig rätt frustrerad ibland och jag känner tyvärr att jag får ofta får mer gjort genom att springa runt som support och bara hålla in musknapp 1. Och jag tror många håller med mig eftersom klassen spelas så pass lite som den gör just nu. Jag vet att det kommer balanseringsändringar i början av december som påverkar SMG men vi vet inte vad ännu. Jag är rädd att det inte är tillräckligt.

Förlåt för långt svar. Jag gillar Battlefield och jag gillar att spela medic. Då har man automatiskt kraftiga åsikter

Permalänk
Medlem

Vad har ni för vram load ungefär? Har själv haft strax under 4gb som mest, spelar dock i 1920x1080.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

Jag testade att kolla cpu och gpu usage i spelet nu ikväll med rivatuner och såg att min CPU-usage låg på 65-70% medans GPU-usage låg på 98-100%.
Så om man ska tro dom siffrorna så verkar grafikkortet sätta stopp före cpu:n för mig.

Då kör jag på DX12 med allt på high.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har Hardware Unboxed äntligen släppt Battlefield V Multiplayer Benchmark där de jämför i9-9900K mot R7 2700X:

Måste säga att jag är ganska imponerad av siffrorna i 1440p. Har inte påbörjat mitt bygge av Ryzen 2600 + RTX 2080 p.g.a. flytt (spelar just nu med 5675C 4.2 GHz och GTX 780, 1440p nedskalat till 50% i low-med settings, får ca 70-90 FPS) och var lite orolig över att Ryzen inte är ett så bra val jämfört mot Intel i just Battlefield V 1440p tillsammans med RTX 2080, men verkar fungera hyffsat bra (nästintill samma FPS mellan 2700X och 9900K parat med RTX 2080 i 1440p Ultra)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Äntligen är Ray-Tracing patchat för BFV.

Upp till 50% mer prestanda.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil